Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 5204 ggr
[Twinnflower]
8/17/16, 10:01 PM

Vad för foder?

Vad ger ni er katt för foder? Har sökt lite här i gruppen men hittar bara gamla trådar. Förutom att BARFA - vad är det nyttigaste man kan mata sin katt med?

Annons:
Lilleminou
8/18/16, 10:05 AM
#1

Blötmat är definitivt bättre än torrfoder, jag kör bozita eller mjau blötmat då dem innehåller så mycket animaliskt protein som möjligt vilket bäst liknar kattens naturliga kost. Vill du köra på torrfoder är ett bra val eukanuba! :-)

[Twinnflower]
8/18/16, 10:18 AM
#2

Tack! :) Varför är blötfoder bäst? Hur vet man vad som är bäst? Alltså vart står det att dessa är bäst etc? :D

Lilleminou
8/18/16, 10:26 AM
#3

Jag har letat mig runt på olika sajter, forum och hemsidor och forskat länge om katter och deras naturliga beteende och miljö. Katter är i grunden ökendjur vilket gör att dem inte har någon naturlig törstreflex och därav har väldigt svårt för att få i sig vatten. Katter är köttätare och rovdjur och i den naturliga födan (då som kött) så finns det mycket vätska och animaliskt protein. Därför rekommenderas barf i första hand då det är det som mest går att likna med kattens naturliga föda, därefter Blötmat då det finns märken som innehåller så mycket animaliskt protein som möjligt och Blötmat innehåller också mycket vatten som då gör att man kan vara säker på att katten får i sig bra mängd med vätska. Om katten inte får i sig tillräckligt med vätska, ett problem man kan få med torrfoder tex, kan det göra att kattens urin som är väldigt starkt blir väldigt koncentrerat som i sin tur kan ge problem med urinvägar och annat som är väldigt vanligt! Sorry för långt inlägg haha

Lilleminou
8/18/16, 10:31 AM
#4

Ett tips är att kolla på innehållsförteckningen och se så att dem första (gärna 3 första) ingredienserna är animaliska och att produkten innehåller så lite spannmål och onödiga tillsatser som möjligt.

[HundochKatt]
8/18/16, 11:26 AM
#5

Jag ger BARF och ibland Mjau (portionspåsar). 

BARF är helt klart det bästa man kan ge sin katt, men blötmat, helst spannmålsfri och utan socker som tex. Mjau och Bozita är det näst bästa. Men även andra sorter av blötmat är helt klart bättre än torrfoder ifall katten inte skulle äta av de bättre sorterna. 

Som Lilleminou skriver så är en katt från början ökendjur. De är strikta köttätare och designade för att få merparten av sin vätska genom födan. Därav har de också bristande törstreflex som gör att de sällan eller aldrig dricker tillräckligt med vatten om de äter bara torrfoder. Det i sin tur påverkar urinvägarna och kan orsaka bla njurproblem. 

Jag rekommenderar aldrig torrfoder till en katt numer. För det är det sämsta man kan ge sin katt och bara bekvämt för ägaren.

[Isadolls]
8/18/16, 11:42 AM
#6

Ger mina Pure Natural torrfoder, och  Spannmålsfri  blötmat, Applaws, Shesir , Cosma Nature, Smilla m.m.

Annons:
[Twinnflower]
8/18/16, 6:01 PM
#7

#3 Tack för svar :D Verkar ju vettigt. Ska byta ifrån mitt dåliga Royal Canin då… Jag är vegetarian så vill gärna inte hålla på med barf tyvärr (tycker det både är äckligt och omständigt tyvärr) men byter gärna till det näst bästa. Vad är näst bäst? Är Orijen bra? Har du ett tips på en blötmat som är bra för dem? Våra katter har alltid mat framme (har perfekt hull) så om man kör blötmat kan de ju inte äta när de vill 😐

#4 Tack!! :)

#5 Så Mjau är bra att ge liksom hela tiden? Känns lite skumt att ge blötmat jämt eftersom det är lite lyx här hemma 😂 Är även ett bra torrfoder dåligt? Har du någon källa på det? :) 

#6 Tack :)

[HundochKatt]
8/18/16, 6:46 PM
#8

#7 Ja, Mjau Blötmaten är bäst förutom Bozita (samma tillverkare). Och ja, du kan bara ge det. OBS! Mjau torrfoder är skräp! Liksom all torrfoder enligt mig och vad jag har lärt mig. 

Källa? Du kan säkert hitta det på http://feline-nutrition.org/ 

Har också fritt översatt några enkla artiklar här på Ragdoll i Fokus. 

Fri tillgång behöver inte en vuxen katt (inte en kattunge heller men de ska få äta så mycket de vill de första månaderna av sitt liv). Det går alldeles utmärkt att portionsutfodra dem 3-4 ggr om dagen. 

Bra är också att ge kycklingvingar (icke mörad) för tändernas hälsa och även fast man är vegetarian och tycker att det är äckligt så råder jag dig det och om katterna lär sig äta det. Det håller tänderna finare, mycket längre. Och nej, torrfoder som en del tillverkare påstår har ingen som helst funktion för tänderna. Det smular sig och lägger sig som en beläggning på tänderna som orsakar plack och tandsten. Precis som när vi äter tex. skorpor, mariekex och liknande.

I alla fall en gång i veckan skulle jag rekommendera kycklingvinge, eller kycklinghals, men man kan också ge revben.

[Twinnflower]
8/18/16, 7:12 PM
#10

Tack för info! Ska ta tag i detta genast :) Vanlig kycklingvinge man köper på Ica? Tillagad då? För kyckling kan väl innehålla någon farlig bakterie när den är rå.

[HundochKatt]
8/18/16, 8:19 PM
#11

#10 Absolut inte tillagat!! Du får ALDRIG tillaga ben om du ska ge det till katt eller hund, det kan direkt vara skadligt då benets struktur ändras vid tillagningen! Det splittras på ett helt annat sätt och blir svårare att smälta. Alla ben ska vara råa!

Salmonella risken är i det närmaste obefintlig om du ger svensk kyckling. Andra bakterier behöver man inte oroa sig för. Tänk vad katterna skulle äta i naturen, råttor, möss, fåglar…. 

Kycklingvingar finns i frysdisken bla Kronfågeln och det får inte vara mer än 0.2 g salt, då det är naturligt salt. Över det är saltmörat och det ska inte ges.  Det kan finnas färska vingar ibland.

[Twinnflower]
8/19/16, 8:28 AM
#12

#11 Okej! :) Tack!

[Isadolls]
8/19/16, 1:12 PM
#13

Man har olika uppfattning ang torrfoder…. Det viktiga är att se till att katten får i sig vätska. Finns mkt i blötmaten och sen kan man skaffa sig en vatten fontän som brukar vara uppskattat. Tänk på att ta en bra kvalité om du väljer torrfoder, helst spannmålsfritt.

Annons:
busybear
8/19/16, 1:47 PM
#14

Fråga en veterinär. Ta en guidad rundtur på Doggy i Vårgårda & besök deras testkennel med både hund & katt. Läs innehållsförteckningen och konstatera att torrfoder och burkmat innehåller ungefär lika  mycket råprotein procentmässigt sett, oftast runt 50% om det är bra kvalité. Googla, både på svenska och andra språk. Wikipedia funkar bra, bara du är källkritisk. Efter det kan du konstatera, vilket jag gjort, att skillnaden är minimal bara katten får i sig tillräckligt med vatten. Har du lust att följa kattens helt naturliga livsstil är det köttfärs (riktigt grovmalen) som gäller, plus gräs och eventuellt en insekt eller två om den lever helt inomhus. Katter är carnivorer med molarerna omvandlade för att kunna skära i rått kött, det är därför det ser så kul ut när de försöker tugga en mjuk skinkbit t.ex.

Så tycker jag, iaf…

Meow!

[HundochKatt]
8/19/16, 4:29 PM
#15

#14 Då det gäller foder så skulle inte jag lita på en veterinärs kunskaper i ämnet, om den inte på egen hand har läst vidare och lärt sig mer än vad fodertillverkarna lär ut. 

För det är så att veterinärer får en väldigt liten utbildning i näringslära för våra husdjur och den kommer mestadels från just fodertillverkarna och det säger sig självt, de vill sälja och tycker att just deras foder är bäst. 

En katt behöver dricka minst 0,5 dl vatten per kilo vikt. MINST! Och det är faktiskt väldigt få om någon som dricker så mycket. Betänk då att en Ragdoll kan väga tex. 6 kg och då ska den dricka minst 3 dl (snarare 3.6 dl) vatten per dag. 

Nej, det bästa är att skippa torrfoder helt och hållet just pga vätskebristen i fodret och för att det ska vara snällast mot kattens urinvägar.

Eliinn
8/19/16, 8:17 PM
#16

Kör bara på blötmat här hemma, Bozita och veterinärfoder som mina ena katt tyvärr måste äta just nu iallafall.

Sen jag gick över till blötmat så har min tidigare överviktiga katt sakta gått ner i vikt. Även jag rekommenderar att bara köra på blötmat. Säger jag som har en katt som fått opererats för urinstenar och ett tag pratades det om avlivning.  Om det bara är torrfodrets fel kan man inte säkert svara på men troligen en av anledningarna.

Torrfoder är precis som tidigare skrev, för kattägarens enkelhets skull vill jag också påstå nu när jag är mer påläst.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[HundochKatt]
8/19/16, 10:17 PM
#17

#16 Jag har haft många, många katter i mitt liv och flera av dem har tyvärr fått alltför tidigt problem med urinvägarna/njurarna och avlivats alltför tidigt. 😕

Ingen nämnde att det kunde bero på torrfodret de fick, men det är jag övertygad om att det hade en stor påverkan. Mina tidigare katter har jag aldrig sett dricka vatten speciellt mycket och inte heller nuvarande (dock får denna bara Barf och blötmat så behovet är mindre). 

Och varför gav jag torrfoder? Ja, jag visste inte bättre. Internet har jag inte haft i hela mitt liv som många unga har i dag och det är ju en stor informationskälla. 

Aldrig mer torrfoder!

Eliinn
8/19/16, 10:42 PM
#18

#17 Nej precis, man visste inte bättre tyvärr, djurbutikerna har alltid bestått av mestadeles torrfoder i alla dess slag, överallt finns reklam för torrfoder.
Djurbutikspersonal likväl som uppfödare och veterinärer föreslår just ett speciellt torrfoder osv…

Det är väl nu på senare tid som BARF och spannmålsfritt verkligen börjat synas och pratas om enligt min uppfattning iallafall.

Min katt som fick opereras fick visserligen lite blötmat också men torrfoder dominerade helt klart… Han drack jämnt ur kranen och jag tyckte alltid att det var så gulligt. Idag vet jag att det berodde på att torrfodret inte gav nån form av vätska (naturligtvis) och han därför behövde dricka stora mängder vatten. 
Idag äter han bara blötmat och har slutat dricka ur kranen (förutom enstaka gånger) då han får i sig mycket vätska i fodret.
På båda sätten fick han i sig vätska såklart men det känns mycket bättre att han får i sig mycket utav vätskan via maten istället :)

Så nej, aldrig mer torrfoder här. 
Torrfoder fungerar idag som godis :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Twinnflower]
8/19/16, 11:12 PM
#19

Tack för svar allihop! Vad sjukt att torrfoder inte är bra då… Har gett ett vanligt torrfoder i tron om att der ju är bra.. Men har en fråga! Hur har ni råd med att endast ge blötmat? En påse kostar 8 kronor och en katt behöver cirka fyra påsar om dagen om jag räknade rätt. Kostar 2100 kronor i månaden… Finns der något billigare sätt? Mjau blötfoder pratar jag om. Köpte på mig lite saker idag.

Eliinn
8/19/16, 11:22 PM
#20

Jag köper Bozita från internet där det är något billigare än i butik :) 
216:- för 16 st tetror på 370g.
En tetra räcker ungefär 1,5-2 dagar för en katt hos mig.
(Rekomenderad fodergiva för en katt på 4-5 kg är ungefär en hel tetra per dag men då min tjej behöver gå ner i vikt så får hon något mindre portioner, fast hon skulle nog inte orka en hel tetra om dagen ändå…)
Mjau ligger på samma pris har jag för mig, är ju samma tillverkare.

Blir 405 kr/mån om katten äter en tetra om dagen :)

Vetzoo.se, rekomenderar dem verkligen, snabba leveranser, bra priser. Aldrig haft nå problem med dem! Har leveransen av nån anledning blivit sen har dem meddelat och då har jag fått nån liten kompensering. som denna gång. Jag hade beställt en 10 liters kattsand men fick två 6 liters istället.
Hemleverans  kostnadsfritt  om du handlar för minst 500 kr utan att man behöver va hemma.

Visste inte att Mjau har portionspåsar, bara sett de i Tetra och konserv.
Tetrorna kostar väl 14-15 kr/st i butik och är förmodligen väldigt snarlikt med tetrornas innehåll.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
[Isadolls]
8/20/16, 6:36 AM
#21

kolla på zooplus brukar ha bra priser på blötmat i storpack😉

[HundochKatt]
8/20/16, 10:55 AM
#22

Mjau påsarna i box kostar ca 45 kr på Granngården, några kronor mer på ICA, så det blir inte 8 kr per påse då utan snarare runt 4 kr. 

Nu ger jag ju BARF till största delen och har Mjau som reserv när jag slarvat med att ta fram i tid fryst mat. 

I början medan han fick bara blötmat och smakportioner av Barf så köpte jag Mjau på tetra. Det gillade han, men köpte en tetra häromveckan när påsarna var slut och tyvärr gillar han inte den längre sedan de gjort om receptet. Tidigare var det snarlika produkter i tetra och påsarna, men verkar inte vara så längre.

[Twinnflower]
8/20/16, 2:35 PM
#23

#20 Tack för tipset! :) Joo jag var inne på djurmagazinet igår och det fanns portionspåsar 🙂

#21 Tack :D

#22 Hittade bara Mjau i portionspåse, inte i box 😕 Jag var på djurmagazinet. Får kika på granngården :) tack!

[HundochKatt]
8/20/16, 5:21 PM
#24

Förlåt skrev fel, jag menar ÖB har Mjau i box. Granngården har Bozita. 

Redigerad: Granngården har också Mjau i box numer.

[Twinnflower]
8/28/16, 5:45 PM
#25

#24 Tack! :)

Hittade förresten den här gamla tråden http://siames.ifokus.se/discussions/4d716e46b9cb46222107f01f-orijen-bra-eller-daligt där en person skriver:

Jag tycker att Orijen är ett direkt olämpligt foder till katt pga fiskinnehåll, men även pga innehållet av lakrits som är giftigt för katter.

Stämmer detta??

[HundochKatt]
8/28/16, 8:12 PM
#26

Fisk är ju inte kattens naturliga föda. Dessutom är det allergent samt kan innehålla thiaminas. Det krävs också extra E-vitamin i regel. Så ja, fisk kan vara olämpligt att ge katt på daglig basis. Däremot kan man ge fisk/laxolja med tillskott av E-vitamin. 

Lakrits är giftigt för katter har jag för mig (även för människor i alltför stora mängder).

[Twinnflower]
8/28/16, 9:25 PM
#27

Det är ju inte kyckling eller höna heller ju men det finns i många foder :o Är Orijen inte bra då alltså?

Annons:
[HundochKatt]
8/28/16, 10:02 PM
#28

Kyckling och höna är inte lika allergent såvitt jag vet. 

Orijen finns väl i bara torrfoder? Och det i sig är inte bra för katt. 

Och nej skulle det vara blött så är det inte något bra foder med både fisk och lakrits (har dock inte kollat innehållsförteckningen själv utan litar på det du skrivit).

[Twinnflower]
8/29/16, 9:51 AM
#29

Ja, torrfoder :) Men det finns ju folk här ovan som säger att orijen är bra?? Jag ger dom blötmat nästan varje dag så orijen är bara utöver så de alltid har mat framme.

[HundochKatt]
8/29/16, 10:21 AM
#30

Det får stå för dem. Jag har min åsikt om torrfoder för katt, baserat på de kunskaper jag har idag. 

Sedan är det upp till var och en att välja vad de vill ge sin katt. Men torrfoder är INTE bra för katten i längden. Just pga avsaknad av vätskan som katten behöver i sin mat. Det påverkar urinvägarna alldeles för mycket. 

Jag skulle aldrig rekommendera torrfoder idag, till en katt. 

Att en del tycker att Orijen är bra, kanske beror på att de inte läst innehållsförteckningen och inte heller har kunskapen om just fisk till katt och lakritsrot.

[Twinnflower]
8/29/16, 10:27 AM
#31

Okej… Så du tycker man enbart ska ge blötmat? Vill inte vara den som är den men det blir ju väldigt dyrt 😕 Fast kattens mående går först absolut. Skulle katten alltså må bra på enbart Mjau-blötfoder? Tycker du inte man kan ge torrfoder i liten mängd?

[HundochKatt]
8/29/16, 10:35 AM
#32

Ja, jag tycker att man ska skippa helt torrfoder och bara ge blötmat (och/eller Barf) Möjligen att man kan ge torrfoder som godis någon gång ibland och då menar jag godis och inte hela mål. 

Mjau blötmat är inte så dyrt. Det finns ju i både tetra och burk, förutom portionspåsar. Men det beror ju på vad katten vill äta av det också.  Sedan finns ju också Bozita på Granngården som är likvärdigt eller något bättre (samma tillverkare), dock har jag inte koll på priset. 

Det är bra att ge i alla fall en kycklingvinge i veckan för tändernas skull.

[Twinnflower]
8/29/16, 10:39 AM
#33

Tack! 🙂 Jag som precis beställt en säck med Orijen 😭 Bozita it is då! Hur kommer våra katter tycka om att inte ha mat framme jämt då… Det har de ju haft nu i deras 2,4 åriga liv 😛 Ger man morgon och kväll då eller? Eller morgon, direkt efter jobb och sen kväll? Och hur länge kan blötmaten stå framme innan den blir dålig? Hur mycket behöver de per dag? De väger mellan 3.5 och 4 kg.

Annons:
[HundochKatt]
8/29/16, 10:57 AM
#35

Ja, en rå kycklingvinge som varken är kryddad eller mörad med salt. O,2 g är naturligt salt så det får det vara men inte över det. Finns i frysdisken (Kronfågeln bland annat) och kan ibland finnas som färskt. Köp bara svensk kyckling. 

En katt vänjer sig vid att få mat utportionerat. Min katt får mat 2-3 ggr om dagen (ibland 4 om han snor från hundarna). Så du kan ge på morgonen och sedan när ni kommer hem från jobbet/skolan och på kvällen. 

Hur mycket blötmat de ska ha, har jag inte så stor koll på då jag ger huvudsakligen Barf och det är lite mindre i mängd än blötmat. Blötmaten kan stå framme ganska länge faktiskt men så småningom, när man börjat med att portionsutfodra så brukar de äta upp maten på en gång. Speciellt om de har byggt upp hungern emellan målen. 

Du kan också ge  Mush Vaisto Cat. Det är fryst rått kött i rätta proportioner och då kan man ge generellt 1 bulle/kg katt. 

http://www.mushbarf.com/sv/produkter/vaisto-cat

Apropå rått kött som ex. kycklingvinge. En del katter hugger in direkt på det, medan andra behöver lite tid att lära sig att äta sådant. Då kan du klippa sönder i mindre bitar vingarna tex. med en sekatör. Ge inte upp för de flesta katter brukar uppskatta det till slut. 

Synd att du redan har beställt Orijen.

[Twinnflower]
8/29/16, 11:25 AM
#36

Tack så mycket! :) Då borde det ju inte bli några problem i framtiden. Jag hittade något sätt man kunde räkna ut det på och kom fram till att våra kan dela på ett sånt där 370 g pack var om dagen! De väger 4 kg men skulle nog må bra av att väga ett par 100 g mindre. Inga påsar under magen men revbenen känns inte och ryggraden känns bara om man trycker hårt på den ena. Så blir nog ganska lagom med ett sånt paket om dagen! Åh, ska man då ge fyra bullar om dagen och så räcker det sen eller hur funkar det? 

Rosie kommer nog hugga in direkt men vår lilla Lilly kan inte ens äta små nötfärsbitar om vi inte delar det jättemycket åt henne… Får skaffa en sekatör =) 

Ja…

[HundochKatt]
8/29/16, 1:41 PM
#37

Ja, då det gäller Mush så ska katten äta 4 bullar om dagen om den väger 4 kg. Men det är generellt och något att utgå ifrån. Energibehovet är ju olika från katt till katt beroende på ålder, aktivitetsnivå, kastrerad eller ej osv. 

Det kan ju variera blötmaten och Mush + kycklingvingar.

[Twinnflower]
8/29/16, 2:17 PM
#38

Ja precis! :) Är mush bättre än bozita blötmat?

[HundochKatt]
8/29/16, 6:18 PM
#39

Ja, det är ju som Barf. Och det bästa man kan ge sin katt idag om man inte vill eller kan göra egen Barf.

[Twinnflower]
8/29/16, 7:00 PM
#40

Så man skulle kunna ge de där bollarna varje dag istället? Är det ett bra barf-recept? :) Ursäkta om jag är jobbig med mina frågor 🤪

[HundochKatt]
8/29/16, 7:58 PM
#41

Fråga på! Det är ju på det sättet man lär sig…👍

Ja, du kan enbart ge Mush om du vill. Men också kycklingvinge för tändernas skull. 

Jag blandar min egen Barf och har alltid Mjau portionspåsar hemma, ifall jag som nämnt glömt tagit fram ur frysen i tid. Det händer då och då… 🤫 

Så om du vill så kan du ju göra samma sak men ge då Mush Vaisto Cat istället för egengjord Barf. + kycklingvinge.  

Du kan ju dela en vinge till dina 2 katter och ge två gånger i veckan. Hitta det sättet som fungerar för dig och dina katter. 

En äggula kan vara bra att ge ibland också som extra vitamin boost.

Annons:
[Twinnflower]
8/31/16, 7:21 PM
#42

#41 Hehe tack :D Vad bra =) Då kanske jag kan varva lite! Jaa det får jag prova i helgen :) Ska man ge äggulan rå eller kokt då? Dum fråga kanske men jag har ingen aning :o Känns inte som de skulle gilla den rå?

[HundochKatt]
8/31/16, 8:29 PM
#43

Det ska givetvis vara rått. En del katter älskar det och andra inte. Min är lite svår med äggula, förutom när han var bebis, då smaskade han i sig gulan. Å andra sidan så har han ju blivit mer kräsen i maten, trots variation i Barfen. 🤔 Lite tror jag får skylla på min särbo här faktiskt… han skämmer bort mina djur med pålägg, skinka och leverpastej, samt lite ost. Hrmmm…..

En del äter gula om man blandar i blodpulver (inte den man har till trädgård utan för djur), medan andra fungerar det inte heller på. Andra gillar bara ekologiska ägg.

Ja, man får prova sig fram vad katten gillar. Dock kan det vara lite lurigt i början för en vuxen katt. Alltid lättare med rått för en kattunge. Men ge inte upp!

Swerina
9/1/16, 10:30 PM
#44

Min katt har fått torrfoder när han var bebis och nu håller jag på att fasa in mush avisto köttbullar. Han älskar köttbullarna! Han får dock rätt snabbt dålig mage så jag har varit väldigt noga med att inte börja ge köttbullarna för snabbt. Började med en halv köttbulle varje morgon i en vecka. Sedan en hel varje dag i en vecka osv. Nu får han 3 st varje morgon. Blir att han ska ha 6 st köttbullar då han väger 6 kg! 

Han ÄLSKAR sina köttbullar. Det jobbiga är att han inte klarar av när de är frysta. Har jag lämnat de frysta i skålen på hans matställe, är köttbullen någon helt annanstans i köket sen. Han måste ha dom tinade!

[HundochKatt]
9/1/16, 10:54 PM
#45

Det är få katter om än någon som äter mat direkt från frysen. De bör tinas först och en del kan äta kylskåpskallt men andra vill ha rumsvarmt. De tinar ju ganska fort bara man kommer ihåg att ta fram dem. ;)

Sanjica
9/8/16, 9:57 AM
#46

#0  Tänkte på det med barf. Jag har själv barfat min katt på egen hand, men numera använder jag mig av Mushs produkter. Dem är färdiga, utan tillsatser. Det är också biologiskt anpassad rå föda. Då slipper du göra det på egen hand. Är det något du kan tänka dig?

Istället för torrfoder kan man ge kycklinghalsar (också Mush), som passar både hund och katt. Det gynnar deras tandhälsa då dem får arbeta med tänderna. Min ragdollhona älskar det. Hinner barf maten inte tinas, ger jag Sockan mjau blötmat på tetra (ingen fisksmak dock). Också ett bra alternativ.

Att barfa sin katt är det bästa man kan göra, anser jag. Sedan menar jag inte att man är en dålig ägare om man utfodrar med torrfoder. Alla gör olika. 

Skickar lite länkar om Mush, om du är intresserad. Jag vet inte om någon tipsat dig om detta. (Men i ärlighetens namn orkar jag inte scrolla och läsa igenom allt. 😉) Lycka till!

http://www.mushbarf.com/sv/var-hundmat/mush-barf-basicr/mush-barf-basicr-renben-15-kg  (Kycklinghalsar)

http://www.mushbarf.com/sv/produkter/vaisto-cat  (Barf bullar i olika smaker)

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
9/8/16, 10:02 AM
#47

Ursäkta, nu läste jag att HundochKatt tipsat dig om Mush…Men men mina tips är ytterligare en bekräftelse på att barf är hälsosamt för katter. 👍

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[Twinnflower]
9/8/16, 5:37 PM
#48

Tack för tipsen!! :) Ska nog varva mush och mjau blötmat. Har ni tips på hur man lättast mäter upp mjaumaten? Våra tjejer kan dela på ett tetrapack om dagen men hur ser man smidigast till att det blir jämnt fördelat? Har ni tips?

Annons:
[HundochKatt]
9/8/16, 5:49 PM
#49

Väga om man ska vara jättepetig. Annars kan du ju sleva upp en "sked för dig och en för mig"… metoden. Annars skulle jag bara höfta. Det jämnar ut sig i längden.

[Isadolls]
9/10/16, 8:22 AM
#50

# 28 Vill bara till lägga att det är oftast Kyckling katterna blir allergiska mot, säkert på grund av att de flesta blötmat också baseras på just kyckling….tycker det är viktigt att variera kosten till katterna….har själv kört med anka, kalkon ,lax , kött,fisk….använder man olika så tror jag då kommer ifrån mkt med mat allergier…

[Isadolls]
9/10/16, 8:24 AM
#51

Mjau och Bozita blötmat är inte nåt jag använder då mina katter bli dåliga i magen av detta, finns MKT  bättre blötmat som katterna inte blir dåliga i magen av…

[Twinnflower]
9/10/16, 10:12 AM
#52

#49 Jaa, men svårt att veta tycker jag 😕 

#50 Okej! Får använda olika smaker då 🙂

#51 Vadå för blötmat? Det är ju individuellt med magen, tror du inte det mer är dina katter som är "problemet", inte blötmaten? Att de kanske är ovanligt känsliga?

[Isadolls]
9/10/16, 11:15 AM
#53

Nej mina katter är inte speciellt känsliga, men ser skillnad på deras magar beroende på blötmat….

[Twinnflower]
9/10/16, 11:30 AM
#54

Vilken blötmat rekommenderar du då?

[Isadolls]
9/10/16, 11:57 AM
#55

Applaws, Shesir, Almo nature, Cosma nature m. m. Kör oftast med dem som ser ut som rent kött, inte med massa tillsatser..

Annons:
[Twinnflower]
9/12/16, 4:17 PM
#56

#55 Tack för tipset! Men Mjau har väl inte tillsatser i? =) 

Finns det någon vänlig själv här inne som skulle vilja länka till studier/trovärdig fakta på att torrfoder inte är bra? Och vad för skada det kan göra på katten? Håller på att konvertera min svärmor till att bojkotta torrfoder :)

[HundochKatt]
9/12/16, 6:53 PM
#57

Kanske denna sida kan vara till hjälp! Där står allt möjligt om vad katten ska äta och inte äta osv. Lycka till med att få din svärmor att bojkotta torrfoder! 

Det är ju för kattens bästa!

http://feline-nutrition.org/

Och nej, Mjau har inga tillsatser, mer än möjligen cassia gum (geleringsämne).

[Isadolls]
9/12/16, 10:32 PM
#58

Vad som finns nermalt i mjaus blötmat vet jag inte.. Men blötmat där du ser själva köttstrimlor tycker jag känns som rent kött än det som ser ut som en enda gegga??

[Isadolls]
9/12/16, 10:38 PM
#59

Mjau inne håller kött och köttbiprodukter…… http://www.zoomassan.se/foder/kottbiprodukter.htm

[Isadolls]
9/12/16, 10:41 PM
#60

Det är ju detta jag menar…. Inte rent kött!!

[HundochKatt]
9/13/16, 1:48 PM
#61

Vad är kött och köttbiprodukter för något då? Om det inte är rent kött? 

🤔

Det som du ser som kött med strimlor, är malt och pressats ihop och sedan skuret i bitar. Precis som Mjau är, fast formen är annorlunda. 

Du ska inte tro att de använder typ fransyska till djurmat. Det är rester som blir över efter att man tagit det man ska till humankonsumtion. 

Det är helt klart missvisande (falsk marknadsföring enligt mig) med köttbitar på bild på förpackningar, det är inte sådant som de har i själva produkten.

All påläggskinka man kan köpa är inte "rent kött" enligt ditt synsätt. Det är malt och hoppressat, men är det mindre kött då?

[Isadolls]
9/13/16, 5:30 PM
#62

Märks att du inte testat ex. Applaws blötmat då hade du sett skillnaden….😉

Om du kollar på länken ser du vad köttbiprodukterna innehåller…

http://www.zooplus.se/shop/markesfoder/applaws_shop/applaws_vatfoder_katt/581650

Inte några köttbiprodukter….

Annons:
[Isadolls]
9/13/16, 5:31 PM
#63

köttbiprodukter….

Innehåller den Köttbiprodukter, animaliska biprodukter?

Det vill säga något av följande:

  • Malda hovar, klövar och klor.

  • Nedmalda tänder.

  • Malet skelett.

  • Rensad tarm och urinblåsa.

  • Hud, förutsatt att den inte behandlats med kemikalier.

  • Könsorgan

  • Ryggrad, hjärna och inälvor.

  • Ögon och öron.

[Isadolls]
9/13/16, 5:32 PM
#64

Vill du ge detta till dina katter??

Inte jag i alla fall 😮

[HundochKatt]
9/13/16, 6:28 PM
#65

#62 Jag fick mig ett gott skratt. 

För det första, det jag kan se på bilderna är tonfisk och det ser ut sådär. 

För det andra så är det en skröna och skrämselpropaganda,  att det innehåller hovar och klövar och tänder  Bitar av klor har man dock funnit tidigare i Fodax hundmat, men det är fågelfötter och alldeles utmärkt mat för både hund och katt.  Själv ger jag kyckling och kalkonfötter till både hund och katt men klipper bort klorna för jag själv tycker att de ser otäckt vassa ut. Inget som skulle skada dem eftersom det är rått, men för min egen del så tar jag bort dem.

Malet skelett är inget fel för det tillför kalcium som är oerhört viktigt. Alltså ben!

Tarmar använde man till att göra korv på förr och det förekommer fortfarande  (bla fläskkorv) så det är inget fel i det. Urinblåsa tror jag inte ett dugg på men testiklar kan möjligen förekomma och jag vet att en del ger det till hund. Vilket jag inte gör, då jag själv inte vill hantera det. 

Hud tar man bort i slakterierna och en del, beroende på djurart kastas och en del bereds till fällar och skinn. 

Ryggrad består av ben  och med det kalcium och kött. 

Hjärna sägs vara bra mat för djuren, själv ger jag inte det men vet många som ger det då de ger hela huvuden. Och tänk vad katten äter i det vilda! Hela möss, råttor och fåglar och de äter ibland upp huvudet också. 

Inälvor är nyttig mat. Lever är ett måste, njurar är väldigt bra också, hjärta är toppen för taurinet. Lunga är helt ok också. 

Grisöron ges ju gärna till hundar och en del kan ge det till katter och jag själv torkar dem till hundarna (katten vill inte ha) när jag kommer över färska öron. 

Ögon är inte helt fel heller. 

Så det var många fel där och den som skrivit det har ingen aning om vad Barf är. 

Kött och köttbiprodukter är väldigt bra mat för katter. Men grönsaker har inget större värde för katten, som jag ser att bla Applaws har (pumpa såg jag i alla fall utan att ha gått igenom ingredienserna ordentligt. Grönsaker är bara billig utfyllnad och katten behöver det inte för den kan inte tillgodogöra sig näringsämnen från det. 

Jag själv Barfar som är bekant och så ger jag Mjau påsar ibland. Jag tar hem när det är säsong alla möjliga slaktrester och ser vad det är som kasseras efter att man tagit reda på det som går till humankonsumtion. Du skulle bli förvånad vilket fint kött man får ibland. Bara för att det är seniga eller sega bitar så kastas det men går alldeles utmärkt att ge djuren, antingen malt eller hela bitar. Inälvor är ju bara toppen och oerhört viktigt för djuren. Så ja, jag ger gärna köttbiprodukter till mina djur.

[Isadolls]
9/13/16, 7:12 PM
#66

Ja svårt och inse att andra kan ha rätt?? 

Detta är min åsikt om vad rent kött är….inte massa ben och tänder i maten.

Bara för att du Barfar tycker du andra ska göra detta, lägger ut det som propaganda att det är det enda som är rätt för katten….tyvärr finns det folk som inte håller med dig, och jag har även haft djur i stort sett i hela mitt liv, tråkig attityd ifrån en som ska vara Sajtvärd tycker jag….

[HundochKatt]
9/13/16, 10:03 PM
#67

# 66 Och du tycker att den kritiken förtjänar jag? Är det inte ett påhopp du gör eller? Finns ingen som helst anledning för dig att bli otrevlig!

Självklart vill jag att alla katter ska äta den bästa möjliga maten och självklart propagerar jag för det jag tror på. Men det finns ingen som helst anledning för dig att bli tjurig och gå till angrepp!

Härmed tilldelas du en varning!

[HundochKatt]
9/13/16, 11:00 PM
#68

Apropå det här med foder så spelar inte bara innehållet roll i mitt val. Utan också var det tillverkas. Själv föredrar jag svenskt, eller mestadels svenskt. Vet att Mjau hade ingredienser från annat land som jag inte minns, men kanske Tyskland. Det var för att de inte får tag på alla ingredienser här till sin mat. 

Applaws tillverkas i Thailand (!!), dessutom är det ett kompletteringsfoder och inte helfoder. 

Schesir tillverkas i Italien. 

Cosma Nature är också ett kompetteringsfoder, men jag kan inte hitta var det tillverkas. Men inte är det i Sverige i alla fall. 

De andra som räknats upp har jag inte kollat men för mig spelar det ingen roll hur "bra" ingredienser en tillverkare påstår att det är i produkten om det tillverkas exempelvis i Thailand. Miljöförstöring att frakta det hit samt, jag litar inte på djurhållningen i andra länder än Sverige, Finland och Norge. För att inte tala om salmonella och annat som kan finnas i råvarorna….. Nej, då ger jag hellre köttbiprodukter.

[Twinnflower]
9/14/16, 10:25 PM
#69

#66 Jag har ingen aning om vad som är bäst så tänker inte uttala mig om det, men det jag vet är ju i alla fall att det är bättre att försöka argumentera för sin sak istället för att säga "så här är det".  Det är väl bättre att du kommer med trovärdiga argument till varför du har rätt istället för att bara säga att HundochKatt har fel? 🙂 

Tråkigt att det blev osämja tycker jag. Vi alla vill ju bara det bästa för våra katter…

Annons:
[HundochKatt]
9/15/16, 12:10 AM
#70

#69 Tack! Det tycker jag också. 

Hur som helst så finns det vetenskapligt stöd för mina påståenden att Barf/rå föda för katt är det bästa man kan ge. Bla på felinenutrion.org .  Men givetvis passar det inte alla, för man måste också veta vad man gör. Det är inte bara att slänga till dem köttbitar och tro att det är tillräckligt. 

Men som bra alternativ till egengjord Barf finns numer ett utmärkt helfoder som liknar Barf och det är Mush Vaisto Cat. Då behöver man inte ha den kunskapen man behöver när man barfar men ändå kan ge utmärkt mat. 

Vill man inte heller ge det av någon anledning så finns det bra blötmat, utan spannmål, socker och vegetabilier och det är Mjau som också är svenskproducerat. 

Faller det inte katten i smaken eller den inte "tål det" så anser jag att all blötmat duger, men givetvis vill man ju se till innehållet också och att det är ett helfoder.  För enkelhetens skull. Ja, jag rekommenderar t o m blötmat med spannmål och grönsaker långt före torrfoder som jag anser att en katt inte ska äta alls. 

Så man måste inte Barfa för att ge den bra mat, men uteslut torrfodret för kattens bästa. Finns ingenting i torrfoder som är bra tyvärr, utan alla som tror det är grundlurade. (Även jag har varit det.) Men man måste nog vara intresserad och läsa på för att förstå att det faktiskt inte är så bra med torrfoder som fodertillverkarna vill ha det till. 

Och så "propagerade" jag igen för Barf och bra mat för katten. 😉

[HundochKatt]
9/15/16, 4:14 AM
#71

Jag har inte riktigt hunnit gå in på denna sida som det länkades till ovan 

http://www.zoomassan.se/foder/kottbiprodukter.htm

Men nu gjorde jag det. 

Det är skrämmande egentligen hur man kan skriva något sådant utan mer kött på benen! Det mesta som står på  sidan är bara okunnig rappakalja! Någon har skrivit det som tror sig kunna en massa om foder…

Jag bryr mig inte om torrfoder delen men överst står det så här om blötmat:

"Eller burkmat med 4% kött, köttbiprodukter, spannmål och 82 % vatten?"

Om man läser tex på Mjau (har bara påsar hemma) så kan det stå tex Kött och köttbiprodukter (varav 5  % kalkon). 

I vissa kan det stå 4 %, men just på denna står det 5 %. Lagen säger att det måste vara minst 4 % av ett djurslag för att det som i det här fallet får kallas för kalkon.  Det innebär inte att det är bara 4 % kött och köttbiprodukter! Utan handlar bara om smaken. 

I Mjau vet jag att det är bara kött och köttbiprodukter. Inget spannmål eller grönsaker som utfyllnad. 

Som jag skrivit i inlägg #65 så är inte köttbiprodukter något dåligt, även fast det finns folk som uppenbarligen verkar tro det. Köttbiprodukter är resterna av ett djur som slaktats och man har tagit reda på allt som går till humanföda. 

Köttbiprodukter innehåller allt möjligt. Det kan vara hjärta, lunga, köttputs. lever, njure, mellangärde (fint muskelkött) m.m. samt ben. Den som varit med och slaktat någon gång vet ju att man tar ur djuret och behåller lever, hjärta och njurar. (beroende på djurslag), för det kan gå ibland som människoföda.  Man tar av huvudet och klövar/fötter och kasserar det (utom grisfötter) och därefter flår man den och så får kroppen hänga och möra till sig några dagar innan man styckar den. Innanmätet är oerhört känsligt, så det går inte att spara hur länge som helst (tex. mellangärde och lunga) om det inte fryses. När kroppen styckas så tar man till människoföda det som går beroende på djurslag, stekar, fileér, kotlett etc. Resten blir köttbiprodukter och går till djurföda. Dvs. köttputs (senor, hinnor, köttslams), ben med muskelkött på (det som är närmast benet är nästan alltid muskelkött).

Med risk att jag upprepar mig men, en katt kräver taurin eftersom den inte kan tillverka det själv som hunden och vi människor  och det får man från allt kött förvisso, men en rik källa på taurin är hjärta (muskelkött). Lever krävs för A-vitaminets skull och ben krävs för kalciumet. Fosfor (som finns i kött) och kalcium (ben) behöver vara i balans för att inte skada katten (eller hunden). Att då skriva att man inte vill ge köttbiprodukter till sin katt är ju helt galet för den behöver allt det som jag nämnt här. Köttbiprodukter innehåller också kött och är inte bara "skiten" som vissa verkar tro. Och den person som skrivit skrämselpropagandan. 

Jag skulle vara mer rädd för "konstigheter" i foder från utlandet (ex. Thailand, Italien etc.) då jag inte litar på fodertillverkare i andra länder. Här i Sverige vet vi ju att även om det inte är helt perfekt så kontrolleras det på ett helt annat sätt av jordbruksverket. 

Sedan har vi det här med vatten. Kött innehåller ca 65 - 75 % naturligt vatten och det är precis som det ska vara för en katt, då den har bristande törstreflex av naturen. Den är alltså designad för att få merparten av sin vätska från födan. En mus tex. innehåller ungefär den mängden vatten. Så om en produkt innehåller 82 % vatten som det stod i länken så är det ju bra! Till skillnad mot torrfoder som innehåller 8-10 % vatten. 

Det står ungefär "varför ska man bära hem vatten, när det finns i kran". Det resonemanget hade även jag när jag inte visste bättre. (När jag var ung så fanns inte dator och internet så man kunde ta reda på saker). Det är ett galet resonemang inser jag nu, eftersom jag lärt mig mer om kattens funktion och behov.

Det står att man kan lägga torrfoder i blöt. NEJ! Inte om det innehåller någon form av vegetabilier som ex. spannmål. Detta för att det kan innehålla mögelsporer. Och blötlägger man det så kan det fort bli giftigt för katten! 

Det står att katten ska äta kött och det är riktigt, katten är utpräglad köttätare. Men det innebär inte att det ska vara bara oxfilé, nötstek, kycklingfileér och sådant. Utfodrar man katten med bara rent kött enligt här ovan så uppstår det brister. En katt behöver som nämnt också tillräckligt med taurin, lever och ben! Det är det absolut viktigaste och så variation om man gör maten själv och inte ger kommersiellt helfoder. 

Så jag ber er att ta det som står under länken där med en nypa salt, i synnerhet det om köttbiprodukter, vatten och blötläggning av torrfoder. 

Kan också förtälja att jag har varit i kontakt med Mjau för några månader sedan, i ett annat ärende och vi kom att prata om köttbiprodukter och vad det verkligen är. Jag fick det förklarat enligt ovan (vilket jag i och för sig visste redan) och att det är en kontrollerad anläggning som maten tillverkas i. Det är svenskproducerat och det mesta är svenskt kött. Dock är det tex. Anka (och kanske något mer) som är från Tyskland (tror jag det var) just pga att de inte fick tag på det i Sverige i tillräcklig mängd. Deras mål är att det ska vara svenskt och det mesta är det också. 

Som sagt var, strunt i skrämselpropagandan, för det är inte helt sant utan helt klart överdrivet.

[Isadolls]
9/15/16, 8:33 PM
#72

Det enda som jag hade i tanken var att länka till vad just kött biprodukter är

och ingenting annat….precis som du inte tyckte om mitt sk. påhopp uppskattar jag inte ditt heller….

[HundochKatt]
9/15/16, 8:59 PM
#73

#72 Jag tycker inte du kan kalla det för påhopp, när jag presenterar upplysande fakta, inte bara för dig utan även andra som läser och är intresserade.

Du anklagade mig för att ha tråkig attityd, men det tycker jag faktiskt att du har i och med inlägget #66 och det är inte alls första gången! Därmed tilldelade jag en varning. Och eftersom du skrev här på ett ett så fult sätt istället för att skicka PM till mig, så tog jag det på plats! 

Man kan  diskutera men då bör man ju också kunna presentera trovärdig fakta, och inte komma med påhopp som du gjort, när du inte hade så mycket mer att komma med. Den sidan som du länkade till är inte trovärdig. Vissa saker var sant men det allra första och i rutan är bara en åsikt och skrämselpropaganda. 

Och det vill jag inte någon ska tro på och i synnerhet inte när det gäller Svensktillverkat foder (samt Norge, Finland), då dessa tre länder har bra djurhållning samt kontroller. 

Vill också påpeka att även om du inte själv är intresserad av Barf och bra mat till katt så finns det uppenbarligen andra som är det. Och så länge det frågas om Barf/bra kattmat så kommer jag att delge mina kunskaper och åsikter. Därmed inte sagt att jag kan allt, men jag kan dela med mig av det jag hitills lärt mig. 

Vill man inte läsa så är det bara att låta bli!

Silvestris
9/25/16, 9:17 AM
#74

#63 Den där "faktarutan" är inte sann. Korrekt information om vad som får kallas animaliska biprodukter kan man få via SJV. Hjärna och ryggrad får inte användas i varken livsmedel eller i djurfoder. Det klassas som riskavfall sedan BSE-katastrofen på 90-talet. I övrigt undrar jag vad problemet med inälvor och ben är? Det är fundamentala råvaror för en balanserad kost när man BARFar sin katt. Ben är den naturliga kalciumkällan. Vad är det gör fel på tex. lever och njure? Extremt näringsrika råvaror (som f ö människor också äter).

[HundochKatt]
9/25/16, 12:06 PM
#75

#74 Tack Silvestris! 🙂

Det med ryggrad visste inte jag (missat eller glömt) så då fick jag lära mig något nytt. Hjärna vet jag att man inte använder i komersiellt djurfoder, men jag vet att en del som Barfar hund ger gärna hela huvuden av tex lamm.

[Djupdal]
9/26/16, 1:22 AM
#76

Om jag inte minns fel så innehåller exempelvis Mjaus blötmat exakt 0% kött. Behöver absolut inte vara något konstigt med det, men jag tror faktiskt att många inbillar sig att kattmatsburkarna de bär hem innehåller åtminstone någon liten procent av sånt som får kallas kött. :)

Annons:
[HundochKatt]
9/26/16, 2:39 AM
#77

0 % kött? Jamen jisses…. finner inte ord. Men varför inte kontakta Mjau istället för att sprida dumheter? Då får ni veta hur det ligger till. 

0 % kött… ja, jisses alltså!

[HundochKatt]
9/26/16, 2:55 AM
#78

Det är då synd att jag har haft datahaverier och förlorat konversationer med Mjau, i så fall skulle jag kunnat återge exakt konversationen. 

Att påstå att Mjau har 0 % kött är horribelt. Kött är inte bara en fransyska!

Hjärta är muskelkött - mycket fint kött och kanske ännu finare än ovannämnda enligt många i alla fall. Rökt älghjärta är ju enligt många en delikatess!

Mellangärde - diafragman innehåller mycket kött, ja, så bra kött att man mycket väl skulle kunna steka upp en bit åt sig själv. 

Kållappen innehåller väldigt fint kött. Faktum är att jag åt det i helgen, för första gången och det var mycket mört och gott,  men för det mesta brukar det gå till färs och djurmat. 

Kind är fint kött även det, vilket jag också har ätit. 

Runt strupen och nedåt finns det fint kött. 

Sist men inte minst (jag kanske har glömt någon detalj) så är det som är närmast ett ben muskelkött! Det är där exempelvis fransyskan, ytterlår, innalår, entrecote m.m. sitter och hur petig man än är (och slakterier är inte så petiga kan jag lova) så får man inte bort allt kött. 

Det är bland annat sådant här som går till djurmat! Det är inte fina köttbitar som vi människor äter. Skulle det vara så, så skulle djurmaten bli ännu dyrare än vad den är! 

Kyckling är dock väldigt billigt, så där kan jag tänka mig att det kan bli mer av hela kycklingen, speciellt om det är överskott. Men inte av nöt, gris, vilt, lamm. anka etc.

Och det är just därför de flesta foder är idag kycklingbaserade, för det är billigast.

[Djupdal]
9/26/16, 9:55 AM
#79

#77 #78 Säg gärna till när du kollat. 0% av ingredienserna i Mjau får kallas kött. Så får vi se om jag spridit dumheter.😉 Tror jag läste det på Doggys egen sida faktiskt, under typ "frågor o svar".

Men det hindrar som sagt inte att Mjau är jättebra kattmat.🙂

[Djupdal]
9/26/16, 11:13 AM
#80

Doggy såldes tydligen förra året av Lantmännen till ett Litauiskt investmentbolag, råkade jag se nu när jag googlade efter den där 0%-riktigt-kött-informationen. Hade jag ingen aning om faktiskt. Kan ju hända att det Litauiska investmentbolaget sedan uppköpet krävt mera riktigt kött i sina recept, och att man därför blivit tvungna att ta bort 0%-informationen.😉

[HundochKatt]
9/26/16, 12:09 PM
#81

#79 Nej, 0 % får inte kallas för kött. 

Står det Kött och köttbiprodukter så är det just vad det är. Det är alltså kött och köttbiprodukter. = Kött. 

Det tillverkas i Sverige och här har vi stränga regler att följa. 

Står det på en förpackning att det är smaken Nöt tex. så måste det enligt svenska regler vara minst 4 % kött av just det djurslaget, annars får det inte kallas för Nöt. Resten kan vara tex. Kyckling. 

Samma med lamm osv.

Mjau innehåller 100 % animaliska proteiner, hur får man det till animaliskt om man inte har kött i???? Kan du svara på det? 

Jag har Mjau påse framför mig, denna smak kallas för Kalkon. Och det första som står där är "Inget tillsatt socker eller annat onödigt" dvs. inte en massa utfyllnad av spannmål och vegetabilier. Sedan står det att den är gjord på 100 % animaliska proteiner. 

Sammansättning: Kött och animaliska biprodukter* (varav kalkon 5 %), mineralämnen, cikoriainulin (0,1%)**.

* Naturliga råvaror.

** Cikoriainulin är utvunnet från Cikoria - en örtliknande planta med fina blå blommor. Cikoriainulin har en prebiotisk verkan då det stimulerar tillväxten av de goda bifidobakterier i matsmältningssystemet samtidigt som det bygger en barriär mot patogena bakterier. Bidrar till en god matsmältning och ett gott välbefinnande.

Det är 82 % vatten i produkten. Varav ca 65-75 % är naturligt då det är den mängden som finns i kött. Resten kan jag tänka mig att de tillsatt för att få till den där gelén. Och vatten är definitivt inte dåligt för katten, utan tvärtom!

Du har drömt, för det är då inget företag som använder "exakt 0% kött" om de inte tillverkar veganfoder. 

Jag bifogar ett klipp ur ett mail jag fick svar på idag från Mjau: 

"Tack också för att du uppmärksammade oss på detta. Har varit inne och kollat och det verkar som personerna i gruppen börjar korrigera detta felaktiga påståendet om vår mat. Det är bra. Givetvis innehåller vår mat kött. Värnar man om svenska råvaror och svensk tillverkning är det Mjau man ska köpa. Att frakta kattmat över hela jorden och att det tillverkas med utländska råvaror betyder antibiotika och sämre djurhållning. Det är tråkigt att det inte uppmärksammas mer i debatten."

 

Jag tycker att du kan kontakta Mjau, för jag vet redan svaret och du verkar ju inte tro på det jag säger. För jag är inte ett dugg förtjust i ryktena du försöker skapa om Mjau. Eller över huvudtaget osanna rykten om vilken produkt som helst!

[Djupdal]
9/26/16, 1:38 PM
#82

Det är som sagt inte rykten, utan Doggys egen information. Och jag har absolut inget intresse av att skapa rykten, tvärtom har jag alltid tyckt att Mjaus blötmat är det bästa kommersiella fodret man kan ge sin katt, om den gillar det och tål det. Av flera olika anledningar.🙂

Att ingredienser som fötter, strupar, inkråm och benrester inte får klassas som kött när det säljs betyder ju inte att det är dåligt på något sätt. Jag reflekterade bara kring att jag tror folk i störta allmänhet utgår ifrån att det finns en del kött i maten. Alltså kött som i bitar av muskelvävnad som får klassas som kött när det säljs. Små grytbitar, typ. Det är nog många som tror att det finns någon procent sådant i maten. Men det gjorde det alltså inte enligt den där informationen från Doggy. Minns att ord som "tyvärr" och "i dagsläget" stod där också. 🙂

[HundochKatt]
9/26/16, 3:21 PM
#83

Antar att det är sådär 100 år sedan du läste det och kanske gällde det inte just Mjau kattmat heller utan deras torrfoder för hundar eller ja, jag vet inte jag har varken läst det eller hört talas om det tidigare heller.  Dessutom har ju Mjau blötmaten blivit bara bättre och bättre genom åren. Liksom de flesta foder har. 

Det jag reagerar starkt på är ditt uttalande om att Mjaus blötmat innehåller exakt 0 % kött. Vore det så, så skulle det inte stå kött och köttbiprodukter på innehållsförteckningen utan då skulle det stå förmodligen spannmål och vegetabilier. Vilket det inte alls innehåller något av!

Problemet är att det ni anser vara kött är just "fina" bitar som vi människor äter. Men det är ju en sanning med modifikation. Och bara människors okunniga syn på vad kött verkligen är. 

Men det är helt fel. Och kanske är det så att man måste Barfa, slakta och stycka själv för att man ska förstå vad det är som kasseras och som inte duger till människomat eller rättare sagt sådant folk inte vill äta.  Mycket av det som kasseras duger faktiskt alldeles utmärkt till människoföda, men många av oss vill inte äta de delarna. Ta tex. lunga som jag faktiskt äter och som finns i pölsa. Det är ju jättegott tycker jag i pölsa, men jag skulle inte kunna hugga in på den lunga som jag tar hem från slakterier till djuren. Jag har även som barn ätit hemgjord pölsa med lunga. Det är idag inte många som äter det. Likadant med lever som jag älskar - speciellt stuvning. Köper gärna ungnötslever och gör stuvning på. Men det är inte heller många som äter idag. Blodpudding innehåller blod! Som många äter och kanske inte tänker på vad det verkligen är. Allt detta duger ju till människoföda så varför skulle det vara fel i djurfoder? 

Med risk att jag upprepar mig, men jag som Barfar då och tar hem slaktrester från olika djurslag ser ju hur mycket kött det är kvar på benen, eller ett helt vildsvinslår som kasserats pga skottskada. Inget fel på det köttet bara man rensar bort skottet. 

Plus alla andra detaljer som jag tar hem till djuren. Många gånger brukar jag tänka att herregud, här skulle jag kunna skära loss grytbitar till mig själv. Så mycket och så fint kött är "köttbiprodukter", att jag faktiskt skulle kunna ta hand om en hel del till mig själv. Vilket jag inte gör dock, men säger det bara för att ni ska förstå att köttbiprodukter är inte bara "skräp" eller sådant som listades i rutan ovan.

Det finns också en lagstiftning som Sverige måste följa, vad som får kallas för kött och köttbiprodukter i djurmat. Bara för att det måste kallas för köttbiprodukt så innebärt det inte att det inte är något kött alls!

Här klipper jag in en information från en konversation med Mjau som de mailade mig idag som de hade kvar, men som jag tappat bort i datahaveri och kanske kommer Mjau själv att skriva i denna tråd!

"I Mjau blötfoder använder vi animaliska biprodukter så som skrov, lever, njure, strupe och hals.. Djurslagen som utgör basen för våra produkter är kyckling, gris och nöt. Alla de animaliska råvarorna vi använder med högvärdigt animaliskt protein. Precis som du beskriver består skrovet av en stor andel muskelkött som inte slakterierna har tagit tillvara, men pga av hur ordet kött är definierat i lagstiftningen så får vi inte lov att säga att skrovet är kött utan det räknas som en animalisk biprodukt.  Men då vi använder skrov som en basråvara i våra produkter så tillför skrovet  i praktiken en hög andel muskelkött till våra produkter. Ordet kött och köttråvaror används frekvent inom djurmatsbranschen och då kontrollen på märkning av djurmat är svår så är det fortfarande många som använder ordet kött även när det egentligen enbart handlar om animaliska biprodukter."

Det jag håller dock med dig om är att en del tror verkligen på att det är bara finbitar i kattmat, tex. Applaws. Jag tvivlar faktiskt på det, för då skulle den maten vara betydligt dyrare. Dessutom så fyller de ut fodret med annat som katten faktiskt inte behöver så visst en kycklingfilé delat på 3-4 burkar kan det kanske innehålla, för att det just är billig ingrediens. Men så fyller de ut minst andra halvan med ex. pumpa och sås.  Och det är inte ens ett helfoder utan bara ett kompletteringsfoder och så har vi ju det här med salmonella och annat skit i utlandet att ha i åtanke…

Men jag kan slå vad om att det finns bitar av kycklingfilé även i Mjau, då man inte får alltid bort hela filé biten när man styckar kyckling utan det sitter kvar på skrovet. Slaktare och styckare är inte så petiga när de styckar på löpande band.

Annons:
[Djupdal]
9/26/16, 4:25 PM
#84

Vad bra! 🙂 Nu fick du ju bekräftat från Doggy själva att Mjau verkar innehålla exakt 0% kött. Och att man märker produkterna med kött trots att alla ingredienser enligt svensk lagstiftning ska kallas animaliska biprodukter.

Lite taskigt mot de tillverkare som faktiskt har kött i sina produkter såklart, men nu är det som det är i branschen.

Det är visserligen inget som säger att produkten blir bättre för att det är riktigt kött i den, men däremot vore det ju bra om vi som handlar kunde lita på innehållsförteckningen, och välja själva vad vi vill ge.🙂

[HundochKatt]
9/26/16, 7:03 PM
#85

Nu tycker jag faktiskt att du ska lägga ner Djupdal. Du läser och tolkar saker och ting som en kratta. 

Det står ingenstans att det INTE är kött i produkterna. Tvärtom så ÄR det KÖTT OCH ANIMALISKA BIPRODUKTER (kan också kallas för köttbiprodukter). 

Märk nu väl att det står KÖTT först, just för de ingredienser som får kallas för kött enligt reglerna och sedan står det animaliska biprodukter. Så det är alltså BÅDE OCH!

MEN, även animaliska biprodukter innehåller KÖTT men det får inte nämnas som KÖTT enligt reglerna!

Jag har full tillit till ett svenskt företag, som följer de svenska reglerna. Däremot vet vi inte ett skit vilka regler andra länder har och hur de följs. 

Läs en gång till så ser du att det står ingenstans om att det INTE skulle vara något kött i produkterna. 

Jag har ingenstans fått bekräftat det du påstår!

[HundochKatt]
9/26/16, 7:20 PM
#86

Tillägger att det klippet ur ett mail som finns i #83 är ett urdrag ur en konversation. Där vi även diskuterar utländsk kattmat som så många vurmar för. (Mac's som anger att de har 70 % kött).

Svaret där angående: 

"Ordet kött och köttråvaror används frekvent inom djurmatsbranschen och då kontrollen på märkning av djurmat är svår så är det fortfarande många som använder ordet kött även när det egentligen enbart handlar om animaliska biprodukter." 

Ska kopplas till i huvudsak utländska producenter. De har inte samma regler som vi i Sverige har.  Så därav kan det skilja en hel del på importerade produkter hur kött och köttbiprodukter nämns! Där har du förklaringen till just det här klippet, men jag har ingen lust att återge hela konversationen i nuläget.

[Djupdal]
9/26/16, 8:57 PM
#87

Ställ en rak fråga till Doggy bara, om det finns något kött, som enligt svensk lagstiftning får kallas kött, i Mjau. Eller om de bara anpassar sig till branschen och skriver dit det på förpackningarna ändå, eftersom alla andra gör det. Tror du får ett rakt svar faktiskt, och slipper hitta på egna tolkningar, för den informationen har de som sagt inte hymlat med tidigare. Eloge för det. Sen när du vet vad du pratar om, så kan du gärna få anklaga mig för saker. Deal? :)

[HundochKatt]
9/26/16, 9:16 PM
#88

#87 Som sagt var du läser som en kratta och det är DU som gör egna tolkningar på ett för mig egendomligt sätt! 

Svaret finns redan i inlägg #81 

" Givetvis innehåller vår mat kött. "

Om du hade läst ordentligt vad jag verkligen skriver så hade du säkert uppmärksammat det svaret. Men du är helt insnöad i att Mjau blötmat inte innehåller något kött enligt ditt uttalande. Egendomligt tycker jag för det står inget om spannmål och vegetabilier så jag undrar givetvis vad de tillverkar kattmaten av? Luft?  Kemikalier? Undras vad Jordbruksverket skulle säga om det?

Jag förstår heller inte varför inte DU själv tar kontakt med Mjau och frågar om det är sant att deras blötmat  innehåller "exakt 0% kött".  Det är ju ändå du som går ut med falska uppgifter!! Inte jag!

Jag har ställt frågan och jag har fått svaret ovan, dvs: " Givetvis innehåller vår mat kött. "

Så hur var det nu med rak fråga och rakt svar, det hade jag redan fått svar på eller hur? 

Och tillägger att det är nog ändå bara jag som verkligen vet vad jag talar om då jag verkligen har konverserat med Mjau! Det har inte du va?

[Djupdal]
9/27/16, 7:44 AM
#89

#88 Jag tycker du beter dig fruktansvärt illa just nu. Både trådskaparen och en av de allra sista uppfödarna som fortfarande var lite aktiv här, har avregistrerat sig från iFokus. Själv har jag också blivit hånad, kallad för, och anklagad för, precis allt möjligt i tråden. Allt för att vi har en annan åsikt än du, eller tror annorlunda än du. Jag är rädd för att du snart sitter här alldeles ensam, med ett ragdollforum utan en enda människa som kan ragdolls… Om du absolut måste håna eller anklaga andra medlemar för saker, så ta åtminstone reda på fakta först. Eller lyssna iallafall LITE på andras erfarenheter, innan du börjar håna. För du kan faktiskt inte allt om foder. Heller.

[HundochKatt]
9/27/16, 11:57 AM
#90

Jag har inte på något sätt hånat dig. I så fall är det helt och hållet din tolkning. 

Men du påstår att Mjau blötmat innehåller "exakt 0 %" kött, men du har inte på något sätt bevisat det, inte heller tar du kontakt med Mjau och frågar själv utan ber MIG att göra det!  Du håller fast vid att det finns inget kött i Mjau och sprider i och med det felaktigheter om produkten!

Jag har på alla sätt jag kunnat talat om att det faktiskt finns kött i maten och det förkastar DU som att jag gör egna tolkningar? Det är väl ändå du som tolkar saker och ting på ett felaktigt sätt och tar heller inte reda på hur det verkligen ligger till!

Man kanske skulle ha mer FAKTA när man vräker ur sig sådana saker som du gör!? Åtminstone ta reda på SJÄLV om det ligger någon sanning i det. 

Jag har aldrig påstått att jag kan allt om foder, men jag kan en hel del och jag tar reda på saker och ting innan jag vräker ur mig saker och ting som du faktiskt gör i den här tråden. Är jag osäker på något eller minns fel så talar jag också om det! 

Det är ju du som påstår att det inte finns något kött i Mjau, medan jag försöker tala om att det faktiskt gör det. Dels genom att jag har haft kontakt med Mjau och återgett delar av konversationen och dels genom mina erfarenheter om vad köttbiprodutker/animaliska biprodukter är för något. Här tillägger jag att animaliska biprodukter kan även vara hela kroppar och inte bara rester från styckningen. Så det kan absolut fortfarande inte finnas något kött alls i Mjau?

Jag bryr mig inte ett dugg om hur folk reagerar på sajten, för jag anser att man ska kunna diskutera även att det kan ibland hetta till i diskussionen, vilket jag anser att det inte har gjort i denna tråd! Kan man inte diskutera så kanske man helt enkelt ska låta bli att delta. Alla vi har olika kunskaper om olika frågor och man deltar där man själv vill och kan. 

Varför trådskaparen av registrerat sig vet varken du eller jag något om! Så det kan du faktiskt inte tillskriva mig! Utan det där är bara ett försök av dig att tala om att jag är hatad här på sajten som Sajtvärd. Det vet jag faktiskt redan, för ni har inte varit speciellt medgörliga sedan jag tog över sajten. Inte ett dugg! Tvärtom har jag fått en jäkla massa skit från början till nuläget om hur jag sköter sajten. Förmodligen för att jag har mina åsikter och kunskaper  och står för dem, tills motsatsen bevisas.  

Och så är det! Man får ha åsikter, man får ha kunskaper och utifrån det vara med och diskutera. Men man måste också vara beredd på att man kan ha fel. Men alla kan inte ta den biten uppenbarligen och bara baserat på den här tråden. För då blir man kallad för både det ena och det andra.

Annons:
[Djupdal]
9/27/16, 12:43 PM
#91

1. Du är inte alls hatad, tvärtom så var det jättebra att någon tog tag i sajten. :) Däremot så har det "hettat till" någon gång när du envist försvarat saker mot allt bättre vetande, typ alla världens uppslagsverk. ;) Och när du gjort som du gör nu. Men det är en helt annan sak.

2. Isadolls berättade om sin erfarenhet av olika blötfoder, att hennes katter blev lite dåliga av Mjau och Bozita, och att hon tyckte det kändes bättre att ge mat där man faktiskt kan se lite kött. För det blev hon hånad. Jag tycker själv att det exempelvis känns bättre att käka räkost där man kan se bitar av räkkött, även om jag vet att det är i räkrenset smaken och nyttigheterna sitter, så det är väl inget konstigt att hon känner så?

3. Jag berättade då att jag läst en sån där frågor-och-svar-sida, där en representant från Doggy berättade att det faktiskt inte ingick något kött, som får kallas kött enligt lagstiftningen, i flera av Mjau-produkterna. För det blev jag hånad, kallad för allt möjligt, anklagad för att sprida lögner, och till och med för att avsiktligt försöka skapa rykten kring Mjau. Men jag vet faktiskt vad jag läst. Du kan lixom inte ta ifrån mig mina erfarenheter bara för att du själv inte har dem. Däremot skulle du kunna berätta för mig att det inte ser ut så längre, för att Doggy ändrat sina recept. Om de nu har det. Och om du nu hade vetat. Men det vet du inte, eftersom du inte ställt frågan.

[HundochKatt]
9/27/16, 2:22 PM
#92

1) När har jag försvarat något mot bättre vetande? När har någon lagt fram fakta som kunnat ändra min åsikt och mina kunskaper? Egentligen har det inte med tråden att göra men förklara gärna det för mig eftersom detta tas upp! För här i tråden har INGEN lagt fram trovärdig fakta. Inte när det gäller vad köttbiprodukter är och inte heller du med ditt påstående om att Mjau innehåller exakt 0 % kött.

2) Om jag nu hånade något där så var det rutan med vad "köttbiprodukter" är! Vilket inte var sant! Och det var även en kunnig person (Silvestris) som dementerade. Jag hånade inte hennes (Isadolls)  val om vad hon ger sina katter! Det är upp till henne. Däremot så förklarade jag vad just köttbiprodukter är och kan vara. Och varför vissa delar som ben och inälvor är viktiga som hon förkastade som kattmat! Jag beskrev också varför jag väljer bort utländska produkter och om hon tog det personligt så får det stå för henne! Allt detta är baserat på mina kunskaper och åsikter, sedan är det upp till var och en att välja vilken mat de vill ge sina katter. Det är inget jag bestämmer över! Folk får ge torrfoder om de så gärna vill. Men jag tycker att ALLA ska veta vilken skada det kan göra för katten och därefter besluta om det verkligen är så bra för en katt och om man vill verkligen ge det ändå! Dessutom är det skillnad på helfoder och kompletteringsfoder. 

3) Du påstod att Mjau innehåller exakt 0 % kött. Du har inte kunnat visa på det påståendet. Du har hela tiden vidhållit att "så är det". Och att det är JAG som ska fråga Mjau och ta reda på fakta. Men är det inte så att bevisningsbördan ligger på den som påstått något som i detta fall? Alltså dig!

För mig är 0 % inget kött alls, då handlar det om andra ingredienser (ex. spannmål) och det är just vad ditt påstående går ut på. Exakt 0% kött. Vilket betyder för mig att det inte finns något kött alls i produkten. Ett helt felaktigt påstående anser jag.

Och även om det "bara" skulle vara animaliska biprodukter i Mjau, så innehåller det faktiskt kött! Och det har jag försökt gång på gång att förklara! Att vi människor ser kött som "finbitarna" det är en sak, men köttbiprodukter/animaliska biprodukter kan innehålla minst lika fint kött! Skillnaden är bara att där får det inte benämnas som Kött eller stekar, fileér etc. Om det inte är så att det är rena sådana bitar. 

Om man läser på JBV så innehåller animaliska biprodukter allt möjligt, även hela kroppar. (Dock används inte alla animaliska biprodukter till djurmat som ex. päls). Och det säger sig ju självt att är det hela kroppar så är det kött som vi benämner det (stekarna etc.) med.

Det går heller inte att göra hund och kattmat på BARA rena ben, det måste finnas kött med i bilden för att balansen mellan fosfor och kalcium ska bli rätt. Och vice versa. Är det bara rena ben så blir katten hård i magen och kan få förstoppning. I Barfvärlden använder vi ca 10 % rena ben (kalcium) och jag törs påstå att det är så vid den kommersiella tillverkningen också.  Det går heller inte att göra kattmat på bara ben och inälvor (ex. lever), då blir det ingen fullvärdig kost. I kött finns viktiga aminosyror bland annat som katten behöver, för att inte tala om taurin. Och för att slippa en massa onödiga tillsatser (vilket Mjau inte innehåller) så krävs det rätt balans av ben, inälvor, kött. Och eftersom det är märkt som helfoder så finns den rätta balansen, med allt en katt behöver.

Så nej, du kan faktiskt inte påstå att Mjau innehåller exakt 0 % kött, det borde du ju inse själv! Att sedan lagstiftningen ser ut som den gör och att vissa saker inte får benämnas vid sitt "rätta namn", det hör faktiskt inte hit utan man måste se till vad det verkligen innehåller. Vad animaliska biprodukter verkligen är och vad av det som används till djurfoder. 

Det handlar om att använda kunskaper och logik, anser jag. Det är inte logiskt helt enkelt att Mjau innehåller exakt 0 % kött. När de använder sig som de flesta (alla) djurmatsproducenter animaliska biprodukter. Som innehåller KÖTT!

[HundochKatt]
9/30/16, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11
#93

OBS! Den som är känslig får titta bort! 

Jag har tänkt ett tag på att visa vad animaliska biprodukter är för något samt slå hål på påståendet om att Mjau innehåller exakt 0 % kött.

Detta är alltså animaliska biprodukter som jag använder mig av vid tillverkning av hund och kattmat, till  mina djur. Men bara en del av allt jag använder så allt är givetvis  inte med. Men det är också sådant här som kan ingå i tillverkningen av kommersiell hund och kattmat. Så att påstå att animaliska biprodukter är något dåligt är helt fel. Även att påstå att Mjau innehåller exakt 0 % kött är också fel. För visst ser man en hel del kött på bilderna.

Silvestris
9/30/16, 8:36 PM
#94

#93

Ja men visst. Det finns många finfina delar av djur som inte är fransyska. Mina katter får strutsmage, kycklingmage, njurar av alla slag, lever, hjärta, tunga, putskött från strupe, lammlungor, kycklinghalsar, broskben, oxmellangärde, mjälte mm. Allt är finfina delar med mycket näring från (oftast) gårdar i närheten. Allt skulle gå under kött och köttbiprodukter. And I'm proud of it! Jag vet vad mina katter äter och de mår jäkligt bra.

Lena129
10/3/16, 5:14 AM
#95

Usch den här tråden var extremt tråkig att läsa. Har inte gjort det förut. Gav verkligen dålig smak i munnen. Sådan otrevlig ton och dåligt bemötande av en enkel foder fråga. Usch.

//

Lena

[HundochKatt]
10/3/16, 11:59 AM
#96

#95 Men vad tråkigt för dig då!

Nu är det så att var och en väljer själv vad denne vill läsa. Vill du inte läsa om Barf så låter du bli! Svårare än så är det inte!

Jag förstår att du riktar kritiken mot mig, men om du läser så har jag inte på något sätt varit otrevlig i mina svar till TS!! Tvärtom så har jag besvarat varenda fråga.

Sedan att tråden börjar spreta åt andra håll, det beror helt enkelt på att det dykt upp felaktiga påståenden  i tråden som ex. vad köttbiprodukter är och att det är 0 % kött i Mjau!! 

Inget av detta är fel att dementera!

Eliinn
10/3/16, 7:15 PM
#97

#96 Jag tror inte att Lena riktar kritiken mot dig utan mer åt tråden rent allmänt, att det är otrevligt att läsa när diskussionen från början var en simpel fråga som tyvärr spårat och fått en otrevlig ton. Det är ingen diskussion som jag vill ska förknippas med ragdoll iFokus heller…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
[HundochKatt]
10/3/16, 11:10 PM
#98

Jag låser även denna tråd då urprungsinlägget har spårat ur alldeles med kommentarer som inte ens har med kattmat att göra. 🤓

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: