Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1820 ggr
LXD
4/17/16, 11:05 AM

Färgutfall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Kan en rag n pappa och rag g03 mamma få blåa bicolors utan sköldpaddsfärg? Jag vill med andra ord inte ha en padda. Enligt uppfödaren blev det 5 pojkar: 2 st rag a03, 2 st rag n och 1 st rag e. Jag har för mig att hanar inte kan bli paddor men jag kan ha fel. Bifogar bilder på kullen, ledsen för dålig kvalité. Tacksam för svar, LXD

Annons:
OberonsMatte
4/17/16, 11:16 AM
#1

Hanar ärver bara en färg och bara från sin mamma, så är mamman blåsköldpadda (blå och creme) kan det bara bli blåa/bruna eller creme /röda hanar.

Hade det blivit honor också hade de kunnat bli sköldpaddsfärgade om det ärvt pappans svarta och mammans röda. Om de förutom pappans svarta även ärvt mammans svarta hade också honorna kunnat bli brun- eller blåmaskade.

Sajtvärd Katter iFokus

LXD
4/17/16, 11:42 AM
#2

Åh nu blev jag lite klockare! Kan man i nuläget baserat på bilderna se ifall det uppochner vända V:et blir "perfekt"? Mamman ska tydligen inte ha det.

[Ellenwennberg]
4/17/16, 11:57 AM
#3

Hanar kan även få en X- kromosom för mycket ( hanar har uppsättningen XY och kan antingen ha anlag för rött eller svart. honor har XX och kan ha anlag för båda)det behövs två stycken X- kromosomer för att det ska kunna bli sköldpaddsfärgat. Så om en hane har fått en X kromosom för mycket så kan han få uppsättningen XXY och X kromosomerna har anlag för två olika färger ( rött créme svart mm.) men hanen är då steril. Det kan också bli en sammansmältning av två embryon. Ursäkta att jag inte är så duktig på det, någon annan får gärna fylla i eller rätta.

LXD
4/17/16, 12:29 PM
#4

Det betyder att han ändå kan bli padda om han har XXY?

LXD
4/17/16, 1:05 PM
#5

Hur vanligt är det med lila bicolors?

[Ellenwennberg]
4/17/16, 2:53 PM
#6

Japp, men det är ovenligt #4

Annons:
[Ellenwennberg]
4/17/16, 2:53 PM
#7

*ovanligt

[Isadolls]
4/21/16, 9:13 AM
#9

Kolla på detta färgschema ;)

[Djupdal]
4/21/16, 10:36 AM
#10

#5 Jag gjorde en gång en "ovanlighetslista" här på iFokus, och då hamnade lila bicolor ganska precis i mitten av de 60 varianterna. Men det är ju fortfarande så att de klassiska färgerna (blå och brun) är betydligt populärare bland uppfödarna, och därmed vanligare, så jämfört med bruna och blå bicolor och mitted så föds det ganska få per år.

#4 Hanpadda pga kromosomfel är så ovanligt att du kan bortse ifrån den risken. Det är förmodligen större risk att du krockar med bilen när du ska hämta honom. ;)

#2 Det vita v:t går att se tydligt på en blå i den åldern, och det kommer inte att ändra sig nämnvärt. Det är egentligen mest på creme som det är svårt att se, eftersom creme ser vitt ut väldigt länge. Det ser väl jättefint ut på killen i bild. :) Om man ska vara superpetig så hade det kunnat få vara aningens bredare, så att det gick genom ögonen och mera liknade ett V än ett Y, för att vara "helt perfekt", men det ser jättefint ut. :)

LXD
4/21/16, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

#8,9 Bebbles, av gillar Lisbeth skarpt! Kommer köpa unge från henne en vacker dag. Skulle gjort det nu också men hittade min lilla pojk i närheten. #10, jag har varit hos uppfödaren och tagit fler bilder, jag bifogar så kan du kanske se ifall han är lämplig för utställning? Jag blev lovad det iallafall. Inte hela världen ifall det inte händer men jag betalade henne 2000:- extra för att jag skulle få en som jag kunde ställa ut.

[Djupdal]
4/22/16, 9:10 AM
#12

#11 Grattis till lillkillen! :) Det är svårt att se hur en liten kattunge kan tänkas utvecklas utifrån några bilder. Det är ju många saker som bedöms, hur det vita sitter är bara en liten, liten pyttedel. Så jag tror att du varken blir klokare eller gladare av att jag försöker. :) Men som sagts tidigare, alla katter kan ställas ut och det är roligt oavsett. :) Har man andra ambitioner med utställandet än att visa upp sin katt, lära sig av vad domarna säger, träffa likasinnade, ha trevligt och titta på en massa andra katter, så blir det genast mycket jobbigare. För det kommer alltid att finnas några som är snyggare på varenda utställning. :P Generellt kan man nog säga att om man letar en utställningskatt som ska kunna hävda sig, iallafall lite, så är det nästan en förutsättning att man vänder sig till en uppfödare som ställt ut en del själv, och helst med viss framgång. Det är sällsynt att man ser katter i panelerna från uppfödare som hoppat över eller pratat bort utställningslektionerna. ;) Men åter igen, det är roligt, lärorikt och lite spännande oavsett. Så vi ses om några månader eller så! :)

OberonsMatte
4/23/16, 12:01 PM
#13

#11 Jag har inte hört talas om att man betalar mer för en katt som går att ställa ut. Mindre för en katt som INTE går att ställa ut är en annan sak, men det är ju  ovanligt att katter har diskvalificerande fel.

Hoppas att du satt dig in i hur utställningar och bedömningar går till så att du har rimliga förväntningar och att din drömkatt känns värd varenda krona oavsett hur det går.

Nu vet jag inte vilken prisnivå de andra kattungarna ligger på, men 2000 kronor mer är rätt mycket, så kanske är det så att även  eventuella avelsplaner ingår i det  priset?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
LXD
4/23/16, 6:27 PM
#14

#12, tack! Djupadal, vad heter ditt Katteri om man får fråga? Jag ska troligen på utställningen i Göteborg någongång i maj, därför jag frågar. #13, jag har betalt 10.000:- för en Sällskapskatt, jag har hört från andra uppfödaren att det är väldigt saftigt för en Sällskapskatt men jag var sjukt trött på att leta och stå i "kö". Troligen får jag någonting utav det. Nej ingen avel, jag kan ingeting om avel och känner inte något intresse för det iheller, ska kastrera när han är 6 mån. Däremot kan kag tänka mig show med förutsättning att han vill det själv.

[Djupdal]
4/23/16, 7:04 PM
#15

#14 Fäbodas heter vi, och håller till norr om Uppsala, så jag tror inte det blir något i Göteborg. Men ärligt talat så finns det många uppfödare som är både duktigare på att ställa ut än vad jag är, och dessutom mycket trevligare. :P Jag är bättre på att titta och lyssna än att grooma i praktiken, så du hittar säkert någon annan på plats att fråga om du behöver lite hjälp första gången. Ett tips är att absolut gå med i Scandinavian Ragdoll Club. De brukar ordna med "utställningsmentorer" på de flesta utställningar för sina medlemar, så att nybörjare kan få lite hjälp både innan och under utställningen. Och annars kan du kolla in deras hemsida, klicka in på styrelsen, och komma ihåg ansiktena. Jag törs nästan lova att någon av dem dyker upp, och de är både duktiga och trevliga allihop. Och det finns såklart fler, så blir det lite snurrigt första gången är det bara att haffa någon annan ragdollutställare och fråga. :)

LXD
4/24/16, 10:38 AM
#16

Ok tack för tipset #15! Längtar så mycket efter min lilla kille!

Upp till toppen
Annons: