Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 9319 ggr
Chrizzy81
2014-10-27 16:54

Olycklig som ensamkatt?

Hej! Vi kan inte bestämma oss om vi ska skaffa en kompis eller inte till vår ragdoll på 12 veckor. Han verkar var en väldigt lugn individ. Vi har 2 barn, 2 o 5 år, och jag arbetar hemma en del men vissa dagar kan jag vara borta 8 timmar, men min man kan komma hem på lunchen. Kommer han må dåligt över att vara ensam så länge?

Annons:
Evelina!
2014-10-27 17:02
#1

Beror helt på katten skulle jag säga. Vissa katter trivs bäst ensamma, men de allra flesta har behållning av en lekkamrat, i synnerhet om de introduceras för varann som små. En människa ger ju katten visst sällskap, men kan aldrig ersätta en kattkompis.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

kalindas
2014-10-27 17:05
#2

Låter som han kommer behöva en kompis. De flesta katter vill ha det sällskapet. Att leka och busa med en artfrände.🙂
Min bror och svägerska har en ragdoll och köpte nyligen en utav mina hittekattbebisar och nu är det full fart hemma hos dom. 😃

/Elisa

[Djupdal]
2014-10-27 17:06
#3

Tror att det där är väldigt individuellt, och det finns både för- och nackdelar med en kompis/konkurrent. Men det var en liknande tråd här för ett par månader sedan, så jag länkar dit tills det kommer fler svar här. 🙂

http://ragdoll.ifokus.se/discussions/53c81eff8e0e745dd6000356-kommer-lova-kanna-sig-ensam

Maria
2014-10-27 17:11
#4

Jag tror att katter för det mesta trivs med en kompis. Vi har alltid haft två eller också katt och hund.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Chrizzy81
2014-10-27 19:42
#5

Ja, hur ska jag göra? Vill helst få det att funka med 1 katt då jag tänker att det bli mer jobb med låda och ordna kattvakt när man ska bort. Och dyrare. Fast det viktigaste är ju att vår kisse trivs. Och jag tycker redan nu han ser lite uttråkad ut… Eller så är han bara väldigt lugn… Uppfödaren sa att han var lugnast i kullen och gärna låg för sig själv. Men han är ju samtidigt gosig och kelen.

Maria
2014-10-27 19:46
#6

#5 När vi adopterade vår sista katt från Göteborgs katthjälp så var vi tvungna att ha katt redan eller också adoptera två stycken.

Många ställen verkar ha de reglerna och jag tycker det är bra.

Våra katter delar låda. Inga problem alls mer än att man får tömma lite oftare. Dyrare blir det ju med mat och försäkring.

Jag har bättre samvete de dagar jag jobbar för då vet jag att de har varandra timmarna vi är borta.😉

Jag ser mer fördelar med två än nackdelar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kalindas
2014-10-27 20:19
#7

#5
Rengöring lådan är ingen större skillnad inte heller mängden mat. Det är när man börjar komma upp i tre eller fler som man märker skillnaden.
Fördelen om de är två är att ni snarare slipper problemet med kattvakt. Visst ska katten/katterna kollas till två ggr per dygn. Men tänk om ni reser bort en vecka och vet att er katt sitter helt ensam hemma resten av tiden…
Har ni två, så har de ju varandra. Bättre för katterna att vara hemma än på t.ex. pensionat.
Tycker det är en självklarhet att ha två, det underlättar mer än det försvårar. 🙂

/Elisa

Lena129
2014-10-28 08:35
#8

Hos mig har det blivit rejält dyrare med kattsand med 2 katter i stället för 1. Förr räckte 10 lit ever clean 4-6 veckor. Nu går det åt exakt 10 lit/veckan. Min första katt har efter hand tyckt att 2an är jobbig eftersom hon har en annan energinivå än vad han har. Det har lett till stressad katt nr 1 och en hel del bråk. Katt nummer 2 klättrar och förstör mer, ibland med katt nr 1 i hälarna. Katterna drar igång varandra på ett helt annat sätt, ofta även mitt i natten. Det är svårare att få stopp på 2 än 1. Tycker jag. 2 katter är 2 olika individer med olika behov. Det blir mer jobb.

//

Lena

Chrizzy81
2014-10-28 10:08
#9

Hmm, ja, eftersom han verkar väldigt lugn så måste den andra katten också vara det. Hmm, då kanske det inte bara är positivt med 2 katter?

Maria
2014-10-28 10:12
#10

#9 Varför måste den nya katten också vara lugn?

Vi har haft en av varje. En riktig galenpanna och en myspyskatt och det funkade hur bra som helst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Chrizzy81
2014-10-28 10:59
#11

Tänkte att den busiga stör/irriterar lugn-Pelle? Tycker ni alla att det blir mycket dyrare med 2 katter? Köper också Everclean och den sanden är ju ganska dyr… Vilken ras förutom Ragdoll tror ni kan passa ihop med vår Ragdoll-kille?

Lena129
2014-10-28 20:19
#12

Hos mig är det så att tvåan irriterar ettan som inte får det lugn han vill ha.

//

Lena

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kalindas
2014-10-28 22:27
#14

#11
Tycker inte det är speciellt mycket dyrare med en andra katt. Sen om valet står mellan ekonomin och sin katts mående, så vet jag vad jag hade valt…

/Elisa

[Djupdal]
2014-10-28 23:18
#15

#11 Här är det som för #12, de är inte alls på samma våglängd. Tror inte att du ska tänka en annan ras som passar, utan en annan individ som passar. :) Men jag tror som sagt att det är vanligare med stress pga för många katter, hos uppfödare exempelvis, än för få. Känns faktiskt som att en hel del råd när det gäller katthållning mera utgår ifrån uppfödarnas förutsättningar, än ifrån katternas förutsättningar. Så en funkande kompis är bäst, men om din uppfödare har 5 kan du med gott samvete prova med 1. ;)

Lena129
2014-10-29 05:42
#16

Väldigt mycket dyrare med 2 här. En tusenlapp i månaden, drygt, om man räknar försäkringen också.

//

Lena

thorntagg
2014-10-29 18:28
#17

Vi har två katter, båda ragdoll  (halvsyskon, samma pappa olika mammor). Den äldsta, en hona, är drygt två år nu och brorsan cirka 1,5 år. I början var det lite fräs från Molly, men det bekymrade inte Tusse.  Snart blev dom goda vänner och även om dom är olika karaktärer (Molly är en mera lugn och värdig flicka, Tusse en riktig Emil i Lönneberga) så märker man att dom gillar varandra. Tusse lyckas ofta få igång systern och då kutar dom runt och skrynklar mattor och man märker att dom har roligt! Om den ena katten lämnar hemmet p g av exvis veterinärbesök sitter den andra och piper vid dörren och vägrar t o m äta så länge kompisen är borta… och blir jätteglad när kompisen kommer hem igen.  Även om vi för det mesta är hemma hos katterna så märker man ju att en människa inte helt kan ersätta  en katt som sällskap!  Dom behöver en artfrände att kommunicera med.  Däremot tror jag att flera katter skulle kunna bli jobbigt -  för katterna inte minst.  Att det skulle bli mycket dyrare med två katter har vi inte märkt i varje fall inte när det gäller sand.    Vi har två kattlådor som används av båda, och jag byter sand en gång i månaden, skickar efter Extreme Classic Black Label som jag tycker är bra och dammar inte så som t ex Everclean.  Sen får man ju fylla på lite allteftersom man rensar bort klumparna.  Våra katter har haft en del problem med magarna (kanske kycklingallergi) så jag skickar efter James Wellbeloved blötfoder med lamm eller kalkon som enda proteinkälla, och det blir förstås lite dyrare än vanlig kattmat, men det finns ju annan kattmat om man inte har detta problem.  Vi människor kostar ju på oss betydligt mera i pengar räknat när det gäller mat, om man tänker efter… Försäkring för två katter blir förstås dyrare än för en, och försäkring måste man ju ha.  För oss är det i alla fall viktigt att våra katter mår bra på alla vis, för det är ju våra familjemedlemmar!

Upp till toppen
Annons: