Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3166 ggr
Swerina
2/2/16, 7:05 PM

Kattunge gömmer sig

Vi hämtade vår nästan 13-veckor gamla kattunge. Hos uppfödaren är han coollugn, inte alls skygg. Han sov när vi skulle åka iväg och vaknade till när vi lämnade uppfödarens hus. 

I bilen på väg hem pep han hela tiden, tog ut sin tass och försökte ta ut huvudet genom gallret. Mitt hjärta brast.

Väl hemma visade vi honom kattlådan och sen lekte vi i kanske 10 minuter. Sen gömde han sig under badkaret… Jag tog bort ena sidan av badkaret, plockade upp honom och han var lugn igen men ville mest ha bort honom från under badkaret. Har sett till nu så att han inte kan gömma sig där. 

Nu har han gömt sig bland annat under bokhyllan och skohyllan. Jag har flera "gömställen" som jag ordnat till honom, jag har feliway i vägguttaget och hade feliway i transportburen. 

Är detta normalt beteende eller är det märkligt med tanke på hur annorlunda han är hos uppfödaren? Mat från uppfödaren och vatten står framme. Det har varit så nu i 4,5 timmar. Vi har en tvåa på 66 kvadrat, har stängt till i kök och sovrum, han har alltså tillgång till hallen, vardagsrummet och badrummet. 

Jag är hemma idag, imorgon och på torsdag. Tanken är att jag ska arbeta på fredag. Vet inte om jag vill lämna honom ensam om han är så rädd då.

Annons:
[[pimey]]
2/2/16, 7:15 PM
#1

Det är inget konstigt ni får tänka på att han är i en ny miljö med nya lukter och är utan sin trygghet! Ge honom tid! Och låt han gömma sig och komma fram i hans egen takt, stressa inte!

Nellieragdoll
2/2/16, 7:21 PM
#2

De e lite kul att de kan vara så himla olika! Nellie va sten cool strosa omkring överallt lekte och kom sen o gosa o somnade vid oss, aldrig rädd! Men det är kanske mer ovanligt än vanligt hon e väldigt speciell riktigt gospropp!! Men låt han gömma sej, spring inte o "ta fram" honom. Han kommer fram när han känner sig redo. Om han får sova i sängen så ta med honom dit r du lägger dej, så kommer du få världens mysigaste sov sällskap! Dom anpassar sej sjuuuuukt fort! Ha transportbilen framme den tycker Nellie är gör mysig. Jag vet att man bara vill gosa sönder men de kommer du alla gånger få göra imon eller även lite senare ikväll ❤️

Nellieragdoll
2/2/16, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I skrivande stund, man får aldrig vara "ifred" längre så mysigt ❤️

Swerina
2/2/16, 7:32 PM
#4

Ja.. Okej. Jag låter honom vara!! Vi har 10 cm högre säng än "normalt" så vet inte om jag ska lyfta upp honom i sängen, han kanske inte kan ta sig ner sen. Vad säger ni om sängen? Det är ju dags för det snart haha… Men jag ska låta det vara! Vill ha det som du har det med nellie haha! Transportburen är framme, vi har introducerat kattlådan och har inte så stökigt. Men har ju gjort tält av en byråmöbel och så. Hur mörkt kan man ha det i lägenheten om natten utan att katten inte ser någonting?

Swerina
2/2/16, 7:36 PM
#5

Här är en video, när han först kom… Innan han gömde sig 🙈🙈 Anledningen till att jag plockade bort honom under badkaret är pga det är smutsigt där, hellre att han gömmer sig under en hylla eller så. Är det inte konstigt dock att han lektr ett par minuter först och sen gömde sig?

Nellieragdoll
2/2/16, 7:55 PM
#6

vi har en as hög säng som man typ måste hoppa lite för att komma upp i, och den hoppade hon rätt upp i och undersökte med en gång, så hoppa/klättra de kan dom så oroa dej inte över sängen! och vi har de kolsvart på natten haha dom ser i mörker!

Annons:
[[pimey]]
2/2/16, 7:58 PM
#7

Våra 7 v kattungar tog sig upp på vår höga contintalsäng

Swerina
2/2/16, 8:14 PM
#8

Ok! Ska jag ändå ta upp honom till sängen när vi lägger oss trots att han inte konmit fram ur sin gömma frivilligt?

Nellieragdoll
2/2/16, 8:16 PM
#9

nä.. kommer han inte fram hade jag låtit honom vara, han kommer säkert inspektera dej när du sover :P

Ominous
2/2/16, 8:57 PM
#10

Othello gömde sig mycket under soffan ibörjan, så fort något lät och eller var nytt så flög han dit under. Första 2veckorna så var han alltid under soffan när jag kom hem.

Tycker du kan försiktigt locka ut honom, men inte plocka fram honom. Jag prasslade med en godispåse ibörjan när jag ville få fram honom, samma godis som han fick hos uppfödare. När han väl var framme var det ju lugnt :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Swerina
2/2/16, 9:27 PM
#11

Han började pipa, efter att ha lagt sig under skohyllan för ett par timmar sen. Sambon plocksde upp honom och nu myser dom i soffan!!

Swerina
2/2/16, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här ligger han nu bredvid mig.

Fabolousdolls
2/3/16, 6:50 AM
#13

Vilken liten gullegump :) det är normalt som ovanstående säger, vissa katter behöver mer tid och andra känner sig hemma direkt. Mina katter får vara i sängen när dem vill, hunden får också vara där ofta :) tycker det är härligt att mysa med dem små liven. Igår sov Vincent på min arm och jag kliade hans haka och mage.

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Annons:
HelenaMK
2/3/16, 8:36 AM
#14

Vår lillekille gömde sig också under soffan de första dagarna och kom bara fram om vår 11-åriga son pratade med honom. Nu viker han inte från vår sida (är fem i familjen) så din lille kille vänjer sig nog snart. :-)

Swerina
2/3/16, 8:59 AM
#15

Vad skönt att höra att det sannolikt vänder! 

Inatt sov han på min arm verkligen "gosade" in sig. Lyckokänsla var det. Han vaknade vid 02.45 och gick runt i sängen, hoppade ner, började pipa jättemycket. Han klarade inte av att hoppa upp själv efter ett försök, så jag lyfte upp honom. Vi somnade om till cirka 05.00. Då började han pipa igen. Gick ut till hallen och till badrummet och visade kattlådan. Sedan gick jag in med honom till köket, han fick torrfoder och våtfoder som ha ej rörde. 

Gick med honom till vardagsrummet, lade maten där. Lägger mig i soffan och hur sedan hur han äter!! <3 

Sedan gick han på lådan och kissade. 

Sedan gick vi tillbaka till sovrummet. Han ville inte stanna med mig i sängen, utan somnade under elementet efter att han pipit en bra stund. Nu ligger han där under elementet, det ska han få göra.

HelenaMK
2/3/16, 1:00 PM
#16

#15 vår var också lite pipig/gnällig i början men det är ju inget konstigt för de är ju små… Tog nog en vecka innan han slutade. :-)

Swerina
2/3/16, 1:46 PM
#17

Hur gjorde ni? Lät ni honom vara? Vår gick runt i sängen mellan mig och min sambo… sen hoppade han ner och pep på golvet och bara vandrade runt. Antar att han kanske letade efter sin mamma. Men vid något tillfälle (typ kl 5 på natten) bar jag ju ut honom. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till pipandet :/

Kiiwih
2/3/16, 7:40 PM
#18

Min kille var riktigt cool när han flyttade hit, trots vår andre katt. Där emot så är han fortfarande (vid 6 månaders ålder) pipig ibland när han är nyvaken. Speciellt om han vaknar och är ensam, det är ju fruktansvärt tycker han. Jag har alltid hanterat pipandet med tröst, jag plockar upp honom och kramar honom en stund. Ofta vill han snart ner själv, och så är allt bra igen 🙂 Nu har han dock börjat prata mer och mer, speciellt när han är uttråkad. Leker man med honom en stund så protesterar han högljutt när man slutar leka. Man hör skillnad på detta och pipandet. Tänk även på att somliga ragdolls är/blir mer pratiga än andra. Men, som sagt, jag tror att just kattungepipandet hanteras bäst med moderlig tröst och gos, alla behöver vi en kram ibland ❤️

Swerina
2/3/16, 8:22 PM
#19

Vilken skillnad det har blivit ikväll! Han var trygg i sovrummet, har ätit våtfoder och torrfoder. Men han hade gömställen i sovrummet. Det kom en vän förbi och skulle handla en sak. Jag plockade upp honom från hans gömställe och stängde dörren till sovrummet. Vilken show han gav till vår vän. Rullade på rygg, blev busig, stoppade huvudet i hennes sko etc. Han pep lite… Men annars har det varit okej. Jag byggde ett litet tält av kuddar i soffan som han sovit i. Efter att han vaknade för kanske 2 timmar sen har ha utforskat. Han har vågat gå på mina ben för att gå över till andra sidan soffan… Han har tagit ett par steg i köket för att kolla läget men lämnade pga ointresse och inte pga rädsla. Han kommer när jag kallar lite på honom.. Och nu sover han här bredvid mig i soffan. Vilken kärlek ❤️

Upp till toppen
Annons: