Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1073 ggr
new2ragdoll
8/28/14, 5:32 PM

Den äldre känner inte igen kasterad kompis

Idag kasterade vi Samuel (+ 5mån) och när han fick komma tillbaka märkte vi att Nelson inte verkar känna igen honom längre! 

Så fort Samuel kommer för nära, börjar Nelson morra och fräsa vilket förvånar oss.. visst att Samuel luktar lite annorlunda eftersom han varit hos veterinären, men att Nelson inte verkar minnas något alls..? De har ju umgåtts i över två månader och varit riktiga bundisar.

Samuel verkar mest förvånad över Nelsons beteende.

Någon som har liknande erfarenheter?

Annons:
Maria
8/28/14, 5:35 PM
#1

Så har det varit med alla mina katter också.

Moritz fick operera bort några tänder och när han kom hem så fräste hans bästis sedan flera år tillbaka i nästan 3 dygn innan ordningen var återställd.

Någon tid senare blev det en omvänd situation då bästisen var tvungen att åka till veterinären. Även då tog det några dygn innan allt var som vanligt igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

new2ragdoll
8/28/14, 5:43 PM
#2

#1 - Intressant! Tack för input. Får hålla uppkik efter dem..

Det kanske är taskigt att säga, men har katter lite dåligt minne eller vad är det som gör att de tycks glömma sin kompis på en halv dag?

Saffran0Spice
8/28/14, 5:45 PM
#3

Det kan ta några dygn innan allt är som vanligt, nyopererad kisse luktar väldigt starkt i början - sedan kommer hans lukt sakta tillbaka och då kommer kompisen känna igen honom mer =)

new2ragdoll
8/28/14, 5:46 PM
#4

# 3 - tack för informationen, ja, det stämmer att Samuel luktar t om mysko i våra näsor så jag kan tänka mig att Nelson är förvirrad… "Han ser ut som Samuel men luktar skitkonstigt..!"

Maria
8/28/14, 5:47 PM
#5

Jag tror också att det är doften från veterinären.

Kanske de utsöndrar någon speciell doft själva också eftersom hela situationen varit så stressad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
8/28/14, 5:48 PM
#6

#4 ja de har ju använt bakteriedödande och sprit - så han kan lukta ett tag, men det kommer gå över till vanlig vardag igen =)

Annons:
new2ragdoll
8/28/14, 6:23 PM
#7

# 5, 6#  - Det är nog så som ni säger. Ska kanske försöka påskynda att återställa Samuels odörer genom att tvätta honom med en fuktig handduk.

Maria
8/28/14, 6:38 PM
#8

Jag har minns att att när det hände hemma hos oss så la jag också upp en fråga här på iFokus för jag blev så ledsen och rädd att det inte skulle bli som vanligt igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

new2ragdoll
8/28/14, 7:37 PM
#9

# 8 - Ja, ledsen är rätta ordet.  :( Fastän man numera vet att det kommer gå över så påverkar det ju ens känslostämning. Samuel ser bara förvånad ut och undviker att gå nära Nelson.

Milliz83
8/29/14, 12:40 AM
#10

Har visserligen inte varit med om exakt detta problem men jag har haft problem att sammanföra flera olika katter. Det jag hörde då var att i en kattfamilj så har alla katter samma doft. För att påskynda "balansen/dofterna" mellan alla katter så ska du kamma dom, med samma kam, för att blanda deras dofter. Du ska bara kamma runt ansiktet där doftkörtlarna sitter och undvika bakre delen av katten. Om det är fler än 2 katter, ta inte i samma ordning. Allt för att blanda doften ordentligt.

new2ragdoll
8/29/14, 10:02 AM
#11

#10 - Tack för tipset, det var värdefullt! Nu verkar Nelson känna igen honom lite mer, även om han fortfarande är något misstänksam. :)

Lys
8/29/14, 10:10 AM
#12

Ja, det var doften som påverkar!
När min ena katt fick stannade en natt hos veterinär och kom tillbaka hemma hos oss, andra katt reagerade precis som Nelson.  
(Han fick dropp, så  även jag kan känna att han luktade som "sjukhus" och hans kiss luktar "dropp", så det var inte konstigt.)
Men efter 2 dagar, återställde de deras relation som vanligt. 
Jag gjorde som #10, det funkade bra.

new2ragdoll
8/29/14, 7:11 PM
#13

# 12 - detta är ett intressant fenomen! Jag trodde att katter använde ögonen ungefär lika mycket som näsan… hundar (åtminstone min erfarenhet) tycks använda alla sensoriska organ för att känna igen andra och vet att de kan känna igen hundkompisar blixtsnabbt på långt avstånd.

Annons:
Milliz83
8/29/14, 9:29 PM
#14

Vad bra att ni hade nytta av min info. Tror jag hörde den från tv-serien "My cat from hell" som går på animalplanet. Underbar serie som jag kan tipsa om. Får veta många bra tips och trix på hur en katt faktiskt tänker :-)

Eliinn
8/30/14, 12:40 AM
#15

Jaaa sen kan de ju va så som i mina katters fall, Min ragdoll fick ett bad och kommer ur badet, och ni vet hur en nybadad långhårig  katt ser ut… min andra katt känner verkligen inte igen sin kompis som hon avgudar i vanliga fall. Hon fräser, morrar och undrar vad det är för konstig katt där!

Jag torkar honom med hårtork och sen när han är torr, DÅ känner honom genast igen sin fluffiga vän och går direkt fram till honom och stryker sig mot honom som om "Jasså de va bara du! "  ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Lena129
8/30/14, 5:19 AM
#16

Men menar ni verkligen vad ni säger? Att katterna inte KÄNNER IGEN den andra katten? Menar ni att katter är så obegåvade? Eller att det fyller någon viktig funktion i deras liv att faktiskt inte känna igen andra katter om dom t ex blir blöta? Är det inte snarare så att dom blir oroliga över förändringen hos den andra och att den oron får dom att fräsa?

//

Lena

new2ragdoll
8/30/14, 8:10 AM
#17

#16 - Har inga andra erfarenheter än just för Nelson och Samuel.

Vad kanske bidrog till att öka förvirringen ytterligare var att Samuel kom hem med en plastkrage/tratt och då både såg annorlunda och luktade annorlunda. Tratten åkte iofs av rätt fort genom Samuels egen vilja men ändå.

Upp till toppen
Annons: