Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1170 ggr
Dott23
10/15/14, 4:58 PM

Störande kisse

Hej!

Jag tog emot en omplacering för snart ett halvår sedan. En riktig lite gospropp som vi alla är så förtjusta i. Ett problem med honom är att han jamar något så förskräckligt, så fort vi är i köket, och på morgnarna. Han kan börja redan vid fyratiden på morgonen och vill att vi ska kliva upp och ge honom mat! Det här är jobbigt för hela familjen, både barn och vuxna vaknar. Har försökt få honom att ligga och kela i vår säng men det funkar max tio minuter.

Jag skulle ju allra helst vilja låta honom ha fri tillgång till torrfoder dygnet runt, men tidigare ägare gav restriktioner kring maten (max en dl per dag fördelade på två mål). Ska ärligt sägas att han får mer än så av oss, av den enkla anledningen att jag inte orkar ha honom i köket, oavbrutet jamande så fort vi är där. Nu får han 2 dl om dagen fördelade på två mål och han är ändå hungrig!  

Tips någon? Tycker inte att det är schysst att omplacera honom igen, men det är ett rätt så jobbigt läge. Det känns som att ha fått småbarn igen, men med den skillnaden att man nu vaknar till jamanden istället för bebisskrik.

Annons:
Lena129
10/15/14, 6:28 PM
#1

…men är katten din nu…?

Så varför ska du göra som tidigare ägaren säger så konsekvensen blir att katten måste flytta…? Jag tycker inte att djur ska gå hungriga - så ge katten mat, skulle jag säga…

😕

//

Lena

[[pimey]]
10/15/14, 6:35 PM
#2

Katten är DIN så gör som DU vill. Vi ha fri tillgång till alla raggisar och de är nöjda så låt stackarn få mer mat

Milliz83
10/15/14, 10:54 PM
#3

Jag vill ge ett alternativ eller ett annat sätt att tänka.

Hade ett liknande problem som ditt med min kattunge. Han tiggde alltid mat, klättra på benen och försökte sno mat från tallriken. Hans problem var att han inte äter torrfoder och mjukmaten han fick var tydligen inte tillräckligt mättande. Har provat att ge honom BARF (rått kött) och han har nu slutat tigga - förutom när det börjar närma sig matdax. Han är helt enkelt mätt och det i många timmar framåt.

BARF  står för biologiskt anpassad rå föda och representerar det  naturliga sättet för katter att äta - dvs mös. Det är tyvärr lite jobbigt och krångligt att sätta sig in i hur man utfodrar med hjälp av BARF ,  men det finns 2 tillverkare som har börjat ge ut färdig BARF mat till katter. De heter MUSH och VoM och finns i större djuraffärer. Tyvärr är det lätt hänt att katten kan få näringsbrist om man inte vet vad man gör, så om du är villig att prova så rekommenderar jag att bara byta ut ena målet av mat till BARF och ge torrfoder som komplement. (Om du är intressera av att börja BARFa är här det rätta stället att börja på: http://feline-nutrition.org/. iFokus har även en sajt som gäller BARF.)

När det gäller mängden mat djuret ska ha vid BARF, så är utgångspunkten 2-3% av kroppsvikten. Men det är som sagt bara utgångspunkten. Den riktiga regeln är att ge så mycket så att djuret blir nöjd och mätt utan att djuret blir överviktig och att den behåller en lämplig vikt. Det tycker jag är en lysande regel och som jag tycker du ska lyssna på oavsett vilket typ av foder du än ger!

Lena129
10/16/14, 5:53 AM
#4

Ja eller byt foder tänkte jag just säga. …

//

Lena

Denna kommentar har tagits bort.
Dott23
10/17/14, 8:29 PM
#6

Tack för alla tips! Har börjat öka på matmängden nu för att få sova lite bättre. Han får väl bli lite mullig. Ska kolla upp detta med Barf också.

Annons:
Selma67
10/19/14, 10:33 AM
#7

Skulle nu inte Barf gå hem, jag provade de färdiga frysta bullarna från MUSH och min tjej gillade det inte, så ge ett torrfoder utan spannmål. Orijen är ett foder som har bra sammansättning och katten kan ha fri tillgång då kroppen kan ta hand om ett sådant här foder på ett bättre sätt. De blir också mättare fortare på ett sådant foder. Finns fler foder att välja på, bara googla spannmålsfritt foder :)

Lycka till

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Upp till toppen
Annons: