Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1755 ggr
persikorochparis
2013-06-23 18:33

Kattunge som gillar att tugga. Fara?

Hej! 

Min lilla fröken tycker för tillfället väldigt mycket om att tugga på saker/ha dem i munnen överhuvudtaget. 

Igår märkte jag att tyget på en av hennes bollar hade släppt lite grann och började tänka på vad som kunde ha hänt om hon tuggat i sig en tygbit från den där bollen. 

Jag kan ju för det mesta hålla koll på henne, men hon samlar ju helst sina skatter under soffan där hon sedan ligger och tuggar förnöjt på dem. 

Hur vanligt är det att kattungar faktiskt sväljer saker de tuggar på (säg en liten tygbit från en boll eller ett öra på en leksaksmus.)? 

Vet ju att snören kan vara extremt farligt så några sådana försöker vi att ej ha i närheten av kissen. Men hur snabbt märker man om hon har svalt något annat? Klarar deras matsmältningssystem sådana här saker hyfsat? Hur snabbt märker man om det blir problem? 

Som sagt, jag ska kanske inte sitta här och oroa mig över sådant som inte har hänt/kanske aldrig kommer hända. Men jag undrar ändå lite grann.

Annons:
Cazzos
2013-06-23 18:37
#1

Har hon alltid varit så eller kliar det i munnen på henne på något sätt?

Hon kanske behöver tugga på något ätbart, t.ex. torkade kycklinghalsar? 🙂


persikorochparis
2013-06-23 18:46
#2

Hon är bara fyra månader och vi har ej haft henne mer än en vecka. Under den tiden hon varit hos oss har hon gärna tuggat på sina leksaker en stund efter att hon "fångat" dem. Men hon ska ha tyckt om att bära runt på saker i munnen redan innan vi fick henne. Ska definitivt kolla upp och köpa något ätbart att tugga på! Så behöver jag kanske ej oroa mig så mycket för att hon ska få i något hon inte borde! :)

Cazzos
2013-06-23 18:57
#3

#2 Ja, det är ju vissa material har jag hört som kan strypa tarmarna, lite som det här med om hamstrar äter bomull.

Visar hon något intresse för hårdare leksaker? Att bära runt på och tugga menar jag då? 🙂

Torkade kycklinghalsar är bra för tänderna också så det är ju ett plus om hon får det 👍


persikorochparis
2013-06-23 19:16
#4

Ja. Har hört allra flest varningar angående snören och trådar. Där kan det gå väldigt fel. Hennes favoritsak att bita i och bära på är en leksakssork som liksom har ett tunnare mjukt lager på utsidan, men något hårt och rätt tungt inuti. Annars tuggar hon också gärna på vissa kanter på klösträdets hus/liggplatser och de är ju definitivt hårda. Jag ska definitivt köpa kycklinghalsar i veckan! Det är en kräsen liten fröken men jag hoppas det går hem!

Änglakatten
2013-06-23 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Denna tuggleksak har funkat kanon på kliande tänder hos oss :) Finns på Zoo.se för 29:90kr

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

persikorochparis
2013-06-23 19:44
#6

Tack så mycket för tipset! Ska nog se till att lillkissen får en hög leksaker som är tuggvänliga på riktigt!

Annons:
Myrrami
2013-06-23 19:50
#7

Den här har varit poppis hos ungkatter här hemma.

http://animail.se/petsages-orka-wiggle-worm.html

Det kan också vara bra att ha en burk vit sparris hemma som man kan ge kissen om man misstänker att den har tuggar i sig något. Sparrisen är trådig och lindar in det katten har svalt för att det sen skall kunna komma ut den naturliga vägen. Det är viktigt att inte skära den i för små bitar eftersom effekten då försvinner. Jag har

Jag har fått det rådet från veterinär eftersom jag själv har en katt som bet på allt förut. Om katten verkar må dåligt skall man så klart inte vänta utan ta den till veterinär.

persikorochparis
2013-06-23 20:32
#8

Också jättebra leksakstips! Jag har kollat hennes nuvarande leksaker nu så att de inte har några plastögon eller grejer som det känns troligt kan lossa. Då slipper jag oroa mig att hon ska svälja någon bit från dem när jag inte ser iaf! :)

Selma67
2013-06-25 10:33
#9

#1

Var köper man  torkade kycklinghalsar?

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

persikorochparis
2013-06-25 11:12
#10

Min zoobutik hade. Men det verkar också gå att beställa hem från tex. http://www.crtzoo.com/kycklinghalsar-p-2902-c-139.aspx

persikorochparis
2013-07-03 15:02
#11

Tänkte bara uppdatera lite att tuggleksakerna dök upp här idag och även om hon ej verkar visa intresse för masken (som mest verkade lite konstig) så älskar hon verkligen den där rosa kringelgrejen och jagar gärna efter den och ligger och tuggar på den! 
Så tack så mycket för tipsen! :)

Selma67
2013-07-03 21:44
#12

Bra när man hittar saker som fungerar :)

Själv ska jag beställa de torkade kycklinghalsarna. Så tack för länken.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Upp till toppen
Annons: