Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1108 ggr
Beppsi
8/12/14, 10:12 PM

Kattunge + diarré

Den 19 Juli hämtade vi hem våran goa lilla tabby pojke och de är himla massa liv här hemma nu då han ska leka med allt o alla :) (helst med gardinerna och alla sladdar som man inte får leka med, dem e ju roligast!)

När vi fick hem honom hade han lite diarré då och då vilket jag antar är vanligt när dem kommer till ny miljö och allt. Han äter pro plan kitten (vilket jag har framme i skålen hela tiden) och ger honom en halv förpackning blötmat royal canin kitten instinctive runt när vi äter mat varje dag. Båda dem har han ätit sedan han var hos uppfödaren. Han får dock ett kattgodis som heter Chick´n snack från Carlie flamingo, tror jag märket är. Detta har han inte fått sedan innan utan något jag köpt nu, han har dock inte fått det särskilt ofta. 

Nu har jag dock behövt bada av honom av diarré två ggr (ena nu i kväll) o han verkar ha de då o då samt att idag gömde han inte bajset i lådan. Är det något jag ska oroa mig över, ska jag sluta ge honom blötmaten eller godiset? (godiset har han dock inte fått idag mer än nu efter avtvättningen)

Någon som har något tips?

Annons:
zingo30/8
8/12/14, 10:29 PM
#1

Har en pojke på snart 6- månader som har känslig mage. En period fick han ingen blötmat eftersom han blev lös i magen av det. Mycket tvättande blev det! Nu får han lite blötmat morgon och kväll och magen är bra. Lycka till med din kattunge:) Har också en tabby kille

Beppsi
8/12/14, 10:39 PM
#2

Hmm, aha ja jag får kanske ta och göra ett uppe håll med blötmaten ett tag och se om det blir bättre. Är ju svårt att se hur en "bra bajs" ser ut med då de va länge sedan ja hade katt och den var utekatt. 

Ville ju helst inte skippa blötmaten då han e himla glad när vi plockar fram den, men som du säger så kanske det är en övergående tid nu. :) Skönt att de funkar bra för er nu!

zingo30/8
8/13/14, 5:40 AM
#3

Kände lika dant om blötmaten som ni gör. Han älskar den och vet precis när det är dax att få den. Men för mycket blir han genast sämre i magen . Det behöver ju inte vara blötmaten för er kisse, men för vår lille herre funkarde detta jätte bra. Jag tror man får prova sig fram. Det finns ju skonkost också vi testade det men han blev faktiskt sämre av det. Mycket konstigt, men som sagt pröva dig fram så kommer du märka vilket som passar din lille kisse.

[[pimey]]
8/13/14, 10:01 AM
#4

För mycket experiment med olika saker kan göra magarna värre. Gör ett uppehåll på blötmaten och fortsätt med torrfodret. Fortiflora är bra för magen

Lotta Sjöö
8/13/14, 4:00 PM
#5

Hej!

Ja, man blir orolig när magen inte fungerar som den skall på dem, speciellt kattungar blir fort uttorkade så håll koll på att han får i sig vatten också.

Min Lykke har sedan hon var liten haft problem med lös mage, oftast om vi provar ny mat. Jag ger henne Pro-Kolin, finns receptfritt på Apotek. Någon dos om dagen brukar återställa balansen. Då hon var liten fick hon 1ml tre gånger om dagen. hon gillar inte det men om man sprutar in det i mungipan direkt så brukar det gå ner.

Hills Id hos veterinären, finns både blöt och torrfoder fick Lykke äta efter orolig mage med flytt och kastrering i bagaget då vi fick hem henne. tillsammans med Pro-Kolin var hon snabbt bra.

Lycka till!

Beppsi
8/13/14, 9:26 PM
#6

Skönt att få lite lugnande svar iaf. tror han är lite bitter idag när han inte fått sin blötmat men får se hur de verkar nu i dagarna.  Har vatten skålar i varje rum där jag o sambon vistas så han har tillgång till det hela tiden.  Får ge det några dagar. Är ju iaf en massa liv i de lilla djuret :)

Annons:
Love Cat´s
8/13/14, 11:17 PM
#7

Kitten är oftast för fet när de blivit lösa i magen. Som mjukmat kan du koka Torsk …den är snäll mot magen. Det bästa är att rådfråga en veterinär..du kan säkert bara ringa…! De har bra kost att sälja där…så de ger dig säker tips när du ringer! Lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: