Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 4392 ggr
1ebbs
4/19/15, 3:21 PM

Vilket torrfoder är bäst?

Just nu äter mina kissar Orijen cat and kitten. Båda är kastrerade och kastrater har ju en tendens att lättare öka i vikt. Ska jag byta foder så de ej blir överviktiga? Eftersom kattungar behöver väl mer näring eller va man ska säga, och kattungar kan också äta det fodret. Båda mina herrar är över 1 år, den ena 1 år och 4 mån och den andra 1 år och 1 mån. Vill fortfarande ha ett spannmålsfritt och bra torrfoder till dom. Den ena äter blötmat någon gång ibland och den andra avskyr blötmat även fast jag testat med många smaker. Vill ändå att de ska äta blötmat ibland så de är lite trist att den ena inte gillar det alls. Så vad är ert tips på bra spannmålsfritt torrfoder för kastrater?

Annons:
1ebbs
4/19/15, 6:09 PM
#1

Vill helst inte ha något som smular heller, som jag tycker applaws och orijen har en tendens att göra.

Lovalia
4/19/15, 7:56 PM
#2

Vad jag vet så är Orijen det bästa fodret på marknaden just nu när det gäller torrfoder, jag köra på Orijen cat & kitten jag med och är jätte nöjd med det. Även Acana ska vara bra har jag hört, just när det gäller spannmålsfritt. Så för att svara på din fråga Orijen är det bästa fodret som finns just nu. 

/Lovalia

lovalia.blogg.se

[HundochKatt]
4/19/15, 8:00 PM
#3

Varför torrfoder? Jag skulle inte ge torrfoder till en katt över huvudtaget och i synnerhet inte till en kastrerad katt, som har ökad risk för struvit.

1ebbs
4/19/15, 8:09 PM
#4

#3 Som jag skrev så tycker inte min ena katt om blötmat, har försökt med olika sorter men inget duger. Och BARF kan jag inte riktigt hålla på med då vår kyl/frys är för liten för att ha massa kattmat i, får inte plats med mycket i frysen nu direkt.

[HundochKatt]
4/19/15, 8:12 PM
#5

Har du fri tillgång till torrfoder? Så länge du har det (vilket heller inte är bra) så är det svårare för en katt att börja äta blötmat. En del katter vägrar det så länge torrfoder finns inom hemmets fyra väggar, dvs. så länge de känner doften av det. 

Vet att det finns folk som Barfar utan att ha bra med frysutrymme.

[Isadolls]
4/19/15, 8:18 PM
#6

Har använt Canagans torrfoder som jag är väldigt nöjd med, spannmålsfritt, smular inte…blivit väldigt fina i pälsen av detta foder😊

Annons:
1ebbs
4/19/15, 8:47 PM
#7

#5 Jag har fri tillgång, men mina katter är inte överviktiga men tänkte bara eftersom det jag ger nu är orijen cat and kitten och tycker det smular, så därför jag funderar på att byta så att dom nu inte lägger på sig mer bara för att dom är kastrerade och inte kattungar längre. Jag har i alla fall helt enkelt inte plats som sagt. #6 Okej finns det stora säckar i det fodret? :) har inte hört så mycket om det innan nämligen.

[HundochKatt]
4/19/15, 9:05 PM
#8

#7 Det var inte med tanke på övervikten jag undrade om du hade fri tillgång. :)  En katt som äter ofta får ett förhöjt PH värde i urinen, vilket blir en gynnsam miljö för struvit.  

En kastrat har dessutom större benägenhet att få urinsten. Så att ge torrfoder till en katt som dessutom är kastrat är helt klart olämpligt enligt min mening.

[Isadolls]
4/19/15, 10:25 PM
#9

#7 tyvärr inte större än 4 kg påsar….Grizzly som säljer fodret.

[Isadolls]
4/19/15, 10:31 PM
#10

Har inga problem att ge mina katter torrfoder vare sig dom är kastrerade eller inte….😻

1ebbs
4/20/15, 4:29 PM
#11

#10 De låter ju bra! :) Är det någon som testat Taste of the wild? Är nyfiken på det fodret.

Leee
5/1/15, 12:00 PM
#12

Det går att vänja alla katter till blötfoder! Jag hade världens mest kräsna tjej som vägrade allt förutom torrfoder.  Men efter en mycket envis matte så äter hon idag endast blötfoder och barf. Det resulterade i en mycket piggare tös med enormt mycket bättre päls. :)

ElisabethB
5/10/15, 7:36 PM
#13

#11 Jag har iof inga ragdolls, men ett par kastrerade innekatter.
Mina har fri tillgång på Taste of the Wild Rocky Mountain torrfoder samt Gourmet blötmat och de mår prima med den utfodringen.
Pälsen glänser, inga problem med magarna och fulla av energi.
Som vanligt fick jag beröm för mina fina och väluppfostrade katter när jag var till veterinären i onsdags.. (Dessutom var alla andra på bussen också imponerade av hur fina och väluppfostrade mina katter är!)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
1ebbs
5/11/15, 7:02 PM
#14

#13 Är du och katterna nöjda med fodret? :) det lät ju annars väldigt bra!

ElisabethB
5/11/15, 7:57 PM
#15

Mina katter (en "matglad" herre och en kräsen dam) är båda väldigt förtjusta i fodret och säger jag "tasty" så kommer de farandes. Innehållet är bra och det ligger helt ok i pris (köper på www.petsonline.se som är det billigaste stället jag hittills hittat).
Ja, jag skulle säga att vi är nöjda med det.

(Liten notis - min matglade herre äter allt som hamnar på golvet oavsett om han är hungrig eller mätt, men på katternas matbord äter han bara om han är hungrig.)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

1ebbs
5/12/15, 7:59 AM
#16

Okej tack för info 😀 ska testa med det fodret!

Junkan
5/12/15, 10:23 PM
#17

Mina två katter har fri tillgång till fem olika torrfoder + ett och annat gästspel. Föredrar att de inte alltid äter samma utan en mix av olika. De får blötmat två ggr per dag också.

Upp till toppen
Annons: