Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 5673 ggr
[Miiikaela]
2014-10-13 12:38

Testhem för Ragdoll?

Hej! Min familj skulle vilja test och se om en ragdoll skulle kunna vara en katt för vår familj. Vår äldsta dotter har katt allergi men ganska lindrig sådan. Hon tål vissa katter men inte andra. Reagerar mest på om omgivningen är smutsig så att säga än på själva katten, om ni förstår vad jag menar. Därför hade vi tänkt at vi skulle försöka hitta ett testhem som hjälper familjer som vill se om dom tål den rasen. läste om det på internet och fått dom tipsen från andra. Så är det någon här som vet något bra teshem för ragdolls?? Eller vet hur jag ska gå till väga? Bor runt Uppsala och Stockholms trakten.

Annons:
[[pimey]]
2014-10-13 13:14
#1

Tycker ni ska testa sibiriska katten istället för Ragdoll då de är så oallergivänlig som de kan bli :) de hårar mycket och tussarna flyger överallt. En sibirisk katt är mer allergivänlig då de saknar proteinet man är allergisk emot

[Isadolls]
2014-10-13 15:04
#2

Vissa tål Ragdollen och vissa inte…..😉

Min dotters sambo är allergisk,

 men tål ragdoll men inte tex. norsk skogskatt:)

SannnaH
2014-10-13 19:30
#3

Måste nog hålla med Pimey i vad hon säger :) Har faktiskt aldrig hört talas om testhem för ragdolls, men de sibiriska katterna har det i alla fall. Neva Masquerade är ju en syskonras till sibiren och är maskad precis som ragdollen, så det kanske skulle kunna vara något slags mellanting för er? :)

Lena129
2014-10-14 05:15
#4

Jag tycker inte man ska ha katt om man är allergisk mot katt. Finns stor risk att allergin förvärras om man har djuret hos sig hela tiden men det vet ni ju redan. Blir så tråkigt för både djur och familj när man måste lämna tillbaka katten vilket är en stor risk att man måste.

//

Lena

[Miiikaela]
2014-10-14 17:07
#5

Tack för svaren. Ska tänka på det ni sagt. min dotter tål tex min syster bondkatt vilket jag är ganska förvånad att hon gör. Hon har sovit hos henne 2 helger, hälsat på ofta, klappat, gosat, sovit med och hon har aldrig reagerat. Däremot har hon reagerat om det till exempel luktar kattpiss eller liknande i någon lägenhet där dom har katt. Är mer intresserad av ragdolls dels för att jag tycker om deras lugn. Verkar som sibiriska katter kräver mer stimulans. Eller har jag fel? Ingen som vet o0m ett testhem för raggdolls eller någon som vill hjälpa mig att testa?

[[pimey]]
2014-10-14 17:19
#6

Sibiriska katter är inte mer stimulanskrävsnde och nej det finns inga testhem just pga ragdolls inte är ett dugg allergivänlig. Det blir svårt att hitta uppfödare som vill prova då de oftast inte vill placera ut katter till allergiker. Det kan hända att ni inte reagerar på de katter ni träffar men det blir annat när ni får hem en annan katt.

Annons:
SannnaH
2014-10-14 18:49
#7

Värt att tänka på kan också vara att många allergiker reagerar mer på en kattunge jämfört med en vuxen katt.

Selma67
2014-10-14 19:10
#8

Jag har läst och hört att om man håller sovrummet kattfritt så får den allergiske en zon där kroppen får vila. Och på så sätt kan man hantera sin allergi. 

Men skulle i vilket fall träffa en läkare innan man provar, för att överväga olika alternativ och vad som kan hända.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

[Miiikaela]
2014-10-14 22:54
#9

Ok, i rasbeskrivningen står det bla: "Ragdollen är en lättjefull och lugn katt. Den vill ogärna motionera mer än nödvändigt, men är för den skull ingen "prydnadskatt". De flesta ragdollkatter uppskattar lek och bus lika mycket som en annan katt, men lekarna brukar hålla sig inom lugnare former.  ligger oftast hellre tätt intill husse/matte och gosar. Den är i regel mycket lätthanterlig och medgörlig, vilket underlättar skötsel som tex kloklippning, pälsvård och bad. På det hela taget är ragdollen en mycket trevlig, överseende, intelligent och lat katt som kräver väldigt mycket kärlek och uppmärksamhet av alla sina familjemedlemmar."

Sibirisk katt står det i rasbeskrivningen bla:  "fungerar bra som innekatt förutsatt att man aktiverar den ordentligt. Den Sibiriska katten behöver aktivering och omvårdnad för att må bra och trivas. Det är en aktiv katt som älskar att leka, klättra och hoppa."

Får den känslan då av texten att sibiriska katten har mer energi i sig än vad en raggdoll har. Självklart behöver dom båda aktivering men det är väl som med hundar eller andra djur, alla raser är lite olika. Eller?

Detta stod det på bla en hemsida (läst om just detta på flera) : Sibirisk katt, ragdoll och rex är några katter som ibland sägs vara mindre allergiframkallande än andra.  Vissa raskattföreningar förmedlar kontakter till så kallade "testhem" där allergiker kan träffa olika katter för att se om de får någon allergisk reaktion innan de skaffar en egen.

Jag tror på att det skulle funka för vår familj att ha katt, men vi måste bara hitta just den som min dotter tål. Skulle helst vilja ha min systers katt men han är ju upptagen ^^

[[pimey]]
2014-10-14 23:39
#10

Ragdoll är då helt fel! Rex och sibirisk är mer allergivänlig men nej inte Ragdoll som sagt och hör hemma har jag 3 st varav en är överaktiv och kräver mycket stimulans! Hon är en bengal i ragdollkropp så det är helt individuellt!! De sibiriska jag träffat har inte alls varit mer aktiv än Ragdoll, de har legat på samma våglängd. Som sagt det är individuellt

[Miiikaela]
2014-10-14 23:45
#11

Ok tack för svar :)

Linika
2014-10-15 11:43
#12

Min ragdoll är inte heller någon latis. Håller igång tillsammans med bengalen och försöker dra igång bus oftare. Dock är han mindre pepp på att rusa efter vippor i evigheter. Lika ofta, ja, men i kortare perioder. Alla katter vill leka :)

Neo033
2014-10-16 23:20
#13

Jag tror att det till viss del är individuellt vilka raser man reagerar på eller ej. Min mamma och bror är båda mycket allergiska mot pälsdjur men min mamma klarar att vara heldagar med alla mina katter utan att reagera alls. Min bror däremot reagerar omgående om han inte medicinerar kraftigt.

Jag har vid ett tillfälle lånat ut min kastratkille (som är väldigt trygg) hem till ett par där ena partnern hade reagerat på katter tidigare. Han bodde hos dem en dryg vecka utan att de reagerade alls. Senare köpte de en kattunge av mig och i våras katt nr två. Och allt går fortfarande helt perfekt! Så visst kan det gå! :)

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: