Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1626 ggr
EmelieZachrisson
2015-08-14 20:50

Fettsvans

Min ena ragdoll hane på 7 månader har fått fettsvans. Det började komma lite smått innan vi kastrerade honom och jag har läst att det inte är ovanligt på hanar innan de kastreras. Min fråga är nu om man bör behandla det på något sätt? Vi kastrerade honom för 1 vecka sen och det är varken mer eller mindre. Veterinären sa att vi inte behöver behandla det eftersom det kommer att försvinna av sig själv, men så har jag läst att de kan få ont om det inte behandlas. Är det någon som har erfarenhet av detta och vet om det försvinner av sig självt eller om och hur jag bör behandla det på honom. Tacksam för svar :)

Annons:
Lagavulin
2015-08-14 21:18
#1

Hade en skogkatt som hade det,, använde groomers goop och Yes diskmedel!!

OberonsMatte
2015-08-14 21:32
#2

Ett annat tips är babypuder som gnids in i svansen och sedan kammas ut.

Sajtvärd Katter iFokus

EmelieZachrisson
2015-08-14 21:41
#3

Tack för tipsen, då ska jag testa något av alternativen. Tycker inte det känns som att det kommer att gå över av sig självt.

[Djupdal]
2015-08-14 23:51
#4

#3 Det tar några veckor efter kastrering innan hormonnivåerna gått ner, så det kan absolut gå över av sig självt, även om det inte går på en vecka. :)

Fabolousdolls
2015-08-15 10:20
#5

Jag tycker det funkat bra med mirakel kammen för att ta bort alla döda hår, sen har vi kört med galltvål och även Yes innan vi köpte galltvålet!

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

[HundochKatt]
2015-08-15 12:32
#6

Det tar lång tid innan det försvinner. Själv kastrerade jag min vid 6 mån ålder och då hade han hunnit få fetsvans. Idag är han närmare 10 månader och fortfarande har han lite kvar. Dock har jag inte använt något avfettande medel till svansen, utan vanligt schampo.

Annons:
EmelieZachrisson
2015-08-18 21:03
#7

Okej men då får jag helt enkelt ha lite tålamod bara. Ska prova att bara ta lite Yes på svansen och sen får jag avvakta och se om det försvinner med tiden. Tack för alla bra svar! Detta är verkligen en jättebra sida då det är många funderingar som dyker upp med tiden då jag aldrig haft katt tidigare :)

aloizias
2015-08-25 22:02
Upp till toppen
Annons: