Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3868 ggr
Lovalia
3/4/15, 1:17 PM

Katt innan hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! :)

Jag tänkte fråga er ragdoll ägare om någon har erfarenhet av att först ha katt och några år senare skaffat hund (en valp/unghund som är utan erfarenhet av katt)? I så fall hur gick det? Hur reagerade katten? Vad var det för ras på hunden? Och hur gammal katten var?

Vi har två ragdoll killar som fyller 2 år i maj och vi vet att vi gärna vill ha hund i framtiden inom 2 år är väl tanken. Hur tror ni det skulle funka? De har träffat två unghundar ett antal gånger och bryr sig inte särskilt mycket sålänge de inte kommer för nära för då blir det blir obehagligt och springer åt andra hållet. Men det beror mer på att de tjuter ganska högt av extas och att ljudet då är obehagligt. Hundarna beter sig inte aggressivt, utan de vill bara leka men får inget gensvar från katterna som mest sitter och stirrar och undrar vad hunden vill. 

Vi idag inställda på en mellanhund i storlek en flatcoated retriver (som min sambo är uppvuxen med) eller golden. 

Jag har hört att det är lättare att ha hund och sen skaffa katt men skulle va kul att höra historier om först katt sen hund. :)

Annons:
hannaj98
3/4/15, 1:39 PM
#1

Jag hade 2 katter innan min hund. Detta fungerade förvånansvärt bra! 

Mina katter var 4 år när vi skaffade våran hund som är en japansk spets. 

Eftersom katterna var hos oss först så har hunden alltid haft respekt för dem. Om katten dricker, står hunden tålmodigt och väntar, även om det tar 5 sekunder för min hund att dricka medan det kan ta 10 minuter för katten. 😉

Den ena katten är liksom "bossen" och hon bryr sig inte om hunden mycket. I början fräste hon väl ett par gånger för att visa att hon inte ville leka, men det var aldrig mer än så och hunden lärde sig att katten inte ville leka och har respekt för henne. Min andra katt och min hund brukade leka. Katten brukade slänga sig om halsen på min hund, hahahah jätte söta var de. Nu är de båda ganska gamla och leker inte mycket men  det är ändå vänner och har respekt för varandra. 

Jag skulle nästan säga att det är bättre med katt först. Jag har ju aldrig gjort tvärt om men det känns som att hunden som oftast är större än katten får mer respekt då eftersom katten var där först och även äldre om man köper en valp. 

Lycka till!

Shoshone
3/4/15, 2:25 PM
#2

Vi hade också katt innan hund, det ser jag som det bästa! Då är valpen liten, inte så kaxig och får som förre talare sa respekt för katten :-) om jag ska hitta nått negativt i att skaffa katt innan hund så var det att vår lilla valp Honey blev bästis med katten sen barnsben och har än idag (hon är 5 år nu) svårt för andra hundar men ÄLSKAR katter. När vi skulle köra iväg henne på parning och hon hade 5 olika hanar att välja på hos kenneln så sa hon nej till alla! Men deras katt blev hon dökär i och ville leka med hela tiden :-) så det blev inga valpar där men en himla kattkär hund har vi iaf ;-) haha nu ska ja inte säga att detta är för detta, hon skulle säkert inte släppt till ändå men ja ville bara komma till att hon gillar katter bättre än andra hundar trots att hon själv är en hund :-)

Lovalia
3/4/15, 3:22 PM
#3

#1 & #2 Va kul att höra att ni båda har haft positiva erfarenheter av att ha katt innan hund. #2 Hon kanske tror att hon är en katt själv haha :) Jo det är nog som ni båda säger lättare om katten sätter hunden på plats som liten så har den lärt sig att respektera de sen. 😃

Nna
3/8/15, 3:50 PM
#4

Hej! Vi hade också två katter innan hund och det var absolut inga problem. Vi har en Welsh springer spaniel och hon är jättesnäll. En av katterna tog vi bort för ca 4 år sedan men skaffade en liten ragdoll i december. Det har också fungerat. Men katt i huset först är nog det bästa.

Denna kommentar har tagits bort.
Lovalia
3/19/15, 7:32 AM
#6

#4 Kul att se att alla haft positiva upplevelser med att ha katt innan de skaffar hund. Nu gäller det bara att plugga klart, få ett nytt jobb som jag eventuellt också kunna ta med hunden på (vilket skulle va det bästa).  :D

Annons:
[HundochKatt]
3/19/15, 8:20 PM
#7

Det här är många år sedan men jag hade katt innan hund. Första tiden så höll sig katten högt uppe och spanade in "odjuret", men med tiden modigare. En valp är ju bra nyfiken så det gäller ju att vara försiktig. ;) Vet inte hur lång tid det tog men till slut så fungerade de ihop, men de var inte så gosiga som när man har hund först och skaffar kattunge sedan. Som mina hundar nu och kattungen.

Lena129
3/29/15, 6:43 AM
#8

Jag har haft hundarna innan katterna. Absolut inga problem.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: