Annons:
Etikett16-veckans-fråga
Läst 5633 ggr
Yataz
2010-08-14 16:40

Rötmånad vs kirurgiska ingrepp

Jag har tänkt lite på det här med att utföra operationer och kastreringar under rötmånad. Är det större infektionsrisk eller inte?

Vad tror ni? Är det något ni funderar på?
Undviker ni exempelvis att kastrera under rötmånaden?

Har googlat lite men överallt står det olika så jag blev inte så klok på det Obestämd Nu är det ändå inte aktuellt för mig men tanken bara slog mig.

Yataz

Annons:
Yataz
2010-08-14 16:41
#1

Jag känner mig lite tveksam. Det kanske är en större infektionsrisk? Obestämd

Yataz

Dreamdolls
2010-08-14 17:15
#2

Jag frågade faktiskt min veterinär ang. detta just innan sommaren då jag är på gång att kastrera 2 av mina katter och min veterinär avrådde mig att kastrera under rötmånaden. Han tyckte jag skulle vänta till i september just med tanke på infektionsrisk under rötmånaden. Framförallt att kastrera en hona.

**************************

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

raggorgeous
2010-08-14 18:07
#3

Ja jag skulle vänta med kirurgiska ingrepp under rötmånden.. då det är så här varmt får bakterier lättare fäste eftersom de alltid trivs bäst i värme.. dumt att riskera att såret läker sämre både inuti och utanpå kroppen…

Skulle vänta till september iaf…

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Cheeserica
2010-08-14 20:18
#4

Är det akut måste man förstås operera oavsett, men jag skulle inte välja att göra någon planerat ingrepp under rötmånaden - det känns bara onödigt att öka på infektionsrisken!

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

FunHouse
2010-08-14 21:45
#5

min veterinär råder också till att inte kastrera under rötmånad så då måste väl risken vara högre.

*****************************************
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Lottis-Gottis
2010-08-14 23:43
#6

Jag skulle definitivt inte kastrera under rötmånaden.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Annons:
Juliette-
2010-08-14 23:48
#7

Jag undviker det i möjligaste mån.. Planerad kastrering gör jag inte för än det är lite svalare ute.. men såklart blir djuret sjukt är det en annan sak

emimollie
2010-08-15 17:18
#8

Jag har också fått rådet att vänta till efter rötmånad då vi skulle kastrera våran ena hona.

Känns inte som att man vill chansa, det finns ju risker med operation oavsett, så varför öka riskerna ytterligare…då väntar jag hellre lite

huldabella
2010-08-15 22:49
#9

Jag har aldrig kastrerat en katt under rötmånaden, men min dotter blev opererad för en ganska omfattande skada förra sommaren och det ruttnade och blev riktigt illa innan man äntligen lyckades få bukt med det.

Hade vi då kunnat välja tidpunkt hade det absolut blivit under en annan tid.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

LittleSweeties
2010-08-16 10:11
#10

Sarafina blev ju snittad 15 juli, och även min veterinär sa att "det är ju inte så lämpligt i rötmånaden egentligen" men valet att vänta fanns ju liksom inte Flört

Nu gick ju allt bra tack och lov, men om det gällde en planerad op skulle jag inte göra det…..
Jag tror definitivt att infektionsrisken är högre…

Evenstars
2010-08-16 10:31
#11

Jag har samma veterinär som Nina # 2 och nej vi kastrerar inte heller under rötmånaden.

Vi har två honor inplanerade för kastrering i mitten på september just på grund av att vi båda, jag och vet, tyckte det var bäst att vänta.

Är det akut och vi inte har något val så självklart…

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

raggorgeous
2010-08-17 01:15
#12

Absolut - är det akut har man självklart inget val!! Om man MÅSTE kastrera ska man nog se till att verkligen hålla op.såret jätterent..

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Upp till toppen
Annons: