Annons:
Etikett05-utställningssnack
Läst 1385 ggr
MissLindiz
7/27/14, 11:12 AM

Utställningspreparering

Av ren nyfikenhet så måste jag fråga hur ni gör med era raggisar innan utställning?

Hur går badet till?

Ska det trimmas något?

Vad använder ni för medel?

Fönar ni?

Annons:
[[pimey]]
7/27/14, 2:18 PM
#1

Summerwind schampoo och balsam alla dagar!! Helt klart det bästa Ingen trimning utan nopprar bort tofsarna på öronen det är det enda Sköljer, schamponerar, sköljer, schampoonera igen, häller i liiiite balsam sedan sköljer och skölja jääääättelänge då det är A och O. Dålig sköljning = fet och hemsk päls

[Djupdal]
7/27/14, 6:33 PM
#2

Är ganska kass på preparering, och kan väl tycka att det känns lite larvigt med en massa preparat och fix för det ena och det andra. Men det är ju trots allt uppvisning för både domare, allmänhet och andra uppfödare, så självklart vill man att katterna ska se rena och fräscha ut. Man vill inte att pälsen ska vara fet, skivig eller lockig. Den ska vara "jämn och skuggfri", kall och silkig. Hur detta åstadkoms kommer du få en massa olika svar på om du frågar ett gäng utställare, men det absolut bästa tips jag kan ge är att inte köpa en katt med dålig päls, och att vara noga med maten. Så enkelt är det. Inget schampo i världen kan trolla med en varm, ullig, spänstlös eller risig päls, och en riktigt bra päls fixar även jag.

Nästan alla ragdolls behöver ett bad för att se bra ut. En vanlig missuppfattning är att man badar katten när man säger att man badar katten. Hur kan någon tro det lixom. :P Men alla jag vet duschar. Någonstans mellan 1-7 dagar innan utställningen, oftast runt 2-3.

Jag brukar ställa katten i duschen och blöta ner den. Utom i öronen. Sen blandar jag upp en skvätt Yes diskmedel (inte citron) i en lite större skvätt vatten och häller över ryggen på katten. Som avfettning. Masserar runt en stund. Efter ursköljning med duschen blandar jag upp och häller på en skvätt schampo på samma sätt. Espree heter den sort jag har. Balsamet har jag slutat använda, för just den päls jag tvättar blir bäst med bara schampot. Schampot sköljs ur jättelänge och jättenoga, och ett tips jag fått är att avsluta med att vrida av varmvattnet de sista sekunderna, för att sluta porerna. Har ingen aning om det funkar och ibland tycker jag för synd om katten, så jag hoppar det.

Torkning och tröst i frottéhandduk följer, och sen föning. Inte varmt, utan kallt. Ingen kamning förrän pälsen är torr, men en kam är bra att lyfta pälsen med när man blåser. Särskilt i armhålor och ljumskar. Sen gör jag inget mer än att kamma igenom en gång.

På plats i utställningshallen blir det en genomkamning igen, och så en koll att ögon, öron och rumpa är rena. Strax innan katten ska visas för domaren kammar man ofta i en liten gnutta antistatspray. Dels gör det pälsen mindre statisk, och så kan den kännas lite kallare och silkigare också.

Den enda trimningen jag gör är att klippa klorna, men när det gäller trimning och preparering för att framhäva eller dölja saker i kattens typ eller teckning vet nörderiet inga gränser om man är lagd åt det hållet. ;) Men de flesta trasslar nog inte till det så mycket mer än jag. :)

[[pimey]]
7/27/14, 9:35 PM
#3

K9 alovera antistat är jättebra den är min bästa vän när vi gör den sista finishen innan vi ska upp på domarbordet ;) Eva porat lärde oss att yes diskmedel bör helst undvikas då det sliter mer på pälsen utan ett bra grund schampoo som avfettar rekommenderas. Nu som djupdal säger vi alla gör olika och många katter har olika typ av pälskvalitet vissa bättre andra sämre. Du får helt enkelt kolla vad som funkar för dig men som tidigare sagt sköljning är A och O :) när du åker på utställning kan du passa på stt fråga andra hur de gör men många brukar vara lite hemlighetsfulla men alltid finns det någon som glatt delar med sig :)

Upp till toppen
Annons: