Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1183 ggr
Sanjica
2015-08-24 10:42

Avföring

Hej!

Jag har ställt någon liknande fråga för, men denna är lite av en annan karaktär.

Hur ser man att en katt har lös avföring? (diarré) Hur ser det ut?

Min ragdollhona äter bra, det hon får är Musch barf kompletteringsfoder och Mjau blötfoder (inte för kattungar). Blötfodret har hon gått på i flera veckor och barf snart i en hel vecka.

I toalettlådan verkar bajset se bra ut, det är mörkt och varken hårt eller diarré liknande. Lite smått mjukt (men blir ju så när det är färskt, ursäkta detaljerna) men ingen diarré. Trots detta kan hon då och då få lite klet på pälsen. Hur ska man tolka detta? Är det vanligt att bajs kan fastna lite, trots att jag ser att det inte är någon diarré klump i lådan? Beror det på att pälsen är lite längre där bak? Hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag vill helst inte göra en massa foderbyten, tänkte bara höra om någon känner igen sig, om kletet omkring är vanligt förekommande.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
The_pearl
2015-08-24 10:49
#1

Jag hade en norsk skogskatt/perser, alltså också väldigt pälsig. Det fastnade också bajs i pälsen i rumpan. Jag klippte ner pälsen åt henne så det inte fastnade (hon var bara sällskapskatt ändå). När hon hade diarre så var det som hos oss. Rinnigt/löst. Kladdig avföring klassas nog inte som diarre. Det gör det ju inte för oss. Så diarre för katter är som när vi har diarre.

OberonsMatte
2015-08-24 10:54
#2

Ja, enligt min erfarenhet är det inte onormalt att det ibland blir lite spår kvar i pälsen efter att katten har bajsat, men mina katter brukar oftast tvätta bort det på en gång.

Diarré innebär att det blir en grötliknande klump (eller i värsta fall pöl) istället för korvar eller pluttar.

Hos kattungar är det extra vanligt att avföringen blir lite smetig ibland.

Sajtvärd Katter iFokus

Sanjica
2015-08-24 10:55
#3

#1 Tack för ditt svar!

Jo, jag har klippt henne för några veckor sedan lite runt rumpan.  Hamnat något litet på ett strå vid något tillfälle. Men nu när det växt lite mer så kanske det behövs göras igen, klippas lite runt pälsen där bak. Jag har sett hur norsk  skogkatt (läst att det stavas så, om jag inte missminner mig) ser ut, de är fina. Och perser ser lite smått lustiga men söta ut. 🙂

Önskar dig en fin dag. Tack igen!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
2015-08-24 10:56
#4

#2 Tack så mycket för ditt svar!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Tjeja
2015-08-24 10:56
#5

Håller med #1

Diaree hos mina kissar är verkligen diarré. dvs rinnigt och såsigt!

Dock kan min ena ibland avsluta sin avföring med in liten diarré plutt, som en liten cremig avslutning på det hela. Alltså inte kladdigt bara utan verkligen såsigt även då.

Tycker det låter som om din kisse tar den nya barfdieten bra av vad du beskriver TS. Skulle det var lite diarre i slutet av avföringen nu i början så lär det snart avta när kissen vant sin mage vid maten!

Låter som du ger toppenfoder till din kisse! Önskar min var lika glad i musch och åt det men… näpp… det är superäckligt enligt mina.. :( ska det vara rått ska det vara omalet! möjligtvis i småbitar men.. musch vågar man knappt smaka på. 🤦‍♂️😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sanjica
2015-08-24 11:22
#6

#5  Tack så mycket! Jag har haft min misse i lite mer än en månad och hon har ätit först Mjau i lammsås för kattungar i början då hon fått det av uppfödaren. Sen efterhand började hon äta mjau blötfoder ( nötfärs i gele, kyckling lever i gele, oxkött i gele). Det äter hon  tillsammans med Musch barf nu. Jag har även hört att kattungar har lite lättare att anpassa sig till Barf, men det kan ju också vara individuellt vad man föredrar.  Efter att Musch Barf kommit ut som helfoder för katter tänkte jag använda enbart det. Sen när man bekantat sig mer med Barf kanske jag provar ett av HundochKatts recept.

Även om dina inte är förtjusta i barf, så mår de säkert bra ändå. Så länge man ser det, så är det nog ingen fara alls. Katter har ju sina olika personligheter. 🙂Tack för ditt svar!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
Sanjica
2015-08-24 11:54
#7

Glömde fråga: tycker ni ändå att jag ska ge henne Prokolin salva? Vet att det inte är som sagt diarré men är det nödvändigt ändå att ge detta för magen? Eller ska jag bara avvakta och låta det vara som det är.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[HundochKatt]
2015-08-24 12:28
#8

Min katt bajsar hårda korvar, men så barfas han mestadels. Det kan bli något lösare men inte "diarrélöst" utan mer mjukt de gånger han får Mjau tetra. 

Här är en bra sida på FB som beskriver lite angående bajs. Scrolla ner lite så hittar du det. 

https://www.facebook.com/PaleoCat?fref=ts

[HundochKatt]
2015-08-24 12:29
#9

#7 Nej, jag tycker inte att du ska behöva ge Prokolin.

Sanjica
2015-08-24 12:30
#10

#9 Tack, jag ska checka länken!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
2015-08-24 12:39
#11

Väldigt bra, informativ sida. Tack för tipset HundochKatt!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[HundochKatt]
2015-08-24 12:45
#12

Som lite OT  Matilda Eriksson som har PaleoCat som jag länkade till, är den person som varit med och tagit fram de nya produkterna för katt hos Mush. Jag vet att de håller på med designen på förpackningarna så det borde inom snar framtid lanseras. 👍

Sanjica
2015-08-24 14:01
#13

#12 Härligt! Det ser jag fram emot. 🙂

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
Tjeja
2015-08-24 17:37
#14

 #7 Jag håller med övriga du behöver inte ge prokolin, din kisse har ju inte ens diarré ju!  😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sanjica
2015-08-25 09:05
#15

#14 Tänkte att jag frågar ifall att, då avföringen ändå är lite mjuk. Men men nu vet jag ialla fall skillnaden mellan diarré och lite "mjuk" avföring. Oerfaren kattägare, men här på forumet lär man sig alltid något nytt. 😃Tack för att du tagit dig tid till att hjälpa mig!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Upp till toppen
Annons: