Annons:
Etikett05-utställningssnack
Läst 1827 ggr
Fabolousdolls
2015-08-07 12:41

Erfarna utställare ge mig tips

Hej alla fina,

Jag och min SE*Fabolousdolls Wish Heart ska ju börja en utställnings karriär vi övar hemma och tjejen är ganska bekväm när jag bär runt henne i utställning position i luften :)

Jag är mega taggad och ber er nu om tips!!!

Jag har redan beställt burskynke med tillbehör som ska matcha hennes färger bra!

Vilka schampon och sprayer är bäst? för att få en underbar fluff päls á la utställning! 

Vilka kammar, bostar är bäst osv?

Vi vill veta allt och inte bara inför hennes prepp, utan det rent praktiska och mentala för mig kan vara bra att få tips på med!

Tacksam för all hjälp vi kan få, vi vill verkligen att denna dagen ska bli perfekt!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Annons:
blandiscasper
2015-08-07 13:22
#1

Men så roligt ! Har aldrig ställt men det kommer nog, var ska du ställa? Önskar dig ett stort lycka till😊👍

Fabolousdolls
2015-08-07 15:19
#2

Vi börjar med Köge i DK! Om det går bra tar vi sen utställningen i Malmö :)

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

[Djupdal]
2015-08-08 04:08
#3

Det bästa tipset kan kanske vara att tagga ner lite, haha? ;) Det är faktiskt inte så dramatiskt med utställning, och är katten bara välmående, hel och ren, och helst utan lockar eller skivor i pälsen, så är 98 procent klart och går inte att göra någonting åt. De där sista 2 procenten finns det utställare som är jätteduktiga på, och det är inte jag, men jag tror man får lära sig lite efterhand. Man behöver lära sig sin katt, och kanske lyssna på vad domarna eller duktiga kollegor har för synpunkter, innan man vet vad man vill förbättra, om det går, och i så fall hur. Vilka schampon och balsam som är bäst är nog ganska individuellt, både för olika utställare och olika katter. Själv har jag en katt som blir bäst om man skippar balsamet helt. Skölj noga bara, vad du än använder. Och en ragdoll ska absolut inte vara "fluffig", som en perser eller birma, utan allt utom krage och svans ska helst ligga svalt, lätt och luftigt längs kroppen. Leta reda på några andra ragdollutställare på plats, använd katalogen om du inte känner igen dem, och berätta att det är första gången, så får du säkert hjälp med det praktiska och sista finishen. :) En liten campingstol, en flaska handsprit, några små plastpåsar att rensa lådan med, sand om det inte delas ut, och en sån där prepareringsbräda man hänger på buren, är praktiska saker att ha med. Har man ingen bräda funkar campingstolen hjälpligt. Lite puder och sånt om det skulle hända en olycka kan också vara bra att ha, men det finns säkert att köpa eller "låna" på plats annars, precis som 1000 sprayflaskor och allt möjligt annat mer eller mindre nödvändigt man inte hunnit skaffa. Annars räcker en vanlig stålkam, typ "mirakelkam". Och om man inte får sitt ex1 så brukar det i regel bero på att det var en annan katt på plats som var bättre, inte att man hade fel schampomärke eller bar fel. ;) Ha det så trevligt och Lycka till! :)

Fabolousdolls
2015-08-08 12:18
#4

Tack Djupdal, jätte bra tips:), ja jag ska tagga ned hehe! Ska köpa mirakel kammen, jag har massa borstar och kardor men ingen bra kam!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Linika
2015-08-10 15:08
#5

Se till att katten blir ren! Jag hade inte lyckats så bra inför första utställningen och fick massa banning på det :p Hellre att du badar kvällen innan än kommer med en katt som inte är helt ren. 

Det jag hade problem med var att pälsen var rätt fet och att det inte ville gå bort trotts flera shamponeringar och massa skölj, så har din katt en mycket fet päls kan jag varmt rekommendera att använda Groomer's Goop innan vanliga shampoot och balsamet, då det tar bort fett ur pälsen som ett mirakelmedel :3 Att ha med sig babypuder att pudra pälsen med kan användas som nödlöslning för de feta lockarna bakom öronen som kommer tillbaka omgående :) 

För att få extra lyster i den vita delen av pälsen kan ett shampoo för vita pälsar vara bra att ha (de brukar vara blå).  

Mina råd utgår från en katt med fet päls som egentligen är alldeles för mörk.

Upp till toppen
Annons: