Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1036 ggr
LinnJ
2014-04-23 23:32

Längtar efter husse?

Hej!

Har en "liten" ragdolltjej på snart tre år som vi haft sedan hon var liten. I vår familj så är det jag, min sambo och så Betty som katten heter. Min sambo har varit borta nu i en vecka på jobb så just nu är det vara vi två hemma. När sambon åkte för en vecka sedan har hon varit väldigt skrikig. Hon jamar högt och beklagande och det är inget som hjälper. Jag försöker aktivera henne som vanligt genom att leka, klappa och prata men det är inget som passar. Hon är väldigt orolig och går fram och tillbaka och verkar lite upprörd. 

Har aldrig märkt detta beteende förut utan detta är första gången. Någon som upplevt samma sak? Har katter en flock som de gärna vill hålla samlad?

Annons:
OberonsMatte
2014-04-26 12:39
#1

Ja, eftersom katter är mer eller mindre trygghetsjunkies vill de oftast att allt ska vara som vanligt, och då ingår det att flocken är samlad under de tider den brukar vara det.

Jag som har 4 katter har märkt att mina 2 yngsta katter (Oberon och Ruben) blir väldigt ängsliga och upprörda de gånger någon av dem råkar vara ensam i lägenheten (i anslutning till utevistelse). Så fort jag släpper in ytterligare en katt blir de lugna, men ensamma i lägenheten sitter de och ropar förtvivlat vid dörren.

Eftersom ni bara har en katt är hon antagligen extra beroende av sina mänskliga flockmedlemmar när det gäller trygghet. För att minska hennes stress och oro är ett tips att plugga in en Feliway-adapter i ett vägguttag. Den avger doftferomoner som ökar katters känsla av välbefinnande och trygghet i reviret.

Sajtvärd Katter iFokus

LinnJ
2014-04-28 13:31
#2

Jag ska köpa en sån och ha i när sambon är bortrest. Han har kommit hem nu igen och ordningen är återställd. Katten är superglad igen så det bevisar verkligen att hon är otroligt fäst till sina "undersåtar" ;P

Upp till toppen
Annons: