Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1154 ggr
Eliinn
2014-09-26 16:49

Vaccination,Hur skulle ni gjort?

Var nyligen hos veterinären med Milton för hans årliga vaccinering.
Milton måste vaccineras med Fel-o-vax som är ett avdödat vaccin pga att hans kull fick biverkningar av de vanliga vaccinet Nobivac Tricat.  Kullen blev lite små krassliga och halta men en i kullen blev till och med tillfälligt förlamad.
Andra gången de vaccinerades fick de testa Fel-o-vax och fick inga biverkningar.
Uppfödaren rådde mig därför att fortsätta med detta vaccin.
Det har aldrig vart några problem då veterinären haft de vaccinet hemma men idag när jag kom dit så berättade dem att de vaccinet utgått och inte går att beställa hem mer utav. Som jag förstod de hade det till och med slutat tillverkats.
Valet är då att inte fortsätta vaccinera honom eller att Vaccinera honom med Nobivac Tricat MEN att han måste stanna på djurkliniken hela dagen för observation ifall han skulle börja må dåligt.

Hur skulle ni gjort om det var er katt?
Vet inte hur stor risken är att han skulle få nå allvarliga biverkningar, men  tänk OM? Vad gör jag om min älskling i värsta fall blir förlamad  eller något liknande allvarligt och måste avlivas? 

Efter en del grubblande så lutar de åt att jag låter bli att vaccinera honom i framtiden,  Han är innekatt och kommer såklart förbli de och då är han inte lika utsatt för kattpest (antar jag?).
Men ändå, jag som alltid är så noga med att vaccinera mina katter årligen för säkerhetsskull! 
Dessutom har jag haft lite tankar om att nångång ställa ut honom och då måste han va vaccinerad. Chansen att jag ställer ut honom är inte så stor och något jag skulle kunna låta bli ändå. Men hade ju vart kul kanske i framtiden.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
[Isadolls]
2014-09-26 17:42
#1

Det svaret jag själv fått av min veterinär är att katterna kan reagera på vilket vaccin du än ger. Men i och med att dom fått reaktion på Tricat, så hade jag nog hört mig för hos andra veterinärer. Mina har bara fått som lite hosta av Tricat men man vet aldrig hur dom små kattungarna reagerar……

new2ragdoll
2014-09-26 18:36
#2

Jag är alldeles för oinsatt för att kommentera, men jag skulle inte våga sluta vaccinera bara för att våra katter är innekatter.

Vi drar ju in sand, jord, smuts mm utifrån och jag kan mycket väl tänka mig att innekatter i teorin t ex kan drabbas av inälvsmask.

off36is
2014-09-26 18:37
#3

Skulle inte vaccinera med Nobivac igen. Min katt reagerade lite på Nobivac en gång när hon vaccinerades nästa gång hon fick Nobivac svullnade hon upp i hela ansiktet, fick hemsk klåda och det var riktigt otäckt. Hon fick kortisonspruta och en kur kortisontabletter efter den episoden. Efter det har hon bara fått pure-vax och inte haft fler reaktioner.

LadyBrrr
2014-09-26 20:27
#4

Finns ju purevax, är inte så påläst om olika vacciner men vet att de flesta kliniker köper in om man ber om det. Värt att kolla upp. Jag skulle nog dra mig innan jag bestämde mig för att låta bli att vaccinera kissen.

Eliinn
2014-09-26 20:59
#5

Kollade lite med uppfödaren vad hon tyckte och hon berättade att de två i kullen som mådde sämst av nobivac har tydligen vaccinerats med nobivac senare utan biverkningar. Så hon trodde inte att det skulle va några problem. Men jag är kluven ändå. .. är nog lite nojig och skulle inte förlåta mig själv om han reagerar negativt av de…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Djupdal]
2014-09-26 21:43
#6

#5 Just det där haltandet är ju en sån där reaktion som beror på att katten blir lite sjuk av själva viruset, i det här fallet caliciviruset. Jag har faktiskt aldrig någonsin hört talas om haltande vuxna katter, så jag tror det är en typisk kattungegrej. Själv skulle jag inte vara det minsta orolig för just detta med en vuxen katt, utifrån vad jag hört hittills. :)

Annons:
thorntagg
2014-09-27 18:20
#7

Jag förstår inte varför det bara finns Nobivac Tricat hos den där veterinären. Endera detta vaccin eller inte vaccinera katten alls…låter väldigt konstigt. Jag hade hört talas om att många fått obehagliga biverkningar av  Nobivac Tricat, så jag bad att få ett annat vaccin hos min veterinär och fick då utan problem Purevax som t o m skulle skydda mot fler sjukdomar än Nobivac Tricat.  Har inte din veterinär detta vaccin tycker jag du ska gå till någon annan veterinär. Ring först och förvissa dig om att dom har Purevax.  Jag har vaccinerat båda mina ragdollkatter med Purevax och de fick inte några som helst biverkningar av det! Låt för all del  inte katten vara ovaccinerad!

[Djupdal]
2014-09-27 19:17
#8

#7 Det verkar förekomma en del fall med reaktioner på Purevax också, men jag tror man ska vara noga med att skilja på reaktion och reaktion. Att reagera på själva viruset är ju inte alls samma sak som att reagera på någon tillsats. Läste alldeles nyligen om några som tyckte att reaktionerna på just Purevax verkade ha ökat den sista tiden, men en enkel förklaring till detta skull ju faktiskt kunna vara att fler har bytt från det tidigare så dominerande Nobivac, pga allt de hört. Jag tror inte det råder någon tvekan om att Nobivac är det vaccin som under de senaste 5 åren givits till överlägset flest katter utan någon som helst reaktion. ;) Men vilket vaccin det är störst risk med har jag däremot ingen aning om. :)

Lotta Sjöö
2014-09-27 23:18
#9

Jag skulle inte vaccinera, speciellt inte om ni inte tänker utställa. Vår Lykke är innekatt även om hon är ute i koppel. Veterinären sa vid senaste vaccinationen att man inte behöver vaccinera en innekatt varje år. Det är alltid en risk m vaccination. Det är katter som äter vilt när de går fritt ute som mest behöver ett skydd. Min vet berättade att han inte vaccinerade sina katter varje år, sa att jag kunde fundera på hur jag ville göra i år, jag tänker faktiskt vänta ett år till nu, eftersom man aldrig vet hur de reagerar/ de kan reagera på samma vaccin som de tidigare har tålt.. Jag har ju koll på vad vår goding sätter i sig  😊

Upp till toppen
Annons: