Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1108 ggr
lliinnnn
2014-08-12 07:42

Anfådd kille

Hej, ställer en fråga eftersom det säkerligen finns någon där ute som kan lugna mig lite. Har en kille här hemma på snart 5 månader, han var besiktigad och undersökt när jag köpte honom men jag kan inte låta bli att bli orolig ändå. Jag leker med honom minst 1 timme varje dag, oftast morgon och kväll. Efter vi busat i cirka 20 min (inklusive ganska mycket spring) blir han enligt mig jätteanfådd och flåsar med öppen mun, ibland mitt uppe i leken så låter det lite som han väser också, efter att ha sökt på Google så låter det som han kan ha något hjärtfel, men han är ju vet. Bes och undersökt så jag vet inte vad jag ska tro? För övrigt äter och dricker han jättebra!

Annons:
[Djupdal]
2014-08-12 08:29
#1

Det kan nog vara fullt normalt med andfåddhet efter 20 minuters intensiv lek. Däremot är det inte alls säkert att ett eventuellt medfött hjärtfel upptäcks vid besiktningen. Dels så hörs inte alltid ett hjärtfel via blåsljud eller annat, och dels är det inte säkert att veterinären upptäcker det även om en mycket erfaren veterinär som lyssnade mycket noga kanske skulle kunna göra det. Prata med en veterinär om det känns osäkert. Hon kan lyssna igen, och det går även att undersöka med ultraljud.

lliinnnn
2014-08-12 08:46
#2

Okej, han ska kastreras om 3 veckor ska jag ta upp det då eller bättre att ringa innan tycker du? När han hade vilat sig lite ville han direkt leka igen och stod med en leksaksmus i munnen, det lugnade mig en del. Tack för ditt svar!

Myrrami
2014-08-12 09:19
#3

Det är som Djupdal säger antagligen bara vanlig andfåddhet men om han skall kastreras är det viktigt att du säger det till veterinären så att de kan ha ett extra öga på honom när han sövs.

Min ena kille här hemma har HCM så de har specialprotokoll på honom om han behöver sövas.

Tar det lång tid innan han hämtar sig när han blir andfådd eller behöver han bara en kort vila?

lliinnnn
2014-08-12 09:27
#4

Ja jag tänker säga det till veterinären, det tar nog cirka 5 minuter innan han slutar flåsa igen, han kanske bara har lite sämre kondition..(?) Blir det inte bättre får jag ta kontakt med veterinären igen!

amadeusdolls
2014-08-12 09:33
#5

Kan ha med vädret att göra för de har varit extremt varmt förutom sista veckan som varit mer normal. I övrigt så har du fått bra svar ovan och är du orolig skadar inte en xtra check hos veterinären om du är orolig.
/Anneli

Love Cat´s
2014-08-13 23:12
#6

Kanske bara att han blir för varm! Och är trött förståss. Men absolut att du skall kolla upp det före kastrering…annars kanske du får betala för kastreringstiden!

Lycka till! <3

Annons:
lliinnnn
2014-08-14 21:42
#7

Ja absolut, gör de inte oftast en koll på hjärtat innan de sövs i vanliga fall med? Vad menar du med betala för kastreringen? Jag betalar för kastrering? :)

OberonsMatte
2014-08-16 10:23
#8

Man ska komma ihåg att katter inte är långdistansare. De gör snabba rusningar, men korta sträckor. De är alltså inte "gjorda" för att springa i 20 minuter, och framför allt kattungar och ungkatter känner inte själva när det är dags att vila när leken styrs av ägaren.

 Innebär leken dessutom stark psykisk upphetsning och frustration (t.ex. genom en vippa eller laserpekare som inte går att fånga) blir stressen och påfrestningen extra stor.

Sajtvärd Katter iFokus

lliinnnn
2014-08-17 19:09
#9

Okej, nej använder inte laserpekare utan han får alltid fånga det han jagar och lägger han sig ner slutar jag leka med honom.

Upp till toppen
Annons: