Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3183 ggr
LadySansa
2017-01-10 14:05

Hitta Ragdoll hane till avel

Hej! Söker en renrasig ragdoll hane med stamtavla till avel.

Lady Sansa är snart ett år och vi söker nu en hane till henne 🙂 uppfödaren ska hjälpa oss med papper och allt sånt som behövs och tycker det ska bli kul att vi också vill skaffa kattungar!

Han ska vara frisk, ha en stamtavla och hälst blå eller lila.

(är ny inom det här med avel, stamtavlor mm. så va lite snälla! 😃 har dock haft katt hela livet)

http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/414678

Annons:
[[pimey]]
2017-01-10 18:05
#1

Lägg ut hennes hela stamnamn så folk kan kolla upp hennes stamtavla och vilka linjer som finns där. Sedan ska både hanen och honan vara testad enligt ragdollklubben & SRC's hälsoprogram innan parning äger rum. Dvs ultraljud hjärta och njurar, blodgruppering, FiV/FelV, DNA HCM. Sedan vad är hennes styrkor respektive svagheter? Tex Vad behöver den tilltänkta hanen komplettera upp för svaghet hos henne?

LadySansa
2017-01-10 19:14
#2

Jag har bara stamtavlan på papper här hemma…. vet inte hur jag får den på dokument på datorn…. vi ska till vertinären och kolla allt sånt framöver tänkte vi (när lönen kommer) :)

okej, tack för hjälpen! :D

Raggabec
2017-01-10 20:23
#3

Hej!

Angående stamtavlan. Är hon registrerad i SVERAK, så går du bara in i FindUs och letar upp henne. Kopierar länken och lägger in den där du vill ha den. På en hemsida eller här t ex.

Lycka till!

Eliinn
2017-01-10 20:28
#4

#2 Det Pimey menar är att du ska skriva ut din honas stamnamn.
Uppfödarens uppfödarnamn samt det namnet uppfödaren gav din katt.
Min heter t.ex. S*Hallongläntans Blåbär.
Detta går sen att söka på  i sveraks register på deras hemsida och få upp hela stamtavlan ( samma som du har på papper) :)

http://stambok.sverak.se/

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2017-01-10 20:31
#5

#3 Måste ha hållit på skriva mitt inlägg innan du postade ditt inlägg ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[[pimey]]
2017-01-11 02:00
#6

Som de andra säger är hon registrerad i SVERAK finns hon i deras databas, du behöver bara skriva ut hennes fullständiga stamnamn

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
LadySansa
2017-01-13 19:57
#8

går det att redigera inlägget? va inne på findUs och fann stamtavlan (om det är rätt) tänkte om jag kan lägga in det där uppe och inte i kommentarerna :) http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/414678

Eliinn
2017-01-13 20:10
#9

Länken fungerar tyvärr inte.
Skicka stamnamnet i ett meddelande till mig så kan jag lägga in det i det i ditt första inlägg om du vill! :) 
Annars går det självklart bra att du skriver ut stamnamnet i ett nytt inlägg i tråden men tänkte ifall du ville ha tråden lite renare och all info i början.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Djupdal20
2017-01-13 22:43
#10

Det råkar bara vara ett mellanslag på slutet i länken. Ta bort så funkar sökningen. :) Det är jättebra att du har hjälp av din uppfödare, det är guld värt. :) Det kan ibland vara lite trixigt att hitta en passande hane om man är alldeles ny och inte känner några uppfödare. Eller kanske snarare åt andra hållet, att uppfödare med hanar gärna vill veta lite vem de lånar ut sin hane till. Ett tips är att registrera in ett stamnamn, om du inte redan gjort det, då många har det som krav för att låna ut. Det har bland annat en del juridiska orsaker, förutom att det kanske ger ett första intryck som tyder på att man tar det här med kattuppfödning lite seriöst. Sen behöver man kanske läsa på en del också, om man inte gjort det, för att inte förstöra det där första intrycket direkt. ;) Och för att det är viktigt för katternas och köparnas skull såklart. :) Det finns några ställen där det annonseras tillgängliga hanar. Bland annat hos de båda rasringarna, där det dessutom finns en massa annat matnyttigt, bl.a. om vilka hälsotester man bör göra mm mm. www.scandinavianragdoll.com www.ragdollklubben.com Sen finns även facebookgrupper där hanar annonseras. Det här är en: https://www.facebook.com/groups/419978928015874 Och så finns en grupp där man kan få hjälp av massor av uppfödare att hitta en hane, och en massa annat: https://www.facebook.com/groups/847612795254369 Så gå gärna med i dessa grupper, om du har Facebook och inte redan gjort det. Lycka Till! :)

Djupdal20
2017-01-13 23:11
#11

Lila hanar är förresten jätteovanligt, även om jag förstår att det kanske vore roligt när din hona är chokladbärare. Men däremot finns det flera hanar som också är chokladbärare, om du vill ha chans på lila ungar. Du gör såklart precis som du vill, men ett råd är att försöka hitta en hane som är bra i typ och temperament i största allmänhet i första hand, och som passar din hona, och ta det där med färgen i andra hand. Det brukar ge bäst resultat i slutändan. :)

Djupdal20
2017-01-13 23:24
#12

Om du bor i närheten av Örebro är det förresten en jättestor utställning där nästa helg. Där kan man titta på massor av fina ragdolls, lyssna på hur domarna tycker en ragdoll ska se ut, och träffa en massa uppfödare som eventuellt har någon hane till utlåning. :)

Eliinn
2017-01-25 18:27
#13

Nu finns kattens stamtavla med i första inlägget enligt TS önskan :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: