Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1131 ggr
Lovalia
8/31/16, 9:26 AM

Hur mkt mat ger ni?

Hello, Var på den årliga vaccinationen med mina killar för några veckor sen. Veterinären sa då (som alltid) att de inte skulle må dåligt av att gå ner lite grann. De är syskon från samma kull är snart 3,5 år, den ena väger 7,2kg och den andra 7,6kg hon tyckte de skulle va bra om de låg mellan 6,5 och 7kg. Så nu kommer frågan, hur mkt och vilket foder ger ni era katter som ligger mellan 6,5kg och 7kg? Idag får mina killar Orijens torrfoder och Applaws blötfoder. Och jag vill behålla fodren då jag tycker de är bra men behöver mer info om mängd? Allt gött!! / Lovalia

Annons:
Bananbullar
8/31/16, 9:35 AM
#1

Intresserad av vad andra svarar :)


Swerina
9/1/16, 10:32 PM
#2

Min kille är 9 månader och väger 6,1 kilo. Jag tycker att han ser rätt färdigvuxen ut och jag tycker att han har en liten mage eller så inbillar jag mig en mage av allt fluff. 

Just nu får han 3 st mush köttbullar på morgonen, och 40 gram torrfoder av royal canin. Tanken är att han sedan enbart ska äta köttbullarna :)

Skogsdjuret
9/2/16, 9:50 AM
#3

En formel för att räkna ut energibehov finns här. Så för en bantande katt som har en idealvikt på 7 kg så blir "minimum" 231 kcal (eller 966 kJ), och för 6.5 kg : 214.5 kcal och 897 kJ. Jag vet inte energiinnehållet för de foder du använder så tyvärr kan jag inte räkna ut exakt mängd. 

Viktnedgång på katter medför risk för fettlever så håll koll på att viktnedgången går långsamt. Personligen hade jag börjat med värdena för 7 kg och utvärderat beroende på hur katterna reagerar. Alla katter reagerar ju lite olika.

Ett tips som går emot lite vad som bads om i #0  är att ge katterna blötmat (eller råföda) och inte torrfoder. Om de får torrfoder ta reda på om Orijen är spädbart (vet inte hur stor risken är att den innehåller mögelsporer etc. så det får du nog fråga tillverkaren) och om så blöt ner givan så att totala vattenmängden är ungefär 75%. 
I en studie där man jämfört kattmat med mycket låg vatten halt (dvs torrfoder) med kattmat med högre vattenhalt (i steg upp till 80% dvs blötmat och råmat). Katterna fick först en underhållsmängd foder (100% av energibehovet) och sedan ökades givan till 200%. De katter som fick torrfoder hade inte kontroll över energiintaget (min teori: fick inte mättnadskänsla?) utan överåt och gick upp i vikt, medan de katter som fick vattnigare foder behöll vikten.

Lovalia
9/10/16, 9:58 AM
#4

Tack för era svar! #3 jag vet att torrfoder bara är gjort för att vi kattägare ska ha det enklare och jag vet att blötfoder är bättre när de får i sig vätska på köpet. Orijens torrfoder är dock de bösta torrfodret som finns på marknaden just nu! Så jag är väldigt noga med vad jag ger mina pojkar. Spannmålfritt är prio ett, har även provat med mush (råfoder) men de uppskattades inte av mina pojkar så därför har der blivit en mix av orijen och Applaws

[HundochKatt]
9/10/16, 10:37 AM
#5

Ni som ger Orijen kolla noga innehållsförteckningen, finns sorter som innehåller giftiga ingredienser för katten som lakritsrot, russet- och sötpotatis. 

Och icke att förglömma fisk som kan vara allergent.

Skogsdjuret
9/11/16, 1:54 PM
#6

#4 Hoppas du hittar energiinnehållet så du får användning av energiuträkningen :)

Sidospår: Du nämner en massa saker rörande torrfoder jag inte tog upp. Vill klargöra att jag menade att dela med mig av studien jag länkade till och som kändes relevant för din situation, inte få tråden OT med en diskussion om torrfoder. Skall försöka vara mer tydlig nästa gång.

Annons:
[Djupdal]
9/12/16, 2:11 PM
#7

Hur mycket energi en katt kan stoppa i sig utan att gå upp i vikt beror på hur mycket energi katten gör av med, inte vad den väger. Energiförbrukningen är individuell. Jämför man en fertil utekatt med hög ämnesomsättning, med en kastrat som bara reser sig för att gå till matskålen, och har låg ämnesomsättning, så är de inte ens på samma karta. Så titta och känn på katten, tycker jag. Är den mager, ge mera eller energirikare mat. Är den fet, ge mindre eller energifattigare mat. Simple as that. Strunta i rekommendationerna på paketet, eller hur mycket andra kattägare ger. Tycker jag. :) Och fisk kan du börja betrakta som allergenet när någon visat dig en enda vetenskaplig undersökning som tyder på det. Strunta i hur många gånger det repeteras i diverse forum. Tycker jag. ;)

[HundochKatt]
9/12/16, 6:58 PM
#8

Instämmer med Djupdal förutom det här med fisken. 

Ok, jag är inte så jättepetig med det där med fisk. Ger ju fiskolja (fast jag har för mig att det är inte allergent) och katten kan få smaka lite "skräpmat" som räka, lax eller makrill. 

Det jag menar är ju att kyckling är ju också allergent, men det talas det sällan om och de flesta kattmatssorter är baserade på just kyckling. Men det kan ju vara värt att veta vad som är allergent och kanske det som katter vanligtvis får allergi mot, när det väl händer. 

Sedan är ju inte, om man nu ska vara superpetig, fisk kattens naturliga föda. De är ju ökendjur från början och där finns det inte fisk. ;)

new2ragdoll
9/12/16, 8:40 PM
#9

Våra katter älskar foder med lax i. Har aldrig haft problem med allergi. 

Sen kan man ju resonera som så att kaniner inte finns ute i öknen, inte heller en del fågerarter, insekter och andra djur som våra katter i Sverige jagar och fångar. Så jag tror personligen inte att det skulle vara speciellt riskfyllt att ge en katt protein från "djur X" bara för att deras ökenförfäder inte åt det.

Upp till toppen
Annons: