Annons:
Etikett06-konstruktiv-kritik
Läst 2534 ggr
La dolce vita
8/14/16, 12:06 AM

Vad tycker ni om denna lilla kattunge 9v?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Är nyfiken på den här lilla honan är hon en fint tecknad lila tabby cp ( osäker på färgen men kattmamman är lila cp ) eller är hon "bara" söt? Visa gärna era katter med denna teckning! Konstruktiv kritik, tack!

Annons:
La dolce vita
8/14/16, 12:08 AM
#1

Oj, vet inte varför bilderna blev så skumt upplagda. Jag har inte köpt kattungen än och bor inte i Sverige men nyfiken på er bedömning..

[Rännilskrokens]
8/14/16, 3:21 PM
#2

Tycker den ser blå ut. Lite för mörk för att vara lila(: hon ser fin ut på bild (; kunde varit lite mer tydlig tabby tror jag

La dolce vita
8/14/16, 4:39 PM
#3

Tack! Söker egentligen en blå colorpoint men så var den här så gullig. Tror du att det inte är en tabby utan bara feltecknad cp?

[Isadolls]
8/17/16, 4:06 PM
#4

Ser väldigt skum ut, ser ut som en tabby, men ser inga tydliga vita kanter på öronen som borde finnas…absolut ingen Lila tabby ialla fall, blå skulle jag gissa.

Lila skulle vara mkt ljusare och tabby teckningen skulle inte synas så tydligt…

La dolce vita
8/18/16, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Hmm. Har träffat föräldrarna mamma lila och fastnat för kattungen men står och väger mot en blå cp. Skrev fel på ålder, på fotona är den 7 veckor. Har bilder men är osäker om jag får publicera dem. Visar 2 till som jag tagit med min mobil det borde inte vara någon fara med hänsyn till copyright mm. På bilderna är det någon konstig spegling men färgen är mer rättvisande. Tacksam för hjälpen.

La dolce vita
8/18/16, 2:17 PM
#6

De små svarta prickarna är från bus i rabatten😊

Annons:
[Isadolls]
8/19/16, 6:43 AM
#7

Är ingen lila tabby…. Utan blå med all säkerhet…. Påstår uppfödaren detta så kan dom inte det här med färger….

[Isadolls]
8/19/16, 6:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Detta är en lila tabby!

[Isadolls]
8/19/16, 6:50 AM
#9

Sen när jag kollar på din bild, ser jag en tass med inslag av en annan färg, ser ut som om hon vore Blå padda tabby…. Vad är pappan för färg?

La dolce vita
8/20/16, 11:36 PM
#10

Tassarna har en enhetlig färg, vet inte vad det är på bilden. Pappan är brun cp. Visste inte att 2 cp föräldrar kunde få tabby.

[Isadolls]
8/21/16, 6:36 AM
#11

2 colorpoint  kan inte få tabby katter, endast om minst 1 av föräldrarna är tabby….har du bilder på föräldrarna?

[Djupdal]
8/21/16, 12:07 PM
#12

Tror det råder lite begreppsförvirring här. Tabby och Colorpoint har inte med varandra att göra, utan är helt oberoende anlag som kan uppträda var för sig, eller tillsammans. Så två colorpoint kan såklart få tabbyungar. (vet att du vet Isadolls, märker bara ord lite) ;) Men det är inte konstigt att det blir lite begreppsförvirring när samma ord används för att beskriva olika saker i olika raser. Colorpoint betyder ju egentligen att katten är maskad, dvs egentligen så är alla ragdolls colourpoint, men i ragdollvärlden används ordet istället för att beskriva vitfläck, och betyder att katten saknar vitt. Lite samma sak med tabby, som ju egentligen är ett anlag som ger viltfärgade katter sådana där stora oregelbundna fält och snirklar på kroppen, men som i ragdollvärlden istället används som samlingsnamn för alla viltfärgsvarianter, och ersätter ordet för viltfärgsanlaget (agouti). Inte konstigt att det blir snurrigt för alla nybörjare… Men jag är också så säker man kan bli på att ungen är blå colourpoint tabby, och inte lila eller något annat. På frågan om konstruktiv kritik, om hon är en fint tecknad katt eller "bara" söt, så kan man väl säga att teckningen är en väldigt liten del när man bedömer (på utställning) om en katt är "fin" eller "bara söt". Särskilt på en colourpoint, där man inte behöver ta hänsyn till hur det vita sitter. Det man tittar på på en colourpoint tabby när det gäller teckningen är dels jämnheten och kontrasten i utmaskningen, och dels själva tabbyteckningen. Man vill ha jämn färg i masken, stor kontrast mellan kroppsfärg och maskfärg, och en "vacker och tydlig" tabbyteckning. Men färgen på en maskad katt utvecklas ju med tiden, från att ha varit helvit från födseln, så det är svårt att säga hur det blir till slut. Och det är som sagt ändå en väldigt liten del av en total bedömning (på utställning). :)

[Isadolls]
8/21/16, 4:42 PM
#13

Självklart vet jag det Djupdal ;) , men jag tolkade som att hon menade 2 rena colorpoint….därför bad jag om bilder på föräldrarna….ifall jag misstolkat frågan?

Tycker inte denna katt er ut som en Lila….men tabby ……förvirring blev när jag såg hö tassen på bild, där den ser ut att ha ett ljusare inslag….

Annons:
La dolce vita
8/21/16, 9:24 PM
#14

Tack för att ni bringar klarhet i detta med teckningar och färg. Och alla är vi ju nya någon gång och frågar man inget så får man inget veta. Har pratat med uppfödaren som säger att kattungen är blå tabby. Mamman är en lila tabby har jag nu förstått, men hon har något mer färg än den lila katten på bilden Isadolls bifogade. Hmm, tolkar jag det rätt som om ni inte tror att det är nåt att ställa ut?

[Djupdal]
8/21/16, 9:34 PM
#15

#13 Jo, jag förstod det. Ville förtydliga bara. :) Och den där tassen beror nog på speglingen, ser nästan ut som att bilden är tagen genom en glasruta. Även vänsterörat försvinner i reflexerna, men där syns den där karaktäristiska vita tabbyranden ganska bra också, när man får syn på örat. :)

[Djupdal]
8/21/16, 10:55 PM
#16

#14 Det där med att bedöma hur rastypisk eller vältypad en katt är utifrån några bilder är alltid jättesvårt. Men det går alltid att ställa ut alla friska och vaccinerade katter, och det kan vara väldans kul och lärorikt, alldeles oavsett om man får med sig några priser hem eller inte. Och de flesta av oss får ju inte det. :P Det ser iallafall absolut inte ut att vara några fel på din tilltänkta, som gör att hon inte kan vara med i matchen på utställning. Men om man vill hitta en riktigt fin utställningskatt som sällskapsköpare tror jag nästan det är en förutsättning att man vänder sig till en uppfödare som ställt ut en hel del själv, och som helst redan fött upp några pristagare. Dessutom ska man nog sikta på en hane. De allra flesta honor som är så pass fina stannar i uppfödning, och ställs i så fall ut av uppfödare eller fodervärdar. Med hanar är det en annan sak, där går en hel del riktiga snyggingar till sällskap, av olika anledningar. Men som sagt, de flesta vinner inga priser. Inte ens bland oss som fött upp och flängt runt på en del utställningar. De finaste är helt enkelt inte till salu. Man får ta det för vad det är, visa upp sin katt för besökarna, lyssna på domare och uppfödare, lära sig massor och titta på vackra katter en hel dag. Inte så dumt alls det heller. :)

La dolce vita
8/22/16, 12:37 AM
#17

Tack snälla Djupdal för ditt engagemang och för att du orkade förklara så tydligt! Tack till er andra med såklart! Fick veta igår att min man redan tingat henne och jag har fått en underbar gåva, hon kommer vara en högt älskad familjemedlen oavsett hur det går när vi ställer ut! Jag vill lära mig mer om dessa underbara katter och nu har jag en alldeles egen! Kommer från hundvärlden där utställningar och bedömningar och stamtavlor är viktiga och kanske därav är jag nyfiken. Uppfödaren tycker bl a att honan har lite små öron men tycker hon har ett "trevligt uttryck" ( vad hon nu menar med det ). Den andra katten var en blå colopoint hane som är tänkt att gå i avel men jag är inte redo för en egen uppfödning + att jag flyttar hem till Sverige senast nästa höst vilket gör mig till en oduglig fodervärd😉. En sista undran är tillväxtkurvor för ragdolls. Har googlat massor men inte hittat nåt vettigt. Den enda är någon kurva från Hills ( fodertillverkaren ) men den vet jag inte hur tillförlitlig den är. Min kattunge ( känns overkligt men kul att skriva så ) väger nu 1,3 kg är det en ok vikt? Föräldrarnas vikt är nog ganska ordinär, pappa på 9 kg och mamman ca 6 kg. Nu ska jag sluta och tack än en gång!

La dolce vita
8/22/16, 12:52 AM
#18

Börjar bli riktigt sent nu men skulle ju skriva att kattungens vikt nu vid exakt 9 veckor är 1,3 kg..

[Isadolls]
8/22/16, 10:18 AM
#19

Lycka till med din ragdoll och 1,3 kg är bra vikt vid 9v ålder 🐱det härmed vikten är så individuellt, mina honor har vägt runt 4kg och hanarna 5-6, allt beror även på om dem är fertila eller kastrerade katter.

Så föräldrarna till din tjej är bra i storlek .

Blir säkert en stor  tjej 🙂

[Djupdal]
8/22/16, 10:45 AM
#20

Vad spännande, Grattis! :)

Det där med vikt och tillväxtkurvor tror jag man ska ta med en nypa salt. Det kan skilja sig en hel del, små ungar kan bli riktigt stora som vuxna och tvärt om, beroende på hur länge de växer, och ragdolls kan växa länge. Huvudsaken är att katten är pigg och frisk, fortsätter att gå upp i vikt, och senare håller sig i någorlunda normalhull. Den minst osäkra metoden när man ska gissa hur stor kattungen kommer att bli som vuxen är nog att titta på föräldrarna, och då framförallt på längder och benstomme, för vikten har så mycket med kondition och hull att göra. Både mamma och pappa låter som riktigt tunga katter, 9 och 6 kg är absolut något kilo över medel, och även 1,3 kg för din 9v-tjej låter som en bra vikt.

Vet inte hur mycket hjälp du får av din uppfödare, eller om du hittat till de båda rasringarnas hemsidor ännu, men där finns i alla fall massor av information. Bland annat om hur det går till att ställa ut.

www.scandinavianragdoll.com
www.ragdollklubben.com

Lycka Till! :)

Annons:
La dolce vita
8/22/16, 7:52 PM
#21

Tack snälla ni än en gång!!! Och jag önskar er allt gott!

Upp till toppen
Annons: