Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2408 ggr
annaLi
2014-12-04 15:01

Normal vikt ?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Är nu här på ragdoll iFokus. Har en ragdoll kille som är 1år o 5 mån och har en vikt på 4,6 kg. Han är även kastrerad. Är han en liten kille? Kommer han bli större, han är rätt lång tycker jag och underbart fin. Han har inte så mycket hull utan skulle vilja få upp honom i hull men vet inte riktigt hur. Han är inget matvrak utan äter då o då, har fri tillgång. Han får Brit Carnilove spannmåls fri mat. Läser att dom flesta hanar runt året ligger från 6 kg o uppåt. Har nog inte hittat någon som ligger på Elvis vikt.

Annons:
[Djupdal]
2014-12-04 17:24
#1

Han är inte alls onormalt liten på något vis, även om han är på den lättare halvan. Man ska komma ihåg att de som skriver om sina katters vikter kanske gör det just för att de är väldigt nöjda med dem, så man ska nog räkna med att 8-kilos-katterna är ganska ordentlig överrepresenterade på forum och liknande. Att googla ragdoll-vikter blir lite som att googla vad killar tar i bänkpress. ;) Att öka vikten genom att bygga hull är absolut inget att sträva efter, om han inte är riktigt mager, var glad över att du har en kastrat som håller sig i form. :) Tycker jag.

new2ragdoll
2014-12-05 10:02
#2

Vår kille på +3 år väger 5.3 kg.  Han låg på 4.5, 4.6 kg ganska länge men fick ett ryck när han blev +2 år.

Jag tror inte att alla ragdolls "ska vara stora", utan det beror väl också på vilka linjer som det avlas på.

[Djupdal]
2014-12-05 12:37
#3

#2 Man kan nog faktiskt säga att alla ragdolls SKA vara stora och långa, i den mening att det står så i standarden. Men däremot kan man absolut inte säga att alla ragdolls ÄR stora och långa, och precis som du säger så beror det på vad man avlat på.

Många uppfödare har nog faktiskt prioriterat annat, små krokiga näsor och sånt ;) , och så finns det såklart uppfödare som helt enkelt inte haft någon vidare koll på standarden när de köpt/sålt/sparat sina första avelskatter. Så rasen är nog i genomsnitt lite mindre och kortare idag, än vad de flesta skulle önska.

Men till alla uppfödares försvar ska sägas att det ju faktiskt är en av de saker man ser allra sist, hur stor en unge blir till slut, så det är inte helt enkelt att välja ut ungar till avel med "storgener", jämfört med mycket annat som är lättare att se redan när de är små. Och när de väl är utvalda till avel så blir det oftast några kullar ändå, även om inte precis allt på katten utvecklas precis som man önskar. Perfekta katter finns ju inte.

Så tror jag.Glad

annaLi
2014-12-05 14:57
#4

Tack för era svar. Jag har pratat med uppfödaren o hon rekommenderade att avmaska honom, kom på att jag inte gjort det sedan han kom hem till i augusti. Så har precis gett honom första tabletten idag. Blir han ingeb jätte så är ja ju inte besviken han är ju min gullegris ändå 😊 Men han kanske blir som #2 sa, sätter fart efter 2 års ålder.

new2ragdoll
2014-12-06 07:20
#5

#3 - Det stämmer absolut vad du skriver; i beskrivningen av en ragdoll finns ju alltid ordet med "stor". De vuxna ragdolls jag har sett IRL, (kan nog räkna alla på ena handen!) har varit lite större än blandraskatter.  Det vore kul att se en riktig bjässe på riktigt ^^.

Jo, jag har bl a märkt att det är väldigt sällan uppfödare här på forumet kommenterar/undrar om storleken på katterna, snarare tycker jag mig se kommentarer/feedback om själva utseendet.

Jag är iaf nöjd med ~5-6 kg. Hade varit grymt jobbigt att tvätta baken på en 8-9 kg bjässe, hehe.

soundtrack
2014-12-06 08:12
#6

Jag har två lite mindre killar här hemma som närmar sig 3 år nu. Den ena ligger strax under 5kg och är "långsmal". Han har bra hull, är inte mager på nått sätt. Han är liten helt enkelt. Den andra väger strax under 5,5 så han är också rätt "liten", har dock en annan kroppsform och är lite mer "satt" och grov., också bra i hull. Dock fortfarande rätt nätt med ragdoll-mått mätt. Så nej, alla blir inte 8kgs bjässar :)

Annons:
MissLindiz
2014-12-06 10:13
#7

Standarden säger en sak och verkligheten oftast en annan, även om jag är en av dem som älskar bjässarna..

Har själv en kastrat på 2,5 ås som väger 5,4 kg och så en på 8 månader som väger 5,3 kg..

Bägge från samma uppfödare och släkt med varandra.

zingo30/8
2014-12-09 19:48
#8

Min kille på 9 månader väger ca 5.4 kg.

Linika
2014-12-11 23:45
#9

Min ragdoll grabb är 1.5 år och kastrerad och väger 5,8kg. Precis lagom i hullet och har fina längder. Han blev i helgen beskriven som en stor ung hane av en domare. Jag kan inte säga att jag håller med om att han är så stor, men det är uppenbarligen inte jättelitet! :p Jag hoppas på att han får en växtsspurt innan han är klar men man får väll se vad som händer :)

Upp till toppen
Annons: