Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1916 ggr
[elexus]
2016-12-10 18:18

Börja föda upp katter

Hejsan! Jag har fått mer och mer sug på att ta en kull på min ena hona. Vad krävs utav mig? Får jag ens ta en kull på henne när jag köpt henne till "sällskapspris"? Jag är jättegrön på detta så överös mig med information. Jag är inte ute efter att tjäna pengar på detta då jag är införstådd med att det oftast kostar mer än det smakar. Men som sagt jag vill gärna ha informationen då min uppfödare ej är kontaktbar.

Annons:
tlover
2016-12-10 19:55
#1

Vet du varför det var sällskapspris på katten?

Nu kan jag inget om avel av katter men när jag avlade på kaniner så innebar det att kaninen inte bör avlas om den såldes till sällskap (och jag som uppfödare betonat det). Exempelvis kan kaninmamman visat egenskaper man inte vill föra vidare som märktes först efter att man tagit kull.

Det behöver som sagt inte vara samma för katter men det kan vara värt att tänka på

l'm back

vendelay
2016-12-10 19:59
#2

Tror fler är aktiva på Katter iFokus, testa att skriva där om du inte redan gjort det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Djupdal20
2016-12-10 21:31
#3

Det finns inga juridiska hinder om du inte uttryckligen lovat att kastrera katten, exempelvis i köpeavtalet. Och troligen finns inga juridiska hinder även om du lovat. Men självklart ska man hålla det man kommit överens om. Det bästa är såklart om du kan prata med uppfödaren. På vilket sätt är uppfödaren "okontaktbar"? Om alla papper och sådant är i sin ordning, och uppfödaren inte har något att invända, så finns fortfarande ganska mycket att fundera på, sätta sig in och ordna, så att man inte gör något man får ångra. Dels sådant som har med din honas, hanens och ungarnas hälsa att göra, men även på andra sätt bör man sätta sig in i och känna sig trygg i att det är en lämplig parning man gör. För man har ju ett ansvar inte bara mot katterna, utan även mot de som köper eventuella ungar. Det kommer att ta mycket tid, och det kan kosta en hel del både känslomässigt och i pengar. Men har du en skaplig hona och försöker göra allt rätt från början, med stamnamn, tester, pluggande och sånt - innan du parar - så är det en jätterolig och givande hobby. :) Är du inte beredd att lägga tiden, pengarna eller engagemanget, så avstå hellre. Alla katter och köpare förtjänar en kunnig och engagerad uppfödare. Men vill du verkligen ge det en chans, och har en lämplig hona, så fråga på om du vill. :) Vad heter din hona i stamtavlan? PM:a om du inte vill skriva här.

Em_
2016-12-10 21:51
#4

Ja, du får ta kullar. Rent juridiskt har säljare/uppfödare ingen makt över en såld "vara". Brutna löften ger snarare konsekvenser som skitsnack och dåligt rykte. Det kan finnas goda skäl till att din katt såldes som sällskapskatt, och då är det ju bra att respektera de. Sen finns det katter som det inte är några fel på, de har bara inte kvalat in som avelkatt hos just sin uppfödare. Det är möjligt att en annan uppfödare valt att satsa på den katten. Finns mycket buskavel där det blandas hejvilt utan tanke på ärftliga sjukdomar, jag tror det är därför många uppfödare trycker så mycket på att katten inte ska gå i avel.


jossan110
2016-12-11 13:15
#5

Det kanske finns en anledning till att katten är såld till sällskap. Självklart är det inte juridiskt bindande att du inte får avla på din katt, MEN tänk på att det kan bli tråkiga konsekvenser! Dåligt rykte, svårt att hitta hane, kanske ingen som vill köpa ungarna etc. Trist att uppfödaren ej är kontaktbar… Det finns massor att tänka på inför avel: Ansökan om stamnamn hos SVERAK, hälsotester av din katt, hitta en perfekt matchning av hankatt (vilka egenskaper eller delar i utseendet vill du förstärka/förminska etc. Fråga sedan dig själv om du har tid (behövs massor), pengar (behövs massor), kunskap (läs på och läs på och läs lite till) att föda upp en kull?? Oftast går allt bra, men ibland blir det komplikationer. Skaffa en mentor, någon som vet och kan, det är värt massor! Och till sist, hur du än beslutar att göra, lycka till!!

Djupdal20
2016-12-12 17:57
#6

Hade missat ditt PM, men nu har jag svarat. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: