Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1299 ggr
jeniih
2015-06-24 21:17

Morrar åt nya katten vid mat

Hej! Vi köpte nyligen en kamrat till vår 7 månaders ragdoll och det har gått ganska bra att ta ihop dom. Gamla katten är lite väl på och hårdhänt på den lilla då det har blivit lite morr och så men inte mer. Ett problem vi har är att den gamla katten morrar när han får kycklingben. Den nya kattungen behöver inte ens vara i samma rum utan han kan sitta för sig själv och morra samtidigt som han äter. Några tips på hur jag ska hantera situationen?

Annons:
[HelwardMann]
2015-06-24 21:44
#1

Petar till här bara för att få eventuella svar i "Mina inlägg"-listan (eller vad rubriken nu är).

[HundochKatt]
2015-06-24 21:56
#2

Jag tycker att det är helt ok att han får morra. Ge bara den andra katten mat på annat ställe samtidigt. Min ragdoll morrar nästan alltid när han får mat, speciellt om det är extra smaskigt och för att inte hundarna ska komma för nära och försöka ta. Han morrade redan hos uppfödaren när han åt.

OberonsMatte
2015-06-24 22:01
#3

Rått kött väcker förmodligen bara din katts "tigerinstinkt" och behöver inte ha så mycket med introduktionen av den nya kompisen att göra. Min Oberon gick omkring och morrade med en skatfjäder i munnen en gång… (och han kommer väldigt bra överens med alla sina kattkompisar, inklusive grannkatten).

Sajtvärd Katter iFokus

[Djupdal]
2015-06-27 09:28
#4

De kan morra bara de får tag i en pälsmus eller vippa eller vad som helst. Precis som övriga skriver är det nog inget problem du behöver, eller kan, göra så mycket åt, utan förmodligen bara en instinkt att försvara sitt "byte" som är lite rolig att betrakta. Om den äldre katten inte morrat tidigare så kan det bero på att den varit ensam på sitt "revir" och inte haft någon konkurrens över huvud taget, att försvara sina byten emot.

Självklart ska man vara uppmärksam på om katter stressar varandra, de är ju i grunden ensamjägare, men morrandet när de har ett byte i munnen betraktar jag bara som lite roligt och uppiggande. 🙂Det kan hända att beteendet försvinner när katterna blir lite äldre och lärt sig varandra. Att ge dem varsin matskål en bit ifrån varandra kan säkert hjälpa dem på traven, så att de inte känner sig stressade när de äter. 🙂

Upp till toppen
Annons: