Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1001 ggr
cachavacha
7/22/14, 12:01 AM

Katt mindre kelsjuk

Hej hej!

Vi har en ragdollhane på 1 år som, när han var liten, var extremt kelsjuk och ville gosa hela tiden. När han var 6 månader kastrerades han och jag tyckte inte att hans beteende förändrades. För några månader sen (ca 4) flyttade vi till en ny lägenhet och allt gick bra, han anpassade sig snabbt till sitt nya hem och verkar trivas. I juni i år på hans 1-årsdag skaffade vi en kattkompis till honom. Till en början var det lite gnabb mellan dem, men nu kommer de bra överens. Vår äldsta har dock blivit väldigt icke-kelsjuk. Han vill aldrig kela och spinner sällan nuförtiden, vilket han gjorde jämt förr. Så nu undrar jag: mår han dåligt på något sätt? Eller är detta ett resultat av att han har fått en kompis? Eller att han helt enkelt har blivit äldre?

Tacksam för svar!

Annons:
OberonsMatte
7/22/14, 12:00 PM
#1

Hur gammal är kattkompisen och hur ser deras relation ut nu (hur beter de sig mot varandra och ur umgås de)?

Sajtvärd Katter iFokus

cachavacha
7/22/14, 12:17 PM
#2

De brukar busa med varandra och leka tillsammans. Den stora tvättar den lilla dagligen. De brukar inte sova tillsammans men är ofta i närheten av varandra. Vill yillägga att den stora inte har blivit skygg eller aggressiv, han vill bara inte kela längre. Den lilla fick vi när den var 12 veckor så nu ät den väl ca 17.

OberonsMatte
7/22/14, 12:40 PM
#3

Jag tror inte att han mår dåligt, tvärtom. Han har fullt upp med sin roliga lilla kompis och fullt upp med att ta sig an sin nya roll som vuxen i relation till nykomlingen. Detta är en omvälvande och väldigt utvecklande händelse i en katts liv. 

Eftersom situationen fortfarande är relativt ny är det naturligt att kontakten med er får stå tillbaka lite, han har helt enkelt fokus på andra saker än er just nu. När livet med kattkompisen blivit vardag fullt ut är jag dock säker på att ni kommer att "få tillbaka" kontakten med er katt. Kanske inte i kvantitet, men helt säkert i kvalitet.

Ju äldre en katt blir desto starkare band får katten till sin ägare, och även om den inte har behov av ägarens uppmärksamhet och bekräftelse på samma sätt som när den var yngre (och ensamkatt) så känner man och märker man det ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

cachavacha
7/22/14, 2:08 PM
#4

Okej, tack så mycket för ditt svar! Nu är jag lite lugnare. Ha en fin sommar!

Upp till toppen
Annons: