Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1379 ggr
[Isadolls]
8/5/14, 6:32 PM

Profil

Undrar vad ni tycker om denna profil?

Vill ha ärlig åsikt ;))

Annons:
[Isadolls]
8/5/14, 6:37 PM
#1

Bilden blev fel…..

[Isadolls]
8/5/14, 6:43 PM
#2
[Isadolls]
8/5/14, 6:43 PM
#3
[Isadolls]
8/5/14, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

nu då…

[Djupdal]
8/5/14, 8:30 PM
#5

Kolla om du kan ta bilden så att den bakre öronspetsen hamnar rakt bakom den främre, genom att hålla kameran rakt från sidan i höjd med kattens öga. Det kan också vara bra att backa en liten aning och zooma istället, så att inte vidvinkelperspektivet ställer till det (får det främre örat att se onödigt mycket större ut än det bakre.) :)

[Isadolls]
8/5/14, 9:16 PM
#6

svårt det där med att ta bra bilder 😻

Annons:
Neo033
8/9/14, 12:51 AM
#7

Det här med profiler är nog till viss del en smaksak, även om standarden blivit mycket tydligare vad gäller ex höjd i huvudet i senaste standardändringen. En vuxen ragdoll ska enligt standarden ha god höjd i huvudet och för att den ska få det behöver den ha väldigt god höjd i huvudet som bebis. Det är lite svårt att se profilen ordentligt på fotot, men utifrån det jag ser och utifrån min gissning att kattungen är runt 7 veckor gammal(?) så skulle jag vilja ha bättre höjd i huvudet än den har. Jag tycker att den visar en fin profilsväng i slutet av näsan upp mot pannan, men lite högre sluthöjd i huvudet skulle jag ändå önskat. Jag skulle också önskat en starkare haka, men det är kanske bilden som är missvisande. Det här är bara mina tankar utifrån (några delar av) mina avelsmål. :) Jag skulle kunna tänka mig att behålla/köpa katten i fråga om den har en intressant stamtavla, god storlek/grovlek, bra pälskvalitet och andra egenskaper som gör den intressant att avla på och sedan försöka välja partner på ett klokt sätt. :)

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Lena129
8/9/14, 8:30 PM
#8

Ja all avel är ett laborerande med väldigt många faktorer. Det är ju inte heller så att bara man väljer de bästa avelsdjuren så får man automatiskt ännu bättre avkommor. Då vore det ju enkelt! Ibland får mediokra avelsdjur bättre ungar än stjärnorna. Det är så oändligt många faktorer som spelar in. Inte minst hur avelsmassorna från föräldrarna samverkar. Som uppfödare gnetar man på. Och att hålla avelsbasen bred är något som jag själv är väldigt mycket för…… Den dagen det negativa händer att en allvarlig sjukdom dyker upp kommer det att vara intressant att hitta obesläktade djur till dessa linjer. Höjd på pannan är förstås viktigt i det ena perspektivet - att uppfylla standarden - men ur ett annat perspektiv tycker jag att det är väldigt viktigt hur stamtavlan ser ut. Mer unikt blod måste bevaras, panna eller ej. Friskt och temperamentmässigt gott blod är inte fy skam det heller.

//

Lena

[Isadolls]
8/12/14, 8:43 PM
#9

Liten suddig bild….

[Isadolls]
8/12/14, 8:43 PM
#10
[Isadolls]
8/12/14, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
[Isadolls]
8/12/14, 8:45 PM
#12
[Isadolls]
8/12/14, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Förstår inte varför bilderna inte alltid laddas upp?

Annons:
[Isadolls]
8/12/14, 8:48 PM
#14
[Isadolls]
8/12/14, 8:48 PM
#15
[Djupdal]
8/13/14, 5:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det går ju att infoga video i inläggen också, så en idé kanske kan vara att ta en liten filmsnutt med mobilen så att man ser huvudet från lite olika vinklar? :) En annan idé kan kanske vara att också visa filmsnutten för någon, eller några, uppfödare du respekterar och tycker om, och be dem att totalsåga katten. Dvs verkligen slå ner på det som kunde ha varit bättre, och gärna rangordna de största bristerna. Annars blir det nog lätt lite som när barn visar teckningar, att de vuxna av olika anledningar mest säger "ååh vad fin!" även när huvudet sitter direkt på benen på våra små alster. ;)

Upp till toppen
Annons: