Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1831 ggr
Sunshine82
2016-02-02 04:51

Skillnad på temperament Ragdoll vs Birma

Hej Jag undrar vad för skillnader det är på hur katten är, temperament mm för en Ragdoll vs Birma? Jag har tidigare haft Birma, men aldrig Ragdoll och har bestämt mig för att köpa en Ragdoll då jag läst mkt gott om rasen, att den ska vara en bra familjekatt. Min Birma jag hade fick jag dessvärre omplacera då den inte accepterade min bebis när jag fick barn (först va det problem att acceptera maken när jag träffade honom). Han mådde inte bra helt enkelt, började kissa på bebisens kläder, riva på saker o sånt som han aldrig gjort tidigare. Jag tror dock att hade en Birma vuxit upp med barn, alltså att barnen funnits i hemmet redan från början när kattungen är liten så hade det säkert fungerat. Vilken kattras tror ni lämpar sig bäst för en familj (barnen är rätt stora nu, 5 o 8 år.

Annons:
HelenaMK
2016-02-02 08:59
#1

Jag kan inte jämföra med en Birma men vi har tre barn, 7,10,11 och herremin vad vår ragdoll älskar dem. Vi har varit noga med att de ska behandla honom med respekt från dag ett och ta hand om honom, ge mat, rensa låda osv. Vår ragdoll har valt ut vår mellankille att sova hos och han håller sig nära dem hela tiden oavsett om de spelar tv-spel eller sitter och pysslar. Det är underbart att se och det är precis så som vi hoppades att det skulle bli. :-)

Kiiwih
2016-02-03 20:05
#2

Jag har personligen aldrig varit glad för birmors temperament. Självklart finns det undantag, men i mina ögon är birman en enmanskatt. De jag träffat har gömt sig eller helt enkelt gått iväg när jag hälsat på, och skulle de komma fram så är det enbart ägaren som får klappa och gosa. Den senaste birman jag träffade var hos en vän som jag sov hos några nätter. Denna birma fick jag klappa litegrann någon av de sista dagarna, men hon gick snabbt iväg och var färdig med mig, så att säga. Detta är enbart min uppfattning om birmor! Jag förstår det härliga med att ha ett djur som tyr sig till en själv och "väljer" en, men överlag så uppfattar jag birmor som en katt som har svårt för nya individer. Vackra är de, och de verkar mycket intelligenta, men i mina ögon är ragdollen ett bättre och säkrare val, då de överlag har ett så mjukt sätt och stabilt lynne 🙂

[HundochKatt]
2016-02-03 23:47
#3

Hehehe… mjukt och stabilt lynne.🤪 Inte min ragdoll inte. Som är som dr Jekyll and Mr Hyde. Han sätter skräck i alla för att han bits! Han går och nyper folk i benen, inte hårt men så att det känns i alla fall så folk vill inte ha honom i närheten. 

Han är fortfarande ung och givetvis har han blivit bättre, men det är bara jag som kan hantera honom (jag är ju inte rädd för honom heller så) så han kanske är lite av en "enmanskatt". Så det finns alltså undantag. 

Brukar skoja att min katt har inte läst rasstandarden så det är därför han är som han är. 

Min erfarenhet av Birma är inte så stor men varit med om att antingen går de undan eller också vill de bara ligga i famnen och kela och inte bara hos ägaren.

Kiiwih
2016-02-04 21:55
#4

#3 Som jag nämnde ett par gånger i min text: det är min personliga uppfattning om dessa två raser överlag, utifrån de ragdolls och birmakatter som jag har mött. Det är inget "faktabaserat" så att säga, inget jag kan "bevisa". Det finns ju, som även sagt, alltid undantag som bekräftar regeln genom individer som skiljer sig ur mängden - vilket är jätteroligt 👍 din kille verkar ju vara ett ypperligt exempel på en ragdoll som är unik bland de unika 😃

Upp till toppen
Annons: