Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2609 ggr
Svidjas
10/14/14, 2:27 PM

Ragdollnos på väg mot perser?

Ok nu är det ett tag sen jag var ute i utställningssvängen men nu när jag börjar hänga här igen så märker jag att ragdollens näsa börja gå mer och mer mot en intryckt persernos.
Vad har hänt? Vill inte att nosen ska bli kortare och kortare då kommer en ragdoll se ut som en birma till slut. Är det för att den mer amerikanska ragdollen blivit mer populär?

http://www.svidjas.se

Annons:
[[pimey]]
10/14/14, 3:39 PM
#1

Tycker tvärtom tycker inte alls att ragdollen är påväg åt det håller däremot tycker jag att de börjar bli för kort i kropparna! En Ragdoll ska ha längd och storlek men tyvärr saknar många det idag :) annars ser jag mig ganska för långnosade och snipna ragdolls eller överlag dåligt typade i avel idag vilket jag inte alla gillar!

[[pimey]]
10/14/14, 3:40 PM
#2

Alls"

[Djupdal]
10/14/14, 4:52 PM
#3

Jag tycker också att det är precis tvärt om. Det är snarare så att det finns alldeles för många ragdolls med långsmala snipiga nospartier, dåliga kinder, och dåliga profiler i aveln idag. Det finns såklart de med kortare näsor också, det måste ju finnas lika många katter på andra sidan lagom, om de där i mitten ska kunna bli bra. 😉 Men det som gör att en del kanske ser extra korta ut tror jag beror på att de har bredare och kraftigare nospartier, fylligare och bättre kinder, och mera markerad profil och panna. Själva nosryggen är nog i genomsnitt ungefär som den alltid varit, tror jag.

Däremot finns det helt klart en massa ragdolls som liknar birmor, men då beror det snarare på att de har för små öron, för runda ögon, och alldeles för dålig längd och storlek.

Tycker jag.🙂

För övrigt har jag hört flera domare kommentera just det där att en ragdoll ska ha lite längd på själva näsan, så jag tror inte vi kommer gå ditåt.

SannnaH
10/14/14, 6:58 PM
#4

Jag tror precis som Djupdal att nosen ibland kan se "kort" ut om katten har välutvecklat och brett ansikte (vilket ragdollen enligt standarden ska ha). Noslängden syns helt enkelt mer om katten har ett smalt ansikte.

Selma67
10/14/14, 7:04 PM
#5

Vi var på ett seminarie där de faktiskt mätte nosen på ragdoll, då och nu. Den har inte alls blivit kortare. Utan som Djupdal säger, katterna har blivit bredare. 

På sista utställningen jag var på så jämförde domaren en perser med en ragdoll just för att denna diskussion ibland kommer upp. Finns inte minsta risk att vi går mot persernosar. 

Däremot får vi hålla koll på öronstorlek, kroppslängd och storlek.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

[[pimey]]
10/14/14, 7:09 PM
#6

Var också med när en domare mätte en gång och det fanns inga som helst likheter ;) nosen är densamma!

Annons:
[Isadolls]
10/14/14, 8:03 PM
#7

0# Många avlar fram just detta….har även sett dem som har lite upp åt näsa, för mej är detta nåt som inte jag vill avla fram….

[[pimey]]
10/14/14, 8:13 PM
#8

Standarden säger: Head Medium in size, broad modified wedge with an even appearing place between the ears Nose The nose should show a slight curve in the upper third Cheeks/Muzzle/Chin Well developed cheeks, which are tapering to a rounded, well developed, middle long muzzle with a well developed chin Ears Shape Medium in size, with a broad base, rounded tips Alldeles för många idag är som sagt mer åt siameshållet. Dålig profil, dålig höjd i pannan och saknar den där "slight curve in upper third" samt är för smala i nospartien och har smala stora öron. Enligt standarden ska ragdollen ha bredd och den där kurvan som får ens ögonen att tro att ragdollen får för kort nos. Högre panna ger ett större intryck av mindre nos fast sån är inte fallet

[Isadolls]
10/14/14, 8:19 PM
#9

"slight curve " betyder inte upp åt näsa, då går det åt perserhållet….

[[pimey]]
10/14/14, 8:29 PM
#10

Det ger intrycket av det. Har själv aldrig serven Ragdoll med uppåtnäsa så det kan inte vara ett vanligt fenomen. Som sagt de på seminarium och domare säger att vi är långt ifrån persern däremot börjar storlek och längd bli ett problem samt öronstorlek

[Isadolls]
10/14/14, 8:37 PM
#11

HUVUDForm:Medelstort huvud, bred modifierad kilform. Lätt rundad panna (ej välvd) som visar en mjuk övergång till ett platt parti mellan öronen. God höjd i profil.Nos:Nosen är rak och visar en lätt böj på den översta tredjedelen.Haka/kinder/nos:Väl utvecklade kinder som avsmalnar mot en rundad välutvecklad bred nos av medellängd och en välutvecklad haka.

[[pimey]]
10/14/14, 8:42 PM
#12

Som jag refererade till fast i engelskt format

[[pimey]]
10/14/14, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Använder min tös som demonstration :) här är bra profil med den där lilla kurvan jag talar som som många saknar och det ger ett intryck av mindre nos som hon inte har

Annons:
[Isadolls]
10/14/14, 8:47 PM
#14

Nos:Nosen är rak och visar en lätt böj på den översta tredjedelen , betyder inte att den ska se ut som perser🐱

[[pimey]]
10/14/14, 8:52 PM
#15

Det sa jag inte heller men min bild visar den där "lätta böjen" alltså inte i närheten av perser what so ever ;)

[[pimey]]
10/14/14, 8:52 PM
#16

Rak nos sedan kommer böjen :)

[Isadolls]
10/14/14, 8:52 PM
#17

Tycker personligen att hon ser för mkt perserliknande ut…ingen haka enl.  bilden,

bara  min åsikt…..😛

[[pimey]]
10/14/14, 8:55 PM
#18

Nä hennes enda svaghet är hennes haka men senaste utställningen så sa domarna att så som hon ser ut är vad standarden säger och förklarade utförligt varje del och läste ur standarden. Det negativa var att hakan var liiiite svag men på denna bild så har jag knäppt i en dålig vinkel :) den är starkare än såhär men jag ville mest visa kurvan

[[pimey]]
10/14/14, 8:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här syns den lite bättre men är fortfarande för svag :) har en hane med gigantiska hala istället som väger upp det ;)

[Isadolls]
10/14/14, 10:29 PM
#20

Uppåt nos…ja…

Annons:
Ragdoll4ever
10/14/14, 10:51 PM
#21

Exakt vad är det som skulle se perserlik ut på honan på bilden? Har hon för mycket höjd? Tycker du hennes nos ser kort ut? Det är den inte jämfört med standarden eller andra ragdolls. Att nosen SKA vara rak är mycket viktigt. Tidigare stod det utskrivet som fel med romersk profil. Vet inte om det är borttaget. Men just bump på nosryggen tycks vara ett problem i vissa linjer och ärvs ner mycket. Se bara på birma där de flesta har det och det är önskvärt där. Och har katten en acceptabel höjd i huvudet blir det då per automatik nästan en slight curve in upper third då nosen på något vis ska övergå i panna. Under förutsättning att nosen är rak. Honan på bilden har knappast för kort näsa, eller för mycket höjd. en på inget sätt övertypad eller extrabred hona och har superfint uttryck. En fin och harmonisk hona i jämförelse med standarden. Dessutom vet jag att just den där honan är flitigt utställd och har fått bra omdömen av många olika domare. Hakan är lite svag men ingen har ju allt. Både såna domare som jag vet gillar vad man kallar typade ragdoll och de som gillar mindre typade bäst. Hon är 'lagom' och har kanon ragdolluttryck och det är säkert därför hon blivit best in show så många gånger och så otaligt många domare har valt att lägga sin panelröst på just henne. Då är det verkligen ett större problem med de som avlar på snipiga ragdolls med smala huvuden och öron med smal bas och oftast ingen tiltning. Det är många av de kriterier som inte funkar att få om katten är för smal i huvudet. Ex vis öron som jag själv tycker är väldigt viktigt för looken. Öron kan tex aldrig få en form o placering i enlighet med standarden på en smal skalle. Det stör mig lika mkt med för små birma/perser öron eller upprätta Kanin öron m smal bas. Heller kan aldrig kinderna bli utfyllda och formade enligt standarden. Hand i hand med för smala huvuden går ofta dålig höjd i huvudet. Katten får ett trekantigt huvud med i det närmaste rak profil. Kan du lägga ut en bild på en katt som du tycker har bra profil? Har du någon egen sån katt att fota o visa? Vi är många som ställer ut Jätte ofta och lyssnar på massor av bedömningar av alla olika domare under året. Hittills har jag aldrig upplevt att någon påtalat att ragdollens huvud skulle vara som en perser men Däremot mycket viktigt MÅSTE vi se upp med för cobby kroppar och för små öron. Det är en tendens som setts senaste åren och där tappar vi ragdollkänslan och looken. Vad både vi uppfödare och domare klagar över är korta cobby kroppar och för små öron. Det är ofta när man sitter o lyssnar på bedömning som domaren säger att dom vill ha bättre längder i kroppen på katten. bara min åsikt :) **

[Isadolls]
10/14/14, 11:13 PM
#22

Alla får ju ha sin åsikt….tycker att böjen är för kraftig….nospartiet verkar peka uppåt….

[[pimey]]
10/14/14, 11:44 PM
#23

Vill också gärna se en bild på vad du själv anser vara en bra typad Ragdoll mest för skojs skull så vi kan jämföra :)

[Djupdal]
10/15/14, 12:22 AM
#24

Pilvi har en jättefin näsa tycker jag, jag gillar den där lite smalare modellen som verkligen är slät och rak hela vägen från böjen till nostippen. Teddie Tango heter en hankatt med den perfekta näsan, tycker jag. Hennes "slight curve" är kanske i mesta laget för att kallas "slight curve" enligt min smak, i alla fall på de där bilderna. Men det brukar hänga en del på hur pälsen växer och jag gissar att domarna kan klämma tillbaka en del päls där vid "ögonbrynen" innan de dömer,  jämfört med hur det ser ut på bild. Och hellre lite mer än lite mindre, om man måste välja, för det finns gott om "gäddor" i aveln som kompenserar.

Fattar inte alls varifrån du får perser Isadolls. Jag tror att katten på bilderna har precis lika lång näsa som exempelvis den katt du nyss visade i tråden "choklad tabby". Skillnaden är just att den här katten faktiskt har en synlig "slight curve", precis som en ragdoll ska ha enligt både standard och domare, och då pekar näsan nästan per automatik lite mera framåt än nedåt. Dessutom hjälper den där "slight curve" till att definiera den lätt rundade pannan med god höjd, som också skall finnas enligt standarden. Det bör finnas en snygg snärtig övergång ungefär där vid "ögonbrynen", som domarna brukar vilja se. Det ska absolut inte slutta rakt bakåt från nosryggen, som på en gädda, vilket det gärna gör när "slight curve" och pannan saknas.

Åk gärna på utställning och lyssna någon gång, det kan faktiskt vara riktigt roligt och intressant . 🙂

[[pimey]]
10/15/14, 8:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jo pälsen kan göra mycket så jag var tvungen att ta en bild där jag håller tillbaka lite päls ;) nu ser du mer tydligt hur långt ifrån perser det är :)

[[pimey]]
10/15/14, 8:40 AM
#26

Och långt ifrån uppåtnäsa :)

[Isadolls]
10/15/14, 9:53 AM
#27

Nu ser man att bilden var missvisande….nu ser man profilen som jag vill ha dem 😃 kommer besöka utställning inom snar framtid med 🐱

Annons:
Ragdoll4ever
10/15/14, 10:33 AM
#28

Va bra att du ser det nu :) Jag har lärt mig genom att haft fördelen att klämma på många olika ragdollskallar att det inte alltid är som det ser ut vid första anblicken. Och vidhåller att en bra slut höjd i huvudet är ett måste för att få en övergång mellan nos och panna som överensstämmer med standarden. Saknad höjden på en katt som man drar tillbaka pälsen på som pimey visar så får man oftast en i det närmaste spikrak profil **

Upp till toppen
Annons: