Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1211 ggr
LXD
5/26/16, 3:47 PM

En katt mer social än två?

Som rubriken lyder, kommer en ensam ragdoll vara mer social mot människor än om jag skaffar två? Nu är det så att jag har en äldre katt hemma sedan tidigare och tanken var att skaffa en kompis till honom. Då han är 8-9 år gammal, så tänker jag att han inte kommer vara roligaste sällskapet för en liten kattunge. Då slog tanken om att skaffa två kattungar (från olika uppfödaren) så att de har varandra. Jag kommer hämta den ena först och den andra efter 4 veckor då de är olika gamla. Nu kommer jag att försöka lära trix och uppfostra katterna varje dag, frågan är blir det svårare att uppfostra två katter? Kommer kattungarna att vara mindre sociala mot människor än om jag hade valt en? Kommer kattungarna stöta bort/mobba den äldre katten? Hur stor sannolikhet är det att de inte kommer överens? Gubben hemma är kastrerad, den ena ungen kastrerad vid hämtning och den andra är inte. Alla är hanar. Jag valde just hanar för enligt mina erfarenheter och många andra är att de är lite lättare att hantera. Jag vet om att det har mycket med personligheten att göra och att alla individer är olika men jag har valt just ragdoll för chansen att de skulle bråka är lite mindre för de är så snälla och vill inte bråka. Sen finns det massa andra saker som jag älskar med ragdolls men det är ett annat ämne. :) Självklart finns det undantag men ni förstår.

Annons:
OberonsMatte
5/29/16, 1:06 PM
#1

Svårt att svara på eftersom alla katter är individer, men i din sits hade jag också satsat på 2 kattungar. En halvgammal hankastrat brukar ta väl hand om yngre kattkompisar och ofta bli kattungens stora idol, men för att tillgodose kattungens ettriga lekbehov behövs det oftast en yngre förmåga och det man först och främst måste tänka på är katternas behov.

Sajtvärd Katter iFokus

LXD
5/30/16, 5:48 PM
#2

Tack för svar #1! Det får bli två kattungar. Jag kommer hämta den ena nästa vecka och den andra 4 veckor efter. Jag är väldigt orolig för att dem inte ska trivas ihop och att det blir bråk. Vissa säger att man ska släppa ihop katterna direkt och att de får lösa allt själv medan andra säger att kattungen ska få eget rum först. Jag är superorolig och nervös. Vill inte att det ska bli blodigt slagsmål eller något i den stilen.

OberonsMatte
5/30/16, 9:10 PM
#3

#2 Ja, att vänta nytillskott i kattgruppen är en blandning av glad förväntan och viss bävan, men risken för blodigt slagsmål är minimal. Jag har introducerat många katter för varandra och inte en enda gång har de skadat varandra. Varit sura som tusan (vuxen Doris) och/eller rädda (liten Ruben), - ja, det har hänt, men inte ren aggression. Oftast har reaktionen varit lite osäker nyfikenhet från båda håll.

Eftersom det är kattungar du väntar hem är risken ännu mindre att någon blir skadad. En kattunge som plötsligt befinner sig i reviret kan vara urläskig i den befintliga kattens ögon, men alla vuxna katter förstår ändå instinktivt att det är en unge, dvs inte något verkligt hot eller någon man behöver slåss emot för att hävda sin status.

Kattungarna i sin tur har ett så outvecklat revirtänk att de förmodligen accepterar varandra ännu lättare.

Sajtvärd Katter iFokus

LXD
6/1/16, 3:15 PM
#4

#3 I och med att du har erfarenhet med att introducera katter, skulle du i mitt fall ha kattungen i ett rum och låta den bekanta sig med hemmet och lukter först, eller skulle du bara släppa ut kattungen och låta den hälsa på min äldre katt?

Upp till toppen
Annons: