Annons:
Etikett16-veckans-fråga
Läst 3125 ggr
Yataz
2009-08-02 13:54

Veckans fråga: Ragdollens storlek

Med tanke på diskussion om Ragdollens storlek skulle det vara lite kul med en omröstning om detta.
Misstänker att inte alla kanske vill ge sig in i en diskussion.

Frågan lyder;
**Hur mycket tänker du som uppfödare på att bevara Ragdollens storlek när du avlar?
**

Martina

Yataz

Annons:
Yataz
2009-08-05 04:15
#1

*puttar upp*

Yataz

Sunrunners
2009-08-05 12:40
#2

Storlek är en sak att tänka men inte säkert den enda.

"Strävar efter att få fram allt större Ragdoll" innehåller en risk. Allt större kan ju leda också till "för stora" katter med defekter i benstommen, hip dysplasia….

Rosino
2009-08-05 12:54
#3

Jag svarade "strävar efter…. " men det betyder inte att jag tycker att man ska försöka få ragdollen så megastor som möjligt heller.

Däremot tycker jag att det finns för många ragdolls som är för små idag, så jag tycker det är viktigt att komma ihåg OCKSÅ storleken. När man har nått upp till en lämplig nivå så bör man nöja sig med det Glad

Sen finns det förstås säkert en massa uppfattningar om vad som är lämplig storlek.

ProvinsiaRivers
2009-08-05 14:53
#4

Jag valde "strävar efter..".Därför att jag tycker att ragdolls som jag sett och har själv,inte är stora nog.En vuxen hane på 6 kg räknas idag som ganska medium.Själv var jag ute efter en stor katt när jag köpte min första ragdoll.Blev besviken.Det finns stora raggisar men verkligen inte så många.Tänker försöka få fram större katter men utan att riskera kattens hälsa eller typ.Tålamod och omtanke.

Wonderdolls
2009-08-05 17:54
#5

Jag valde "Försöker bevara storleken vi idag har" men samtidigt bevara den trevliga temperamentet. Våra första ragdoll är jätte fin och stoooor men hans temperament verkar inte vara så rastypisk som en ragdoll om man jämför med våra andra ragdoll hane … han är inte lika stor men han är inte liten heller.

/Mili

OldTown
2009-08-05 22:53
#6

Mycket. Men inte på bekostnad av typen. Missförstå mig rätt nu. Flört När man väl fått fram den är nästa arbete att få fram storleken. Det är en stor utmaning. Skrattande

Annons:
Yataz
2009-08-05 23:12
#7

#6 Håller med!

Martina

Yataz

janesmatte
2009-08-07 15:29
#8

svarade är inte uppfödare ville bara läsa era svar Flört

 

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

Snowdollz
2009-08-08 03:58
#9

Jag svarade strävar efter, med det menar jag inte att raggisarna ska bli sjukt stora, utan att få tillbaka storleken som tappats någonstans på vägen utan att för den sakens skull tappa typen.

gottnerivers
2009-08-08 13:43
#10

Jag svarade är inte uppfödare. Min Valle väger 4 kg och han är 7 månader eftersom det är min första ragdoll så vet inte jag om det är bra eller dåligt.

raggorgeous
2009-08-08 21:37
#11

Jag försöker behålla den storlek vi har idag, vilket är en bra storlek i allmänhet. Avlar då på de stora, kraftiga katterna så jag bevarar storleken en Ragdoll ska ha.

Jag tror kanske inte man ska sträva efter FÖR stora ragdolls för det kan i sin tur leda till problem med  höfter osv..

men absolut bevara den storlek en ragdoll ska ha, och i min mening ska det vara stora, kraftiga katter med tyngd. Självklart rätt typade också!!

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Yataz
2009-08-09 00:47
#12

Så intressant att läsa era tankar kring detta.
Alla som svarat på denna omröstning tänker ju i alla fall på storleken och struntar inte i den helt och det tycker väl jag är ett stort +

Martina

Yataz

Natal88
2009-08-17 13:49
#13

Själv tycker jag att vi skall bevara den stora storleken vi har idag. Då vi inte vill att dom skall bli för stora och få mer problem som folk tidigare har skrivit. Men vi vill ju unte heller att dom skall vara för små Flört, därför vill vi behålla dom som är bland de större idag! Glad de tycker jag iaf.

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

Annons:
Upp till toppen
Annons: