Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 755 ggr
[HundochKatt]
2015-05-29 02:26

Rasens popularitet

Jag vet, jag borde gå och lägga mig… 

Men, nu när jag går igenom inläggen på sajten och försöker städa upp lite. Så har jag vid flertal tillfällen hittat trådar om "Årets populäraste kattraser listor" (De finns kvar om någon undrar).  Och det har jublats, för att Ragdollen är populärast. Vet dock inte hur det varit senaste 2-3 åren då jag ännu inte dykt på några sådana listor… 

Visst är det trevligt att en ras som man gillar är populär, men jag kanske tänker lite "hund" eftersom jag varit uppfödare…. Ju populärare en ras är, desto fler "buskuppfödare" dyker det ju upp, så är det så himla bra att en ras är så populär egentligen? 

Vad tycker ni? Hur tänker ni?

Annons:
[Djupdal]
2015-05-29 12:03
#1

Det spelar egentligen ingen roll vilka katter eller raser som används av uppfödare som inte borde vara uppfödare. Det är att köpare blir lurade och att katter far illa som är det stora problemet, och det händer oavsett vilken ras som för tillfället råkar vara populärast.

Det enda extra problemet för oss som specifikt är intresserade av ragdolls, när %-uppfödarna hittar på att använda just namnet ragdoll i sina annonser, är ju om folk får för sig att huskatten de köpt är just en ragdoll. För när man börjar kalla illa uppfödda huskatter för ragdoll, så kan rasen få dåligt rykte. Just därför är det viktigt att vi andra håller oss till fakta när vi pratar om vad som är en ragdoll och vad som inte är en ragdoll, så att vi inte odlar myten om %-katten som en "raskatt utan stamtavla".

Men ett större "problem" för själva rasen, som populariteten medför, är nog faktiskt alla nya organiserade uppfödare som vill prova på. En ganska stor del av rasen föds ju upp av nybörjare och "dagsländor", som kanske inte har någon större koll på standard och annat alla gånger, och det medför såklart att en stor del av rasen avlas på andra katter än vad som vore optimalt för rasens utveckling, och att många köpare får mindre initierad support än de borde ha. Rasen tappar i kvalité helt enkelt.

Samtidigt är det såklart jätteroligt att rasen är populär och att många vill bli uppfödare, så vi som intresserat oss för rasen lite längre och lite mera får helt enkelt försöka hjälpa till så gott vi kan när nya kommer till, både med kunskap och med att hitta lämpliga katter. För en kattras föder man inte upp själv, den är resultatet av vad alla uppfödare gör tillsammans.Glad

Det är därför jag är här, både för att lära mig av alla med större erfarenhet och för att hjälpa till med det jag själv snappat upp. För ragdollens bästa, typ. Högtravande, eller hur?SkämtarRagdollen kan aldrig någonsin bli för populär som jag ser det, så länge kvalitén i uppfödningen hålls.

Och för min del så får folk faktiskt gärna hålla på och korsa katter precis hur de vill, och sälja dem för precis vilket pris de vill, så länge följande 3 enkla och självklara saker är uppfyllda:

- Man ska varken föda upp eller sälja djur om man inte har en susning om vad man håller på med, eller tänker ta ordentligt ansvar för det. Det är ens skyldighet mot både katter och köpare att tänka över sånt INNAN man skaffar fertil katt. Gäller även organiserad uppfödning.

- Man ska inte svika löften man givit till den man köpte sin fertila katt av. Självklart såklart, och dessutom har nog lögnare och svikare hjärtat på lite fel ställe för att hålla på med djur. Gäller även organiserad uppfödning.

- Man ska inte ägna sig åt falsk marknadsföring genom att missbruka andras varumärken för egen vinning. Gäller även organiserad uppfödning.

Så tycker jag.Glad

[HundochKatt]
2015-05-29 12:20
#2

Det är väl lite på gott och ont att en ras blir populär, i alla fall i hundvärlden där det ploppar upp "uppfödare" som ser sin chans att "tjäna lite pengar", för att det blev en lättsåld "vara". . I hundvärlden har också många raser blivit till det sämre, just pga populariteten. 

Ta tex. dalmatiner som blev omåttligt populär när filmen om 101 dalmatiner dök upp. (Vet dock inte om det stabiliserats nu, förhoppningsvis har det gjort det). Där det ploppade upp både SKK anslutna uppfödare men många började avla utan att vara med i organisationen. Dalmatinern blev sämre fysiskt OCH mentalt. Och fick därför ett dåligt rykte som ras i hundvärlden. 

Tyvärr är det väl alltid så att ju populärare en ras är, desto fler mindre nogräknade uppfödare dyker det upp.  

Jag känner i alla fall som så att man ska nog inte jubla för mycket om en ras blir så populär, för det är som nämnt ovan mycket av ondo som det medför. Lagom är alltid bäst! 😉

Denna kommentar har tagits bort.
OberonsMatte
2015-05-29 12:25
#4

Absolut finns det anledning att känna kluvenhet inför Ragdollens popularitet! Det faktum att rasen har ökat i popularitet är inte konstigt eftersom den förutom sitt bestickande utseende även har ett temperament och en aktivitetsnivå som i mångas ögon är idealiskt för en sällskapskatt.

Tyvärr innebär det även att det inte bara är den registrerade aveln som ökar i både tillgång och efterfrågan.

Ett iögonfallande vackert utseende innebär alltid en risk för oseriös avel. Blå ögon, maskning OCH lång päls är oerhört frestande både för kattungeköpare och för kattägare att avla på. "Varför krångla till det när man kan få samma utseende för en billigare peng?"

För de kattägare som har den minsta längtan efter att få vara med om "livets mirakel" och har den minsta känsla av att det är "synd" att inte låta en så trevlig och vacker katt få en kull är det lätt hänt (verkar det som) att vänta med kastreringen och istället bidra till huskattöverskottet genom att sälja oregistrerade "Ragdollkattungar".

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: