Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1882 ggr
Kiiwih
2016-08-01 10:21

Tovig och fet i pälsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag känner mig så hjälplös. Min Sushi är nu 1 år gammal och har blivit ganska så fet i pälsen bak mot svansroten. Pälsen är inte så lång där, men tovar sig ändå pga. att det är fettigt, och han avskyr att bli kammad. Jag jobbar dock på att kamma honom korta stunder och belöna honom när han är duktig. Vad använder ni för kammar/borstar till era små?

När min andra katt, Link (norsk skogskatt), var runt ett år så minns jag att han också blev fet i pälsen. Jag badade honom en gång, och efter det har pälsen varit helt magnifik vacker. Han var väldigt stressad under badet, men när han väl var torr så var han lugn och verkar inte ha fått några bestående men 👍 Vad tror ni, kan det hjälpa Sushi också? Hur gör ni när ni badar era kisar? Även om upplevelsen blir lite stressande, så kanske man får göra det ändå? Det är ju värre om man behöver raka honom pga. massa tovor 🤔 

Tack på förhand!

/Hanna, Sushi & Link

Annons:
OberonsMatte
2016-08-01 10:42
#1

Är han kastrerad?

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2016-08-01 11:18
#2

Det besväret brukar försvinna efter kastration, även fast det tar lite tid innan svansen blir normal igen. 

Katter har liksom hundar en violkörtel som gör att det produceras fett och då får ofta okastrerade katter det som kallas fetsvans. 

Min katt hann få fetsvans innan jag kastrerade honom vid ca 6 mån ålder. Han badades en gång då och det var svårt tycker jag att få bort det feta med vanligt hund/kattschampo, även fast det blev något bättre och jag kunde kamma bort de mindre tussarna som lossnat. Men det tog tid innan det försvann helt och hållet. 

Så med det sagt så tror jag nog att du bör kastrera din katt, om du inte redan har gjort det för att slippa just fetsvansen.

Kiiwih
2016-08-01 12:22
#3

Han ska kastreras imorgon! Jag har anat att det kan bero på att han inte är kastrerad, vi människor utvecklar ju också mycket fett under puberteten (i ansiktet, håret osv). Hans svans är väldigt fet och där fick jag tyvärr ta fram saxen häromdagen… Men det växer ju ut igen. Jag kan ju se om det blir bättre inom några veckor framöver, och underhålla det med borste och kam under tiden 🙂 min andre kille kastrerades kort efter hans bad, och som sagt, hans päls är otroligt fin. Hans sköter den helt själv, jag känner efter tovor ibland och kammar för att han tycker att det är mysigt 😇

Tack så hemskt mycket för era tips!

OberonsMatte
2016-08-01 12:34
#4

#3 Vad "bra" att han inte är kastrerad ännu, för då kommer problemet med all sannolikhet att försvinna när hormonerna går ur kroppen. Min Oberon fick en urläbbig fetsvans innan han kastrerades men det försvann helt. Tyvärr försvann och förstördes också en hel del hårsäckar från svansen när jag lite oförsiktigt kammade loss stora sjok  av fet päls, så ta det lite försiktigt med kammandet.

Om man inte vill bada katten kan jag rekommendera torrschampo för att få bort det feta. Provade det en gång på en av mina andra katter som plötsligt kändes fet och smutsig i pälsen och det var väldigt smidigt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Isadolls]
2016-08-01 16:48
#5

Kan testa torrschampo, använder det på min fertila hane 😍

[Isadolls]
2016-08-01 16:49
#6

Kan bli infektion om man inte under håller det…….

Annons:
Kiiwih
2016-08-02 10:16
#7

Sushi är nu iväg och kastreras. Veterinären var så snäll att hon erbjöd sig att raka bort ett litet område där det sitter några envisa tovor, så att pälsen får börja på nytt. Synd att det har gått så långt, men nu ska det bara bli bättre! Och hon trodde som ni som svarat här, att det kommer att bli bättre efter kastreringen 👍 tack igen för alla svar! ❤️ Det är härligt att få lite hjälp och råd, det behövs ibland!

[Rännilskrokens]
2016-08-10 20:26
#8

Testa att använda yes diskmedel om det inte redan har försvunnit (: man brukar använda det inanna utställning för att fett från pälsen ska försvinna (:

[HundochKatt]
2016-08-10 21:47
#9

Vet att många använder Yes diskmedel till både hund och katt. 😕

Men jag skulle inte rekommendera det mer än i absolut nödfall. Det är verkligen starkt och uttorkande. Själv får jag eksem av Yes diskmedel (men inte Grumme) och skulle aldrig använda det på ett djur därav. Och detta trots att man spär ut det med vatten. Så var väldigt försiktiga med just Yes är mitt råd.

[Rännilskrokens]
2016-08-14 15:22
#10

Ok det har funkat bra hittills men ska tänka på det. Vi for hitta ett bättre schampoo(:

Elldiskatter
2016-08-14 16:36
#11

Använd vanligt schampo och inte balsam

Kiiwih
2016-08-26 11:44
#12

Uppdatering:
Det är ca 3 veckor sen Sushi kastrerades, och pälsen blir finare för varje dag, inte alls lika fet längre 🙂 jag vill, än en gång, tacka er för all hjälp! 🌺

Upp till toppen
Annons: