Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1280 ggr
Penny72
6/27/16, 1:46 PM

Kattunge dålig i magen i 2 veckor nu

Hej!

Vi fick hem vår första ragdoll (och första katt) för drygt 2 veckor sen. Allt går bra förutom att hon har varit lös i magen ända sen hon kom till oss. Hon går på lådan ca 3 ggr/dygn och det är löst, som en komocka ungefär :-) Vi gav henne samma foder som hos uppfödaren. Men det verkar inte hennes mage gilla så igår var vi i en djuraffär och blev rekommenderade foder från Brit Care för känsliga magar, hon tyckte vi skulle byta rakt av eftersom hennes mage inte verkar gilla det gamla fodret (från Orijen). Vi bytte igår men hon rör inte det nya fodret alls, så nu tänkte jag försöka få lite tips härifrån, ska man ändå blanda succesivt med det gamla fodret trots att det inte är bra för magen?

Hon väger ca 1,2 kg och är 14 veckor, är det normalt? Vi har inget direkt att jämföra med men har tänkt att vi ska väga henne veckovis nu för att se att hon går upp i vikt.

Tacksam för hjälp! Känns inte som att det är bra att vara lös i magen så länge.

Annons:
FemFem
6/27/16, 2:05 PM
#1

Ring till vet! Är ingen expert på kattungar men det första jag tänker är att en så liten plutt lätt kan bli uttorkad 😕 Och eftersom hon varit lös i magen så länge behöver hon nog bli undersökt. Elr har hon mask kanske?

Nu spekulerar jag bara så lämnar över ordet till någon annan som kan bättre. Men jag vidhåller ring till vet!

Penny72
6/27/16, 2:14 PM
#2

Ok! Får göra det. Hon ska vara avmaskad men kanske det måste göras flera gånger?

Penny72
6/27/16, 2:47 PM
#3

Pratat med veterinären nu som tyckte jag skulle komma dit och köpa fiberrikt foder, men menade också på att det var vanligt att de är lösa i magen vid flytt etc. Men så länge? Någon med liknande att det suttit i så länge??

Martyparty
6/27/16, 3:43 PM
#4

Du kan prova att strö Fortiflora över fodret samt eventuellt ge ex Canicur eller Pro Kolin. Det kan hjälpa till att ställa magen tillrätta om det är så att den kommit i obalans pga flytt. Har hon haft några problem med magen hos sin uppfödare? Jag skulle kollat med uppfödaren innan jag började byta foder.

SE*Astinis Ragdoll

[[pimey]]
6/27/16, 4:59 PM
#5

Testa för giardia och trichomonas! Detta är parasiter och giardia är vanligt förekommande. Du får ej avmaska i samband med testet då det ger fel resultat

[Isadolls]
6/28/16, 1:21 AM
#6

Testa Pro-kolin brukar fungera på dåliga magar, inte bra att vänta för kattungarna kan bli riktigt dåliga av att vara kassa i magen. Vikten är lite lite för att vara 14v gammal, minst 1 kg vid 12v ålder…. funkar inte detta sök hjälp av veterinär. Fodret Orijen finns det flera som blivit kassa i magen av…hjölper inte att byta till Brit care foder…du behöver foder idrån veterinären( blötmat) som är just till för akuta dåliga magar…

Annons:
sophieochfelice
6/28/16, 6:23 AM
#7

Min lilla kille var också lös i magen under en period då vart jag rekommenderad att testa Hills z/d allergifoder, och det hjälpte! Efter ca 4-5 dagar var magen helt bra igen, och nu äter han allergifodret och även annan mat också. Även om dom inte är allergisk så är den maten så pass vänlig mot tarmen så det kan vara bra att testa ändå kanske :-)

[HundochKatt]
6/28/16, 9:38 AM
#8

Jag skulle provat med Mush Vaisto Cat. Många katter bli bra i magen av just det. Och utesluta allt vad torrfoder heter.

[Isadolls]
6/28/16, 7:43 PM
#9

Har även hört nån som blivit jättedålig av just råmat….hade hellre testat skonmat ( blötmat) ifrån veterinär….😊

[Djupdal]
6/28/16, 8:03 PM
#10

Ring och prata med en veterinär, tycker jag. Själv skulle jag absolut ha provat någon probiotika, av de som nämnts ovan, innan jag började mixtra med foderbyten. Särskilt om ungen tålt det nuvarande fodret utan problem, innan den stress som en flytt alltid innebär. Om jag ändå skulle ändra på fodret skulle det i så fall vara till någon tillfällig riktig skonkost, tills magen stabiliserats. Något som veterinären rekommenderar, kokt torsk, eller liknande. I kombination med probiotika. Inte bara byta foder i största allmänhet, och hoppas på det bästa, för det kan göra mer skada än nytta.

[HundochKatt]
6/28/16, 8:08 PM
#11

#9 Intressant, kan du berätta mer? På vilket sätt blev den dålig av rå mat?

[Djupdal]
6/28/16, 8:59 PM
#12

#10 …och när magen verkar ha stabiliserats med skonkost och probiotika, så kan det vara viktigt att återintroducera det vanliga fodret väldigt sakta. Alltså komplettera skonkosten med små små portioner till en början, och öka gradvis. Annars kan det bli bakslag, just för att foderbyten i sig alltid är en risk som kan trigga en reaktion.

Men som sagt, ring och prata med en veterinär. Inte för att det är särskilt ovanligt att nyflyttade kattungar blir lite dåliga i magen, men för att det redan hållit på en god stund. Nu låter det ju inte som värsta sorten, men det kan ändå vara skönt att prata med någon som har koll på risken för uttorkning, och sånt.🙂

HelenaMK
6/30/16, 10:48 PM
#13

Säger också Mush Vaisto Cat. Fixade magen på nolltid efter att ha prövat det mesta. Vår katt mår toppen, växer och frodas med en päls som fullständigt glänser…. :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: