Annons:
Etikett10-transport-samåkning
Läst 4459 ggr
123098
2014-01-12 19:17

Transport bur mått

Vi ska ju köpa en kattunge som ni flesta kanske vet :3 (mitt förra konto råkade jag radera, jag hette Ragdoll123)

Men hur stort mått ska det vara på transportburen? uppfödaren sa att det var bra att köpa en stor transportbur , men vilka mått ska en stor transportbur (till ragdoll) ha?

Transportburen ska passa både till flyg och bil 

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattburar_av_vide/316038 <---- är den här bra eller behövs det ännu större ? 

(lägg gärna till en länk till produkten då det blir enklare för mig att kolla 🙂 )

Annons:
Änglakatten
2014-01-12 22:19
#1

Den transportburen är inte godkänd på flyg. Det måste vara plast och vissa godkänner inte en "hard case" i kabin så det beror på vart katten ska flyga (kabin eller last) Det bästa är att ta en som iallafall inte är en av de minsta, isåfall kommer ni behöva köpa ny bur efter ett litet tag :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

123098
2014-01-12 22:28
#2

#1 Vi hade tänkt köpa 2 transportburar. En till bil och en till flyg då jag helst vill att katten ska vara med mig under resan. Men självklart om det finns en 2 in 1 (både till flyg och bil) så är det ju bra. Och vi hade ju redan planerat att köpa en stor feån början då uppfödaren sa det till oss

Ragdoll4ever
2014-01-12 22:31
#3

Den här skulle vara mer lämpad än den du hänvisade till, välj inte av trä eller vide, de kan bryta sig ur, och svår att rengöra. Om man ska ha katten i kabinen på flyg är det oftast väldigt små mått som är godkända. Men välj en "normal-stor" som denna som bur tycker jag. http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattburar_transport/pransportbur_plast/315811 eller denna http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattburar_transport/pransportbur_plast/330835

Milliz83
2014-01-12 22:34
#4

Jag hämtade hem en kattunge för drygt 1 mån sedan och köpte en ny transportväska till honom. Valet föll på Sleepypod. 

http://www.supercat.se/transportvaskor/sleepypod-sleepypod-air/sleepypod-air-strawberry-red.html

Jag ville ha en säker väska inför en längre biltur. Och denna väska ska tom vara krocktestad. Den har spännen att sätta fast i bilens bälte, den har en löstagbar och tvättbar bottenmadrass och den går att vika ihop när man inte använder den. 

Den ska även ha rätt mått för att transporteras som handbagage på flyg (inget jag har verifierat). På länken ovan kan du se att buren kan placeras ovanpå din normala väska med hjul och handtag, så du slipper bära katten. 

Jag personligen älskar verkligen väskan. Den är snygg och har många smarta funktioner. Väskan var inte billig men jag tycker att den är värd priset. Känns som det är bra kvalité på den. Det enda jag har att klaga på är att väskan är på gränsen till för liten i min smak. Har väl och göra med flygbolagets bestämmelser. Men när min stora perserkatt skulle prova buren så var han tvungen att backa ur den när han skulle ut.

Lotta Sjöö
2014-01-12 22:56
#5

Hej!

Jag lyssnade på kattexperten som ger råd i tv på tisdagar i programmet Go kväll. Hon sa att de rekommenderade måtten hos flygbolagen inte är godkända av jordbruksverket.(tror det är de som har hand om våra djurskyddsregler, va?) Kolla på deras hemsida, speciellt då du köper väska till bilen, flygresan är kanske inte så lång, eller? Håller med föregående om att sleepypod är bra väskor. Har själv den stora i bilen , den funkar jättebra för vår katt. Sturdi Car-GO™

Tänk också att man kanske får ha en typ då katten är liten och byta sen när den vuxit lite.

Lena129
2014-01-13 05:42
#6

Sleepywoodburen ser ju helt fantastisk ut!

//

Lena

Annons:
Lena129
2014-01-13 05:46
#7

- och blev lika förtjust i den andra, Sturdi-car-go

KANON!

//

Lena

Sploutt
2014-01-13 09:46
#8

Såhär står det på jordbruksverkets hemsida:

"Minsta mått

En bur för transport av katt ska vara anpassad till djurets storlek och ha ett minsta golvutrymme på 0,15 kvadratmeter per djur. Dessutom ska varje katt ha minst följande utrymme:
längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter."

Tyvärr ser man burar i varenda djuraffär som verkligen inte håller enligt lag.

Myrrami
2014-01-13 13:47
#9

Jag har en mjuk bur när jag flyger med katterna och en hård till när vi åker bil. 

När jag skulle köpa bur till flyget ringde jag Sverigeflyg och kollade med dem vilka regler som gällde eftersom det är de som flyger mest till och från Gotland. 

Flygbolagen kan ha lite olika regler så det är bäst att kolla med de du har tänkt åka med.

Hildepilten
2014-01-13 18:09
#10

Jeg har også en sånn Sleepypod, og den er helt super, og kan som Milliz83 skriver brukes både i bil og i flykabinen.

Eller vet jeg at mange er glad i Sturdy bagene i str L, disse kommer i mange fine farger:

http://stargatejohnny.mamutweb.com/Shop/Product/SturdiBag-Large/4006

Upp till toppen
Annons: