Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1121 ggr
new2ragdoll
2014-06-24 11:07

Matglad (och girig) kattunge

Hej,

Hur gör man för att få en kattunge att inte stjäla den äldres blötmat?

Den lille (Samuel) på ca 12 v och vår äldre katt (Nelson) får blötmat morgon och kväll, men Nelson brukar dels inte äta med en gång och dels brukar han äta hälften och spara resten till senare. Den lille äter så fort han kan och går fram till Nelsons tallrik och börjar äta medans han, Nelson, håller på att äta.  Allt Nelson lämnar äter han upp.

Ibland äter de samtidigt och då sitter den lille och sneglar ofta (alltså under tiden han sitter och tuggar i sig sin mat) åt Nelsons håll och går genast dit och försöker stjäla hans mat, fastän hans egen tallrik är full! Han är verkligen matgirig. Nelson verkar inte bry sig inte så mycket utan går undan.  

Hur kommer man i bukt med detta? Vi har försökt ställa undan Nelsons blötmat och försöka ge honom den när han är sugen, men det är verkligen svårt att pricka in exakt när han känner för att äta sin blötmat. Och hör Samuel ett lapande ljud så springer han genast till köket. Ibland smyger han på Nelson och gör låtsasutfall, även om Nelson bara sitter och tuggar i sig torrkäk. Hos uppfödaren hade kullen (och andra katter) fri tillgång till torrmat och fick blötmat 1 gång per dag. Så jag förstår inte riktigt varför han är så girig när det gäller mat.

Ska vi testa att ge Samuel extra large size blötmat så att han blir proppmätt och inte orkar äta Nelsons portion? 

Det skulle inte hjälpa tror vi, att stänga in Nelson i ett annat rum med sin matskål för han äter sällan direkt heller. 

Jag har försökt lyfta undan Samuel från Nelsons tallrik men det hjälper inte, han går dit direkt ändå.

Saken är den att Nelson dricker för lite vatten, och vi ger honom blötmat utblandat med vatten och vi vill gärna att han får i sig så mycket vätska som möjligt.  

Tacksam för råd!

Annons:
OberonsMatte
2014-06-25 20:03
#1

Min erfarenhet är att det är ganska vanligt att kattungar är lite hetsiga kring matsituationen. Förmodligen beror det på att de växer och därför oftast har en enorm aptit, men  kanske också för att de är vana vid att konkurrera om den godaste maten (med både syskon och andra katter). 

Att Samuel uppenbarligen gillar blötfoder är superbra eftersom det är nyttigare än torrfoder, men uppfödaren borde nog ha serverat det oftare än bara en gång per dag för att förebygga hets/konkurrens kring blötmatsmåltiderna.

Om ni börjar servera Samuel större portioner oftare kommer förmodligen hans hetsätning och "missunsamhet" åtminstone minska.

Fler matskålar och matplatser är också bra ifall man vill minska känslan av konkurrens (gäller både för känsliga katter och matvraken som äter kompisarnas mat). Ett tips är att servera Nelsons mat på en yta som Samuel ännu inte kan ta sig upp på.

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
2014-06-26 09:13
#2

# 1

Hej igen. :-) 

Tack för dina råd. 

Hm…Vi kanske ska börja ge Samuel blötmat 3 ggr /dag + lite större portioner och kanske t om lägga ut fler tallrikar. Får laborera lite. De enda ytor som Nelson i teorin kan äta ostört är typ vårat matbord och köksbänken och han vet att han inte får vara där. Skulle nog göra honom förvirrad ifall vi började ge honom mat på bordet..

I dagsläget får de en halv matsked per tillfälle.

Samuel äter ju väldigt glupskt men det kanske inte är någon risk att han blir fet, eftersom han är i en tillväxtsfas. Man kanske t om kan tänka sig att gå över till blötmat helt för Samuel. Men bajsar bra gör han eftersom han ofta får i sig Nelsons portioner också! 3 ggr /dag är ganska vanligt. :-)

Vad jag vet fick Nelson hos uppfödaren också blötmat bara en gång / dag , men det kanske är lite annan situation eftersom han aldrig behövde konkurrera om maten hemma hos oss.

OberonsMatte
2014-06-28 16:21
#3

#2 Hm, får de bara en halv matsked blötmat per tillfälle förstår jag att Samuel verkar glupsk i jämförelse med Nelson (som inte ens äter upp allt på en gång av den lilla mängden). Vilken sorts blötmat får de och är det verkligen bara en halv matsked?

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
2014-06-28 21:03
#4

#3 -

Ja, det låter väldigt lite men Nelson har aldrig varit speciellt matglad när det kommer till blötmaten och har alltid lämnat rester. Därför har vi varit noga med att portionera i lagom stora delar och frysa in dem. Skulle ändå tippa på att han kanske äter hälften av "soppan". Men den enda anledning till att vi fortsätter att ge honom blötmat är som sagt pg a dåligt drickande. Han verkar dock inte visa några tecken på uttorkning (elastisk hud, bra avföring mm).

De senaste ett par dagar har vi testat att ge Samuel en hel matsked och nu märker vi att han verkar vara nöjdare. Går inte till Nelsons matskål direkt utan äter upp den ett par timmar senare. :)

Så i runda slängar får Samuel i sig 3 matskedar blötfoder, vilket i praktiken kanske inte är så mycket.

De får Bozita kyckling eller lever.

Helemick´s
2014-06-28 21:51
#5

Hejsan, visst är kattungar vana vid konkurrens då de haft en hel hög med syskon att tampas vid men det brukar gå över ganska snart.
Men det jag tycker är viktigt är att kattungen får äta så mycket den vill och även om ni utökat mängden till 3 matskedar så låter det extremt lite.
Jag har kattungar och vuxna hemma just nu i samma ålder och de skulle troligtvis vara jättehungriga på den lilla klicken och hojta i högan sky på att de döden dör av hunger Galen.
Kontrollera hur mycket blötfoder Samuel orkar med att äta och servera sedan minst den mängden.
Efter ett tag får man utöka mängden för ju större kattungen blir desto mer mat behövs.

En tanke….Kanske till och med är bra om Nelson får lite konkurrens om maten då kanske han lär sig att man inte ska spara på den.

Tips gällande vatten:
Mina katter drack lite lite vatten för många år sedan, däremot älskade de att dricka vatten ur kranen så jag köpte en vattenfontän. Det är en av de bästa investeringarna jag gjort, dels håller sig vatten fräschare men viktigast av allt, katterna dricker mycket mer vatten…..det smakar helt enkelt godare då det kommer syre i det :)

Lycka till!

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

new2ragdoll
2014-08-24 15:36
#6

#5 - Bra tips (ursäkta det sena svaret)! 

Vi testade att sonika öka Samuels ransion till det dubbla plus en gnutta till och i början blev han hysteriskt glad och åt upp allt men väntade några timmar innan han undersökte Nelsons skål. Numera är Samuel mer avslappnad märker vi, att han liksom förstår att han inte behöver äta upp så fort han kan och att han inte behöver oroa sig för konkurrens. Ofta äter han upp hälften av sin portion och återkommer till den efter några timmar senare. Sen äter han ibland upp Nelsons rester. 

Lite kul också är att Samuel har börjat tugga av Nelsons torrmat (Bozita vuxen) fast foderstorleken är lite för stor och Nelson äter förstås mer än gärna av Samuels bebiskäk. ^^

Nu när du nämner det - ja; Nelson verkar ha insett att hans mat riskeras att försvinna om han sparar på den för länge. :) Han kommer numera ofta tätt efter Samuel när det är utfodringsdags och äter sin blötmat.

I vanliga fall kommer Nelson sällan när det är matdags, han hade en ganska blasé inställning till utfodringstider, men nu sitter han t om ibland och väntar på att maten ska bli klar.

Samuel verkar vara nöjd med en stor matsked morgon o kväll. Han blir gärna lite lös i magen om han äter mer än så.

Tack för tipset angående vattenfotän. Vi ska definitivt kika närmare på det, speciellt för Nelsons skull eftersom han gör sig av med mer vätska än tidigare då han tvättare både sig själv och Samuel..

Annons:
Upp till toppen
Annons: