Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1200 ggr
Bananbullar
2016-02-08 09:32

Ragdolltankar

Hej! 

Jag och min sambo går i planering att skaffa katt. Vi har kikat runt och tillsammans kommit överens om att en Ragdoll passar vår vardag och hur vi vill umgås med vår katt. Jag har ingen erfarenhet av katt innan, men har haft tamråttor och kanin. Min sambo år uppvuxen med katt, men endast bondkatter. Så detta kommer isåfall bli vår första renrasiga katt. 

Vi har sökt och sett att det finns en uppsjö av uppfödare i Sverige. Vi bor i Västerås, men kan absolut tänka oss att åka långt för att få hem den där "perfekta katten". 
Så hur ska man tänka kring uppfödare? Vilka kan ni rekommendera? Vad ska man akta sig för? Tips och trix?  :)


Annons:
OberonsMatte
2016-02-08 09:47
#1

Det man först och främst ska försäkra sig om är att kattungen är ett resultat av registrerad avel, dvs att kattungen har stamtavla. Detta innebär att uppfödaren är medlem i en kattklubb och följer kattförbundets regler när det gäller avel,  uppfödning och försäljning av kattungar.

Ragdollklubben har en bra checklista på vad man bör tänka på (och se upp med) som blivande kattungeköpare: http://ragdollklubben.com/uppfodning/kattungartillsalu/50-uppfodning/kattungartillsalu/91-rad-kattungekop

Sajtvärd Katter iFokus

dinamnam
2016-02-08 09:53
#2

Jag har inte så jätte mycket erfarenhet av uppfödare eftersom vi alltid har tagit emot hemlösa/utsatta katter förutom min ragdoll så klart! Men det jag kollade var ju så klart vad andra har tyckt om uppfödaren, sökte runt lite på uppfödarens namn och gjorde lite research helt enkelt haha! Försök få så mycket tips ifrån självaste uppfödaren när det gäller hur du t.ex ska bada din katt osv! Kolla så att föräldrarna är friska, har fått kolla upp njurar och allt allt allt annat du kan tänka dig så att du får hem en frisk kattunge!

Sedan så vill jag bara säga lycka till med kattungen! Att skaffa ragdoll var helt klart det bästa som har hänt mig, till och med bättre än min hund som jag hade önskat mig i över 10 år 🤪 Dom är underbara! 

Ps, förlåt om jag inte riktigt kunde svara på din fråga!

Med vänliga hälsningar 

Ominous
2016-02-08 17:29
#3

Jag tycker att det är viktitg att fråga så mycket som möjligt. Jag frågade bland annat vilken mat de gav, om bad, om när de vill se katten kastrerad, vilken vetrinär de går till. Det finns inte för mycket att fråga! Be även att få se föräldrarnas stamtavlor, och var noga med att föräldrarna är testade. 

Tänk på att hitta en uppfödare du är bekväm med, som du känner att du kan kontakta senare och be om råd och hjälp. Jag tycker det även är en fördel om uppfödaren har en aktiv hemsida/blogg/instagram/liknande.

En katt från uppfödare får man alltid vara tidig ute hos, det finns nästan aldrig kattungar som är flera veckor och inte är tingade. Så var bered på att vänta många veckor efter du tingat :)
Jag var väldigt noga med uppfödare när jag letade, och det tog såklart lång tid. Men det är defintivit värt det! 

Jag var i kontakt med många och uteslöt väldigt många. Jag var noga med att jag ville ha en katt från en riktig "famij" och inte en "produktion". Alltså att man inte håller så många katter och ser sina avelskatter som sina familjemedlemar. Jag valde alltså bort de som hade mer än en katt hos fodervärd och såna som omplacerade katter efter de fått några kullar.

Det är ju alltid en smaksak vad man tycker är viktigt, du får känna efter vad du tycker är viktigast :)

I wish I could write as mysterious as a cat

OberonsMatte
2016-02-08 17:46
#4

#3 Man måste dock ha i minnet att letar man en uppfödare som varit aktiv länge och  är "väletablerad" är det omöjligt för uppfödaren att ha alla aktiva, uppväxande och pensionerade avelskatter hemma. Väljer man en uppfödning i mindre skala är den ofta helt ny och inte lika välkänd.

För min egen del har det inte spelat någon roll vem uppfödaren är så länge inget verkat jättekonstigt. Att fråga om hur kattungens uppväxt sett ut och vad den är van vid när det gäller mat och lådsituation är viktigt. Se gärna till att hälsa på hos uppfödaren innan du tingar en kattunge så att du själv kan se miljön, kullen och kattmamman och ev. även pappan.

Sajtvärd Katter iFokus

softeyesragdolls@gmail.com
#5

Det finns bra råd och tips på hemsidorna för Ragdollklubben och Scandivavian Ragdoll Club. Besök gärna en utställning och prata med uppfödare och lyssna på en domare som dömer ragdoll . Se om det finns nån uppfödare nära som ni kan göra studiebesök hos. Lite av mina tips😊 Ni får gärna kolla in min kattsida på Facebook : SoftEye's ragdolls💖

[Ellenwennberg]
2016-02-13 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Besök Järna se* rännilskrokens Raggdolls vi har ungar just nu som är mitted och high mitted. Vi bor i Stockholm/ Bromma och vill att de har en kompis att vara med under dagarna så att den inte blir ensam

Annons:
[Ellenwennberg]
2016-02-13 10:21
#7

Mitt bästa tips är att köpa från en familj med många barn och kompisar mm. Om det finns många barn, och vuxna såklart, att leka med blir de mycket mer sociala. Vår katt kommer från en som bodde ensam och gömmer sig när det kommer gäster, samt är lite rädd för såna med väldigt mörk röst

Upp till toppen
Annons: