Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1037 ggr
new2ragdoll
2015-05-12 10:45

Överviktig.

Hellu,

I samband med en undersökning av fyraåringen Nelsons munhälsa (ville kontrollera spår/uppkomst av FORL, vilket han inte hade tackålov), kommenterade veterinären att Nelson var överviktig.

Jag blev lite ställd. Nelson har aldrig varit speciellt matglad och aldrig uppfattats som mullig men veterinären tyckte att han på en skala 0-9 låg på 7. Det är inte lätt att känna hans revben, men ryggraden hittar man lätt. Hon anmärkte också på att Nelson hade en påse på magen, men jag har för mig att ragdolls kan ha det utan att det behöver vara fetma-relaterat.

Veterinären tyckte inte att det var akut men man borde ha lite koll på vikten och kanske försöka få ner 1 kg långsiktigt.

Han väger idag 5.8 kg. Innan vi fick Samuel, vägde han stadiga 4.6 - 4.7 kg och har alltså gått upp ca 1 kg på ett år. Kanske triggas han att äta oftare pg a Samuel som är riktigt matglad.

Båda katterna har fri tillgång till torrfoder och får våtfoder morgon och kväll.  Torrfodret är en salig blandning av Bozita Diet+indoor & Bozita vuxen och ibland Senstive.

Kollar man på kcal innehållet, tycker jag inte det är någon väldigt stor skillnad mellan Bozitas torrfoder, möjligen att fetthalten varierar.

Hur bantar man bäst en katt?

Annons:
[HundochKatt]
2015-05-12 10:54
#1

Portionsutfodring istället för fri tillgång och gärna spannmålsfritt. Och ännu mer gärna bara blötmat och/eller Barf.

new2ragdoll
2015-05-12 11:01
#2

#1

Redan nu häller jag lite mindre mat i skålarna och på längre sikt kanske det kan funka med portionsutfodring (3 ggr /dag?).

Tyvärr blir de lösa i magen av för mycket blötfoder.

burmamys
2015-05-13 21:50
#3

Det är bara naturligt att de blir lösa av för snabb övergång till blötfoder (det innehåller ungefär 70-80% vatten) så det bästa är att successivt fasa ut torrfodret och samtidigt fasa in en extra portion blötfoder som du t ex kan ge senare på kvällen. Då får katterna blötmat 3 gånger per dygn (morgon, middag, kväll) vilket både hjälper dem att hålla vikten och minskar risken för urinvägsproblem. För att även slippa tandsten kan du ge dem en rå kycklingvinge i veckan =)

burmamys
2015-05-13 21:53
#4

Tricket är alltså att minska långsamt! Tänk att hela processen ska ta en månad, då borde det gå bra. Lycka till =)

new2ragdoll
2015-05-15 06:09
#5

Tack alla för goda tips. :)

Har iaf börjat utfodra med lite mindre portioner.

Fabolousdolls
2015-05-15 09:57
#6

Jag minns när en vet tyckte att en av mina raggisar var överviktig :) hon kunde inget om rasen ragdoll så tog det med en nypa salt… idag är min Beauty absolut inte överviktig i allfall. S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Annons:
new2ragdoll
2015-05-16 22:02
#7

#6 - Visst är det så att raggisar kan ha påse på magen utan att vara fet?

Blev lite osäker men jag har ett minne av att jag läst det här för längesedan! ^^

Fabolousdolls
2015-05-17 09:19
#8

En av mina ragdolls hade en påse på magen och han var inte överviktig!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Fabolousdolls
2015-05-17 10:27
#9

Tigermage är normalt, du behöver nog inte oroa dig för magen. Kan vi få se en bild på han:) för han väger ju inte mycket, men sen beror det självklart på om han är lång eller kort katt! Ha en fin dag

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

new2ragdoll
2015-05-18 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

# 8 - Bifogar några bilder. Kanske lite svårt att se pg a all päls! :)

Killen till vänster är Nelson på ett par bilder där två katter syns.

Som sagt, Nelson uppfattar vi inte som fet, men han har en fettbädd som gör att det är lite svårt att känna hans revben. Däremot har jag inte kunnat dra mig mig till minnes att han någonsin varit speciellt lätt att känna revbenen på.

[RagdollGbg]
2015-05-18 17:34
#11

Exakt som #6 skriver var det för mig! Vet sa för ett par år sen att min ena ragdoll var överviktig och att vi skulle hålla koll på honom över sommaren ifall han självmant gick ner pga fler utepromenader, då slapp vi banta.. Hon sa två minuter senare att hon aldrig träffat en ragdoll! Visst är veterinärer duktiga, men kattraser kan variera väldigt i kroppshydda. (Jämför bengal och ragdoll t.ex.) Jag tycker du ska ta din vet's bantningsrekommendation med en stooor nypa salt.

new2ragdoll
2015-05-18 17:43
#12

#11 - Tack för input. Intressant att en del vet kanske går efter en generell mall vad gäller katter och "normalvikt" och inte tittar mer på hur rasen är. Ragdolls kan ju väga uppemot 9 kg så 5.8 kg är ju inte speciellt mycket om man går efter "ragdollmallen". Givetvis spelar kattens generella storlek och längd roll också..ok, han är inte speciellt lång eller har kraftig benstomme. Så lite mer fett kan han säkert ha.

Det tråkiga i sammanhanget är att det i hans journal  redan står "fetma" som diagnos. :-O

Upp till toppen
Annons: