Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1219 ggr
Sanjica
2016-09-06 12:09

Hårboll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla kattälskare!

Nu imorse så märkte jag att min ragdollhona Sockan började jama lite hest, "smaska" som att hon hade något hon behövde få ur sig ur munnen. Jag anade att hon skulle kräkas och upp kommer något hårbollliknande, mört och avlångt. Först kräker hon upp vanligt slem, sedan kommer hårbollen. När jag tittar samt känner på den avlånga biten så känns den lite hård. Kan det vara mat? Detta har hänt förut , men det är inget alls som är ofta förekommande. Hon är pigg,busar och äter som vanligt. Just nu vilar hon lite. Men jag har inte märkt av annars något konstigt. Ser den mörka delen "normal" ut?

För övrigt så barfar jag henne, och emellanåt får hon blötmat på tetra (ej fisksmak). :)  Hon får Mushs kycklinghalsar att tugga på då och då, men jag har inte märkt av att hon kräkts av detta.   Jag bifogar bilder. (Ursäkta om det ser lite äckligt ut.)

Kram,

Sanja

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
Sanjica
2016-09-06 12:14
#1

Edit : Jag borstar henne regelbundet. Men sedan så putsar hon sig och får ju såklart ändå i sig lite hårstrån. Hon fäller också en hel del. Men jag har för vana att åtminstone borsta henne varannan dag, eller 2-3 dagar i veckan (om jag bedömer att det räcker.)

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Maria
2016-09-06 12:40
#2

Sådana hårbollar ligger här hemma också emellanåt och då har jag två korthåriga katter. Jag har haft långhåriga också som borstats regelbundet men också de kräktes hårbollar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2016-09-06 12:49
#3

#0 Att hårbollen känns hård beror förmodligen på att hårstråna är tätt sammanpressade. Har upplevt samma sak med både mina korthåriga och långhåriga katter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sanjica
2016-09-06 13:00
#4

Tack så mycket till er båda för ert svar! Ja, jag räknade nästan med att det inte är något ovanligt fenomen. Men jag tänkte att jag dubbelkollar, som den hönsmamma man är. 😉

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Carmarino
2016-09-06 13:01
#5

#4 Det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sanjica
2016-09-06 15:46
#6

#Ja precis 😊Önskar dig en fin dag!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: