Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1460 ggr
spraklin
2016-06-25 17:26

Hane och hona syskon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är ny i kattbranschen och kommer den 9:e juli att plocka hem mina fina ragdoll-kattungar! Det som oroar mig är att det är en hona och en hane och jag vill absolut inte få kattungar. Har fått höra att man ska vänta så länge man kan innan man kastrerar - men det funkar kanske inte när man har en av varje? Mina katter ska vara innekatter men få gå i sele. Jag ska köpa en lång lina så att de kan leka litet i bostadsrättsföreningens privata park under uppsikt. Hur tränar man kattungar till sele? Jag letar även efter en drickfontän som inte är ful som stryk. Har ni några tips? Läste ngnstans att man inte ska låta kattungar leka med händer/fötter då detta kan uppmuntra ett aggressivt beteende (?). Är detta sant? Honan är nämligen pigg på att småbitas i fötterna :p. Jag vill jättegärna sova med mina katter men min sambo är mindre pigg på detta - har ni några tips på hur man hindrar dem från att ligga i sängen? Har tusen andra frågor men tar dessa efter hand. Super att det finns ett sådant här forum!

Annons:
Ominous
2016-06-25 19:11
#1

Har aldrig hört talas om att man ska vänta så länge som möjligt, varför ska man det? Det är inte bra om de hinner bli könsmogna, helst ska man ju ha gjort innan dess. Numera rekommenderar man kastrering från 4mån, och många veterinärer gör det. Känns det lite tidigt eller osäkert så kastrera hanen först och låt honan vänta lite :)
Men skulle inte vänta längre än 7mån, börjar de löpa eller revirmarkera kan det bli jobbigt. 

Jag lät min katt ha på sig själva sele utan mys flera gånger innan jag gick ut med honom, det är nog bara att ta det långsamt :)
Förövrigt är det typ ingen ide att köpa kattunge-selar för ragdolls, haha. Var helt onödigt, efter en månad passade den inte alls :)

Vet inte riktigt hur du menar med lina, men vill bara passa på att nämna att man inte får binda linan i något utan måste hålla i den :) Men det kanske du visste. 
Annars brukar alltid katter uppskatta att få vara ute, är härligt att kunna sitta ute med dem!

Sätt ett kattträd eller en säng man sätter upp på väggen i sovrummet, och lyft dem dit om de lägger sig i sängen. Katter vill mest ha "koll" på er :)
Min katt sover i fotändan i min säng en bit ovanför i en väggsäng, så kommer han till mig och myser när han ser att jag vaknat :)

Lycka till! :D

I wish I could write as mysterious as a cat

Therese
2016-06-25 19:53
#2

Jag har Norsk skogkatt, men katt som katt (gällande kastrering i alla fall😃)

Jag och min sambo köpte ett syskonpar, en hona och en hane och jag kastrerade min hane ganska tidigt, tror han var fem månader drygt. Det gick hur bra som helst.

Lycka till med era små!

LottaV
2016-06-25 20:16
#3

#0 Jag har bondkatt men är väl också samma sak när det kommer till kastrering och man ska då kastrera dem så fort de blir könsmogna och det har vår veterinär i staden sagt.

Ett gott skratt förlänger livet

[[pimey]]
2016-06-25 20:27
#4

De ska kastreras INNAN de blir könsmogna och nya rekommendationerna är 4 månader (förr 6) en del veterinärer kastrerar även vid 3 månader och ju tidigare ju bättre för katten. En yngre katt återhämtar sig bättre än en 6 + månaders katt

spraklin
2016-06-26 12:42
#5

Okej, jag tror att det var snubben i djuraffären som pratade om detta. Har googlat litet nu (hehe) och finner främst argument för att kastrera tidigt. Är någon duktig på vilken veterinär man kan vända sig till i Göteborg? Haha åh jag som köpt de där kattungeselarna redan :P!!blir spännande att se hur mycket de har vuxit när har hämtat dem. Uppfödarna har båda instagram och jagar likes så ni får gärna gå in och titta på kittens.random och Crembell21 :D. Detta med att inte binda fast linan (25 meter lång) visste jag inte men risken för att trassla in sig är säkert stor så ska nog köpa ett litet längre koppel bara. Vill att de ska känna sig "fria" men det är de ju inte. I framtiden kommer vi att flytta ut på landet men just nu är det lägenheten som gäller åtminstone i ett är till så hoppas verkligen att de ska trivas. Har räknat alla "gömställen" jag har skapat i vår lägenhet och det blir 11 stycken så jag hoppas att de ska hitta några favvo-ställen! Ska göra fler i sovrummet, har köpt en massa mysiga filtar.

Ominous
2016-06-26 12:59
#6

Katter brukar inte förstå vad koppel är, så tror inte att det är något problem med att de inte "känner sig fria". :)
Ibörjan innan jag fixade stängsel runt trädgården gick jag själv ut med Othello utan koppel, det kan fungera med vissa katter. Han var lite rädd för andra och höll sig helst "nära":)

Jag rekommenderar att köpa vanligt hundkoppel, såndär som drar in sig du vet? Det går oftast bra att fästa dem i katt-selar :)
Mindre risk för trassel och rätt bekvämt. :)

Blå stjärnan i Borås var jag på, och de gör från 4mån nu. Jag antar att Blå stjärnan i Göteborg gör det med. Kan vara lite dyrare där, men känns tryggare att göra operationer på större kliniker. Vaccination kan man göra på mindre :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Upp till toppen
Annons: