Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1691 ggr
waldenstrom
7/21/14, 9:18 AM

Katt slutar inte prata på natten

Hej!

En av mina två fina, underbara ragdollhonor på sju månader har, sedan de flyttade hit i mars, "pratat" mycket på nätterna. Hon piper och tjuter där hon går runt i vår säng där vi försöker sova, vilket kan pågå i timmar. Hon är social och pratar mycket även på dagen, men inte långt ifrån lika mycket som på natten. Vi har försökt ignorera henne, stänga dörren, se till att "leka av" dem innan sänggående, se till att de är mätta och glada - men ingenting hjälper. Är det någon som har varit med om någonting liknande? Vi vaknar åtminstone tre gånger varje natt av att hon piper omkring i sängen, och det enda som egentligen hjälper är att gå upp med henne och stanna hos henne en kvart, tjugo minuter tills hon hittar någonting annat att fokusera på, och ett timma senare är hon piper hon på igen. Hennes syster som alltid är ganska tyst av sig, sover ofta i ett annat rum om natten och bryr sig inte nämnvärt om pipandet. I övrigt kastrerades de för drygt en månad sedan. Vad kan vi göra? Det är hemskt frustrerande och jag känner mig så makt- och hjälplös. Mår hon dåligt? Vad sjutton ska vi göra åt detta? Vad hjälpte för er?

Annons:
I want to belive
7/21/14, 9:42 AM
#1

Dom är väl könsmogna ??? Dom vill ju ut , dom gör så under hela löpet.

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

I want to belive
7/21/14, 9:44 AM
#2

Om du inte har steriliserat dom då

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

waldenstrom
7/21/14, 10:05 AM
#3

Vi kastrerade dem i början av juni. Tack för din kommentar!

OberonsMatte
7/21/14, 11:38 AM
#4

Har de tillgång till mat och rena och fräscha toalådor även på natten? Isåfall är pratandet antagligen bara ett sätt att få social uppmärksamhet. Eftersom hon är ung kan jag tänka mig att hon ännu inte anpassat sig helt till er dygnsrytm, dvs lärt sig att man inte pratar och är social på natten.

För att anpassa henne till er dygnsrytm måste ni se till att aldrig vara sociala och aldrig prata med henne när ni vill sova. Varje gång hennes prat resulterar i att ni ger henne uppmärksamhet eller (ännu värre!) går upp, innebär det att ni befäster hennes oönskade beteende.

Sajtvärd Katter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
waldenstrom
7/21/14, 11:23 PM
#6

Tack för din kommentar! De har tillgång till mat och vatten, och deras lådor rensas strax innan vi lägger oss. Tipset om att totalignorera har vi fått tidigare, och vi har försökt, men det är verkligen så otroligt svårt när det är som värst. Öronproppar, kan jag ju tillägga, fungerar inte ett dyft då hon tjuter rakt in i örat. Det är problematiskt delvis för att vi ju måste få en någorlunda sammanhängande sömn, vilket vi i princip inte har fått en enda natt sedan mars månad, och delvis känner jag mig så maktlös som inte kan "hjälpa" henne. Det är väl till att förmänskliga katten något oerhört när jag säger att hon låter förtvivlad, men det är så det känns.

Annons:
Lena129
7/22/14, 2:39 PM
#7

Usch stackars er. Ingen sömn på så lång tid! Jag är en "hård" uppfödare som helt enkelt hade stoppat in öronproppar och stängt sovrumsdörren….. Kissen måste lära sig att sova. Annars kommer ni att bli galna. Och arga. Ingenting blir bättre av att man inte sover. Har hon torrfoder framme och kattlåda så har hon allt hon behöver för att överleva. Sen skulle jag stimulera henne mer på dagen för när sover hon om hon är igång hela natten? Har hon möjlighet att vara ute lite? Titta på flugor fåglar m m är ganska tröttande för en innekatt. Aldrig i livet skulle jag kliva upp en enda gång på natten. Om inte katten var sjuk.

//

Lena

waldenstrom
7/22/14, 9:43 PM
#8

Tack för kommentar nummer två! Jag uppskattar att du lägger ned tid på att fortsätta ge råd! Då detta är våra första egna katter och jag inte har erfarenhet av katt sedan tidigare, känns det väldigt oerfaret och nytt allting, och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Hon sover delvis på natten, men det är framförallt framåt 04-tiden som hon kommer till oss i sängen. Hennes syster sover sig genom i princip hela natten. Jag ska absolut se till att hon aktiveras ännu mer på dagen (hon är en liten lating, till skillnad från sin syster) och att de får tillgång till balkongen ännu lite oftare. Stort tack!

Zepp
7/23/14, 2:12 PM
#9

Katter är nattaktiva djur!

Själv fick jag gå upp flera gånger under natten.. och släppa in och ut dem!

Tillslut sågade jag hål i en dörr och satte in kattlucka!

Win-win.. för både mig och katterna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: