Annons:
Etikett14-ot-off-topic
Läst 2044 ggr
[HundochKatt]
2016-09-28 14:01

Sajtvärden har ordet.

Ända sedan jag tog över som Sajtvärd så känner jag att jag blivit motarbetad och fått tagit emot en massa skit.

Detta enbart grundat på en lång diskussion innan jag blev Sajtvärd som hettade till lite grann, pga olika åsikter. Där jag utifrån det har sedemera blivit bedömd och anklagad för att bla säga emot ”mot bättre vetande”. Vilket inte är helt sant, då det har handlat om sunt förnuft baserat på kunskaper om det ämnet.

När jag tog över sajten så hade jag många planer med vad jag ville göra med den. Jag hade många ideér, men det jag hann göra fick jag antingen klagomål på eller också fick jag ingen respons. Och trots att jag bad om att all kritik mot mig som Sajtvärd skulle tas via PM så respekterades inte det. Dessutom bad jag om en chans att få visa vad jag kunde göra med sajten, men den chansen känner jag att jag aldrig fick!

Det är himla tråkigt tycker jag då jag hoppades att få liv i sajten som faktiskt hade blivit misskött under en längre tid och var inte speciellt aktiv. Det ÄR svårt att jobba med en sajt och göra den mer aktiv, när man hela tiden känner att man blir motarbetad.

Jag har aldrig haft emot debatter, jag har aldrig haft emot att det kan ”hetta till” och att man säger emot varandra, grundat på åsikter och kunskaper. Men ibland måste man presentera också trovärdig fakta som stöder påståendet. Annars kommer man ingen vart i en diskussion.

Även jag som Sajtvärd är människa med kunskaper och åsikter och har rätt att delta i diskussioner, precis som alla andra. Men det verkar som att en del har missuppfattat vad en Sajtvärd är och ska göra. En Sajtvärd ska inte bara sköta sajten, utan den kan mycket väl delta i diskussioner vilket jag har gjort i debatter som intresserar mig och som jag har viss kunskap om.

En Sajtvärd behöver inte bara sitta och hålla reda på att andra ”sköter sig”, och jamsa med, utan har sin fulla rätt att delta som sig själv och delge sina åsikter och kunskaper. Därav är det inte ok att kritisera mig som Sajtvärd, just för att jag är Sajtvärd. Och  sätta regler på hur jag ska sköta sajten eller vilka åsikter jag får ha! I synnerhet inte offentligt för jag tror inte någon egentligen tycker att det är kul att läsa. Så varför inte ta det via PM?

Ragdoll i fokus, har aldrig och kommer förmodligen aldrig bli en sajt enbart för uppfödare. Jag har varit tydlig med att ALLA som är intresserade av ragdoll, vare sig de äger en eller inte är välkomna!

Det är inte bara uppfödare som gör sajten till vad den är utan alla som är intresserade av rasen och är aktiva!

Numer har jag en Medarbetare som också vill mycket med sajten. Men det är jättetråkigt att det inte blir mer respons. Hur ska man då kunna jobba med sajten? Folk läser men kommenterar inte eller deltar inte i en aktivitet. Nej, alla behöver inte göra det men de som vill ha en aktiv sajt kanske kan bidra med något i alla fall? För det är väl det vi alla vill ha, en aktiv sajt så den inte dör ut helt och hållet?

Anledningen till att jag skriver detta är att jag har lessnat på att bli motarbetad och får gång på gång en massa skit på hur jag sköter sajten. Eller hur jag deltar i en diskussion. Eller vad jag får och inte får säga!

Märk väl att det är det skrivna språket vi använder oss av på sajten så det är väldigt lätt att uttrycka sig fel eller bli missförstådd för att man inte ser eller läser den andres sinnestämning.

Men alla har chans att få förtydliga sig om det blir missförstånd m.m.

Hur som helst så funderar jag allvarligt sedan en tid tillbaka, på att lämna sajten som Sajtvärd (vissa av er kommer att jubla), för jag har verkligen ledsnat. Men i nuläget har jag inte bestämt mig hur jag ska göra, utan velar fram och tillbaka, för jag är inte den som ger upp i första taget. Men att ni ska veta att det kan bli så snart. 

Tack för ordet!

Annons:
Fabolousdolls
2016-09-29 13:29
#1

Det är så klart jättebra att du fått liv i sajten igen :) dock så är det ett faktum att sajten var helt annorlunda för några år sen… innan var detta en sida där erfarna och oerfarna uppfödare och kunniga ragdoll intresserade bytte erfarenheter och delade kunskap. Vissa gamla inlägg är fortfarande sjukt intressanta :) Då de flesta erfarna uppfödare lämnat sajten, så finns här tyvärr inte den kunskap och utbildningsvinkel som det fanns förr på sidan och det tycker jag är så trist. Dock är det alltid trevligt att prata katt och titta på fina ragdolls. Mvh Stephanie

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

[[pimey]]
2016-09-29 13:40
#2

Som ovanstående säger så lämnade många denna sida för flera år sedan och speciellt när det blev för heta diskussioner och där okunskap försökte köra över de erfarna. Idag är de flesta aktiv på Facebook och även jag, jag själv kommer lämna denna sida för gott då den inte ger mig något mer än bara irritation. Kartbilder och foderfrågor kan jag se på FB.

[HundochKatt]
2016-09-29 15:14
#3

Varsågod gör det Pimey! Konstigt att du inte har gjort det redan för det skulle du göra sa du när jag tog över!

[HundochKatt]
2016-09-29 15:26
#4

#1 Jag har förstått att i begynnelsen så var det mer aktivitet här. (Långt innan jag fann sidan). Många duktiga uppfödare var aktiva och mer medlemmar. Kanske fanns det inget annat alternativ då heller? 

Hur som helst är det ju synd att sajten har förändrats sedan den startades, även fast många bra trådar och innehåll finns kvar som alla intresserade kan ta del av så är det ju givetvis tråkigt att den blivit som den blivit och är svår att få liv i igen. 

Trots allt så är det ett ideellt arbete man gör som Sajtvärd och Medarbetare och lägger ner tid på det, till ingen nytta känns det som. Det känns himla tråkigt tycker jag.

[HundochKatt]
2016-09-29 16:00
#5

Jag tillägger att sajten blir vad alla aktiva gör den till. Den biten åligger inte enbart på sajtvärden och medarbetaren. 

Är det bara foderfrågor, så ja, då blir det så. 

Är det bara kattbilder, så ja, då blir det så.

Man kanske inte ska kritisera en sajt,  när man inte själv bidrar med något som man själv tycker verkar vettigt? 

Som sagt var, en sajt blir vad ALLA gör den till.

Fabolousdolls
2016-09-29 16:24
#6

Så klart är det också som du säger, det blir vad man gör det till! Jag är också mer aktiv på fb, vilket jag inte var innan. Därav besöker man inte denna sida lika ofta mer.

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Annons:
[Djupdal2]
2016-09-30 07:49
#7

Hoppar in lite bara, med några tips. Så här tror jag: Folk som letar reda på ett ragdollforum gör det för att de är intresserade av ragdolls, och vill läsa om ragdolls. Antingen funderar de på att köpa en, eller så vill de läsa/fråga/skriva om den ras de redan har. Om man blir nyfiken på uppfödning eller kanske vill prova att ställa ut sin katt, så brukar frågorna om rasen hopa sig extra mycket. Klätterträd, kattmat och bajsfrågor i all ära, det finns absolut intresse för det också, men det finns 1000 andra forum för sånt. Det här är ett ragdollforum, och står det inget om ragdolls här så är det kört. Det finns inte en chans att konkurrera med 1000 andra forum för klätterträd, kattmat och bajsfrågor, om man inte är omänskligt duktig, eller har omänskligt duktiga skribenter bland gästerna. Utan ragdolls inget ragdollforum… Så helt klart blev det som du säger en lite olycklig start, när du inledde din bana med att kilometervis hävda att det visst finns raskatter utan stamtavla. Ungefär det värsta man kan säga bland uppfödare av raskatter som läser Blocket, och dessutom helt onödigt när det är så enkelt att slå upp. Kilometervis med tjafs är för övrigt alltid en dödsdom för alla forum, oavsett ämne. Ingen vill läsa sånt. Så en olycklig start, helt klart. De som ledsnade och hoppade av redan där och då hade absolut kunnat tillföra forumet en del. Men jag tror faktiskt att det hade varit svårt att få liv i forumet alldeles oavsett. Det finns lixom ingen större anledning att flytta från Facebookgrupperna tillbaka hit igen. Själv har jag hängt kvar lite som en gammal relik. Mest för att jag tyckt lite synd om alla nya som hittat hit med sina frågor, men som inte fått några svar. Men nu hoppas jag kunna hålla mig härifrån i fortsättningen. :P Mest för att jag inte orkar med tjafset. Ta och skumma igenom den där senast tråden "Vad för foder" igen. Och så jämför du ditt eget sätt att uttrycka dig med andras språkbruk i tråden. Mitt till exempel. Det är väldigt lätt att se skillnaden, och i många forum hade du förmodligen åkt ut med huvudet före. Själv blir jag varken sårad eller ledsen när jag blir ifrågasatt, hånad eller respektlöst behandlad. Men det är absolut värt att fundera över, hur du svarar när gästerna delar med sig av sina erfarenheter. :) För som det ser ut nu, så är det inte ett dugg konstigt att folk drar sig för att skriva något, eller tycka något. Många vågar nog inte, helt enkelt. Det är lixom lönlöst att exempelvis tipsa andra om ett nytt bra torrfoder man hittat, när det alltid slutar med en halv meter lång hånfull idiotförklaring från sitevärden, avslutat med en länk till någon barfsida för "vetenskaplig information". Jättesynd om alla nybörjare också, tycker jag, som kanske får dåligt samvete för att de ger torrfoder, trots att i stort sett varenda uppfödare i hela Sverige använder det, men inte skriver det här. Så det blir mitt sista tips! Tänk på hur du uttrycker dig, och på att gästerna vill läsa om fler erfarenheter än dina. (och mina) :P Lycka till! :)

[HundochKatt]
2016-09-30 13:35
#8

Tycker att det liknar lite dagisnivå.🤪 Först avslutar man sitt konto för att man inte kan ta en diskussion och inte heller bevisa det man har påstått på något sätt. Sedan gör man ett nytt konto bara för att komma in och kritisera mig som Sajtvärd och sajten i sig. Och så försvinner man igen. 🤔 

Då det gäller den nämnda diskussionen om Ragdoll och huskatt så använder jag mig av sunt förnuft ihop med mina kunskaper. 

Jag vidhåller att det genetiska faktumet kan man aldrig ändra på! Sedan får man kalla katten vad som helst, i det här fallet huskatt.  Men genetiken kan ingen ändra på!

Här förtydligar jag mig med att säga att rent genetiskt så är en en katt ragdoll om båda föräldrarna är reggade ragdolls. Avsaknad av papper gör faktiskt ingen skillnad i det här fallet ur genetiskt perspektiv. Är det så svårt att förstå?

Sedan är det så här att man ska betrakta papperslösa katter som huskatter. Betrakta! Det är ingen lag på att den genetiska biten försvinner i och med det. Utan en papperslös katt kan faktiskt vara en raskatt ur genetiskt perspektiv.

 Att man ska betrakta de papperslösa som  huskatter är ju till största delen för att man inte alltid kan bevisa deras härkomst. Och vill man hålla på med seriös avel så använder man sig av papper, dvs. registrerade raskatter och registrerar avkommorna därefter. 

Svårare än så är det inte och den som har lite sunt förnuft och kan lite genetik vet att så är det. 

Men det är detta jag har blivit dömd för. (Otroligt vilka långsinta människor det finns!) För att jag lägger fram fakta, hur det verkligen kan förhålla sig. 

Som sagt var det genetiska faktumet kan ingen ändra på! 

Jag kan inte hålla med om att jag uttrycker mig illa på något sätt, utan jag försöker alltid uttrycka mig på ett korrekt sätt. Däremot säger jag ifrån när jag tycker att någon annan har fel som i detta fall du (jag vet att du inte kan läsa det om du inte reggar dig igen med ett nytt namn 😉) som inte kunde bevisa ditt påstående om att det var 0 % kött i Mjau. Klart att du får mothugg då!

Det är ju så diskussioner fungerar! Man har olika åsikter och kunskaper och ska inte behöva bara jamsa med och tycka likadant. Det är ju inte så diskussioner skapas!

Kan man inte ta en diskussion oavsett ämne, då kanske man ska låta bli att säga något över huvudtaget. Men det är just av diskussioner man kan lära sig något av istället för att alla håller med alla! 

Ett enkelt exempel som kanske folk förstår: Någon påstår att jorden är platt. Ska man då sitta och hålla med när man vet bättre? Nej, det tycker inte jag. 

Sedan är det ju alltid mottagaren som tolkar det som någon annan skrivit. En del är överdrivet känsliga och börjar kasta skit istället, när de inte har något mer att komma med! Medan andra försöker verkligen få motparten att inse att den har fel. 

Men kanske är det så att den första har rätt i alla fall, men då åligger det denne också att bevisa på något sätt att man har rätt! Och inte börja kasta skit på motparten som jag sett några av er har gjort och gör fortfarande tydligen!

Sedan har vi det här med diskussioner om vad en katt ska äta och inte äta. 

Många vidhåller att torrfoder är det bästa man kan ge sin katt. Inget fel i det om man inte har bättre kunskap om foder. Men det finns så mycket fakta kring detta att läsa och om hur katten fungerar (ex. bristande törstreflex) så det är faktiskt ganska lätt att ta reda på fakta om torrfoder verkligen är så bra som det alltid påståtts. Om man vill och är intresserad!

Eftersom jag har ett intresse i foder och framförallt bra foder för hund och katt så har jag ju genom åren lärt mig en hel del. Och nej, jag kan inte allt utan bara en bråkdel av det faktiskt men tillräckligt kunnande har jag. Jag ser också till vad hunden och katten är skapad för att äta. Och det är definitivt inte spannmålspäckat torrfoder. Och givetvis utifrån de kunskaper jag har fått så propagerar jag ju för vad jag tycker att en katt ska äta. Det är ju handen på hjärtat inget fel i det för så fungerar vi väl alla, att vi propagerar för det vi tror på! Oavsett ämne så är det ju så! 

Alla kan inte kunna allt, utan vissa är mer insatta i foder, andra avel, tredje exteriör, fjärde kattens språk osv. Då är det ju fullt naturligt att man pratar mest om det man behärskar bäst. Eller hur? 

Men att gång på gång kritisera sajtvärden eller sajten i sig som att det är "för mycket foder" eller "för mycket bilder" det tycker jag är väldigt, väldigt fult! Bidrar man inte med något så kan man heller inte kritisera sajten. Tycker jag!

Dessutom så har vi efterfrågat tips och ideér, men INGEN har kommit med några tips. Så klaga för sjutton inte!!!

Detta är ett RAGDOLL forum. Där alla är välkomna till att göra sajten till vad den är och kan bli. Detta är inte enbart för uppfödare, fast flera av er försöker antyda det! Sajten blir vad alla gör den till som sagt!

Till sist så tycker jag att alla som inte trivs med sajten kan lämna den omedelbums, så får vi andra som vill ha den kvar jobba för att få en trevlig sajt för Ragdoll intresserade och andra katt intresserade. Vi är många tex. som älskar att titta på bilder, faktiskt! 

Ja så har vi det här med hur jag som Sajtvärd uttrycker mig etc. Ärligt så känner jag till flera sajtvärdar som uttrycker sig väldigt illa i många fall och är väldigt hårda och kritiserande, så om ni tycker det om mig då har ni inte läst vad andra sajtvärdar skriver!

Linnea.lindroth
2016-09-30 15:03
#9

Jag tycker att du gör ett kanonjobb då du alltid svarar snabbt och engagerat när vi "amatör-ragdollägare" ställer frågor :) för oss är dessa forum guld värda.

[HundochKatt]
2016-09-30 15:11
#10

Tack så mycket Linnea Lindroth! 🙂🌺

Det är sådant man vill höra emellanåt och inte bara få en massa negativ kritik.

thorntagg
2016-10-01 17:18
#11

Ja, Linnéa Lindroth, jag måste nog hålla med dig. När vi skaffade ragdolls för några år sedan, var detta ragdollforum inte vad man hoppats på. Det första man fick se när man knappade in sig hit, var resultatet av nån gammal tävling som kanske var från förra året om inte ännu tidigare… Det verkade inte finnas någon som skötte sajten över huvud taget.  Då skrev jag och undrade varför man hade kvar resultatet av en väldigt inaktuell tävling -  med mera.

Faktiskt fick vi en ny Sajtvärd ganska snart efter detta, och hon tog sig an uppgiften att blåsa liv i ragdollsajten.  Den sajten har nu fått en person som engagerar sig och försöker se till att det händer något. Den trevliga månatliga ragdolltävlingen där man kan få läsa mycket roligt om de korade missarna, är ett exempel.  

Nu är det ju så som Povel Ramel sjöng: (ni som kommer ihåg honom) "Alla kan ju inte älska alla här i världen", och så är det ju. Visst är det också så, att mycket beror på oss själva. Vad vi skriver och hur vi uttrycker oss betyder mycket för att göra ett forum roligt och intressant, men även skapa en god eller dålig stämning. . Människor är olika. Vi har alla våra sidor - både goda och dåliga. Kan vi bara hålla oss från att idiotförklara varandra, så borde det väl kunna fungera ändå? 

För mig som är FaceBook-motståndare,  är det otänkbart att söka mig dit för att ventilera och läsa om kattproblem.  iFokus med sin mångfald av intressesajter är svårslaget för mig!

Ja, Linnéa; ragdollsajten är verkligen guld värd!

[HundochKatt]
2016-10-01 18:07
#12

Ett stort tack till även dig thorntagg! 🙂🌺

Lena129
2016-10-03 05:02
#13

Men snälla sajtvärd/ar - är ni uppriktigt intresserade av att få lite snurr på sidan - vilket jag tror är ganska omöjligt eftersom FB idag tagit över det mesta - så kan ni inte gå i försvar för allt som motsäger er egen uppfattning. Det blir rätt tröttsamt. T ex denna evinnerliga BARF. Blir utless på det. Allas synpunkter måste få vara lika värda. Sen är iFokus otympligt och tråkigt. Mer krångligt att hantera t ex ladda upp bilder jämfört med FB.

//

Lena

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-03 11:54
#14

#13 Vadå försvar? Om någon har fel, så kan man ju inte sitta och hålla med.

Om någon påstår något som man anser vara felaktigt så får man inte säga något utan man måste bara hålla med? 

Läs igen mitt enkla exempel: Någon påstår att jorden är platt. Ska man då sitta och hålla med när man vet bättre? Nej, det tycker inte jag.

Är det så diskussioner fungerar, att man inte får säga emot, då är det ju ingen mening att över huvudtaget diskutera, fråga om något osv. Då blir det bara bilder och ingenting annat, sådant som en del verkar vara emot dessutom!

Sedan så tycker jag inte du ska klaga på innehållet, det blir vad ALLA gör den till!

[HundochKatt]
2016-10-03 15:30
#15

Jag har ingen som helst förståelse för den kritik som riktas mot sajten och börjar faktiskt bli riktigt, riktigt förbaskad! 😡

Åter igen säger jag att sajten blir vad ALLA gör den till!! 

Bidrar man inte med något så kan  man heller inte klaga! 

Alla ämnen passar inte alla. Då är det bara att strunta i att läsa det man inte är intresserad av. Så gör jag och så borde alla också göra. Det är faktiskt inte speciellt svårt!

Vissa saker intresserar inte en, men det kan intressera andra!

Och vad i jösse namn, tillför ni för något då, ni som bara gnäller och klagar?🤔

Jag som Sajtvärd är väldigt tolerant, men nu riktar jag en varning till alla som klagar utan att tillföra något vettigt till sajten!

Och är det så att man inte gillar sajten för vad den är i nuläget, ja, då kan man hålla sig borta! Det finns ju uppenbarligen "bättre" forum för er! 

Svårare än så är det inte!!

Eliinn
2016-10-03 19:36
#16

Jag tycker det är oerhört tråkigt att detta spårar såhär … Jag tror tyvärr att du tar åt dig alldeles för mycket just nu utan att tänka på vad som faktiskt skrivs här.
Mycket av kritiken för sajten är inte riktad till dig som Sajtvärd.
Precis som många skriver så ÄR det svårt att få liv i den här sajten igen när det är så smidigt på t.ex. facebook. 
Många har nämnt att dem var glada att någon faktiskt tog tag i sajten när den inte hade någon Sajtvärd ett tag. Du har haft en positiv inställning till att vilja göra sajten till det bästa och verkligen försökt engagera dig och det kan ingen ta ifrån dig! :)

Sen tycker jag att det är jättetråkigt att allt det här kommer fram nu och på det här sättet när du och jag faktiskt lagt ut en förfrågan om medlemmarnas åsikter för att göra sajten bättre utan nån som helst respons tyvärr…
Så precis som du skriver så blir sajten till det ALLA gör den till. Det räcker inte med att ha en Sajtvärd och Medarbetare som är engagerad.
Och jag hade gärna önskat att all den här infon från olika personer hade lämnats i våran "vi behöver era åsikter" för det verkar ju som folk faktiskt har en åsikt om sajten. Nån nämner att det är jättebra att sajtvärden svarar fort, en annan nämner att det saknas erfarna uppfödare som det en gång fanns osv… Detta hade man på något sätt kunnat formulera i "vi behöver era åsikter". 
Det var såå många som läste den tråden och inte en enda kunde lämna en enda åsikt, visst blir man lite besviken och tappar lusten att ens fortsätta.
Jag hoppas inte att du eller någon annan tar detta negativt.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[HundochKatt]
2016-10-03 20:21
#17

Jag tar inte åt mig personligen men gång på gång kritiseras sajten i sig. Och eftersom jag ansvarar för den  så är det ju givetvis tråkigt!

"Det är för mycket katt bilder - det kan man se på FB, det är för mycket Barf "

Det är inte ok när alla får och kan vara med till att bidra till hur sajten ska utvecklas och hålla den igång, tycker jag. Det verkar också som att en del inte läser vad man skriver. Som tex. det jag sagt om att sajten blir vad ALLA gör den till. 

Är det frågor om kattmat, ja då handlar det om det, är det bara bilder, ja, då handlar det om det.  Det är så ett sådant här forum fungerar. Det som tas upp, skapar en tråd ibland med diskussioner kring ämnet. Det som inte tas upp, det förblir i det tysta. 

Det är alldeles för lätt att lägga fram negativ kritik, men man bidrar inte själv till något som man själv tycker är viktigt/intressant utan bara klagar på vad som finns där idag!?!?  

Och helt rätt, tråkigt att ingenting kom fram när tips och ideér efterfrågades. Hur många som helst läste inlägget där som du la ut Eliinn men var det någon som engagerade sig att "hjälpa till"? Nej, men man kan sitta och gnälla nu!? 

Det är sådant här som gör mig förbannad. En del ska ha allt serverat på silverfat, men kan inte bidra något själv utan att gnälla. De senaste två inläggen på sajten förutom ditt om mitt inlägg här, var bara gnäll, och åter gnäll……

Denna kommentar har tagits bort.
[HundochKatt]
2016-10-03 23:06
#19

Jag brukar inte låsa trådar, då jag tycker att diskussioner kan få vara öppna. 

Men mitt ursprungsinlägg var inte menat för någon slags diskussion utan bara en information för hur jag tänker just nu kring värdskapet. (Vilket jag inte beslutat något om ännu men det lutar mer åt ett håll). 

Jag tillägger också att sajtvärden är juridisk ansvarig för sajten, det tror jag inte att många vet. 

Men nu låser jag tråden och vill någon kommentera ursprungsinlägget så är ni välkomna att skicka PM. 😎

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: