Annons:
Etikett14-ot-off-topic
Läst 3797 ggr
CaTz88
5/7/15, 5:17 PM

Mina katter söker nya hem

Hej! Jag har nyligen flyttat ihop med min kille, som tyvärr är allergisk. Jag har två innekatter och har testat att försöka få min ena katt att bli utekatt (han som har mest intresse för det) och det har gått ganska bra. Dock var min förhoppning att det skulle underlätta min sambos allergi så pass att jag kunde ha mina missar kvar, men tyvärr så lider min kille alltför mkt för att det ska kännas bra för mig att ha katterna kvar. Och för katterna att få allt utrymme och all kärlek de behöver. 
Så fort det är päls på t.ex. soffa eller om killen rör mig som hållt i katterna så kliar det väldigt mycket på sambon.

Jag har en Ragdoll hane, blåmaskad, som jag haft sedan han var kattunge. Han är född 26/7 och blir i år 5 år gammal. Han Tycker inte om att vara ute på gräsmattan, men hänger gärna med ut på altanen en kortare sväng. 
Han är inte den gosigaste katten, det går i perioder, men vill gärna alltid vara med. Ligga bredvid i soffan o.s.v. Han är väldigt snäll och tålmodig, går helt på låda. Aldrig bitig eller elak. Han gillar att leka och jaga/bli jagad av sin kompis.
Han är lättskött och  ingen päls som tovar sig.

Han är en blandras mellan Turkisk angora och norsk skogskatt enl. säljare. Fick också honom som kattunge. Han är född 10/12 och blir 3 år i år. Enligt mig ser han ut som en typisk angora, som liten hade han ett mörkgrått hjärta på huvet, men nu är han helvit. En katt med mycket personlighet, extremt smart och pratglad. Han svarar gärna när man pratar med honom, även om jag inte förstår ett ord. Han är väldigt kelig och älskar att ligga i knät och gosa, han vet vad han vill och buffar gärna när han vill ha mer kel.  Han är väldigt lättlärd, leksugen och väldigt rolig. Han har nu testat på att få fri tillgång att gå ut, och det har än så länge gått väldigt bra. Han är duktig med andra djur och han har en speciell plats i mitt hjärta.
Han är semilånghårig och behöver att man kammar honom med jämna mellanrum, annars kan han få tovor i "armhålorna". Men de är lätta att klippa bort och inget som förstör hans fina utseende.

Båda är försäkrade sen de var kattungar, de är vaccinerade och kastrerade. Duktiga med såväl människor som djur.

De jag vill är att hitta någon som kommer ge dem allt de förtjänar, och inte bara är ute efter raskatter/fina katter. Så därför ville jag hitta ett sätta som inte innefattar en typisk sälj annons.

Bilder finns givetvis att få och jag vill gärna prata lite med de som kan tänka sig ge mina pälsar ett bra hem.

(Ber om ursäkt om jag på något sätt lagt in detta inlägg på olämplig plats)

MVH

Annons:
[[pimey]]
5/8/15, 9:19 AM
#1

Har ragdollen stamtavla?

CaTz88
5/8/15, 2:46 PM
#2

Nej tyvärr, men i ägarbeviset när jag köpte honom står ju uppgifter på säljaren. Vet att hon fött upp ragdolls med stamtavlor o.s.v. Så skulle man vilja veta mer om hans bakgrund så kan den som vill få de uppgifterna :)

[HundochKatt]
5/8/15, 6:20 PM
#3

Kan kanske underlätta om du skriver var i landet dessa två katter befinner sig.

CaTz88
5/8/15, 7:01 PM
#4

De finns i Oskarshamn :)

[[pimey]]
5/9/15, 2:26 AM
#5

Då är det 2 huskatter du säljer inte Ragdoll och därmed så passar inte annonsen in på Ragdoll i fokus om katten saknar stamtavla. Ingen stamtavla = huskatt

[[pimey]]
5/9/15, 2:27 AM
#6

Eller är ägarbeviset stamtavlan?

Annons:
[HundochKatt]
5/9/15, 12:13 PM
#7

Rent teoretiskt så är raskatter utan registreringsbevis (stamtavla) huskatter, men det kan likväl vara en ragdoll utan stamtavla. Och då passar annonsen här på sidan in. Man behöver inte vara så nitisk då det gäller stamtavlor på en ras sida. ;) 

Huvudsaken är att man är tydlig med att katten saknar registreringsbevis/stamtavla.

[[pimey]]
5/9/15, 2:12 PM
#8

Jo man behöver visst vara nitisk! Jag går ju tex inte runt och säger att jag kör en Porsche fast jag egentligen äger en Kia? Det är samma sak. Stamtavlor är mer än bara ett papper det är ett otroligt viktigt dokument som skall följa med raskatter och utan den vet man inget om katten eller dess sjukdomshistoria, en katt som ser ut som en Ragdoll behöver inte ha någon ras i sig alls för den delen heller. För mig är det falsk marknadsföring och detta forum är ett Ragdoll forum, TS ska istället annonsera i huskstter i fokus där passar tråden bättre in.

[HundochKatt]
5/9/15, 5:19 PM
#9

Ja, då har vi olika åsikter om det. 

Att ta bilar i jämförelse tycker jag är helt irrelevant. Där ser man direkt på bilen vad det är för sort genom märke och text. ;)

Så du menar indirekt alltså att alla som har "oreggade raggdolls" inte är välkomna på den här sidan? Det är lågt tycker jag.

[Djupdal]
5/9/15, 7:02 PM
#10

#9 Tror absolut att alla som gillar katter är välkomna här, och hoppas såklart att det dyker upp något bra hem för katterna. 🙂

Men det finns faktiskt inget som heter "oreggade ragdolls", för själva definitionen på en ragdoll är att det är en katt som är registrerad som ragdoll i något av våra kattförbund. Och det gäller oavsett hur den ser ut, eller vad den har för temperament. Den kan vara hyperaktiv, korthårig, helsvart, svanslös med hängande öron och ha vita ögon, det spelar ingen roll, det är fortfarande en ragdoll om den är uppfödd av en ragdolluppfödare och registrerad som ragdoll.

Och åt andra hållet så spelar det ingen roll om jag står hemma på min bakgård och svetsar ihop en bil som ser ut exakt som en Volvo, av gammalt skrot. Det är ändå inte en Volvo, oavsett om allt skrotet kommer från gamla Volvobilar. Ingen av Volvos verkstäder, försäkringsbolag, reservdelstillverkare, tävlingsarrangörer, bilklubbar eller någon annan kommer att betrakta mitt ihopsvetsade alster som en Volvo, trots att alla delarna är gamla Volvodelar, och trots att det liknar en Volvo på millipricken. För det räcker liksom inte. För att bli betraktad som en Volvo ska den vara tillverkad på en riktig Volvofabrik av riktiga Volvoingenjörer, som har kollektivavtal och skyddsombud, som gör riskanalyser och krocktester, och som lämnar riktiga Volvogarantier.

Jag tror faktiskt att de flesta tycker det känns jättetryggt att veta, när de köper sin Volvo, att det inte råkar vara jag som svetsat ihop deras "Volvo" hemma på min bakgård. Och det riktiga Volvo skulle nog bli lite sura om jag började annonsera mitt ihopsvetsade skrot som Volvos, med logga i grillen och allt. Oavsett hur bra eller dåliga mina bilar vore, så skulle de nog kalla det för varumärkesintrång eller nåt, och se till att jag fick kalla mina bilar något annat. De är ju ganska rädda om sitt varumärke, Volvo.😉

[HundochKatt]
5/9/15, 9:37 PM
#11

Så alltså om vi ska tänka lite hypotetiskt (märk väl jag skriver hypotetiskt) ….om du hade två ragdoll katter som parade sig med varandra och de fick ungar och du bestämde av någon anledning att dessa ungar inte ska reggas. Då skulle du automatiskt säga, det är huskatter? Nej, det tror jag faktiskt inte ett dugg på. I så fall är du väldigt unik.  Du skulle sannolikt som alla andra säga att det är "ragdoll utan stamtavla". 

Stamtavlan/härstamningsbevis/registreringsbevis är faktiskt mest intressant för den som håller på med avel. Inte för den "vanliga kattägaren".  Missförstå mig inte nu…. Den är ett bevis på kattens härstamning och man har den då att gå efter när man planerar kullar för att ex. undvika dubblering av sjukdomar och defekter samt inavel. 

Visst är det ett bevis också på att katten är rasren för köparen MEN man kan ändå inte vara helt säker på att stamtavlan stämmer. Vem vet - det kanske var en annan hane som blev pappa till den kullen? Detta skriver jag inte nu för att misstänkliggöra alla uppfödare utan bara tala om att det som står på pappret behöver inte alltid stämma. Tyvärr är det den krassa sanningen, men man kan hoppas att alla uppfödare är seriösa och håller inte på med "fiffel". 

Med detta menar jag att en ragdoll som har "papper" behöver inte vara bättre än katten utan papper och då tänker jag på hur den vanliga kattägaren resonerar. Och för att det inte ska bli en massa missförstånd så förordar jag definitivt inte avel på "papperslösa" raskatter. Men jag tycker att det går liksom hysteri på det här med raskatt med papper och raskatt utan papper. Varför inte säga att det är en ragdoll men utan papper? Då har man ju sagt som det är. 

Jag själv har haft en Main Coon. Ja, den är köpt utan papper men mamman var garanterat en Main Coon, dock är jag inte helt säker på pappan då jag fick aldrig se den. Jag har alltid sagt att det är en Main Coon utan papper. Då har jag med andra ord talat om att jag är inte helt säker på att den är rasren eftersom jag inte har papper på den. Den kan vara Main Coon allt från 50 - 100 %. Jag skulle aldrig sagt att det är en huskatt/bondkatt, för för mig så var det inte en huskatt. En huskatt för mig är en katt som man inte har den blekaste aning om vilken härstamning den har och liknar sällan en annan ras. Utan helt enkelt en gatukorsning.  Och pratar jag avel ja, då är det en huskatt som inte ska avlas på. Det jag menar är att folk kan faktiskt bli ledsna när det trycks upp i ansiktet "det är en huskatt du har". Man behöver inte vara så nitisk. 

Apropå ditt exempel om Volvo som jag fortfarande anser att det är irrelevant så är jag ganska säker på att  om man använder Volvo delar och bilen inte helt förändras utseendemässigt utan man plockar ihop en bil av kanske flera skrotbilar, så ÄR det en Volvo och man kan registrera den som Volvo. 

Men om man svetsar ihop en ren "fantasy" bil av skrotdelar, ja, då är det en helt annan sak. Men som sagt var, det är för mig irrelevant det här med jämförelsen med bilar.

[Djupdal]
5/10/15, 10:04 AM
#12

#11 Det är nog så att du helt enkelt missuppfattat vad en raskatt är för något. En gång till då: Det finns inga "oreggade ragdolls", "maine cooner utan papper" eller några andra "papperslösa raskatter". Det enda alla ragdolls har gemensamt är att de är registrerade som ragdolls, i övrigt kan de se ut och bete sig precis hur som helst. Vilket de också gör. Kanske särskilt de som hamnar i den oregistrerade uppfödningen, för de brukar sannerligen inte ge intryck av att höra till de mest rastypiska eller väl uppfödda. Högst 10% ragdoll redan innan de paras, för att använda ditt och huskattuppfödarnas sätt att se på saken. ;) Men en ragdoll kan ha en ragdoll som mamma och en perser eller huskatt som pappa. Det är fortfarande till 100% en ragdoll. Viktigt att förstå! Det finns såkart olika sätt att avla och föda upp katter, och alla gör som de vill, men jag tror det vore jättebra om de som valt att inte vara med och föda upp ragdolls kunde hitta på ett eget namn till sina katter, istället för att missbruka vårt. Så slapp du och andra att bli vilseledda. Men att vilseleda brukar ju å andra sidan vara själva poängen med att missbruka andras varumärken, och så är nog fallet här också. Säljarna kan ta betalt för kvalitetssystem och garantier som inte finns, och för att köparna ska kunna berätta om sina "nästan-i-princip-raskatter" för sina grannar. Det är nog inte mer komplicerat än så. Men det är ändå lite sorgligt att de inte kan hitta på ett eget namn till sina katter, om det inte duger med huskatt. För vi vill faktiskt ha vårt ifred, och inte förknippas med en massa okunskap och dåligheter. När det gäller den där Volvon så vet jag faktiskt inte om du menar allvar, och verkligen tror att man kan registrera något man svetsat ihop på sin bakgård som en ny unik Volvo. I så fall tror jag vi avslutar vår lilla diskussion här, och den hörde väl egentligen hemma någon annanstans redan från början. ;)

CaTz88
5/10/15, 11:24 AM
#13

Ursäkta alla ni snälla och "thinking outside the box människor" på denna sida. Jag har länge gillat iFokus för det har framstått som en bra sajt med mottot att man jobbar för djurens hälsa och deras bästa. Ett ställe där man hjälper andra för att på så sätt främja livet för en massa katter. Alla behöver tips och råd, ibland hjälp, för att verkligen kunna ge sin katt det bästa utav livet!

Men nu blir jag ärligt talat arg! Inte på alla, för jag, till skillnad från andra, har möjlighet att tänka ett steg längre och se det stora hela.

Detta handlar om att jag inte vill sälja eller ge bort mina katter till människor som verkligen inte vill ha dem för de de är, underbara och fina. Och därför vill jag inte sälja dem på t.ex. annonssidor där man säljer möbler.

Jag har ingen stamtavla på honom, men han har aldrig varit sjuk. Han är vaccinerad, kastrerad, skött på bästa sätt för att jag helt enkelt ville ha en ragdoll p.g.a. deras mysiga temperament. Inte för att avla eller liknande.
Jag kan ge uppgifter om uppfödaren och det borde väl vara lite utav en trygghet?!

Detta var en annons för att se till mina katters bästa, och någon här startar en diskussion om att annonsen inte får vara här för det finns ingen stamtavla?! Jag hoppas innerligt att du tar åt dig, då jag, till skillnad från dig, ser katten och inte en stamtavla när jag ser ett djur. Ett väldigt speciellt djur som jag älskar och vill ge det bästa i livet. Vilket jag nu inte kan. DÄRFÖR söker jag någon som kan ge honom det han behöver! Närhet, utrymme, kärlek! 

Inte till Idi*ter som vill ha honom för hans stamtavla. Många katter utan stamtavla, de flesta, har säkerligen inte några fel på sig. Utan däremot sönderavlade raser….

Ta gärna bort denna annons om det nu skulle kännas som att det jag skrev ses som "felaktigt". Men hoppas innerligen att det finns någon här inne som faktiskt tänker på djurens bästa!
Jag förstår faktiskt varför det finns hemlösa djur, när inte ens så kallade djurvänner på dessa sidor vill hjälpa till när någon behöver hjälp med att omplacera sina djur. Och inte heller ger ett alternativ om denna annons skulle vara så otroligt malplacerad!

Annons:
[Djupdal]
5/10/15, 12:08 PM
#14

#13 Det enklaste sättet att undvika "idioter som vill ha honom för hans stamtavla" är att låta bli att berätta om alla gamla fina släktingar. Han är säkert jättefin även utan dem, och det är faktiskt när man börjar namedroppa rasnamn i en huskattsannons som man verkligen drar till sig de där "idioterna" som vill ha en "fin raskatt" istället för bara en underbar katt. Så undvik det om du vill slippa dem, och om du kan undvara mellanskillnaden i pengar som det ger att skryta om "fina släktingar". :) Kan tyvärr inte hjälpa dig med hem, men håller tummar för att det löser sig. Och så ber jag om ursäkt för att diskussionen drog iväg lite i din annonstråd. Men det är ju trots allt ett diskussionsforum. ;) Lycka till! :)

CaTz88
5/10/15, 1:01 PM
#15

Så som jag ser det är det ett forum för diskussioner i syfte om att hjälpa, så som hjälp med mat, beteende analyser osv. Inte ett diskussions forum där man diskuterar om denna annons, där jag frågar om någon är intresserad utav min katt, får platsa under Ragdolls eller huskatter beroende på huruvida det finns stamtavla osv. Syftet med annonsen var att söka hjälp, så diskutera gärna sätt att hjälpa mig på. Inte ett sidospår och en bagatell som om jag får söka hjälp här eller om jag bara ska dra. Utan ens ett uns av hjälp för mig att hitta ett bra sätt att söka ny husse/matte till mina djur.

Kan säga att detta inte är första gången jag ser detta slags "beteende" där människor deltar i syfte om att?! jag vet inte, men inte syfte om att hjälpa iaf.

Tack så mkt för det stöd jag fick! MVH

[HundochKatt]
5/10/15, 1:17 PM
#16

#12 Nej, jag har inte missuppfattat något. Uppenbarligen har du inte läst hela mitt inlägg heller. Jag tänker inte heller dra allt det en gång till. 

Men, jag är INTE för huskattavel eller avel på papperslösa raskatter! Det kan du tillskriva någon annan men inte mig!

Och det handlar inte om att vilseleda när man säger att det är en "ragdoll utan stamtavla" eller liknande. Tvärtom! Man talar om som det är. Och läs mitt exempel först i inlägget!

Ja, det var ju inte jag som drog upp bilar som jämförelse. ;) Men nu är det faktiskt så att jag har ett ex som håller på med bilar så jag har lite inblick i det hela så att säga. :)

Men anta att han skulle ha 5 "skrotiga" volvo bilar på sin s.k. bakgård och han tar karossen från en bil, motorn från en annan, dörrar från tredje, underredet från den fjärde, och resten från den femte så jo, det är en Volvo. Som han kan sedan registrera och besikta som Volvo. 

Hur tror ni att det fungerar med alla gamla jänkare? De monteras ner, man kanske har turen att ha två likadana, en bättre, en sämre och så plockar man ihop de bästa bitarna, köper reservdelar osv. och voilá så har de en hel och fin Plymouth Barracuda - från ett par skrothögar + lite till. 

(Och så råkade jag trycka på Bra Inlägg på din, när jag skulle göra det på TS)

/Ragdoll ägare (med papper) ;)

[HundochKatt]
5/10/15, 1:39 PM
#17

#15 Jag förstår dig till fullo. Tyvärr är det så att det är ganska vanligt att vissa går ut med pekpinnar, så fort de får chansen. 

Som du säkert förstått så tycker i alla fall jag att det är helt ok att du har din annons/förfrågan här, så länge du har varit tydlig med att din ragdoll är papperslös. Och det tycker jag att du har varit. 

Det är också skönt att du är noga med att försöka hitta rätt hem till dina katter, så det är ett stort plus i kanten. Lycka Till!

[Djupdal]
5/10/15, 2:20 PM
#18

#15 Det är väl lite på det viset att vi som diskuterar här är lika intresserade av att hjälpa de nybörjare som läser din annons och tror att du på något vis säljer en ragdoll, som vi är av att hjälpa dig som skriver. Det betyder inte att vi är mindre hjälpsamma. ;)

CaTz88
5/10/15, 4:32 PM
#19

#18 Nu var det nog Pimey som jag syftade mest på, gällande detta inlägget iaf.Som ganska tydligt visade att min katt, EN RAGDOLL inte var välkommen med annons här då han inte är en ragdoll då han ej har stamtavla.
Och istället för att diskutera bilar, huruvida jag får annonsera här eller ej, samt kalla min ragdoll för en huskatt ist för den ras han tillhör har jag svårt att se att det på något sätt har med annonsen att göra. Det krävs en fråga samt ett svar för att konstatera att han inte har stamtavla. Inte 10 inlägg med bilar som metaforer för katter och X antal sidor med diskussion kring detta samt om annonsen får vara på detta forum samt vilken rastillhörighet han har.

Jag kan ändra texten till att jag har en hankatt med blå mask samt blåa ögon, kastrerad, vaccinerad och utan stamtavla om det nu gör så stor skillnad.
Det jag blir irriterad på är att människor nu har gjort om min annons, med syfte på att hjälpa mina katter till ett bättre liv än vad jag kan ge dem. Till att diskutera och gnälla över vad för ras min katt är samt bråk gällande om jag för söka hjälp här.
Som sagt, syftet med detta iFokus är väl ändå katterna/Ragdoll i fokus?! På vilket sätt har detta hjälpt mig och min katt? Inte på ett sätt som jag anser att personer med djurens bästa i fokus skulle gjort.
Har jag sagt ngt fel, be mig ändra det. Har ni frågor? Fråga och jag svarar. Har jag annonserat på fel forum? Peka mig i rätt riktning då så jag istället kan fortsätta att leta efter ett bra hem till min katt.

Inte detta skit som nu tar upp större delen utav detta inlägg.

Det hade varit enklare att hjälpa nybörjare genom att ställa de frågor nödvändiga för annonsen som jag har missat, och få svar på dessa. Inte diskussioner som inte leder någonstans.

Och OBSERVERA nu för guds skull att jag inte kommenterar detta pga människor här som vill väl, utan resterande!

[Djupdal]
5/10/15, 6:24 PM
#20

#19 Uppfödare som valt att föda upp ragdolls på riktigt tycker nog rent allmänt att det är ett jättestort problem med alla  sk. "back-yard-breeders", som annonserar även sina huskatter med raskattsnamn. Det är en verksamhet som ragdolluppfödare i allmänhet tar starkt avstånd ifrån, och inte vill förknippas med. Dels för att den oftast är ganska usel för både katter och kattungeköpare, men också för att den riskerar att förstöra ragdollens goda rykte. Därav kanske de onödigt tvära reaktionerna på din annons.

Back yard breeding är också en stor anledning till att de flesta riktiga ragdolluppfödare är noga med den där distinktionen mellan ras- och huskatt. En riktig ragdolluppfödare vill att det ska kännas lika tryggt att köpa en ragdoll, som det känns att köpa en volvo av en riktig volvohandlare. Man ska veta vad man får, och att man får hjälp om något går fel.

Så självklart är du välkommen här, det är inte dig eller din katt det är fel på, utan verksamheten som missbrukar och skor sig på människors fåfänga, och vårt goda varumärke, Ragdoll.🙂

http://www.kattstatus.se/sida49.html

Annons:
MissLindiz
5/10/15, 6:41 PM
#21

Har din sambo funderat på att vaccinera sig mot katt?

AnCoP
5/10/15, 7:59 PM
#22

CaTz88. Har du hittat något hem till katterna? Vill gärna se bilder.

ElisabethB
5/10/15, 8:26 PM
#23

#21 Tyvärr är det många gånger jättesvårt att få allergisprute-behandling, och om man får det tar det lång tid och man kan "fel-reagera" på den. Men om du TS och din sambo vill veta mer så fråga inne på allergier iFokus.

#TS Jag vet att vissa djurhem kan tänka sig att man får annonsera på deras hemsidor när man behöver omplacera p.g.a. allergier och liknande, du kan ju höra dig för hur det är där du bor.
I övrigt har jag inga tips att ge dig, men lycka till!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[[pimey]]
5/10/15, 11:59 PM
#24

Din katt är ju en huskatt och ingen Ragdoll? Varför förfina något som redan är så fint som en huskatt?

[[pimey]]
5/11/15, 12:02 AM
#25

Det är falsk marknadsföring och såklart är du välkommen i gruppen men djupdal har skrivit några riktigt bra saker som förklara detta med katter utan stamtavla och katter med stamtavla. Folk har rätt att veta vad det får och de får 2 fina huskatter inga raskatter

[[pimey]]
5/11/15, 12:07 AM
#26

En katt utan stamtavla är en huskatt, ingenting annat, det spelar ingen roll hur mycket raskatt föräldrana är eller hävdas vara, en katt utan stamtavla är och förblir en huskatt. Och utan stamtavla, vad bevisar att föräldrarna verkligen är de, de sägs vara? Vilka knep använder bedragarna då för att lura dig att köpa oregistrerat? En del hävdar att katten säljs oregistrerad för att ägaren inte är med i någon kattklubb, det kostar endast ca 350:-/år att vara med i en kattklubb. Alla som föder upp måste vara med i kattklubb, inte bara för att kunna registrera utan också för att kattklubbens uppgift är att se till att den enskilda uppfödaren följer de regler och förordningar som finns. En uppfödare som inte är med i en kattklubb kan mycket väl vara utesluten pga att denne inte skött sig. Är det någon du vill anförtro 2-4000:-? En annan vanlig ursäkt är att katterna säljs utan stamtavla för att fler ska ha råd med en raskatt, som jag sa ovan en katt utan stamtavla är en huskatt och ingeting annat. Det andra är att en registrering (alltså stamtavla) kostar 200:- att få ut betänk detta tvåhundra kronor, det är inte några pengar att tala om och definitivt inte något som sänker priset med ett par tusen? Så vad är det då som gör att de kan sänka priset med ett par tusen? Ibland säger de sig sälja oregistrerad därför att en eller båda föräldrarna är oregisterad och därför kan de inte registrera ungarna, vad beror det på? En orsak kan vara att ena eller ingen av föräldrarna ens är raskatt, uppfödaren själv kanske blivit lurad från början och så fortsätter det. En annan orsak till att vara mycket försiktig med att köpa oregistrerat är att det finns fel som man inte avlar på, och det kan vara en orsak till att uppfödaren inte får ta kull på katten och löser detta genom att låta bli att registrera ungarna, katten har alltså avelsförbud. Jag säger inte att dessa katter absolut inte skall köpas, jag säger bara var medveten om VAD det är du köper, det är en huskatt en alldeles unik underbar huskatt precis som alla våra andra underbara huskatter. Föräldrarna kommer troligen inte att vara testade, så var medveten om att det är en risk du tar, du kommer inte att få livförsäkra katten för mer än 1000:- hos Agria, samma gäller på de flesta andra bolag kan möjligen finnas något enstaka undantag för den som orkar leta, vilket i sig kan vara helt ok, bara du vet om det och själv tycker det är ok. Så länge du inte känner att du blir lurad utan du vet vad du köper och varför.

[HundochKatt]
5/11/15, 12:17 AM
#27

Och det är väldigt passande att skriva dylika saker i en tråd där TS försöker hitta BRA hem till sina älskade katter? Varför tar du inte Pimey och startar en egen tråd?

Och ja, katterna är huskatter rent formellt och ur AVELSSYNPUNKT,  men de kan likaväl vara renrasiga katter men saknar stamtavla. Är så himla less på dessa paragrafryttare, med inskränkta åsikter. Huvudsaken är ju att TS varit öppen och ärlig och talat om att ragdoll katten saknar stamtavla! Värre vore det om hon hemlighöll den biten! Varför måste man trycka upp i ansiktet gång på gång att det är en huskatt!?

Annons:
CaTz88
5/11/15, 6:57 AM
#28

Pimey, som föregående talare, starta en egen tråd! Han har en mamma som är Ragdoll och en pappa som är RAGDOLL. Han är en ragdoll, ingen huskatt. Det finns ingen logik i det du säger.

Bara för att den saknar papper! Så ändrar det väl inte på rasen? Och som de andra har sagt, kanske viktigt att det finns stamtavla vid avel och liknande! Men jag ville ha honom för den katt han var! Han är kastrerad!

Och oavsett så hjälper du ju tydligen inte till med att hjälpa mig att hitta ett hem åt honom, vilket denna tråd var gjord för. Det är nu konstaterat att jag har en ragdoll, från en uppfödning utav ragdolls. Han är reggad, han är chippad, han är vaccinerad, han är kastrerad. Jag har uppgifter till uppfödaren om någon vill veta mer om vart han kommer från MEN jag har ingen stamtavla!

Så eventuella läsare är nu medvetna om detta. Så du kan ju lägga av att kommentera då du ej bidrar med någon ny information!

[Djupdal]
5/11/15, 8:47 AM
#29

#28 Det är absolut inte konstaterat att han är en ragdoll, för det är han inte.

Och nu när du vet att du en gång i tiden blivit lurad, är det kanske inte så snällt att i din tur lura någon ny nybörjare, som av någon anledning drömmer om en raskatt.

Du säger ju själv att du letar någon som vill ha honom för den han är, och vill slippa idioter som vill ha honom för hans stam, så jag förstår verkligen inte varför du fortsätter att låtsas att han är en ragdoll.

En gång till då: Det som bestämmer om en katt är en ragdoll eller inte, har inget med utseende, päls, temperament eller något sådant att göra. Dessa egenskaper varierar dessutom väldigt mycket från katt till katt inom rasen, eftersom de inte avlats särskilt länge. Det är absolut inte som med hundar, som avlats i hundratals år, utan ragdollrasen är ett hopkok av ett gäng inavlade huskatter spetsat med lite katter från andra raser, som perser, birma och balines, och allt har hänt på några tiotals år. Det som avgör om en katt är en ragdoll eller inte, är helt och hållet om den är registrerad som ragdoll i ett kattförbund, och därmed avlad och uppfödd under de kvalitetskrav och strävanden som förbundet och dess klubbar och medlemmar har. Vilka föräldrarna är spelar ingen roll, en 100% ragdoll kan ha en perser eller huskatt som pappa.🙂

[HundochKatt]
5/11/15, 12:29 PM
#30

Ärligt talat så tycker jag du Djupdal skriver rena rama rappakaljan… Du skriver tex. :  "Det som bestämmer om en katt är en ragdoll eller inte, har inget med utseende, päls, temperament eller något sådant att göra. "

Inte? Vad har man då rasstandarden till för? 

Du skriver också att "100% ragdoll kan ha en perser eller huskatt som pappa" 

Ja, jisses, vad ska man säga….  När man korsar två raser då är det en ragdoll, men om man parar två ragdolls med varandra så är det en huskatt om den saknar stamtavla…. Jisses!

Lys
5/11/15, 1:04 PM
#31

#TS: Det finns privata omplacering-annons sida i några katthem, t.ex. Stockholms katthem. Det finns säkert olika kattorganisation som har liknande system.  Du kan kanske tänka lägga annons där också 🙂

A propå Stamtavla, den är som medborgarskap för människor. I princip. 

Om man har Svensk Medborgarskap  är man Svensk oavsett vilka ursprung, utseende man har,  men om man är född, växte upp  och bor hela sitt liv i Sverige men har inte Svenskt medborgarskap  räknas man inte "Officiellt  Svensk" .  Man kan själv kallas som man är Svensk och i vardags kanske är det inga problem alls men om man reser till utomlands, kanske  har man inte samma villkor till Svensk Medborgare.   

(Barnens föräldrar är Svenska men barnen föddes i ett annat land i Sverige måste barnen registreras till ambassaden annars barnen kan inte registreras som Svensk Medborgare. Medborgarskap  är inte automatiskt att  ges… Det också något liknande som registrering tycker jag.)

Jo, det är olika för människor och katt, människor kan byta nationalitet efteråt men katterna måste registreras av uppfödare.

Så, föräldrar är Ragdoll men kattungar utan stamtavla kan inte kallas Ragdoll, om jag fattar rätt…

[Djupdal]
5/11/15, 1:41 PM
#32

#30 Om du tycker det jag skriver är rappakalja så är det nog inget jag kan göra något åt, mer än det jag redan gjort, för jag har verkligen försökt att förklara hur det är och hur det fungerar.

Om du tycker det borde fungera annorlunda så får du nog själv gå med i en kattklubb, och innifrån försöka förändra hur vi som föder upp raskatter i allmänhet, och ragdolls i synnerhet, ska hantera vår ras. Men jag tror att det är en allmän strävan i alla förbund som finns, att göra så gott man kan för att motverka alla former av back-yard-breeding (se länk ovan), både för katternas och kattköparnas skull. Så jag tror inte att du kommer att lyckas med att motarbeta denna strävan, och jag begriper faktiskt inte varför någon skulle vilja det. Förutom de som skor sig på vårt goda varumärke, genom att lura på nybörjare dyra och illa uppfödda huskatter, under förespeglingen att de skulle vara någon slags nästanraskatter.🙂

[Djupdal]
5/11/15, 2:11 PM
#33

#30 Missade en fråga du hade. Rasstandarden har man för att alla ragdolluppfödare ska ha ett hyfsat gemensamt mål att sträva efter i sin avel, för att det ska bli en ras överhuvudtaget. Men en ragdoll blir aldrig mindre ragdoll för att den ser ut som en perser eller skogis, och en huskatt blir aldrig mera ragdoll för att den råkar se ut som en ragdoll. Ytterst få ragdolls uppfyller standard och rasbeskrivning på alla punkter, och utan att ha forskat djupare törs jag säga att de ragdolls som hamnar i oregistrerad uppfödning brukar vara de som ligger längst ner på skalan när det gäller att uppfylla standarden.

Vad det där sista beror på kan man bara gissa, men back-yard-breeders har så gott som undantagslöst noll koll på standarden, och bryr sig inte heller. Dessutom är det nog lättare att "lura av" en nybörjaruppfödare med allmänt dålig koll en okastrerad katt till sin verksamhet, och nybörjaruppfödare med allmänt dålig koll är nog de som generellt sett har de katter som ligger längst ifrån standarden. Men som sagt, det är gissningar.

Man kan såklart föda upp katter utan att bry sig om standarder eller stamtavlor, bara helt random, inget fel i det, men det skulle inte finnas en massa olika raser med olika egenskaper för olika smaker om alla gjorde så. Vi som föder upp organiserat vill att det ska finnas katter med olika egenskaper för olika smaker, särskilt för vår egen smak, och om man väljer att föda upp katter enligt randommodellen, istället för organiserat mot en gemensam standard, så kan man i alla fall ha den goda smaken att ge f-n i att marknadsföra dem med vårt rasnamn. För vi som föder upp organiserat vill inte att vår ras förknippas med den verksamheten. 🙂

[HundochKatt]
5/11/15, 3:00 PM
#34

Jag har återgett det du skrivit till min katts uppfödare och hon menar på att det du skrev är helt sjukt! Och det sa hon utan att jag hade sagt något mer än bara visat vad du skrivit. ;)

Jag har inte tänkt att "motarbeta" någon rasklubb och jag har heller inte tänkt att bli uppfödare, men för den skull är jag intresserad av rasen. Eftersom jag äger en ragdoll och förmodligen blir det fler sådana.  :)

För att återigen upprepa mig så anser jag att en kattunge efter två ragdoll ÄR och FÖRBLIR en ragdoll, även fast den saknar papper. MEN ur AVELSSYNPUNKT och om man är en seriös uppfödare så registrerar man varenda kattunge i sin avel och man använder heller inte oregistrerade katter i sin avel! Men åter igen så har ju ändå inte rasen förändrats bara för att den är papperslös! Anser jag. 

Parar du två schäfrar med varandra så blir det schäfervalpar, men i avelssammanhang säger vi att det är blandraser om de saknar papper. MEN till vardagen så pratar man om dessa valpar som schäfrar, oreggade sådana givetvis. Vilket vi är väldigt tydliga med.

Men så fort vi pratar om avel då benämns de som blandraser. Det är där vi bör göra lite skillnad trots allt. I avelssammanhang är ragdolls utan papper huskatter, men till vardags, kan de mycket väl vara renrasiga ragdolls. 

Och jag anser inte som du att om man parar en ragdoll med en perser eller huskatt så är det 100 % ragdoll!?!? (Vet inte ens om man kan registrera en sådan kull, men inte troligt). Den kan ju för sjutton inte vara mer ragdoll än den papperslösa ragdollen med båda föräldrarna som ragdoll!? 

Om rasens historia går det att läsa om på ragdollklubbens hemsida, så det tänker jag inte gå närmare in på. 

Men jag avslutar det hela med att alla raser härstammar från huskatten (vildkatter), sedan har alla specifika raser förädlats genom målinriktad avel. Bara för att det i begynnelsen korsades in tex. perser så innebär det inte när en ras är etablerad att man parar en ragdoll med en perser så är det en ragdoll!? Absolut inte! Med detta lämnar jag nu denna diskussion för det har spårat ur alldeles i tråden.

 Och jag önskar TS ett stort lycka till att hitta den rätta familjen för dina katter. Titta även här på iFokus, vill minnas att det finns en sida som heter Omplacering. Lycka Till!

Annons:
Niniz2015
5/11/15, 3:41 PM
#35

Oj vilken tråkig sits när din ena älskling är allergisk mot dina andra. Hoppas och håller tummarna att du hittar fina hem åt de fyrbenta! Det går säkert bra!

[[pimey]]
5/11/15, 3:58 PM
#36

Vissa har ju bara betong innanför märker man ju.

[[pimey]]
5/11/15, 3:58 PM
#37

Jag tycker det är mer sjukt att folk som ni förnekar ren fakta och är för sån hör typ av OSERIÖS avel

[Djupdal]
5/11/15, 4:15 PM
#38

#34 Vet inte om din katts uppfödare, som tycker det jag skrivit är helt sjukt, är Sverak-ansluten, men en överväldigande majoritet är ju det. Hur som helst så kan du kanske be henne att läsa förstasidan om stambokföring hos Sverak, där det jag säger om raskatt/huskatt står att läsa med fet text.

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm

Hon kan också kolla på kapitel 9 i Fifés regler för uppfödning och stambokföring, där det står hur så kallad kontrollavel går till. Dvs när man av någon anledning korsar katter av olika raser, eller huskatter, och resultatet blir en katt av den ras som man ville att det skulle bli.

http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/Regler_uppfodning_stambokforing.pdf

Det är möjligt att det som står där är gammal skåpmat för henne, men alltid lär man sig nått, om man vill. Läs gärna själv också.🙂

[HundochKatt]
5/11/15, 4:45 PM
#39

#37 Jag är INTE FÖR buskavel. Läs för tusan vad jag skriver. Och är det någon som inte har något innanför pannbenet så är det väl du i så fall! Som angriper varenda person på olika sajter om att de har huskatt osv. Ja, som nu! Jisses! Och du ska vara vuxen? Eller kanske inte? 

#38 Ja, hon är Sverak ansluten och en mycket seriös sådan.  Mer har jag inte att tillägga!

[HundochKatt]
5/11/15, 4:51 PM
#40

Vill tillägga att raskorsning det är inget man gör hur som helst och det krävs kunskap och dessutom tillstånd! Inget vem som helst ska hålla på med! 

Mig veterligen behövs inte sådan korsning på ragdollen, avelsmaterialet är tillräckligt och det är en sund och frisk ras! 

Synd att det saknas Sajtvärd här och synd att inte medarbetaren är aktiv, som kunde rensa upp lite…

[Djupdal]
5/11/15, 5:18 PM
#41

#40 Äntligen skriver du något som är sant på riktigt.😉 Men jag tror faktiskt att både du, jag och andra har lärt sig saker av den här diskussionen. Diskussion är bra, även om just den här råkade bli lite malplacerad. Ber TS om ursäkt för det.🙂

Annons:
[HundochKatt]
5/11/15, 5:34 PM
#42

Men alltså nu får ni väl ändå ge er du och Pimey. Sant på riktigt? Vad är det som är OSANT i det jag tidigare skrivit!? Ingenting, det är min syn på saken och den åsikten får jag ha! Alla behöver inte tycka likadant men jag är så less på just er två som angriper vanliga kattägare! Hur ödmjukt är det? Inte ett dugg! Ingen bra reklam för er uppfödning heller skulle jag vilja påstå med er attityd. Och så skrämmer ni till på köpet bort vanliga ragdollägare!

Dessa två katter är kastrerade dessutom. De kan inte göra mer "skada" i avelsarbetet för de verkligt seriösa. Angrip istället uppfödaren inte den som har köpt katten! Ragdoll vara eller icke vara angår i det här fallet ändå bara TS och ev. intressent av katterna. TS har varit ärlig med att den saknar stamtavla. That's it!

Ni verkar inte förstå att "vanliga kattägare" kan bli ledsna av att ni två trycker upp HUSKATT, HUSKATT så fort ni får chansen. Gång, på gång, på gång. Och i synnerhet på det sättet som ni två gör det på! 

Så alltså lite mer ödmjukhet, lite mer sunt förnuft skulle inte skada!

[Djupdal]
5/11/15, 5:55 PM
#43

#42 Det som jag visade dig i de båda länkarna i #38 kallade du "rapakalja" tidigare, och påstod att din uppfödare tyckte det lät "helt sjukt". Även om jag ser i #40 att du faktiskt läste länkarna. Det var väl närmast det jag tänkte på. Och just nu så tycker jag nog att jag med råge blev passerad på den där attityd- och ödmjukhetsproblem-listan. Men det är inget jag brukar bry mig om, det är svårt med tonfall i skrift.😉

1ebbs
5/11/15, 6:59 PM
#44

Hoppas du hittar bra hem till dina kissemissar! :) Tråkigt att tråden blev om någonting annat än att hitta nya kärleksfulla hem till dem.

[HundochKatt]
5/11/15, 7:03 PM
#45

Det du skrev i inlägg #29 ansåg jag var rena rama rappakaljan. Du kan ju inte på allvar mena att en ragdoll som paras med en perser eller huskatt kan registreras som en ragdoll!? Då håller man ju inte på med renrasavel! 

Korsningsparningar (som det egentligen handlar om), det har ett syfte (jag behövde inte läsa allt utan bara kollade vad det var du pekade på) det är som sagt inte något vilken uppfödare som helst ska syssla med och det krävs då en hel del kunskap, man måste veta vad man gör. Och den kunskapen får man först när man sysslat många, många år med avel! Och kanske inte ens då! 

Det går inte bara att skriva som du gjorde där "100% ragdoll kan ha en perser eller huskatt som pappa." Indirekt så talar du ju om att det är ok att para så och kalla det för ragdoll! 

Korsningsparning (jag har fött upp hundar så jag är mer insatt än vad du tror i avel), det tar man alltså till när en ras håller på att haverera exteriört, mentalt eller hälsomässigt. Eller om genpoolen är ringa. Och där är inte ragdollen! Det finns gott om avelsmaterial och det är en frisk och sund ras. 

Jag menar också att när man påstår något sådant, så får buskuppfödarna vatten på sin kvarn. Hej och hå, man behöver inte ens para två ragdolls med varandra för att kalla ungarna för ragdoll! Det räcker med en huskatt! 

Åter igen så är jag INTE FÖR buskavel, varken på hundar eller katter, även fast det finns vissa personer som gärna vill tillskriva mig det.  Eller andra djur för den delen. Ska man hålla på med avel så tycker jag att man ska göra det seriöst, att man har ett allvarligt intresse för rasen och gör sitt bästa för att föda upp rastypiska, mentalt bra och friska individer. Och så menar jag också att man gör det inom ex. Sverak eller SKK! Där det finns hälsoprogram att följa, kontroll över individerna och dess härstamning. 

Trots detta så tycker jag att det är helt ok att kalla en katt för ragdoll om båda föräldrarna ÄR ragdolls, men saknar stamtavla. För i grund och botten så är rasen ren, den saknar bara pappret som visar på härstamningen (vilket är viktigt om man ska syssla med avel).. MEN, man ska vara tydlig med att katten saknar stamtavlan. Så att som i det här fallet en köpare är medveten om att den saknar pappret och att i värsta fall så är den inte rasren. Det här är något som man sedan ska diskutera med uppfödaren, INTE "spotta ut": Du är lurad, du har en huskatt! , till kattägaren. Man kan göra det på ett mycket vänligare sätt! Och kanske är det så att TS inte är lurad? Hon har förmodligen köpt katten medvetet utan stamtavla (kanske pga okunskap då) då är man ju inte lurad. Tycker i alla fall jag. 

Jag förordar inte heller att man ska köpa "papperslösa" raskatter, men nu är denna katt född, den är kastrerad och därmed kan inte fortplanta sig (vilket är det allra viktigaste för rasentusiaster) och den behöver ett hem pga skälen som TS angett. Då kanske man ska istället försöka hjälpa TS istället för att stjälpa, som jag faktiskt anser att ett par gjort i den här tråden. Varför inte vänligt skriva: "Du vet att en katt som inte har stamtavla räknas som huskatt i avelssammanhang?" För det är ju det de handlar om.

[Norrtassen]
5/11/15, 7:15 PM
#46

Till TS! Hoppas och håller tummarna att du snart hittar ett kärleksfullt hem till dina pälsklingar :-) Ni andra kan väl starta en egen tråd att ha "pajkastning" i…eller hur?

CaTz88
5/11/15, 7:57 PM
#47

Jag vill tacka alla som stöttat och läst min annons, och FAKTISKT bryr sig om katternas bästa.
Jag känner att det nästan är sandlådenivå att sänka sig till att ens kommentera att om jag tar en chihuahua och parar med en tax så kan jag sedan säga att valparna är chihuahua och ta betalt därefter? Är det inte lurendrejeri isf? Och jag skulle alltså få regga mina valpar som chihuahua?! Coolt! Låter ju jättebra att varken utseende, temperament eller föräldrar till djuret bestämmer vad den ska reggas som, bara jag reggar den som ragdoll så är det det? Klart att en ras har specifika drag! Hur dömer de annars på utställningar?
Nä du borde verkligen inte skriva på dessa sidor, och absolut inte på min tråd!
Konstaterat är gjort, och han han ingen stamtavla. Uppfödaren är med i kattklubb, min katt, oavsett om han har en pappa som är åsna och en mamma som är gjord av sockervadd, är REGGAD som ragdoll!!! Så jo, han ÄR och FÖRBLIR en RAGDOLL. Det jag inte har är en stamtavla, jag har aldrig satt mig in i avel då jag inte avlar. Jag ville ha en ragdoll för deras temperament och ras. Han är kastrerad och aldrig avlad på. Så kanske jag har underskattat stamtavla, men gjort är gjort. Men han är fortfarande RAGDOLL! (Och speciellt då så som ni två mäter, så länge han är reggad kan han ha vilka jävla föräldrar han vill).

Jag är förbannad och tycker synd om andra eventuella uppfödare och forumare här, för min syn på sidor som dessa har verkligen försämrats. Det ger självklart eko när man blir behandlad såhär. Och egentligen skiter jag i om ni skulle vilja förolämpa mig, men ni har inte på något sätt gett stöd eller hjälp åt mina katter. Och det säger ju inte lite om en person.
Sen om ni klagar på min uppfödare som oseriös? Vem vet, personer är kanske bra på att ljuga. Men inte mitt fel isf! Dock om du kallar dig uppfödare som parar en cornish rex med en scottish fold och får den till en Ragdoll, så är jag nog jävligt nöjd med min iaf! :)

Nu vill jag ha denna tråd låst och förhoppningsvis aldrig vistas i närheten av personer som ni som uppenbarligen inte ser till djurens bästa. För då hade ni snabbt förstått syftet med min tråd och hjälpt mina djur.

Tack och hej!

ElisabethB
5/11/15, 8:05 PM
#48

Jättetråkigt att tråden har blivit som den har blivit!

Men kolla med katthem runt där du bor om du kan få annonsera på deras hemsida som privat omplacering, vet flera katthem som erbjuder den möjligheten om man t.ex. är allergisk. Tyvärr saknar jag kontakter runt omkring där du bor.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
CaTz88
5/11/15, 8:13 PM
#49

#48 Tack så mkt, ska kolla upp detta :)

[HundochKatt]
5/11/15, 9:10 PM
#50

Bra skrivet TS i #47. Jag fick mig ett gott skratt. Åsna och sockervadd.. :D Önskar dig åter igen ett lycka till med att hitta ett hem till dina katter. Tyvärr kan inte jag hjälpa till med det… :(

Diadora
5/11/15, 9:45 PM
#51

Jag måste säga att jag blir lite chockad när jag läser denna tråd. En person vill försöka hitta ett bra hem till sina katter vilket leder till en så fruktansvärd otrevlig diskussion huruvida katten är ragdoll eller ej. Varför? Denna diskussion gynnar varken rasen eller seriösa uppfödares rykte. Jag gick med i detta forum för att få läsa om och lära mig ragdoll. Nu tror jag att jag fortsättningsvis söker denna information på annat håll. 

Hoppas att du hittar ett bra hem till dina katter!

[Djupdal]
5/11/15, 9:58 PM
#52

Hej och hå! Jaja, ni som vill läsa fakta från Sverak kan ju själva klicka på de där länkarna. Dels den där det står så här: "Begreppet raskatt innebär att katten har en stamtavla som är utfärdad av ett godkänt förbund –utan stamtavla är katten att betrakta som huskatt oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har."

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm

Och dels den länk där det står att en raskatt av en viss ras faktiskt inte behöver ha två föräldrar av samma ras, så länge den är uppfödd enligt förbundets regler. Här är den:

http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/Regler_uppfodning_stambokforing.pdf

Och vill man leva kvar i sina egna vanföreställningar om vad en raskatt är, så går det naturligtvis bra det också. Antingen låter man bara bli att klicka, eller så vägrar man helt enkelt att ta in vad som står där.😉

Ha det gott, och lycka till TS!🙂

[[pimey]]
5/11/15, 10:13 PM
#53

Hmm seriös uppfödare och är medlem i en klubb och ändå inte reggar sina katter? Det i mina öron är inte ett dugg seriöst dwt kostar liksom 200-300 kr att regga en katt ;). Och ja fortsätt lev i er lilla förnekelsebubbla, ni har fått många bra länkar att läsa i och ändå så motsätter ni er det som står i sveraks förbund :). Kontakta sverak om det nu är så oklart i vad som står

[[pimey]]
5/11/15, 10:13 PM
#54

Lycka till med KATTERNA ts!

Jozie03
5/11/15, 11:24 PM
#55

Lycka till TS! Hoppas kissarna hittar ett bra hem.

Annons:
CaTz88
5/12/15, 6:52 AM
#56

53# bra att du läser vad jag skriver… katten är reggad.

CaTz88
5/12/15, 6:55 AM
#57

#54 känns som om du försöker bygga upp ditt nu lite smutskastade ryckte om att du bryr dig om dessa katter. Lite för sent anser jag, efter X antal inlägg med HELT onödiga kommentarer. Jag tror dig inte ett enda dugg när du önskar mina katter lycka till. Och kommer absolut att bortse från din kommentar!

[Djupdal]
5/12/15, 8:18 AM
#58

#56 När du säger att katten är "reggad", eller har "ägarbevs", så blir jag lite nyfiken. Alla förbund skickar inte automatiskt ut pappersstamtavlor på hela kullarna, utan istället ett registreringsbevis. TICA gör så, har jag för mig. Det är samma sak som en stamtavla i SVERAK. Jag har ingen koll på hur de ser ut, men det har säkert någon annan här inne. :) Och åter igen, att jag är så nitisk med vad som är en raskatt eller inte, och skriver i din annons, är just för att tusentals som drömmer om en raskatt blir lurade varje år. I många fall är verksamheten med "nästanraskatter" ganska hemsk för både katter och köpare. Det har flera här inne bittert fått erfara. Det är alltså inte bara du som behöver hjälp, utan även många av de som sitter och drömmer. :) Men om någon här inne har koll på TICA så kan de säkert hjälpa dig att kolla upp vad det är för ägarbevis du har. Du kanske har en ragdoll på riktigt trots allt. :)

Diadora
5/12/15, 8:51 AM
#59

"….. behöver hjälp". Ska jag skratta eller gråta? Bemötandet i denna tråd har knappast varit till någon hjälp, snarast avskräckande.

[Djupdal]
5/12/15, 9:32 AM
#60

#59 Ingen eventuell köpare har blivit bemött i tråden över huvud taget.

Det som däremot bemötts är folk som envisas med att kalla huskatter för raskattsnamn, och just detta är grogrunden för den sorgliga verksamhet som omsätter miljoner varje år på Blocket och andra sajter, på katternas och köparnas bekostnad. Så länge folk envisas med att ge huskatter raskattsnamn, och så länge de där som behöver hjälp tror att de är "lite finare" än andra huskatter, så kommer den där verksamheten att kunna fortgå. Just därför är det jätteviktigt att sprida informationen om vad en raskatt är för något.

Sen att det blev lite tråkigt för TS att det hamnade i hennes tråd har jag full förståelse för, och har bett om ursäkt för, men det är ju enklare att bemöta felaktigheter som skrivs där de faktiskt skrivs. Och det är ju trots allt ett diskussionsforum. 🙂

[[pimey]]
5/12/15, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag kan säga att jag är en av många som gått i "nästan raskattsfällan" jag trodde helt allvarligt jag hade en raskatt tills ett par vänliga själar berättade just detta för mig och jag kände mig så lurad och arg på denna "uppfödare" jag förnekade det in i det sista och vid konfrontation av "uppfödaren" så blev denna vänliga och tillmötesgående människa helt plötsligt okontaktbar! Därför så blir sådana här annonser extra känsliga för mig då jag vet vad jag sjölv fick gå igenom!! Han var dessutom inte ens vaccinerad, chippad, besiktigad och det klassiska "100 % Ragdoll utan stamtavla" såldes innan 12 v (fick jag reda på i efterhand) Jag fick aldrig se bilder på pappan och mamman fick jag inte se då hon fick åka till "veterinären just då" Idag så säger jag klart och tydligt till folk att nej detta är ingen Ragdoll utan en huskatt och många reagerar dessvärre som er, en del fattar ingenting och en del förstår precis! På min hemsida så står även min berättelse om detta just för stt folk ska förstå att det finns inget mitt emellan utan antingen huskatt eller raskatt (med stamtavla)

[[pimey]]
5/12/15, 10:09 AM
#62

Jag tror dessutom att min huskatt fått sota för att denna person valde att dryga ut studiekassan! Pga aveln har han problem med lederna speciellt bäckenet, extremt gosig och snuttig pga att personen lurade mig att han var 12 v men veterinären konstaterade 9 v, extremt dålig och otroligt svårskött päls trots bad och bra foder (avlar man på katter med dålig pälskvalitet så får ungarna det med), problem med urinvägarna, lite skelögdhet Och katten är endast 5 år gammal! Därför är det så viktigt med vilka katter man avlar på och att de är testade och stambokförda! Nu fick min katt lida för denna"seriösa person" avlade fram inom och hans syskon. En syster dig dessutom förra året i HCM!

Annons:
[[pimey]]
5/12/15, 10:12 AM
#63

Jag har inte smutskastat mitt rykte och försöker inte rädda upp bågon situation ;) om katten nu är reggad varför sa du inte det ifrån början? I början av tråden fanns ju ingen stamtavla eller regbevis på katten?

Diadora
5/12/15, 10:31 AM
#64

#61: det har jag full förståelse för.  Hoppas att ni ändå har många fina år framför er tillsammans. 

Jag är också emot BYB och väljer att köpa mina katter från seriösa uppfödare trots att jag "bara" vill ha sällskapskatter. Jag var tidigare på väg att skriva ett inlägg om hur mycket tid, pengar och engagemang dessa personer lägger ned på sitt arbete för att bevara och hålla rasen sund, men då hade diskussionen farit iväg och fått en otrevlig ton. 

Det är väl så att vi alla älskar våra katter och därför blir såna här ämnen väldigt känsliga för ALLA. Men vi kan väl försöka att tänka lite på hur vi uttrycker oss (det blir lätt missförstånd i skrift) så detta kan förbli ett trevligt forum för en trevlig, underbar ras :-)

[[pimey]]
5/12/15, 4:00 PM
#65

Ja förutom allt han har fått gå igenom så är han för övrigt fullt frisk men han kräver lite extra vård och jag gick även en massagekurs för djur och det är otroligt bra för hans leder :)

Fabolousdolls
5/12/15, 5:01 PM
#66

Tråden blev väldigt utflippad och kändes väldigt agressivt laddad! det gjorde mig ledsen då det känns så onödigt då tjejen bara vill hitta ett bra hem till sina katter! Bra att du skrev de sista inläggen om huskatten du trodde var en ragdoll, jag gick också i den fällan med min första ''ragdoll'' han är njursjuk och har FORL! då förstår dig mer nu Pimey varför detta blev känsligt för dig:( det är det också för mig! Hoppas du som skrivit inlägget hittar bra hem till katterna! Mvh S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Lena129
5/16/15, 5:23 AM
#67

Det är p gr a trådar som den här jag nästan aldrig är här längre. Förstår inte de krigiska och obehagliga inläggen till en tjej som bara vill hitta hem till sina katter. Hoppas att det går bra för dig och att du hittar bra familjer! Och vad man än tycker om Blocket - många många djurälskare letar där när dom vill ha ett nytt djur. Det är ju värt att testa i alla fall.

//

Lena

Fabolousdolls
5/16/15, 9:29 AM
#68

Jag älskar att vara här inne, här finns människor som älskar ragdolls som jag, fantastiskt! men ibland har här funnits otrevliga trådar, vilket är trist! Jag tycker att vi ska komma ihåg att vi ska hjälpa varandra och ibland tillrättavisar äldre medlemmar nya, vilket är ok. Det är bara viktigt att komma ihåg att försöka ha en vänlig ton annat är bara onödigt.

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

[Djupdal]
5/16/15, 9:43 AM
#69

Tråkigt att du inte förstår Lena129, men du har helt rätt i att Blocket är rätt ställe att testa, för söker man på ordet ragdoll där så är högst en fjärdedel av annonserna man får upp ragdolls. Resten har helt enkelt fått rasnamn påhittade, så att nya "djurvänner" kan luras att betala en massa pengar för absolut ingenting. De enda som tjänar på att försvara den här verksamheten med påhittade rasnamn, förutom de som driver den och i viss mån annonssajterna, är alla veterinärer som får en massa jobb med allt elände. De stora förlorarna är såklart katterna som utnyttjas, och "djurvännerna" som blir lurade. Det är försvarandet av det här lurendrejeriet det reagerats emot, inte TS eller hennes katter. :)

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: