Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 995 ggr
Sanjica
7/31/15, 5:12 PM

Klet i rumpan

Hej!

När jag fick min ragdollhona  av uppfödaren hade hon varit lite rörig i magen hos henne. Fick då en särskild pasta mot detta av uppfödaren , och maten som ragdollen åt hos henne var Mjau (för kattungar) och lite torrfoder. Lite då och då fick hon blötmaten.

Jag och min sambo fortsatte med pastan och uppfödaren tipsade oss om kokt torsk, som vi gav henne i 3 dagar. Helt ren och fräsch i rumpan var hon.  Idag var hon lite kletig men ingen diarré har hon, bara lite i topparna som det fastnar lite avföring.  Jag har gett henne lite av torsken och tillsatt lite av blötmaten, då jag läst om det ser bra ut efter några dagar med torsken kan man lägga till lite av den vanliga maten.

Är det någon som tror att blötmaten orsakar det lilla kletet? Jag ger henne inget torrfoder, då jag helst vill undvika detta. Planerar också i sinom tid använda mig av Musch Barfs produkter (kyckling, kalkon, gris). Men i och med att hon är över 14 veckor,  tänkte jag inte på om Basic Cat produkten är för fullvuxna katter. Klarar hon benen eller ska jag använda mig av en  benfri produkt? Jag har ingen erfarenhet av att barfa så jag skulle uppskatta om någon kunde ge mig lite råd. 🙂

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
[HundochKatt]
7/31/15, 5:25 PM
#1

Det kan vara så att blötmaten orsakar lite lös mage. 

En kattunge (växande katt) brukar ha lite större bge torrfoderehov av kalcium och det kan vara det som är otillräckligt i den Mjau blötmat du ger, tänker jag. Nu har jag inte kollat så noga på den för kattungar, men tror att skillnaden är bara att det är lite mindre bitar i den (är väl den med lammsmak om jag inte missminner mig?) 

En kattunge behöver sällan "specialfoder för kattungar", det är ett försäljningsknep så köp du Mush Basic och blanda i lite av det i blötmaten. Men tänk på att den Mush kattmat som finns idag inte är ett helfoder, men du kan komplettera med den. Snart borde helfoder produkterna komma ut som Mush tagit fram, men än har jag inte sett att de lanserats. 

Och bra att du inte vill ge torrfoder!

Sanjica
7/31/15, 5:36 PM
#2

#1  Tack för dina tips! Jag vet att Much Basic Cat inte är ett helfoder, kommer ihåg att du nämnt det tidigare. 🙂 Jag ska avvakta lite till och börja så smått använda mig av produkten tillsammans med Mjau blötmaten. Det stämmer att det är den med lammsmak, finns ingen annan. Bör jag ändå tillägga torrfodret? Har du tips på något bra sådant? Eller kommer det att "rätta" till sig med tiden med blötmaten?

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[HundochKatt]
7/31/15, 10:21 PM
#3

Du kan prova andra sorter av Mjau och behöver således inte hålla dig till den enda "kattungematen" de har. Men ge små portioner åt gången (det går att frysa i klickar tex. på bakplåtspapper.

Och nej, jag rekommenderar inte torrfoder över huvudtaget till katt.

Sanjica
8/1/15, 9:58 AM
#4

Tack för ditt svar. Jag har Mjau blötmat för vuxna katter med,men uppfödaren tyckte att jag kunde vänta med det ett tag. Hon har ju inte gått på Mjau för kattungar jättelänge. Tänkte när jag börjar med Musch Basic Cat-kommer hon inte att vara lös av det också då hon verkar vara lite det av blötmaten? Sen vill jag ju inte ändra på foder hela tiden. Sen en allmän fråga om torrfoder: har man det för att katter ska slipa tänderna? Har inte brosk,ben samma effekt då? Det som är lite förvirrande (för mig i alla fall) är att jag ser på Musch barfs hemsida att det finns benfria produkter (basic) men sedan skriver de att kattungar behöver ben o s v. Om jag förstått det rätt är Basic Cat med ben osv. Det finns alltså Basic sortiment och Basic Cat. Hoppas inte att det som jag har hemma ( basic cat kyckling,kalkon,gris) blir för starkt för henne. Jag vågar mig inte på eget recept ännu,vill först börja denna vägen med deras produkter.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[HundochKatt]
8/1/15, 10:27 AM
#5

Klart att en katt kan bli lite lös i magen om man ger för mycket av nya saker, men oftast brukar det rätta till sig om man ger dem lite tid och i synnerhet om man börjar ge rå föda. Man får ha lite is i magen. 😉Men de flesta katter klarar ombytet galant. 

Det finns bara två produkter för katt idag, som Mush har (vilket inte är komplett), men som nämnt tidigare så kommer det 3 helfoder produkter, senast till hösten. Perfekt för den som vill ge rått men varken kan eller vill göra kattmaten från scratch själv, som jag. 

Att byta mellan olika smaker då det gäller blötmat tex. det gör ingenting, bara man inte vräker på en himla massa på en gång. Själv började jag med blötmat (olika sorters Mjau) och uteslöt torrfodret från uppfödaren direkt. Samtidigt gav jag smakbitar av rå föda, varje dag, tills jag hade fasat ut blötmaten nästan helt. Jag ger ibland blötmat fortfarande, tex. när jag glömt tagit fram ur frysen tillräckligt och/eller det inte hunnit tina. Så jag har alltid några tetror hemma. 

Tänk på att det alltid är lättare att fasa över till rått, när kattungarna är just kattungar. De brukar vara väldigt tacksamma att utfodra med rått. Så det gör absolut ingenting om du börjar introducera Mush redan nu. Håll dig till ca 10 % av dagens portioner, då det inte är helfoder (Ca 10 % av kosten kan bestå av inte helt balanserad kost). 

Torrfoder, ja, den enda fördelen är att det är bekvämt för ägaren. 😉Det är INTE bra för tänderna (ytterligare ett försäljningsargument som tillverkarna har), då det gärna lägger sig på tänderna och orsakar plack och sedan tandsten. Det är bättre då att ge istället tex. kycklingvingar (omörat) och låta katten jobba med det för tändernas skull. Man kan också ge revben, kycklinghals, större köttbitar, gärna sega som tunga kan vara så de får jobba lite med tänderna innan de sväljer och i synnerhet om de inte vill äta ben.

Sanjica
8/1/15, 10:41 AM
#6

Tack så mycket för dina tips, alltid uppskattat! 🙂

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
[HundochKatt]
8/1/15, 10:50 AM
#7

Det var så lite så! 🙂

Upp till toppen
Annons: