Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 9411 ggr
[chloeangelle]
2014-07-02 01:02

Rimlig pris för en huskatt?

Hej 

min Ragdoll hona blev dräktig med en bondkatt och jag undrar hur mycket jag skulle kunna sälja hennes kattungar till en rimlig pris om katterna är veterinärbesiktade, vaccinerade 2ggr ,ID märkt med chip och avmaskade ? Oftast är inte huskatter vaccinerade eller ID märkta när man köper dem men för katternas bästa så skulle jag vilja göra det….  Vad tror ni? Jag är inte ute efter att tjäna pengar, jag vill bara veta hur mycket man kan sälja en huskatt ID märkt och så  utan att gå back på det….. 

Tack på förhand

Annons:
Rafflan
2014-07-02 01:04
#1

Ca 1.000-1.500 kr st tror jag det blir per katt för allt det du säger :)

Tänk på att vara noga och ställa krav och kolla så ägaren är seriös då flera säker kommer vara ute efter en "billig ragdoll" :)

[chloeangelle]
2014-07-02 01:08
#2

Ok =) tack för svaret

[[pimey]]
2014-07-02 06:50
#3

Och skriv inte Ragdoll i din annons det är vilseledande för köparen som tror att de får en billig raskatt. Även fast mamman är Ragdoll blir katterna huskatter som du säger :) vet din uppfödare om vad som hänt? Kan vara bra att nämna det för han/hon

Rafflan
2014-07-02 16:04
#4

#3 varför skulle uppfödaren vara intresserad av en olycks parning?

Myrrami
2014-07-02 16:28
#5

Som uppfödare skulle jag vara intresserad om någon av "mina" avkommor användes i avel. Vare sig om det är planerat eller inte.

Om inte annat kan det ju vara bra att få tips på vad man skall tänka på när man har en dräktig katt.

[[pimey]]
2014-07-03 00:21
#6

För att det inte ska bli osämja eller prat bakom ryggen så är det lika bra att lägga korten på borden jag själv skulle uppskatta köparens ärlighet mer än att försöka smygsälja kattungar bakom ryggen då skulle jag tappa förtroendet för den personen

Annons:
Rafflan
2014-07-03 09:49
#7

Tänkte bara att jag har svårt att tro att uppfödare mejlar andra uppfödare så fort dem tar en kull så har svårt att se varför TS ska behöva göra det?

Men som ni sa har ju uppfödaren bra erfarenhet och kan ge tips och råd vid dräktighet, förlossning osv :)

Och bara för att man inte säger det till uppfödaren betyder det ju inte att man smygsäljer kattungarna :S

[[pimey]]
2014-07-03 10:18
#8

Fast är katten såld till sällskap så är kravet att katten ska kastreras vid 6 månader och då ska den inte avlas på heller, som uppfödare hoppas jag att säljarna fullföljer det kravet och blir det något bör man säga det annars blir det inte roligt för båda parterna. Oschysst mot uppfödaren

Myrrami
2014-07-03 10:23
#9

Angående priset på ungarna kan du ringa din veterinär och få reda på vad kostnaderna som du kommer ha för ungarna och utgå från det.

Lena129
2014-07-03 14:38
#10

Angående priset blir jag lite förvånad hur ni diskuterar -  är det inte bättre att ta 3-4 000 som alla andra tar för en "blandis"? Om nu katterna ska upp i status och värdesättas mera? Och vilka raser som ingår - varför tycker ni att DET ska vara en hemlighet? Ragdoll ingår ju, och då ska man väl berätta det för att vara ärlig mot de som köper kattunge av en?

//

Lena

Rafflan
2014-07-03 18:08
#11

#10 jag ser inge problem i att skriva ut rasen då det kan finnas rasbundna sjukdomar och det är bra för köparen att veta vilka raser som finns i sånt fall :)

Och du har en poäng där, en med stamtavla kan ju kostar 7.000, om man då tar - hälsotester, stamtavla, osv så borde ungarna iallafall kostar 3.000-4.000/st :)

OberonsMatte
2014-07-03 18:48
#12

#10 "Alla andra" tar överpris för blandraskatter p.g.a. att blandras/huskattuppfödare och (tyvärr även) köpare verkar tro att de är finare på något sätt än vanliga "bondkatter".

Oregistrerad blandrasavel är en skam och inte något som uppfödaren ska tjäna en enda krona på eftersom den sortens avel är tvärtemot den kattsyn, kattomsorg och (och i förlängningen) kattstatus som raskattens uppfödare lagt ner tid, engagemang och pengar på. Att en seriöst framavlad och uppfödd raskatt utnyttjas i planerad huskattavel är riktigt, riktigt tråkigt.

#11 Det finns inte några sjukdomar som är vanligare hos ragdoll än andra raser. Eftersom den ena föräldern är en huskatt har man för övrigt inte en aning om hur den ärftliga sjukdomsrisken ser ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Selma67
2014-07-03 21:46
#13

#12#

Mycket bra skrivet!!

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Annons:
[Isadolls]
2014-07-03 23:59
#14

Förstår inte varför man ska ta 3-4000 för en huskatt, vare sig det är Ragdoll eller nån annan ras inblandad? Detta uppmanar oseriösa kattköpare att tjuv avla på katter som är sålda till sällskap… kostnad för chip, vacc, m.m uppgår till ca 1000-1500 kr. Och hur kommer det sig att honan är parad med en bonn katt? Visst kan det hända olyckor, men man undrar….och om den är såld som sällskaps katt, varför är den då inte steriliserad?

Rafflan
2014-07-04 08:48
#15

#12 jag skrev inte just att ragdoll hade rasbunda sjukdomar men det finns raser som har ökad benägenhet för vissa sjukdomar och då kan det vara bra för köparen att veta att dem raserna finns i katten, oavsett om den har huskatt i sig eller inte.

Sen undrar jag som jag skrev i #11, om en raskatt kostar 7.000 kr, men allt med ungen bara kostar 1500 kr, vad är det då som kostar 5500 kr för varje kattunge? får man tex 3 kattungar blir det ju 16.500 kr? kostar det 16.500 kr att hälsotesta honan, låna hane och få ut stamtavla på 3 ungar?

#14 vart står det att honan är såld till sällskap?

[Isadolls]
2014-07-04 09:14
#16

Är honan såld till avel och hon är uppfödare, så får man inte blandras avla enl. Sverak:))

Rafflan
2014-07-04 09:17
#17

#16 men är honan såld för avel/sällskap beroende på vad köpare vill är det inga problem. Och honan kanske är såld till avel men Ts är ingen uppfödare utan tänker kanske bara ta 1-2 kullar? vi kan spekulera i all evighet men det spelar väl ingen roll? nu är det som det är, honan är dräktig, ts vill låta kullen födas :)

[Isadolls]
2014-07-04 09:26
#18

Allt kostar att föda upp kattungar. Maten är ju inte inräknad, försäkring på föräldrarna, kanske utbildningar du har gått, stamnamn, har du en uppfödning så återinvesteras du pengarna i dem med EX. nya klös möbler, som behöver bytas ut emellanåt, nya avelsdjur, behöver kanske renovera, det händer ibland att dom förstör saker…. (slitage) ja listan kan göras lång. …

[Isadolls]
2014-07-04 10:48
#19

# 17 Det är just detta jag menar med oseriösa kattunge köpare ….

jag tror ju ingen uppfödare har sålt katten till avel om inte ägaren har i tankarna att starta en uppfödning, med stamnamn och allt vad det innebär:(

[Isadolls]
2014-07-04 10:50
#20

Och om man vill ta en kull kan man göra detta utan stamnamn, men då hade man ju parat med en Ragdoll  hane och inte en bonnkatt!!

Annons:
Leee
2014-07-04 10:53
#21

Förstår inte hur det kan bli en sån diskussion av dethär. Jag håller med att det är fel att para raskatt med bondkatt MEN jag tror TS har förstått det nu och det skedde helt ekelt ett misstag.  Ni har helt gått ifrån hennes fråga nu.  :)

[chloeangelle]
2014-07-04 12:16
#22

Jag har inte gått och letat efter en bondkatt för att para min hona. Hon blev parat av misstag….. Jag vill inte heller göra abort på henne bara för att hennes kattungar är huskatter!!! De är också värda att växa upp med vård och kärlek och få ett kärleksfull liv precis som alla raskatter får.  Jag har bra kontakt med min uppfödare och jag får ta kull på henne eller kastrera henne om jag vill det. Jag är inte omedveten om att föda upp kattungar kostar.

[Raggababa]
2014-07-04 12:21
#23

Jag brukar inte blanda mig i sådana frågor, för jag tycker att det är fel att avla på dem katterna som är köpta för sällskap även om man parar katterna med ragdoll.

Men frågan var inte det.

Vi vet inte vad som hände och hur och varför.

Jag tycker om #1 hade velat tjäna på huskattsavel då har hon aldrig ställt frågan här på Forum. Det är så enkelt att kolla på Blocket.

Rimlig pris för en huskatt är 1000-1500 kr men då går man bara back. Det är exakt så mycket kostar

vacc, besiktning, avmaskning och försäkring. Maten är inte inräknad.

Jag kan råda #1att hon försäkrar kattungarna vid 6 veckors åldern. Det kan hända ganska mycket under kattungarnas uppväxt.

Jag hade nog kastrerat kattungarna innan leverans. Du kan räkna på det och ta priset efter det.

Som uppfödare brukar man inte gå med ”vinst” vid första kullarna om man gör det överhuvudtaget.

Läs på så mycket du kan om kattungarnas utveckling och kattensdräktig. Så mycket som kan gå fel och då står du där med skyhöga räkningar. Be om hjälp!

Jag hoppas att allting går bra med förlossningen och bebisarna!

Med vänlig hälsning

S*Raggababa

[Raggababa]
2014-07-04 12:22
#24

Ursäkta jag skrev fel. Det ska vara #0

[[pimey]]
2014-07-04 13:50
#25

Förstår ändå inte hur din uppfödare kan tycka att det är OK att hon är dräktig med huskatt? Ok om hon hade parats med en Ragdoll hade jag inte sagt något men en huskatt som sagt..känns lite oseriöst men Jaja det ska jag inte spekulera i :) Sedan att hälsotesta föräldrarna är dyrt för mina gick det på 4000 kr per katt ska skriva ner sedan vad allt kostar så får ni se att det inte är en liten summa uppfödare lägger ner! Och att ta mer för en huskatt för att det är "finare" raser i den är så sjukt fel det sänker värdet på huskatten ännu mer och vi vill ju höja statusen för den.

[chloeangelle]
2014-07-04 14:30
#26

Det är för att ni inte vet bakgrunden till allting ;) Tack så mycket för ni som svarade på min fråga och gav mig tips :)

[Djupdal]
2014-07-04 15:16
#27

#0 Lycka till med din kull! :)

Jag tycker att du ska ta så mycket betalt du kan, men utan att annonsera katterna som ragdoll. Annonsera dem istället med information om att chippning, vaccinering, individuell försäkring osv ingår. Då får du förhoppningsvis köpare som värdesätter rätt saker. Att mamman är ragdoll, och att du råkat ut för en tjuvparning, kan du nämna för de spekulanter som kommer på besök. Då slipper du reta de duktiga ragdolluppfödare som lägger ner massor av tid och pengar för att hålla och höja kvalitén på både sin uppfödning och rasen, så att "varumärket ragdoll" kan fortsätta vara en slags kvalitétsbevis.  Du slipper såklart också reta de ragdolluppfödare som inte ids göra det minsta för att hjälpa till att vårda det där varumärket, utan som bara tycker det är praktiskt att kunna ta betalt för det.

Tror att det blir precis lika mysigt att ha den här kullen som det blir när du har dina "riktiga" ragdollkullar i framtiden, och som sagt, ta mycket betalt och Lycka till! :)

Annons:
Rafflan
2014-07-04 15:45
#28

#18 Ja och även denna kull kommer kosta att föda upp, även denna kull kostar mat, försäkring på honan, saker till katterna, så då borde ju TS kunna ta betalat för det på samma sätta som en registerad uppfödare kan ta betalt för det?

zingo30/8
2014-07-04 16:43
#29

Skillnaden när man köper en huskatt eller en raskatt är ju även att en raskatt med stamtavla kan du livförsäka till inköps summan det kan du ej om du köper en huskatt. Då kan du bara livförsäka upp till 1000kr.

Myrrami
2014-07-04 16:47
#30

Hur långt in i dräktigheten är honan. På flera uppfödarsidor kan du hitta kalendrar vad som händer under dräktigheten. 

Jag hoppas att allt går bra och att du har bra folk om kring dig att fråga om något skulle dyka upp.

[Isadolls]
2014-07-04 17:29
#31

#0 Hoppas bara du har en bra försäkring på din Ragdollhona ;) Mkt kan ju hända vid förlossning, pratar av erfarenhet att det kan bli dyrt och behövas lägga ner pengar, tid och mkt energi:) Har själv fått flaskmata en kull då mamman blev dålig. i 12v, var 2-3 timme dygnet runt……Så jag önskar dej verkligen lycka till, vi uppfödare vet vad som kan gå fel och man får vara beredd på att det kan hända ,var inte menat illa eller som påhopp ifrån mej:)) Ber om ursäkt om du tog det så😞

Rafflan
2014-07-04 17:38
#32

#31 dock behövs dem väl inte flaska matas var 2-3 timme när dem är 11-12 veckor? ;)

Men förstår vad du menar, förlorade en chinchilla hona som hade 2 dagar gamla ungar, matar 1 gång i timmen första vecka, var annan timme andra veckan, osv tills dem var 9 veckor, var RIKTIGT jobbigt dem första 4 veckorna  :/

[Isadolls]
2014-07-04 17:41
#33

nej ,inte vid 12v ålder men det är många v innan som du får mata dom var 2-3 timme:) kan bara säga att det blir heltidsjobb då jag upplevt det själv.

thea_thea
2014-07-09 13:54
#34

Jag hoppas det går bra och önskar Dutchesse lycka till med kattungarna❤️

Annons:
vallhund
2014-07-10 14:03
#35

Sorry för OT

#8 Skiljer sig lagstiftningen vad gäller avtals juridiska giltighet vad gäller katt o hund? På hundsidan är sådana klausuler inte juridiskt bindande för köparen, o uppfödaren kan få problem med SKK om man skriver in sådana oskäliga villkor i köpeavtalet.

Övrigt:
Så fort man säljer avkomma efter sitt djur är man i juridiskt mening uppfödare, bra att DF försäkra ungarna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2014-07-10 23:47
#36

#35 dock fick vi en kull kattungar för ca 7 år sen, ska jag gå runt och kalla mig uppfödare då?

Uppfödare för mig betyder att du är seriös och avlar seriöst. Kattuppfödare ställer ut, hälsotestar, registrerar, utbildar sig och mycket mer. Känner ganska elakt emot dem som sliter för att vara uppfödare som alla som får en "hoppsan" kull också ska gå runt och säga att dem är uppfödare?

Om alla säger dem är uppfödare hur skiljer man då på seriösa uppfödare och hoppsan kullar?

//tydligen en kattuppfödare :)

vallhund
2014-07-11 01:01
#37

…o så finns det oseriösa uppfödare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2014-07-11 01:23
#38

#37 därför ska bara seriösa uppfödare kalla sig uppfödare, och man ska inte uppmuntra oseriösa eller hoppsan kullar att kalla sig uppfödare

vallhund
2014-07-11 01:33
#39

#38 Det handlar inte om att uppmuntra eller inte, i juridisk mening är man uppfödare o ansvarig för t ex DF. De som köper kattungarna uppfattar en som uppfödare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2014-07-11 01:39
#40

#39 ja, dock räknas väl katter som en soffa när dem säljs så vad för skyldigheter har man? och du kan väl ta upp skyldigheterna istället för att nämna att man är en uppfödare när man tagit en hoppsan kull?

vallhund
2014-07-11 01:44
#41

#40 Skyldigheter att betala för dolda fel t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Rafflan
2014-07-11 02:35
#42

#40 dock är säljaren bara skyldig att ersätta det beloppet man köpte djuret för så för en huskatt ca 1000-3000 kr, och om uppfödaren vägrar blir det en dyr process för köparen för att få fram dem pengarna så det kommer kosta mer än man får ut i slutändan.

vallhund
2014-07-11 04:56
#43

#42 Det var ju ingen nyhet direkt. Dags att sluta tjafsa, eller är det något särskilt du vill poängtera eftersom du fortsätter?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Eine
2014-07-11 08:28
#44

Ta 2500 och kastrera ungarna före flytt. Det är mitt råd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rafflan
2014-07-11 15:46
#45

#43 poäng: sluta säga till folk att dem är uppfödare när dem fått en hoppsan kull, informera istället om dem skyldigheter dem har när dem säljer ungarna.

Och sluta säga att uppfödare blir skyldig för dolda fel utan att berätta allt, för då kan folk tror att det är så och sen bli förvånade när det blir som jag skrev och dem inte får en krona.

Ge folk rätt fakta och all fakta, så inte folk går runt och tror att dem är uppfödare och så inte folk går runt och tror att "uppfödaren" kommer ersätta dolda fel utan problem…

Lena129
2014-07-11 16:53
#46

Nu har jag läst tråden i sin helhet och är helt förvirrad. Vad juridiken säger kan väl inte blandas ihop med känslomässiga åsikter? Den som fött upp en kull ungar är väl uppfödare till den kullen i juridisk mening?

//

Lena

[Djupdal]
2014-07-11 17:33
#47

#46 Det som kan skilja i juridisk mening är att konsumentköplagen gäller när man säljer sällskapskatter som "riktig" registrerad uppfödare, men att köparna har ett sämre skydd i andra fall. Men visst är man alltid uppfödare när man föder upp och säljer djur, det tycker jag också. Det moraliska ansvaret ska man aldrig kunna komma ifrån genom att hävda att man är någon slags låtsas-prova-på-hoppsan-uppfödare, bara för att man struntat i att lära sig en massa saker man självklart borde lära sig för att få handla med levande djur.

Rafflan
2014-07-11 19:27
#48

#47 ja men jag tycker fortfarande enbart seriösa ska ha rätt att kalla sig uppfödare, annars är ju som sagt jag lika gärna en kattuppfödare vilket jag aldrig skulle få för mig att säga?

Sen det moraliska ansvaret, 1.000-3.000 kr räcker knappt till att undersöka om det är dolt fel eller inte, och att åtgärda dolt fel, medicin eller liknande, det  kostar betydligt mer än 1.000-3.000 kr. Tror bara att säga att "uppfödaren ska täcka dolt fel" inger en falsk trygghet istället för att säga sanningen, uppfödaren är bara skyldig att ersätta det man betalade för katten = inte så mycket. Och om uppfödaren vägrar och det blir en rättslig process så kommer det kosta köpare mer pengar än vad dem kommer få ifrån uppfödaren.

Sen finns det kanske hoppsan-uppfödare som betalar tillbaka köpesumman vid dolt fel, men det räcker inte långt, och sen finns det kanske köpare som drar det den rättsliga vägen och får rätt på sin sida, men dem kommer gå - i det stora hela men det blir i alla fall rätt :)

+ för seriösta uppfödare som har dold fel försäkring, där får man även ut mer än vad man betalt för katten om jag inte minns fel :D

Annons:
vallhund
2014-07-12 04:24
#49

#48 Vad du TYCKER är ganska irrelevant i frågan, ta det med det parti du tänker rösta på vid nästa val.

Är det olika hur DF försäkringarna ser ut på hund o kattsidan? På hundsidan så är det upp till inköpspriset, ett bolag har jag för mig är mer generös om man har samma hunden försäkrad i samma bolag som uppfödaren har sin DF försäkring i. Generellt sett är det oftast bättre för köparen om det inte klassas som DF.

Du har nog någon bugg i din dator som gör vissa ord till länkar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2014-07-12 13:36
#50

#49 ja men ska du fortsätta säga till folk att dem är uppfödare + att köparna ska bli ersatta för dolda fel så ge då gärna all information.

Och du har rätt, df ersätter bara upp till inköps priset men har man df och vanliga försäkringen hos Agria så går vanliga försäkringen in och täcker, det var därför jag uppfattade att man fick mer ersättning än inköps priset :)

OberonsMatte
2014-07-12 15:22
#51

#45 Om du tillät din honkatt att paras och få en kull för 7 år sedan är du självklart den kullens uppfödare, och det kommer du alltid att vara, även om du inte är aktiv som uppfödare längre.

Flera av mina raskatter genom åren kommer från uppfödare som endast fått en eller ett fåtal kullar. Att vara uppfödare handlar inte om hur många kullar eller på vilket sätt man sätter katter till världen, utan att man sätter nya katter till världen.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
2014-07-12 18:46
#52

#51 ja men när jag tänker uppfödare tänker jag folk som seriöst avlar för djurets bästa, inte dem där byb, eller liknande. Ordet "uppfödare" har sånt starkt begrepp i dagens samhälle och om alla byb börjar kalla sig uppfödare tror folk dem är seriösa och köper från dem och sen säger folk på forum "uppfödaren är skyldig att betalda dolda fel" ja men då behöver ju djuret inte ha dold fel försäkring eller hur?

Och sen blir det bara skit för dem stackars katterna :(

Eine
2014-07-12 20:00
#53

#52 Folk som tar kull och föder upp den,är i rättslig mening uppfödare. Hur bra eller dåligt det är i ditt tycke har inte mycket med den riktiga verkligheten att göra.Att folk tror att alla är seriösa kan vi inte göra mycket åt heller.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lena129
2014-07-12 20:32
#54

Man ÄR ju uppfödare om man föder upp djur om det så mycket är ett enda och oavsett om det är renrasiga eller blandraser. Jag förstår inte vad som är konstigt eller kontroversiellt i det?

//

Lena

Rafflan
2014-07-12 23:00
#55

#53 & 54 att man går runt och säger till folk "du är uppfödare :D" utan att säga varför man säger det, "du är uppfödare, du har ansvar för dina kattungar, för att ge dem en bra start i livet, avla på bra föräldradjur"

Samma som man säger "uppfödaren täcker dolda fel", då tycker ju nya ägaren att det är lugnt att katten inte är dold fel försäkrad. Men man missade att säga "uppfödaren ska täcka dolda fel upp till den summa du köpte katten för, och det är ofta uppfödaren vägrar betala och ska man då ta det rättslig väg kostar det ofta mer pengar än man får tillbaka"

Man säger inte hela sanningen eller all den fakta. Och jag är trött på folk som köper katt och blir förvånade när den blir sjuk, dem får inga pengar för dolda fel och försäkringen täcker inte och dem har inte råd att betala själva = död katt pga fel information till köparna.

Annons:
Lena129
2014-07-13 06:40
#56

Dolda fel är ett så komplicerat begrepp att inte ens försäkringsbolagen brukar betala ut pengar för det.

//

Lena

OberonsMatte
2014-07-13 11:54
#57

#52 Folk försöker frånsäga sig ansvar när de påstår att "de inte är uppfödare" trots att de låter sin honkatt få ungar. Låter man sin honkatt få ungar får man se sanningen i vitögat och inse att man är uppfödare och handla därefter. Köpare måste också inse detta och börja ställa krav!!

Sajtvärd Katter iFokus

Lena129
2014-07-13 14:14
#58

Som köpare ska man ställa krav på kvalitet och hälsoundersökningar på föräldradjuren samt på  hur väl uppfödda ungarna är. Plus att en dolda-fel-försäkring är bättre än ingen alls - men som sagt, det är så svårt att få ut pengar på en sådan försäkring att jag vet endast vid ett tillfälle någon fått ut något - och det var när en valp utvecklade neurologiska problem från en förlossningsskada när den var 3 månader. Problem som inte syntes vid leverans.

Resten kan man ställa till bråk om och t o m gå till tings om - en schäferuppfödare blev nyligen beordrad att ersätta en valp som utvecklade HD, trots att föräldradjuren var HD-fria och trots att HD även beror på miljö. Men de flesta försäkrar väl sitt djur och tar hand om det som är utifrån detta. Allergi t ex kan utvecklas trots att föräldradjuren inte har allergi - också en fråga om delvis arv och delvis  miljö.

Ungar som levereras ska vara friska, väl uppfödda och välhanterade - de är vad jag letar efter när jag köper ett djur.  Djur med stamtavla d v s renrasiga har mer dokumenterad hälsomässig bakgrund, ryktet om att blandrasdjur är friskare är en myt.

Vad tittar ni efter?

//

Lena

meyja
2014-07-24 01:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Nu kanske du redan sålt dina huskattungar?

Jag skulle annars rekommendera dig att registrera dem i SVERAK. Jag har också haft en blandkull, barnens kompisar som var här råkade släppa ut en av mina honor när hon löpte… 😡

Jag reggade de 4 ungarna som huskatter, tre långhåriga och en korthårig. Givetvis vaccinerades de, chipmärktes och besiktigades som alla mina andra kattungar. Överlåtelseavtal skrevs osv.

Jag hade en renrasig Ragdollkull samtidigt och OJ vilken skillnad i temperament det var på de två kullarna!!! Huskatterna var ena vildar och tog sig ur kattungehagen lätt som en plätt - de gick inte att stänga in! 😉

Jag minns inte nu vad jag sålde dem för, men det var nog 2000-3000 kr/st tror jag, kan ha varit mer? (Mitt minne är inte det bästa.)

Här är en bild på en av vildarna, vid 1 års ålder, en blå hane. ❤️

vallhund
2014-07-24 10:10
#60

#59 Läcker grabb! Skulle aldrig betala det priset för en huskatt utan dokumenterad rått o musdödarförmåga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2014-07-24 13:48
#61

#60 man ska höja kattens status genom att ta mer betalt för huskatterna, men är det raskatt i får man inte ta mer betalt då ska man sälja dem billigt? :P

[[pimey]]
2014-07-24 17:55
#62

Folk försöker lura andra att det är diverse raser i sina huskatter för att få ut mer pengar. Att betala 3000 kr för en huskatt skulle ingen göra men lägger man till 50% Maine coon i annonsen DÅ betalar folk då de tror sig få en billig raskatt och det är fel!!

Annons:
vallhund
2014-07-25 11:16
#63

#61

Vem bestämmer att blandraser/huskatter inte får säljas till viket pris man väljer att sälja kattungar för?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

meyja
2014-07-25 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Jag hade en lång kö av köpare till mina huskatter, fick neka jättemånga. Kanske det hade med registreringsbeviset att göra, jag vet inte? Modern hälsotestad och väldokumenterad, fadern okänd. Jag gjorde vad jag kunde för att kattungarna skulle vara väl uppfödda och socialiserade - och köparna har varit väldigt nöjda med sina katter. 

Men jag hoppas att detta aldrig mer händer mig!

Vilken chock det var när min hona födde och ut kom svarta och blå solida kattungar!!!! Jag visste ju inte då att hon varit utsläppt ett par timmar (det kröp fram senare i korsförhör här hemma) - hon var ju välplanerat parad med min Ragdollhane och jag väntade en fin rasren Ragdollkull…. 

Plötsligt hade jag sådana här godingar i huset, som den här korthåriga svarta honan (det blev 3 långhåriga hanar och en korthårig hona), GAAAAH!!!

Eine
2014-07-25 13:30
#65

#64 Visst menar du Huskattbevis? För man kan inte registrera huskatter på annat vis.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[chloeangelle]
2014-08-01 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Nu har min hona fått sina kattungar!! Det kom 5 st igår och allt har gått jätte bra, hon var så duktig…. Jag har många vänner som vill ha kattunge av mig och därför är det möjligt att det inte blir några till salu :) Tack så himla mycket för era svar och tips

Rafflan
2014-08-01 14:06
#67

#65 menar hon inte reggad på djurID/jordbruksverket?

Upp till toppen
Annons: