Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1493 ggr
Ladyblue
2015-11-28 11:21

Deppig ragdoll

Min kastrerade hane ca 5 år blir deppig på senhösten och vintern. Vägrar vara utomhus då. På sommaren går han ut när han vill. Nu sover han 90% av tiden och ser ledsen ut.

Annons:
thea_thea
2015-11-28 11:24
#1

Han kanske tycker att det är för kallt? Har ni snö ute?

Ladyblue
2015-11-28 11:26
#2

#1 Ja precis. Det som är problemet. Han vill inte vara ute = deppig.

Maria
2015-11-28 11:36
#3

Måste det betyda att katten är deppig?

Mina två katter vill heller inte vara ute denna tiden och sover bra mycket mer än under den varmare årstiden.

Viktigast är väl att han har möjligheten att vara ute om han vill.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
2015-11-28 11:45
#4

Att han sover mer behöver inte betyda att han är deppig eftersom han av naturliga skäl väljer att vara inne och sova/ta det lugnt. Visst är katter mer aktiva under den ljusa och varma årstiden, men jag personligen kan uppleva att katterna kan kännas lite stressade och rastlösa då eftersom det ständigt finns så mycket utomhus som lockar och som katten känner att den måste hålla koll på.

Ta med katten ut en kortare stund då och då, även om det är blött och kallt, så att den tycker att det är skönt att komma in. Lek mer och passa på att mysa tillsammans inomhus!

Sajtvärd Katter iFokus

Tjeja
2015-11-28 11:47
#5

Hur mycket kattstimulerande inredning har ni? kanske han har mer  lek, klätter och klösmöjligheter ute och nästan inget sådant inne? Tex kattvägar (hyllor längs med väggarna han kan gå på sk "catwalks"), takhöga klösträd, skrymslen där han kan gömma sig och spana på er från både hög och låg höjd. Och framför allt, någon kompis att leka, brottas och busa med, att tvätta och hålla ordning på?

Eftersom han sover och inte driver er till vansinne tror jag inte att han mår allt för dåligt, men han skulle självklart må bättre av att få lite mer stimulans inne med. Hur mycket leker ni med honom på en dag vanligtvis?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ladyblue
2015-11-28 11:47
#6

Jag upplever honom deppig och litar på den känslan. Han är uttråkad, vill inte leka, känns låg och innesluten.

Annons:
Maria
2015-11-28 11:50
#7

#6 Han kanske behöver en kompis?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2015-11-28 11:52
#8

Precis som #7 skriver jag tror han behöver en kompis! Någon han hittar bra personkemi med.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Eliinn
2015-11-29 16:02
#9

Har han blivit så tidigare år också eller är det något som dykt upp nu iår ?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

OberonsMatte
2015-11-30 12:30
#10

#6 Det är också stor risk att en katt som "känns låg och innesluten" faktiskt inte mår bra rent fysiskt/medicinskt.

Jag tycker att du ska ta katten till veterinär för en allmän hälsokontroll med blodprovstagning och även be veterinären kolla på tänderna. Den vanligaste tandsjukdomen (forl/Tr) börjar i tandrötterna och är mycket smärtsam för katten. Sjukdomen kan i tidiga stadium bara konstateras genom tandröntgen, men ofta kan man se tecken på eventuell tandsjukdom även vid en vanlig undersökning.

Två av mina katter har nyligen dragit ut dåliga tänder och de känns betydligt gladare och piggare nu (även om de tar det lugnare nu än under den varma årstiden).

Sajtvärd Katter iFokus

Ladyblue
2015-11-30 13:04
#11

#10 Ja, jag har faktiskt tänkt på det sista tiden. Bra att du tar upp detta. Han luktar illa i munnen och han slickar sig om munnen mer har jag märkt. Så jag ska absolut ta honom till veterinären!

Ladyblue
2015-11-30 13:07
#12

#5 Ska se över inredningen så att det blir roligare.  Tack!

#9 Han brukar bli så mot vintern, men kanske värre i år eller att jag "bryr mig mer" detta år. Jag vet inte.

Eliinn
2015-11-30 19:18
#13

Precis som #10 säger så tycker även jag att du skulle boka in en hälsokontroll hos veterinären…  
Jag kände inte riktigt igen min hane i januari.. upplevde honom som mer låg. Magkänslan sa att det kanske inte va något som stämde… men för övrigt hade han inga symtom mer än att han drack aningen mer vatten.  och att han var låg och "tråkig" trodde jag berodde på att han blivit vuxen (2,5 år). Jag trodde att jag förmodligen bara nojade men tyckte inte att det skadade att gå på en hälsokontroll…Kanske var det bara något litet…
Men jag var definitivt inte beredd på att det var så illa som det faktiskt var (njurstenar i urinledaren som blockerade och hade skadat ena njuren rätt rejält) 
Utan operation hade han inte levt så länge till fick jag berättat för mig.

Efter operationen blev han som en helt annan katt, han busade mycket mer och var mycket mer alert i sitt sätt att vara!  :) 
Vissa katter visar när dem mår dåligt medan andra katter som min inte visar några typiska symtom när han egentligen borde mått väldigt dåligt.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: