Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1223 ggr
MinnaMi
7/11/14, 11:59 AM

Starta uppfödning

Hej! Jag har haft katt i hela mitt liv, mina föräldrar hade en mindre uppfödning av perser under min uppväxt. För 6 år sedan så köpte jag min första ragdoll, har nu 2 st supermysiga tjejer här hemma, och har nu efter noga övervägande bestämt mig för att starta en liten uppfödning av rasen. Skulle gärna vilja ha lite tips och idéer om vad man ska tänka på innan och hur man går tillväga för att få en registrerad uppfödning samt tips på bra uppfödare som kan tänka sig att sälja en vacker hona till avel. Har förstått att det är många som bara säljer till erfarna uppfödare. Tacksam för all hjälp och alla tips och idéer ni kan ge mig!!

Annons:
MinnaMi
7/11/14, 2:58 PM
#1

Kan även tillägga att jag är lite extra intresserad utav en hona som är sköldpaddsmönstrad.

[Djupdal]
7/11/14, 5:05 PM
#2

Finns såklart massor av sätt att starta uppfödning, men jag tror det enklaste och bästa om man inte har jättekoll på rasen själv från början, är att hitta någon lite mer erfaren och duktig uppfödare att ha som mentor, som kan hjälpa till med att hitta/sälja den första honan. Kanske på foder till att börja med.

För om du blir själv med en halvdålig hona du köpt av en annan nybörjare, som kanske inte har så mycket mera koll eller kontakter än du själv vid den närmsta tidens hanletande, dräktigheter, förlossningar och sånt, så kan det vara jobbigt att komma vidare på ett bra sätt. Det är guld värt att ha någon att fråga.

Så börja med att läsa på ordentligt och försök hitta en mer erfaren uppfödare du trivs med. Åk och titta på kullar, åk på utställningar, och berätta att du letar avelshona tills du träffat den där uppfödaren. Först därefter är det dags att leta katt på riktigt. Och strunta i färgen på din första, för bra katter växer inte på trän när man är ny. Det tar bara två generationer att ändra färg till vad du vill, men en evighet att ändra till den typ du vill. ;)

Så tror iallafall jag. Lycka till!!! :)

MinnaMi
7/12/14, 7:51 AM
#3

Tack för svaret! Läst runt har jag gjort under en längre tid. Har valt att försöka köra igång nu äntligen då vi flyttar till villa efter sommaren och så känns det som ett bättre läge med större utrymme för små kattungar. Fick faktiskt kontakt med en uppfödare igår som jag skickat mail till gällande start av uppfödning, och det kändes jättebra! Hon ringde upp mig, och har en planerad kull med två vackra katter med bra hälsa och gener, där det förhoppningsvis föds en liten flicka som är värd att avla vidare på. Vi pratade i över en timme om allt möjligt och hon var dessutom villig att hjälpa mig och vara min mentor dem första tiden. Så nu är det väl bara att vänta och hålla tummarna! Och försöka komma på ert bra stamnamn vilket är väldigt svårt..

[Djupdal]
7/12/14, 2:08 PM
#4

Vad kul! :)

Selma67
7/12/14, 3:45 PM
#5

Lycka till med din uppfödning :)

Jag själv fick mitt stamnamn 2012 men har inte haft så många kullar. Mycket kan dyka upp som sätter käppar i hjulet. Men jag har aldrig ångrat mitt val, det är så roligt och givande.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

meyja
7/24/14, 1:25 AM
#6

Lycka till!

Jag bifogar info jag skrivit ihop till nya uppfödare - för det är mycket att tänka på. Varsågod att kika på pdf-filen om du vill, kanske hittar du något av den infon du söker där!

Den här foldern skickar jag med när jag säljer en hona som är tänkt för avel. 🙂

Nehej - det gick visst inte att bifoga en pdf-fil här… 

Vill du ha den så kan du skicka ett PM med din mailadress.

Annons:
[Djupdal]
7/24/14, 8:00 AM
#7

#6 Verkligen jättebra info meyja! Den lilla foldern borde ligga överst på den här siten så att alla hittar den direkt. Tål att läsas både av de som vill bli uppfödare och många som redan är igång.. Även kattungespekulanter som kikar in här kan med fördel läsa den för att få en bild av vad de ska kunna förvänta sig av en ragdolluppfödare, för det finns ingen anledning att nöja sig med mindre. Som sagt, verkligen jättebra! :)

SannnaH
7/24/14, 8:10 PM
#8

Wow, vilken bra folder Susanne! Håller med Djupdal att alla borde läsa denna :D Toppenbra skrivet!

meyja
7/25/14, 11:56 AM
#9

Åh så bra att den kom in ändå, trodde inte jag lyckades få med den här. ;)

Tack, tack! Hoppas den blir till nytta!

Upp till toppen
Annons: