Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 12830 ggr
1ebbs
1/19/14, 6:20 PM

Kattlåda i möbel

Har sett att många köpt köksskåp från IKEA och har kattlådan där i. Men det köksskåpet "faktum" finns ej längre eller? Hittar det inte på IKEAs hemsida iallafall.. Men min fråga är då alltså om någon vet något annat skåp som är bra till det ändamålet? Som eventuellt får plats med en kattlåda med huv. Gärna pris på skåpen om ni vet något bra! :-)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Sploutt
1/19/14, 6:39 PM
#3

http://www.ikeahackers.net/category/hacks/pet-furniture här är nog rätt länk tror jag. eller ska det så "per furniture"?

[trh]
1/19/14, 6:43 PM
#4

#3 tack !;) fick inte rätt på det via mobilen.

Sploutt
1/19/14, 6:45 PM
#5

nemas problemas!

1ebbs
1/19/14, 9:21 PM
#6

Varit inne där och kollat, men det tråkiga är ju att inläggen oftast är gamla och IKEA ej har kvar de möbler de använder.. :(

Annons:
[trh]
1/19/14, 9:46 PM
#7

#6 jovisst så är det ju till viss del, men vissa idéer kan man ju ändå sno kanske :)

[trh]
1/19/14, 10:02 PM
#8

Funderar lite på att ha denna som hallmöbel och då gömma kattlådan i den: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/89888948/ ev lite för hög.

[trh]
1/19/14, 10:29 PM
#9

Eller så målar vi Ikea's HOL vit & sågar ut en sidoppning, och klär den i vit klädsel.

Milliz83
1/19/14, 11:44 PM
#10

Vet att jag har sett en färdig grej att beställa någonstans ….

"Letar runt" 

Det finns en "möbel för kattlåda" att beställa från Supercat. http://www.supercat.se/kattlador/mobel-for-kattlada.html. Den är lite dyr, men du slipper allt arbete. Om du är beredd att jobba lite så kan du göra något liknande själv för en billigare peng. Min pappa gjorde ett "hus" där sidovägen var en utdragbar låda (för att komma åt och göra rent i lådan) och kattingången till lådan var via "altanen. Den hade tom pelare och lite staket runt altanen… Allt går att göra bara du har lite fantasi. (Hittade tyvärr ingen bild på den, den slängdes för bara några månader sedan efter flera års användande.)

"För skojs skull så sökte jag på "katthus" i Google bilder och hittade många dumma idéer :)

Lycka till!

1ebbs
1/20/14, 1:25 PM
#11

#8 Den möbeln hade jag missat på IKEAs hemsida, såg ju riktigt bra ut tyckte jag! :)

#10 Har sett två kattmöbler som man kan beställa, den du visa och en från zoo.se men det var ju priset som fick mig att tveka lite dels för att om man köper en annan möbel kan man ju fixa den till vad man tycker är bra ;-) Dock kan ju priset skena iväg då med men haha.. Låter som en smart idé han hade kommit på! :)

[Skörbjugg]
1/21/14, 12:32 AM
#12

Finns ett tvättskåp från Ikea jag har funderat på om det skulle vara bra, ev liggandes? Det är ett normalhögt skåp med två hål, ska leta länk!

[Skörbjugg]
1/21/14, 6:54 PM
Annons:
1ebbs
1/21/14, 8:26 PM
#14

#12 Ja det såg ju bra ut, dock så borde de gå o skruva loss benen under den så att de inte sticker ut haha ;-) undra om de är något glas i "hålen" eller om de bara är öppet?

[trh]
1/21/14, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vi har bestämt oss för att använda HOL. Vi kommer måla den vit, klä insidan i något vitt material (väggarna), en dörrmatta på golvet. Kommer kunna gömma 2 kattlådor i den & såga ut en ingång nederst i mitten av möbeln så att vår nuvarande & kommande katt kan gå in och ut, nå sin egen låda utan att behöva kliva i den andres. Lägga en snygg fäll på & på så vis få en hyfsat snygg hallmöbel. Inte den snyggaste, men förhoppningsvis bra funktion. Air Wick har en automatisk luftfräschare som vi kommer ha på hatthyllan ovanpå. Bild från google:

[Skörbjugg]
1/22/14, 1:21 PM
#16

#14 det är bara hål :) jag tänkte att man får modifiera lite om man ska använda den idén

1ebbs
1/22/14, 6:06 PM
#17

#15 Den blir nog mycket snyggare i vit än va den är vanligtvis ;-) blir nog väldigt bra!! #16 Aha okej :-) ja de får man nog så inte lukten kommer ut direkt utan håller sig inne lite haha

[trh]
1/22/14, 6:07 PM
#18

#17 Ja för den är ju väldans ful annars, tycker jag ;) hoppas den ser finare ut vit & med en pläd på. :)

1ebbs
1/22/14, 6:34 PM
#19

#18 Haha ja så jätte snygg är den inte, det låter fint i alla fall så de blir det säkert :-) jag tänker nog köra på den möbeln du visa via länk eftersom jag inte har något emot att den är rätt hög för vill få plats med en kattlåda med huv just för att stänga ute lukten så mycket som möjligt :) sen så har jag inte plats med en hallmöbel ändå så har inget annat val än o ha den i vardagsrummet haha.. Så då vill jag minimera lukten till max

[trh]
1/24/14, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Det färdiga resultatet. Inte det snyggaste men fyller förhoppningsvis sin funktion :)

Annons:
1ebbs
1/24/14, 4:37 PM
#21

#20 Den blev ju jättefin tycker jag! :) speciellt med fällen ovanpå :)

[trh]
1/24/14, 4:40 PM
#22

Ja mycket bättre än hur den egentligen ser ut :) rocklåt vi den invändigt med vit vaxduk :)

Lena129
1/24/14, 6:07 PM
#23

Vilka otroligt goda idéer ni har delat med er av allihop, tack!

//

Lena

[Skörbjugg]
1/26/14, 2:38 PM
#24

#20 Jag tycker det ser jättebra ut! Tycker du att det var "svårt" att genomföra, eller gick det ganska fort?
😍

[trh]
1/26/14, 2:45 PM
#25

#24 Vad kul :) det pilliga var att måla i alla hål, vi ville att det skulle se vitt ut även där. Målade bara i hålen på de sidorna som syns. Sågade ut hålet, slipade. Sen rollade vi hela möbeln med två strykningar. Fäste pläden på locket med "strips". Några timmar tog det + torktid. Själva målandet som tog tid. Började onsdagkväll, färdig torsdag fm :)

[Skörbjugg]
1/26/14, 2:50 PM
#26

#25 Jätteimponerad faktiskt, vilka mått har era kattlådor inuti?

[trh]
1/26/14, 4:56 PM
#27

#26 eftersom att vi så småningom ska få plats med två, har vi satt dem på kortsidan som bilden ovan. För att lådan inte ska ta för mycket av ingången till möbeln så är Maxmåttet 43 x 35 cm. Och det är de måtten på lådan med som vi köpte idag. Ska man bara ha en kan man ju ha en lång och ha ingången på kortsidan som vi först tänkte.

Annons:
MissLindiz
1/26/14, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag byggde in lådorna i våra befintliga städskåp :)

[Skörbjugg]
1/26/14, 9:34 PM
#29

#28 Stilig lösning det med!

[Kavring]
1/28/14, 1:28 PM
#30

#20 Satan vad snyggt det blev! 😮 Lite förvånad blev jag allt! Haha!

#28 Supersmart! Gillar att huven är kvar på lådan, tycker att det är lite hemskt om smutsig sand hamnar utanför i "onödan". 👍

[trh]
1/28/14, 11:20 PM
#31

#39 haha!:) bättre än förväntat :)

[trh]
2/5/14, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Så här ser det ut inuti :)

Heidina
11/17/14, 1:55 PM
#33

Tack för idéerna! Med en sandälskande ettåring och en ny katt som är för alldeles orolig för att gå ut än kändes behovet akut.

Myrrami
11/17/14, 4:36 PM
#34

Har också lådorna i en IKEA Hol. Skall köpa en till eftersom ena katten lägger sig där inne och vaktar den för att hon tycker så mycket om den. När hon inte ligger i den ligger hon på den. Bästa köpet jag har gjort till katterna.

Annons:
Kattenmusentiotusen
11/28/14, 9:47 PM
#35

Vi byggde om våran möbel Expedit från IKEA så vi kan ha en låda i den :D

www.nouw.com/aidal

Upp till toppen
Annons: