Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1107 ggr
Eltevi
6/20/16, 2:53 PM

Kattunge till avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Helt ny här och har precis fått min första kull kattungar, fixat stamnamn och så :) Tänkte höra vad ni har för krav på kattungar till avel? Jag skulle vilja behålla en hona från kullen och låta henne få några ungar med tiden. Väljer mellan 2 söta bicolor paddor, den ena verkar korrekt tecknad men den andra är bredare och finare i ansiktsformen! Hon har dock en liten fläck på ena bakbenet :( Hur ser ni på det? Bifogar en bild!

Annons:
[Djupdal]
6/20/16, 5:18 PM
#1

När du väl bestämt dig för att behålla en, så behåll den du tycker bäst om bara, i beteende och typ, och strunta i fläckar och andra eventuella felteckningar. Det finns massor av fina avelskatter (och utställningsvinnare) hos väldans kinkiga uppfödare som har fläckar på bakbenen. Mycket annat är mycket viktigare.🙂

Och även om det såklart är "bättre för rasen" ju mer insatta alla uppfödare är i rasstandarden, och ju mer kritiska alla är innan de bestämmer sig för att spara, så behöver man inte bli slav under standarden, tycker jag. Så välj den goaste som du gillar bäst, så kommer framtida kattungeköpare förhoppningsvis också få en kattunge de gillar. Tycker jag. Tids nog tror jag de flesta uppfödare "lär sig gilla" ungarna med det mest rastypiska utseendet, på gott och ont kanske. Men som sagt, om du gillar föräldrarna, så behåll den unge du tycker bäst om bara. 🙂

Upp till toppen
Annons: