Annons:
Etikett01-medlemspresentationer
Läst 3847 ggr
Rajmon
2014-11-21 03:34

Ragdoll ägare

Hej!

Detta är första gången som jag besöker detta forum men är både stolt och exalterad över att säga att jag nu blivit en Ragdoll ägare!!!!! Till en fin liten ragdoll flicka på 12 veckor!!! Jag ska hämta henne i början av december och kan knappt bärga mig :) !!!!

Hon har ingen stamtavla men är renrasig Ragdoll!

Annons:
Rajmon
2014-11-21 03:36
#1

Molly

[Djupdal]
2014-11-21 09:09
#2

Grattis till din tjej, och välkommen till forumet! 🙂

Vill inte göra dig besviken på något sätt, men en "ragdoll" utan stamtavla handlar i 9 fall av 10 om rent lurendrejeri. Det kostar bara ett par hundralappar att plocka ut en stamtavla till en katt med två ragdoll-föräldrar, så risken är stor för att det är något lurt med antingen föräldrarna, säljaren eller båda.

Det är tyvärr jättevanligt att det paras tveksamma katter hos tveksamma "uppfödare", som försöker hitta på så mycket som möjligt om diverse raskattsinslag. Helt enkelt för att kunna ta mer betalt.

Men du är långt ifrån ensam om att ha blivit lurad som nybörjare i så fall, det är faktiskt många ragdollentusiaster som börjat precis så. Och framför allt så innebär det inte att din lilla tjej är mindre älskvärd på något sätt, snarare tvärt om, för det är ju inte hennes fel att någon velat tjäna en hacka på henne, om så är fallet.

Hur som helst så ska du vara jättenoga med att hon är vaccinerad, chipmärkt och veterinärbesiktigad av säljaren, annars är det verkligen lurendrejeri, och då finns det anledning att backa ur, hur mycket du än kärat ner dig.

Men som sagt, jättekul att du fallit för ragdollen. Häng kvar här på forumet och berätta hur det går med introduktion och allt sen, och stort Lycka Till med din lilla tjej!🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Rajmon
2014-11-21 18:08
#5

Jag blir ledsen av det ni skriver…. Jag bryr mig varken om utställning eller uppfödning.. Jag är bara en väldigt sjuk tjej som längtat efter sällskap!! Jag är lika glad för min tidigare bondkatt som är min käraste ägodel❤️ Min dröm om att få äga en ragdoll har äntligen slagit in och ni väljer stt krossa den totalt!!!!! Vem är det som lurar vem egentligen!?!? I mina ögon är hon en ragdoll och jag bryr mig inte ett dugg om hon har en gnutta av en annan ras i sig!!! Molly blev färdig vaccinerad igår, grund kontrollerad av vet. Dvs är min bästa vän veterinär också och vet vad som gäller!! Uppfödaren i sig är seriös och har fört upp skogisar i flera år!!! Men hennes kompis födde upp ragdolls och hon blev nyfiken på att prova så detta var hennes första kull. Tack så mycket.. Men detta var första och sista gången jag satte min fot i detta forum…

[[pimey]]
2014-11-21 18:39
#6

Synd stt du inte läser vad bi skriver. Stamtavlan har inget att höra mef utställning utan äkthet och att du kan se kattens hela historia och du känner till sjukdomar osv. Hälsan är viktig för alla katter och som sagt du blev lurad av denna uppfödare för en seriös uppfödare regga sina katter

Annons:
[[pimey]]
2014-11-21 18:40
#7

Din dröm om en Ragdoll blev dock inte sann då du fick en huskatt

[Djupdal]
2014-11-21 19:21
#8

Du ska absolut inte bli ledsen, tvärt om ska du vara jätteglad om din katts uppfödare är en av de få huskattsuppfödare som vaccinerar, chippar och veterinärbesiktigar. :) Det överlägset vanligaste är annars att de struntar i allt som kostar pengar eller ansträngning, och det är därför vi skriver som vi gör. För att förhindra att fler blir lurade. Om du känner uppfödaren väl och vet anledningen till att hon föder upp en huskattskull efter att ha fött upp skogisar så finns absolut ingen anledning att oroa dig, men i normala fall brukar det betyda att uppfödaren antingen är utesluten från den organiserade aveln av någon anledning, eller kommer att bli. Som sagt, vi skriver som vi gör för att förhindra att du och andra blir lurade. Hade vi struntat i det hade vi bara skrivit grattis eller varit tysta. Så känn dig välkommen till forumet där vi hjälper varandra, och fortsätt vara glad för din tjej. ;)

thorntagg
2014-11-24 16:40
#9

Rajmon - var glad åt din ragdollflicka du - finns ingen anledning att nedvärdera Molly för att hon saknar stamtavla.  Är hon en ragdoll så är hon. Bara du vet omständigheterna kring detta, och nu har du ju också turen att ha en god vän som är veterinär och kan bidra med all nödvändig skötsel och översyn där uppfödaren brustit i detta tidigare.  Var glad!

[HundochKatt]
2014-11-29 22:24
#10

Förstår att TS blev ledsen och besviken, för även fast det inte är enligt uppfödares sätt att se det en renrasig Ragdoll, så är det ju ändå en Ragdoll för den vanliga kattägaren. Man kan skriva på vänligare sätt än "du har blivit lurad". TS skriver ju att katten inte har stamtavla och då har hon väl knappast inte blivit lurad? TS kanske känner uppfödaren väl dessutom? Och kanske är det så att den här kattungens båda föräldrar ÄR renrasiga Ragdolls med stamtavla? Då ÄR ju kattungen en Ragdoll, men utan en stamtavla. Vad skälen till att kattungen inte är registrerad, spelar mindre roll. Det viktigaste är att båda föräldrarna är friska och att kattungen är frisk. Stamtavla eller ej! 

Jag säger istället: Vad kul och lycka till med lilla kattunge!

Själv väntar jag på att min första ragdoll ska bli leveransklar i Januari.

Lena129
2014-11-30 06:51
#11

Jag som är ny i kattvärlden kan förstås förstå varför ni säger som ni gör - men önskar ändå ofta en vänligare ton här på Forumet. Jag var ofta här när jag fick min Panda men är det inte längre. Tror mig se att andra gör likadant. Visserligen är det ett vanligt problem för Forum - hur man behåller användare och får dom aktiva över tid. Men - det är lätt att känna sig ovälkommen här. Tycker jag. Andra kanske tycker annorlunda. Skulle - för mig - vara intressant med en diskussion om hur vi tillsammans skulle kunna göra detta Forum mer vänligt och attraktivt så att användare känner sig hemma och välkomnade. Men - jag kanske är ensam om att tycka så. Glöm detta inlägg i så fall. ☺☺

//

Lena

OberonsMatte
2014-11-30 11:00
#12

#11 När det gäller oregistrerad avel har jag svårt att se hur man som Ragdoll-entuasiast kan bemöta den företeelsen utan att köparen tar illa upp. Rasen vi älskar är vad den är tack vare registrerad och ansvarsfull avel, avel som kostar uppfödare åtskilligt i både pengar, tid, engagemang och omsorg.

Man kan få fram katter som ser likadana ut genom att bara släppa ihop två fertila individer i samma rum och låta katterna sköta resten, men vad är det för intressen som ligger bakom den sortens kattungeproduktion? Var finns omsorgen, engagemanget och ansvarstagandet?

Kan den här tråden få Ragdoll-intresserade och blivande kattägare att tänka till och fundera på varför man ska lägga ett par tusenlappar till "för den där stamtavlan" är jag glad.

Jag önskar TS lycka till med kattungen (som säkert är helt underbar). Det är inte kattungen jag ogillar utan kattungens uppfödare och den sortens avel hon representerar.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
2014-11-30 11:26
#13

http://chiruna.se/blogg/?p=1196 Vänligen gå in och läs detta! Vikten av att avla med stamtavla det är exakt såhär vi i kattvärlden tänker precis som hundvärlden

Annons:
Lena129
2014-11-30 14:55
#14

Tja, men man kanske kan välkomna en sådan Forumanvändare ändå? På något sätt? Och tänka att även en sådan ragdoll gör reklam för sin ras? Och att ägaren till en oreggad ragdoll idag kanske blir ägare till en reggad i morgon? Jag vet inte om detta Forums främsta uppgift är att strida för att bara katter som är reggade får förekomma här - liksom kanske också mest katter som kommer från vissa uppfödare? Kanske helt missuppfattat från min sida men det kan kännas så. Som sagt - jag har kanske missuppfattat allt. Men min huvudfråga var - hur ska detta Forum kunna vara mer välkomnande och få användare att stanna och att fortsätta skriva?

//

Lena

[[pimey]]
2014-11-30 16:51
#15

En Ragdoll utan stamtavla är ju som sagt ingen Ragdoll och hur man säger en sån sak på bästa sätt utan att såra någon går nog inte men detta är ju ett Ragdoll forum och alla är såklart välkomna men personen i frågan måste få veta detta och jag är nye den som stryker medhårs då jag själv varit i exakt samma sits som TS

Lena129
2014-11-30 17:14
#16

Suck! Nä nä… Jag förstår att det är som det är. Som sagt, många försvinner från detta Forum som är det jag egentligen frågar om. Men jag förstår att den saken är av underordnad betydelse. Ha en bra dag alla och trevlig första advent! 🐺🐺🐺

//

Lena

Lena129
2014-11-30 17:14
#17

Suck! Nä nä… Jag förstår att det är som det är. Som sagt, många försvinner från detta Forum som är det jag egentligen frågar om. Men jag förstår att den saken är av underordnad betydelse. Ha en bra dag alla och trevlig första advent! 🐺🐺🐺

//

Lena

[HundochKatt]
2014-11-30 18:32
#18

Håller med dig #17. Innan jag blev medlem och innan jag bestämde mig för att det skulle bli en ragdoll, så har jag givetvis varit inne här då och då och läst. Och ibland tycker jag att det är lite för mycket "besserwisser" attityd. Som jag skrev längre upp så kan man säga samma sak men mycket vänligare. Man behöver inte dyka på en ny medlem direkt och säga att "du är lurad",  "du har köpt en huskatt". Informera VÄNLIGT istället, för just sådana inlägg skrämmer bort folk som har en underbar katt eller planerar att köpa en katt vare sig den räknas som renrasig ragdoll eller ej. Är man vänlig och informativ, så kanske intresset vaknar att NÄSTA gång så köper man en registrerad sådan.

Jag är för renras avel oavsett om det är hund eller katt, men en blandras oavsett om det är en renrasig eller ej (registrerad) så är det någon där som älskar just den individen lika mycket oavsett vilket. Att ge sig på köpare på ett för mig fult sätt gagnar inte rasen….  Ge er istället på de uppfödare som sysslar med blandrasavel oavsett om det är hund eller katt och informera presumtiva uppfödare.

Lena129
2014-11-30 19:01
#19

Tummen upp för inlägget ovan! 👍👍👍👍👍

//

Lena

Upp till toppen
Annons: